nog meer bijenhouders/imkers op bokt?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Laurora

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-25 19:43

Geen idee Indy.
Ze gaan steeds netjes met varroa behandeling en ruim in het voer de winter in, in december nog een keer oxaalzuur druppelen, en dan in de lente zijn ze dood en het voer beschimmeld.
Nou hebben we de laatste jaren ook maar steeds een volkje gehad, dus echt spreidingskans hadden we ook niet.
Denk dat we gewoon dikke pech hebben.

Ik weet niet of die imker er nog zit, hij zit iig niet meer aan onze kant.

Balen van die zwerm zeg! Je hoopt toch dat je ze zo weer in een kast kan schudden. :(

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-25 21:50

Nou, ik had vandaag veel activiteit bij mijn aflegger-kast, dus wilde het verkleinblok een gaatje groter maken zonet. En ik werd instant gestoken in mijn vinger :(. Bij vloog van het blok naar mijn hand en stak. Geen waarschuwing, niets. Ik had alleen mijn hoofdbescherming om, omdat ik alleen deze actie wilde doen...
Maar blijkbaar kon dat ook niet.
Nu alles lekker dik en jeuken... hopelijk heb ik er niet weken last van omdat dit goed doorbloed is en het gif snel is afgevoerd, en omdat de bij niet is blijven hangen op mijn vinger.

Daarna maar pak en alles aan en even aangepast. Blok wilde niet gelijk, dus het kostte me net wat meer tijd. Kwam er nog een bij boos op me af die gelijk op me ging zitten ipv tegen me aanvliegen, dus ik had waarschijnlijk zonder bescherming nog een steek gehad.

Weet niet waarom ze zo pissig zijn. Dit is de aflegger-kast, die in het proces van koningin-maken zit (hoop ik). Ze hebben wel voer, maar ik snap niet zo goed waarom ze zo fel zijn.

Nickeltje

Re: nog meer bijenhouders/imkers op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-25 22:07

Omdat ze geen koningin hebben?
En de droogte kan ook tegen je werken. Heb je een drinkplaats voor ze? In onze tuin zitten bij elke schotel en waterbak de hele dag bijen om water te halen.
We zijn een stuk tuin aan het afgraven om bloemen weide van te maken, daar komt ook een vijver in als drinkplaats voor wat er in ons tuin leeft...

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-25 22:09

Worden ze daar pissiger van? Toen mijn koningin dood was gegaan, waren ze juist op een bepaald moment heel afwachtend, alsof ze de handdoek in de ring hadden gegooid. Lieten vreemde bijen toe om te roven etc. Dus daarom verwachtte ik het niet.
Maar de droogte vind ik ook een goede. Er is hier water, ze drinken vooral rondom de buitenkraan en soms uit de hondendrinkbak, of uit de emmers. Wespen komen hier ook. Ik denk dat ik nog wat meer plekken voor ze ga maken, want de laatste dagen zie ik ze wat minder terwijl ze daarvoor in grote getale kwamen :j

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-25 22:26

Heb speciaal al standaard een bijen waterbak in de buurt van de kasten staan.

En had vandaag een grote zwerm van mijn grote kast af. Heb ze geschept en in een kast gedaan. Maar eerst gingen ze er weer uit op een bol op een tak. En ineens zat alles op de grond op en rond de kast. Om 21.00 uur nog steeds op en rond de kast.

Ben benieuwd morgen of ze nog in de kast zitten.

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-25 22:47

De meeste volken, mijn bastaards in elk geval, worden erg prikkelig van zonder koningin zijn. Als je dan de deksel van de kast haalt en daar met je vlakke hand inbrenger 20 cm boven langs beweegt dan springen ze daar naar op, dan weten we hier dat ze echt best wel pissig zijn...

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-25 22:50

Dan is dat best een goede mogelijkheid :j
Ze hebben er hopelijk straks wel eentje. :) En iets meer ruimte nu om in- en uit te vliegen.
Als zij zo prikkelig zijn en het grote volk niet zo, dan is dat een goede indicatie dat de koningin waarschijnlijk niet per ongeluk is meeverhuisd naar de nieuwe kast :D

Ik ga vrijdag wel even in de kast spieken (bij voorkeur door het glas, wil ze niet teveel storen in deze tijd), en dan ook het grote volk kijken of ze al wat verzegelde honing-ramen voor me hebben :) Misschien dan binnenkort de eerste keer slingeren?

Ik maak me wel wat zorgen over de lindedracht, met al die droogte...

@Marcella: ben benieuwd, hoop voor je dat ze er nog zijn!

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-25 01:04

En zoals ik gedacht had ging het niet zoals plan was :+

Vond het al raar dat de bijen op de grond voor de kast en rond vliegopening bleef. Helaas kon ik pas in de middag naar de moestuin. Eerst gaan kijken zit er een klein bultje op de grond voor de kast.

In de tussentijd ging ik eerst even in de kasten waar nog honing kamer ramen miste bijvullen. Ook bij de grote kast zie ik ineens weer bijen in de 2de honing kamer en dat was gisteren na de zwerm niet meer.

Besloten om daarna bultje voor de kast verder inspectie te doen. Op dit soort momenten ben ik blij dat de handschoenen iets te groot zijn en even vinger erin gestoken. Werd gelijk gepikt in loze gedeelte dus de Q moest daar zitten.

Kast was leeg trouwens.

Uiteindelijk beetje bij beetje met een schepje de bijen opgeschept en in de kast gedaan.

En daar kwam de Q te voorschijn maar die zag er niet echt geweldig meer eruit. Meer dood dan levend helaas. Wel de kast in gedaan en al gauw gingen resterende bijen kast in.

Helaas is de Q blijkbaar buiten de kast beland blijkbaar.

De kast met bijen terug gebracht naar mijn moestuin, want waar ze zaten voor de huurder van die tuin niet zo heel leuk de bijen.

Toen maar even in mijn grote kast gekeken, maar die zat weer bomvol met bijen. Heb gelijk aflegger gemaakt gezien de oude 3 jarige F2 Q er niet positief eruit zag.

Morpheus81

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-25 14:25

Vervelend al dat zwermen, dat is toch zonde van je volk, zeker als je de zwerm niet meer te pakken kunt krijgen. Maar helaas laten de bijtjes zich niet altijd sturen.

Prachtige foto van de hoornaar!

Hier heb ik de eerste ronde geslingerd, met 90 potjes een mooie oogst. Er zat zeker nog zo'n lading in de kasten, maar dat was nog niet verzegeld, dus nog even geduld hebben daarvoor.

Voor wat betreft de linde; de droogte is inderdaad jammer, maar de linde wortelt diep genoeg om toch nog nectar te geven in deze omstandigheden. Ik verwacht de linde ook heel vroeg dit jaar, hier zit die al volop in de knoppen! Vanaf de 27ste geven ze weer regen op, laten we hopen dat dat klopt, dat zou heel welkom zijn!

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-25 15:44

Had jij dan al verzegeld honing. Hier nog niks verzegeld.

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-25 15:47

Zo Morpheus, hoeveel ramen waren dat? Zijn dat potjes van 450g?
De linde zit hier ook al in de knoppen inderdaad :j

@Marcella: hopelijk redt de koningin het!

Ik heb net vier ramen geoogst. Twee ramen waren bijna klaar, maar die laat ik nog even zitten.
Nu dus 10 ramen geoogst in het voorjaar, dat vind ik altijd een mooi getal. Dit is één kast :)
Er zit ook zat honing in de BK, dus ik was misschien wat te laat met mijn HK. Volgend jaar die iets eerder bij het mooie weer erop zetten :j
Kleine kast (aflegger) is erg zielig zag ik. Weinig bijen. Ik hoop dat ze het redden, we gaan het zien. Ik hoop dat er een koningin is straks.
Zo niet, dan ga ik misschien een losse kopen, want weer een raam broed vind ik te lang duren en teveel risico.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-25 16:16

Gezien ik er een aflegger van gemaakt heb. Maak ik mij niet zo heel druk om de Q. Heb er een raam broed met uitlopende Q dop in die kast gehangen.

Morgen openen en even spieken.

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-25 21:01

Wij hebben vandaag 15 raampjes ( propvol en volledig verzegeld) geslingerd en dat is bijna 25 kilo honing...

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-25 23:31

Die van mij zijn voornamelijk bezig met volk extreem laten groeien. :')

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-25 23:49

Nickeltje schreef:
Wij hebben vandaag 15 raampjes ( propvol en volledig verzegeld) geslingerd en dat is bijna 25 kilo honing...

Zo!! Dat is mooie oogst zeg!
Ik denk dat ik nog een paar raampjes wacht die bijna klaar waren en dan deze honing slinger. En dan hoop ik op nog een 6-10 raampjes lindehoning van dit volk. En dan is het vast wel weer klaar, haha. Dan weer voorbereiden op inwinteren.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-25 09:06

Sassy4barrel welkom.

Sassy4barrel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-25 15:06

Dankjewel :) Ik ben net een paar weken bezig , eigen volkje, heb een flow hive en vorige week de honingkamer erop gezet omdat broedkamer al aardig vol zit en ze het goed doen. Ik doe de online imker cursus bij flow hive en krijg hulp van een ervaren imker die 2 kasten bij ons heeft neergezet en hij helpt mij dan 1 of 2 x in de week mee en krijg ik uitleg en ik kijk ook mee met zijn bijen. Hij heeft pas een aflegger gemaakt en de koninginnendop is al duidelijk te zien en die kan ieder moment uitkomen dus ik vind het best spannend en vooral heel leuk en leerzaam :) leuk topic hier, ben nog niet helemaal bijgelezen maar ik blijf in ieder geval volgen

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-25 15:07

Oh wat leuk, een flow hive. Heb je dan ook minder werk aan de kast zelf? Ik heb daar eigenlijk niet echt zicht op.
En welkom :)

Sassy4barrel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-25 15:26

De broedkast is hetzelfde alleen aan de honing kamer heb je minder werk omdat je bijv niet hoeft te slingeren en je kunt ook per raat “ honing tappen “ zelfs zonder de bijen te storen

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-25 15:36

Dat is wel heel fancy! Ik vind het slingeren wel altijd gedoe, dus dat is wel tof als je gewoon kan 'tappen'.

Sassy4barrel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-25 16:30

en de kinderen vinden het heel leuk :D ik heb ook een flow hybred gekocht (voor mn toekomstige 2e volk :D haha bijen houden is verslavend ) en daar heb je 3 raten die je kan tappen en de anderen zijn voor raat honing die je dus ook niet hoeft te slingeren maar waar je dus wel de honing kamer voor open moet maken en dat hoeft bij de classic hives niet ; daar tap je gewoon aan de achterkant

Sassy4barrel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-25 16:35

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-25 16:49

Ik zou geen onbekende materialen plastics (i.e. niet veilig getest met EU CE (ipv de made in china CE fake keurmerk) dingen bij kwetsbare dieren als bijen willen, om over het eten van de honing om dezelfde reden nog maar te zwijgen. Zou niet de eerste keer zijn dat er gerommeld wordt met dat soort producten uit china (kunstraat met vervuiling tijdje terug bv).

Sassy4barrel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-25 16:51

Is toch van metaal / staal of zijn die hangers van plastic gemaakt ?

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-25 16:54

Sorry, flowhives zijn plastic vandaar. Maar hoe roestvrij dat spul is, geen idee.
Je blijft zitten met een geen keuring op ivm particuliere import en dus risico's die gezien gebruik niet verstandig zijn.