Beginnen met kippen houden

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Speedster

Re: Beginnen met kippen houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-14 16:41

Met een voersilo knoeien ze inderdaad erg veel. Ik heb daar iets op gemaakt met pvc buizen, er staan foto's een hele tijd terug in dit topic.

Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-14 18:55

Bij mij knoeien ze nauwelijks. Maar ik voer ook legkorrels. Dat lijken ze net wat minder lekker de vinden en ik wil ook juist dat zzo Veel mogelijk buiten opeten. Meel gaat er hier gedeeltelijk snel doorheen want de helft is maar lekker. Ik voer alleen meel als er kuikens zijn die de korrels Nog niet aan kunnen.

hielkebro

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-14 22:30

Door korrels ' verhongerd' een kip toch ? Omdat die korrels in de krop vast bleven zitten zei de verkoper tegen mij

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-14 08:35

hielkebro schreef:
Door korrels ' verhongerd' een kip toch ? Omdat die korrels in de krop vast bleven zitten zei de verkoper tegen mij

_O-

really?

Waar werkte deze verkoper?

hielkebro

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-14 09:07

Bij de fourage handel en ons veekoopman zei van ook

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-14 11:32

Ik merk wel als ik 5 kilo voer in de silo zet dat ze 5 kilo zo op hebben. Dus doe ik er nu 1 in .

Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-14 14:00

... Dus er wordt voer verkocht waar kippen van verhongeren?

Nou ik voer het al 2 jaar en ze leven nog steeds... Je moet wel kijken naar het formaat van de kippen. Bij mini krieltjes (en kuikens) zou ik het misschien niet doen ivm blijven steken. Maar een gewone formaat kip heeft daar echt geen last van. En tja, ze eten hier ook maïs en dat is groter dan legkorrel en de legkorrel valt uit elkaar als hij vochtig wordt.

matasja

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-14 22:30

Iemand hier die blauwe en witte brahma's fokt?
Ik zoek kuikens of broedeieren voor mijn buurman.zeer goed huisje

Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-14 12:02

aarch! een rat heeft 3 van mijn tamme kuikens gejat... (voordat ik erachter was dat het een rat was en ze niet gewoon ontsnapten en ergens verhongerden/verdorsten) ze zaten in de enige ruimte waar onze kat niet bij kan komen... en die jaagd op ratten (en niet op kippen/kuikens)

Daarvoor heb ik ook een kip ontdekt die ik miste... op 10 kuikentjes (vers uit het ei) die heb ik maar veplaatst naar het kippenhok ipv stroschuur....

Mona81

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-14 22:22

Kl@te ratten :( En arme kuikens ;( Ellendige brutale beesten zijn het. En groot ook! Balen dat je kat daar precies niet bij kon...

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-14 22:53

Bij mij knoeien ze ook vreselijk met de voersilo, ik heb wat geprobeerd met ophangen, op een verhoging en dagelijks gedoseerd voeren maar het blijft een smeerzooi. Ik voer nu gewoon een flinke bak op de grond maar bevalt me eigenlijk ook niet.

Mijn kuikens worden groot, ik wacht op de eerste eitjes van de hennen. Het buff haantje wat ik nog heb is een mooi dier, gróót en met enorme voetbevedering, die gaat niet meer weg :n

Iemand vroeg om Brahma's? Ik heb een blauwpatrijs haan van vorig jaar over.

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-14 07:41

Ik heb zo'n ijzeren hang silo, knoeien doen ze eigenlijk niet.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-14 08:16

Ik voer los op de grond. Voordeel hiervan is dat ze door het gescharrel, de bodem losschudden. Hierdoor is de kans op ongedierte kleiner.

Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-14 08:23

Ik heb de ratten niet gezien (alleen wat geritsel), maar aangezien mijn kat daar niet kan komen ga ik ervanuit dat het geen andere roofdieren zijn geweest (marter/bunzing) en ik weet van de buren dat ze last hebben van ratten.

Ik vond 1 aangevroten kuikenlijkje in de hoek van het hok en daar heb ik gelijk rattengif overheen gegooit (was de volgende dag ook gedeeltelijk weg, dus hopenlijk had het effect)

Haha, ze scharrelen zich een ongeluk in het hok, ik erger me er dood aan want ze gebruiken het hok ook voor een stofbad en vervolgens zit het zand overal (de waterbak is vaker meer een modderbak) Daarom heb ik het water meestal buiten staan.

hielkebro

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-14 14:49

Zondag eerste ei van kippen gevonden. Vandaag lagen er 2, dus nu 2 kippen aan de leg van de 4 ! Het zijn geweldige beesten ;p

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-14 18:27

Leuk hoor. Het zal hier denk ik nog 2 maandjes duren gok ik.
zegt het trouwens iets over het karakter van de haan als ze ruw het voer uit je hand pikt? Doet gewoon echt zeer. Moet echt geen valse haan hebben ivm de kinderen. Hoop dat het niks zegt eigenlijk.

Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-14 18:43

ow, die van mij neemt hele plooien mee, maar de kids lopen/zitten/liggen er zonder problemen tussen. En zolang ze geen eten in de hand hebben hoeven ze niet bang te zijn gepikt te worden. Hij heeft gewoon een grote snavel :Y)

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-14 18:46

Dus het zegt niks over het karakter? Dat zou fijn zijn. Ben lichtelijk getraumatiseerd door een haan die continue in de aanval ging. Dood eng want hij sprong in je nek.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-14 23:10

ik voer ook gewoon "los" op de grond en als ze teveel laten liggen, dan sla ik een dag over :o Maar ze hebben wel nog steeds genoeg "groen" ter beschikking en keukenafval.

Ik geef gemengd graan met gebroken maïs en legkorrel, wist niet dat je ook "alleen" legkorrel mocht geven. Vroeger gaven wij nooit legkorrel, tot de kippenboer zei dat ze zouden stoppen met leggen als we geen legkorrel bijgaven.

Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-14 07:35

Wat ik altijd heb begrepen is legkorrels/meel basisvoer en gemengt graan meer een extraatje. Bij mij krijgen ze ca 1x per 2 dagen een handje gemengt graan, daar zit bij mij ook gebroken schelpen in voor de schaal.

Verder hebben ze een eigen weilandje om extraatjes bij elkaar te scharrelen.

Mona81

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-14 14:44

Hoe oud zijn die van jou dan Hielkebro? Bij mij nu denk ik 23 weken, geen idee of en wanneer ik een eitje kan verwachten :)

hielkebro

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-14 15:22

@mona81 de mijne zijn rond de 21/24 week !

vandaag lagen er 4 eieren, dus ipv 2 kippen, er nu 4 aan de leg !
gaat maar snel !

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-14 15:36

Mijne zijn nu 21 weken, ben ook wel benieuwd wanneer er eitjes komen. Is dat bij raskippen later dan bij legkippen?

hielkebro

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-14 15:44

ik geloof dat er wel bij een bepaalde soorten rond 26 weken zijn, weet ik niet zeker.
denk dat legkippen wel echt bij 21/22 week beginnen, maar weet dat ook niet zeker.
ik heb legkippen van 21/24 week oud, en de laatste 2 hebben dus vanmorgen hun eerste eitje ook ' uitgepoept'

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-14 16:31

Die van mij zijn nu 19 weken. Ben benieuwd hoe lang nog. 1 zag ik al lelletjes ontwikkelen, zegt dat iets?