Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
Aartje schreef:How, niet zo aangevallen reagerenIk weet haar situatie toch niet? Ik kan alleen een advies geven aan de hand van eigen ervaringen. Ik heb twee keer mee gemaakt dat een van mn ratjes echt zichtbaar stress onder vond aan de rit naar de DA en er echt door stress veel slechter van werden. Andere keren ging het wel goed, maar dan ging het niet om ernstige gevallen. Natuurlijk kan je overal een dierenarts bij halen, maar dan moet je wel een goede kennen. Helaas zijn er nog steeds veel dierenartsen die te weinig kennis hebben van kleine knaagdieren en dan kun je beter de stress voorkomen dan er met de juiste middelen zelf voor zorgen. Er zijn vast personen die ze kan raadplegen wat voor middel zij het best kan gebruiken voor haar situatie.
En voelt het echt niet goed, natuurlijk raad ik het je in dat geval niet af om een dierenarts te raadplegen. Maar ik ken ook genoeg gevallen waarbij je met de juiste zorg dat soort bezoekjes lekker achter wegen kunt laten.
lieveli schreef:Ja maar die reutel is het nare. En als dat blijft hangen is het pas echt zuur.
RedPassion schreef:En juist omdat je de situatie niet weet vind ik het zo link om te zeggen dat ze het wel even aan kan kijken.![]()
Ik heb het ook niet over 'overal een DA bij halen', maar er zijn situaties (en met ratten is dat regelmatig) waarin dat wel verstandig is. Het zijn gewoon kwetsbare diertjes.
Dat veel DA's tekort schieten wat ratten betreft klopt, maar er zijn wel goede, gelukkig steeds meer. Aan de juiste middelen kun je zelf, als het goed is, ook niet komen. Voor luchtwegproblemen wordt bv. vaak Doxoral, een antibioticum, voorgeschreven, hoe wil je daar aan komen zonder DA? En dat je met de juiste zorg DA-bezoekjes achterwege kunt laten is natuurlijk helemaal kul. Was het maar waar, dan had ik allemaal supergezonde ratten die het eeuwige leven hadden.
Aartje schreef:RedPassion schreef:En juist omdat je de situatie niet weet vind ik het zo link om te zeggen dat ze het wel even aan kan kijken.![]()
Ik heb het ook niet over 'overal een DA bij halen', maar er zijn situaties (en met ratten is dat regelmatig) waarin dat wel verstandig is. Het zijn gewoon kwetsbare diertjes.
Dat veel DA's tekort schieten wat ratten betreft klopt, maar er zijn wel goede, gelukkig steeds meer. Aan de juiste middelen kun je zelf, als het goed is, ook niet komen. Voor luchtwegproblemen wordt bv. vaak Doxoral, een antibioticum, voorgeschreven, hoe wil je daar aan komen zonder DA? En dat je met de juiste zorg DA-bezoekjes achterwege kunt laten is natuurlijk helemaal kul. Was het maar waar, dan had ik allemaal supergezonde ratten die het eeuwige leven hadden.
Het zijn inderdaad kwetsbare diertjes maar ik denk dat ze zelf goed kan inschatten of hulp nodig is of niet. En de medicatie waar jij het over hebt kan ze toch gewoon via een DA krijgen? Hoeft ze niet perse met het diertje naar toe. Als haar DA zegt dat ze een ab nodig heeft, kan ze die op recept verkrijgen en ophalen. Tuurlijk kunnen wij niet alles bieden wat ze nodig hebben, maar goede verzorging (voeding, huisvesting en sociale contacten) voorkomt veel problemen. Niet meteen denken dat ik anti dierenarts ben hoor![]()
Ik ben alleen wel nuchter en ga inderdaad niet om het minste geringste al naar een DA toe.
xSlvna schreef:Zijn er dingen (buiten voeren en water geven) wat je echt 'moet' doen bij ratten?