Ratteneigenaren verzamel u!!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Aartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-13 20:40

Ik ben toch altijd wat huiverig met naar de dierenats gaan. Vooral omdat zo'n ritje ernaar toe gewoon heel stressvol kan zijn en vaak krijg je dan gewoon wat druppels of wat advies. Dus ik raad aan om even te bellen eb gewoon het advies op te volgen. Pas als het echt niet goed gaat (dus haar vacht heel wijd staat en niet mooi glad) en ze niet tot nauwelijks actief is.. Anders is het denk ik stressvoller dan wanneer je het even aankijkt en het waarschijnlijk vanzelf met de juiste verzorging over gaat. (scheelt je nog geld ook) ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-13 21:19

Meen je dat nou?? Juist met rittens kan je niet voorzichtig genoeg zijn, deze komen van een broodfokker dus de kans dat er iets mis is zit er wel in. Als het echt niet goed gaat (en ratten laten dat dan ook pas zien, en dan zijn ze al echt ziek) kan je al te laat zijn, zeker met luchtwegproblemen bij rittens. Ik vind het maar een apart advies...
Trouwens, als een DA gewoon maar wat druppels of advies geeft heb je geen goede DA. Er zijn nogal wat soorten 'druppels'. Stress valt overigens ook wel mee, ik ben altijd drie kwartier onderweg en dat trekken ze prima, zelfs de stressige (half)wildjes. Kwestie van zelf rustig blijven en ze rustig vervoeren (goed bakje met een dekentje waar ze onder kunnen en rustig rijden).

En dat het geld scheelt... tja, als je je geld in de zak wilt houden zijn ratten wel de laatste dieren die je moet nemen, ze kosten nou eenmaal klauwen vol geld aan dierenartskosten. Als je ze dat niet waard vindt moet je ze niet nemen.

Aartje

Re: Ratteneigenaren verzamel u!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-13 21:26

How, niet zo aangevallen reageren ;) Ik weet haar situatie toch niet? Ik kan alleen een advies geven aan de hand van eigen ervaringen. Ik heb twee keer mee gemaakt dat een van mn ratjes echt zichtbaar stress onder vond aan de rit naar de DA en er echt door stress veel slechter van werden. Andere keren ging het wel goed, maar dan ging het niet om ernstige gevallen. Natuurlijk kan je overal een dierenarts bij halen, maar dan moet je wel een goede kennen. Helaas zijn er nog steeds veel dierenartsen die te weinig kennis hebben van kleine knaagdieren en dan kun je beter de stress voorkomen dan er met de juiste middelen zelf voor zorgen. Er zijn vast personen die ze kan raadplegen wat voor middel zij het best kan gebruiken voor haar situatie.
En voelt het echt niet goed, natuurlijk raad ik het je in dat geval niet af om een dierenarts te raadplegen. Maar ik ken ook genoeg gevallen waarbij je met de juiste zorg dat soort bezoekjes lekker achter wegen kunt laten.

japielover

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-13 21:30

vanmiddag gebeld..

omdat ik me toch erg veel zorge maakte ze niest behoorlijk en haar adem heeft een behoorlijke ruis..
ik heb vanochtend toch cinuforce gegeven het is homeopatisch dus wilde het toch proberen.
heb ook rode paprika gegeven waar vitamine c in zit..

ook dierenarts gebeld die stelde een ab kuur voor maar ik lees overal dat dat niet goed is zeker niet voor die kleintjes..

en we hebben vandaag zelfs uitgebreid naar 3 dit omdat de ene ziekkig is. mocht ze overlijden heeft ze nog een vriendinnetje die ze al even heeft..

we hebben nu volgens mij 2huskey ratjes en een gewone zeg maar hihi

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-13 21:35

Mijn rittens hebben ook antibiotica gehad toen ze baby waren maar die zijn er goed van opgeknapt. Een kuurtje van 0,05 ml oid kregen ze mee. In een babypipetje :')

Ik zou gewoon gaan want straks wordt het chronisch en dat is pas zielig. Op het rattenforum staat wel een DA bij jou in de buurt.

japielover

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-13 21:37

moet zegge sinds vanochtend is het niezen een stuk minder...

mn vriend viel dat ook op..

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-13 21:38

Ja maar die reutel is het nare. En als dat blijft hangen is het pas echt zuur.

Aartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-13 21:39

japielover schreef:
moet zegge sinds vanochtend is het niezen een stuk minder...

mn vriend viel dat ook op..

Gelukkig! Ben blij voor je beestjes! Met zn drietjes is helemaal super! Goed van je dat je de adviezen ook serieus neemt :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-13 21:51

Aartje schreef:
How, niet zo aangevallen reageren ;) Ik weet haar situatie toch niet? Ik kan alleen een advies geven aan de hand van eigen ervaringen. Ik heb twee keer mee gemaakt dat een van mn ratjes echt zichtbaar stress onder vond aan de rit naar de DA en er echt door stress veel slechter van werden. Andere keren ging het wel goed, maar dan ging het niet om ernstige gevallen. Natuurlijk kan je overal een dierenarts bij halen, maar dan moet je wel een goede kennen. Helaas zijn er nog steeds veel dierenartsen die te weinig kennis hebben van kleine knaagdieren en dan kun je beter de stress voorkomen dan er met de juiste middelen zelf voor zorgen. Er zijn vast personen die ze kan raadplegen wat voor middel zij het best kan gebruiken voor haar situatie.
En voelt het echt niet goed, natuurlijk raad ik het je in dat geval niet af om een dierenarts te raadplegen. Maar ik ken ook genoeg gevallen waarbij je met de juiste zorg dat soort bezoekjes lekker achter wegen kunt laten.

En juist omdat je de situatie niet weet vind ik het zo link om te zeggen dat ze het wel even aan kan kijken. ;)

Ik heb het ook niet over 'overal een DA bij halen', maar er zijn situaties (en met ratten is dat regelmatig) waarin dat wel verstandig is. Het zijn gewoon kwetsbare diertjes.
Dat veel DA's tekort schieten wat ratten betreft klopt, maar er zijn wel goede, gelukkig steeds meer. Aan de juiste middelen kun je zelf, als het goed is, ook niet komen. Voor luchtwegproblemen wordt bv. vaak Doxoral, een antibioticum, voorgeschreven, hoe wil je daar aan komen zonder DA? En dat je met de juiste zorg DA-bezoekjes achterwege kunt laten is natuurlijk helemaal kul. Was het maar waar, dan had ik allemaal supergezonde ratten die het eeuwige leven hadden.

lieveli schreef:
Ja maar die reutel is het nare. En als dat blijft hangen is het pas echt zuur.

Dit dus. :j Overigens heeft AB natuurlijk ook altijd een keerzijde, maar dat het heel slecht is voor rittens is inmiddels achterhaald. Liever dat dan doodziek zijn. Volgens mijn DA (en dat is wel 1 van de beste rattendierenartsen) kan het prima en die ervaring heb ik ook.

Aartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-13 22:02

RedPassion schreef:
En juist omdat je de situatie niet weet vind ik het zo link om te zeggen dat ze het wel even aan kan kijken. ;)

Ik heb het ook niet over 'overal een DA bij halen', maar er zijn situaties (en met ratten is dat regelmatig) waarin dat wel verstandig is. Het zijn gewoon kwetsbare diertjes.
Dat veel DA's tekort schieten wat ratten betreft klopt, maar er zijn wel goede, gelukkig steeds meer. Aan de juiste middelen kun je zelf, als het goed is, ook niet komen. Voor luchtwegproblemen wordt bv. vaak Doxoral, een antibioticum, voorgeschreven, hoe wil je daar aan komen zonder DA? En dat je met de juiste zorg DA-bezoekjes achterwege kunt laten is natuurlijk helemaal kul. Was het maar waar, dan had ik allemaal supergezonde ratten die het eeuwige leven hadden.

Het zijn inderdaad kwetsbare diertjes maar ik denk dat ze zelf goed kan inschatten of hulp nodig is of niet. En de medicatie waar jij het over hebt kan ze toch gewoon via een DA krijgen? Hoeft ze niet perse met het diertje naar toe. Als haar DA zegt dat ze een ab nodig heeft, kan ze die op recept verkrijgen en ophalen.
Tuurlijk kunnen wij niet alles bieden wat ze nodig hebben, maar goede verzorging (voeding, huisvesting en sociale contacten) voorkomt veel problemen. Niet meteen denken dat ik anti dierenarts ben hoor ;)
Ik ben alleen wel nuchter en ga inderdaad niet om het minste geringste al naar een DA toe.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-13 22:16

Dit zijn haar eerste ratjes en ze vraagt advies hier, dan vind ik het gevaarlijk om te zeggen dat een DA (nog) niet nodig is. Maar al te vaak blijkt dat mensen het niet zelf kunnen inschatten en in het geval van eerste ratjes/onervarenheid is dat niemand kwalijk te nemen. Better safe than sorry, dus waarom niet gaan??

Een goede DA geeft niet ongezien AB (of iets anders mee). Al is Doxoral gangbaar, misschien is dit net iets anders en is en andere AB beter, of nog mooier: Is het helemaal niet nodig. Maar daarvoor moet een DA wel kunnen luisteren en kijken.

Tuurlijk doet goede verzorging veel, heel veel zelfs. Maar deze discussie ging over een ratje dat waarschijnlijk al niet gezond is, dus dat is een heel ander verhaal. Overigens ren ik ook niet voor het minste of geringste naar de DA, dat is niet te doen met +20 ratten en de reisafstand. Maar ik heb inmiddels wel de ervaring om meestal te weten wat er aan de hand is en wat er moet gebeuren en hoe snel. Als je dat niet weet is het altijd beter om 10 keer te veel te gaan dan 1 keer te weinig.

japielover

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-13 22:52

ik kijk morge even.

ben dan hele dag thuis.
reutel vandaag niet meer gehoordt.
als ik hem morge toch weer hoor ga ik belle en stappen onder nemen.
anders wil ik toch even af wachten. sinds haar nieuwe even oude en grote vriendinnetje is ze alleen maar aan het dolle en spelen voer bakje vliegt de kooi door haha.

als ze zo goed blijft gaan we zo verder anders neem ik haar mee voor een checkup

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-13 08:16

Heeey.. ik hoor geknisper!
Afbeelding

nomnomnomnom
Afbeelding

Hee.. wat heeft Zeus daar?
Afbeelding

Ik wil ook vrouwtje! (Pacino)
Afbeelding

Ben er ook hoooor!! (Aiko)
Afbeelding

Nomnomnom.. zeg.... moet dat nou als ik zit te smikkelen??
Afbeelding

zzZzzZzz ik heb mijn buik al vol (Chico)
Afbeelding

Zoals te zien is komen ze niets tekort hihihi

MirandaNH

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-13 17:35

Aartje schreef:
RedPassion schreef:

Het zijn inderdaad kwetsbare diertjes maar ik denk dat ze zelf goed kan inschatten of hulp nodig is of niet. En de medicatie waar jij het over hebt kan ze toch gewoon via een DA krijgen? Hoeft ze niet perse met het diertje naar toe. Als haar DA zegt dat ze een ab nodig heeft, kan ze die op recept verkrijgen en ophalen. Tuurlijk kunnen wij niet alles bieden wat ze nodig hebben, maar goede verzorging (voeding, huisvesting en sociale contacten) voorkomt veel problemen. Niet meteen denken dat ik anti dierenarts ben hoor ;)
Ik ben alleen wel nuchter en ga inderdaad niet om het minste geringste al naar een DA toe.

Hier wou ik ook nog ff op reageren. Als dit haar eerste ratjes zijn zal een goede DA niet zomaar medicatie (in dit geval AB) mee geven zonder de ratjes eerst te zien. Anders kan jan en alleman zomaar medicatie ophalen bij de DA en dat lijkt mij ook niet de bedoeling ;) DA zal altijd eerst de dieren willen zien voordat ze zomaar wat mee geven.

@S_en_Z: Wat een leuke foto's :D

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-13 22:53

Heb zelf 'vroeger' ook ratten gehad, in de zomer gingen we met vriendinnetjes op het gras zitten in mijn voortuin en lieten we al onze ratten los, tamme ratten dan wel.
Had altijd husky ratten maar ik trok er niet meer zo aan nadat er een aantal overleden waren (aan ouderdom hè).

Nu had mijn vriend een week lang een jonge rat bij zijn slang in de kooi (heeft de slang net een maand, misschien anderhalf) en begon ik deze te aaien en voeren, vond hem echt leuk. Enkel dit was een doorgefokte rat, met rode ogen, had dus absoluut geen zin om die in een kooi te zetten en tam te maken.
Een dag of 2 later was ik toevallig in de dierenwinkel en zag ik alles hele jonge ratten, had me bijna ene gekocht maar ik wist niet meer hoe ze volwassen uitzagen, en ik ben ene die alleen alles leuk vind wat ook leuk uitziet, leuk aanvoelt en zich leuk gedraagt. Rat dus maar fijn in zijn kooi gelaten.
Afgelopen vrijdag met mijn vriend in een andere dierenwinkel geweest voor slangenvoer-ratten, en toen zag ik een stel volwassene ratten, zowel husky als bruin/zwart, mannetjes als vrouwtjes, en och wat een lieve zachtaardige kopjes (?) :o

Nu maar mam lastigvallen tot ik een husky rat mag, desnoods sparen en de kooi zelf kopen :))

Trouwens, is zaagsel waar paarden op staan ook goed voor een rat? Stal koopt grote balen in voor €3 of €7 (als ik me niet vergis) voor een grote baal, iets van 158 liter als ik me niet vergist (potver, ben al een tijd niet echt op stal geweest), komt zich er op neer dat het veel goedkoper is dan de blokjes uit de dierenwinkel.

Naskapower

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-13 23:01

bij de welkoop henep halen. Zit ook in grote balen kost je 8 euro en is niet giftig en stoffig (wat zaagsel wel is)

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-13 23:02

Oh, dat kan ook :) Bedankt.

Zijn er dingen (buiten voeren en water geven) wat je echt 'moet' doen bij ratten?

Naskapower

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-13 23:12

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-13 23:13

Nee juist niet over eten, bedoel wat echte must-have's en must-do's zijn volgens jullie :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-13 23:24

xSlvna schreef:
Zijn er dingen (buiten voeren en water geven) wat je echt 'moet' doen bij ratten?

:j

- Er minimaal twee nemen. Je schrijft steeds in enkelvoud, dus ik vermoed dat je er eentje wilt nemen? Niet doen, het zijn groepsdieren die enorm vereenzamen als je ze alleen houdt.
- Geschikte bodembedekking regelen vanwege de gevoelige luchtwegen, zaagsel is inderdaad niet geschikt.
- Een ruime kooi (minimaal 80x50x80 voor 2-4 ratten) hebben.
- Geld opzij zetten voor dierenartskosten
- Naar een goede rattery of opvang gaan om je ratten te halen, niet bij een dierenwinkel. Daar zit broodfok achter met alle gevolgen vandien (slechte gezondheid, gedragsproblemen). En je niet blindstaren op een kleurtje of tekening, dat zegt niks over een karakter. :)

Overigens, wat bedoel je met doorgefokte rat met rode ogen? Ik ben ook van mening dat elke rat tam kan worden, dit was gezien de oogkleur toch ook gewoon een tamme rat?

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-13 23:27

Rat was broodfok, echt 'slangenvoer'. Heb trouwens ook nog nooit een rat gehad met rode ogen zover ik mij kan herinneren, en heb er toch veel gehad.

Hmm dat per 2 vind ik dan weer minder...

Weet verder niet of het bij ratten niet is als bij honden (die vaak 'doordraaien' bij inteelt).

Ronnie25

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-13 23:33

Zijn veel ratjes met rode ogen hoor. Ik heb er ook een.

Ze ziet er alleen niet veel mee :P , en ze 'zekert' vaak. Schijnt dat ze dat doet om omgeving beter te bekijken.

S_en_Z: Hahah wat een heerlijke koppies :D

japielover

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-13 23:35

neem er alsjeblieft niet 1..

ik begon ook met 1 kreeg hier advies voor nog een..
inmiddels zijn het er 3 en ze zitten elkaar steeds te wassen knuffelen altans zo lijkt het spelen etc.
dus ik ben blij dat ik geluisterd heb..

overigens heb ik volgens mij 1 huskey net 1 zwart en 1 rood getint oogje

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-13 23:38

Die rat had echt albino ogen, vond hem eng eerlijk gezegd.

Japielover, zag ze in de winkel indd ook leuk knuffelen etc, echt lief. Zijn ratten ook goed buiten te houden...?

Google doet het door een virus niet, sorry :o

Naskapower

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-13 23:38

qua verzorging ben je aan twee nauwelijks meer tijd kwijt dan aan een.