Puppy Erbij 2023/2024

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Coalizione

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-22 12:01

Ah ja snap ik heel goed! Wij hebben ook een puppyren, maar daar zetten we haar in om te slapen of als pauzeermoment als ze iets heeft gedaan wat niet deugt. Ze gaat helaas nog niet vanuit zichzelf ergens liggen om te slapen, dus voor nu moeten we haar even dwingen. Als iemand tips hiervoor heeft hoor ik het graag want zou haar niet voor altijd willen 'opsluiten' in haar ren.

's Nachts gaat ze lekker in de bench en slaapt ze lekker door. Gisteravond om 20.00 laten plassen, 21.00 gegeten en om 22.30 naar bed gegaan, vanmorgen pas om 7.00 wakker dus ik ben helemaal tevreden. Eerst bleven we nog langer wakker om te zorgen dat ze ons 's nachts niet wakker zou maken omdat ze zou moeten plassen/poepen.

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-22 12:10

Het helpt misschien ook al als je het niet ziet als 'opsluiten' (al snap ik best dat het voor sommigen niet helemaal fijn/natuurlijk aanvoelt als je dit moet doen hoor) want jonge honden hebben soms gewoon echt wat management nodig hierin en daar is echt niks mis mee, alleen maar goed als je je jonge hond zo kunt helpen want in the long run heb je er meestal wel echt profijt van. Niet voor elke pup nodig of evenveel nodig, maar Arya hier had ook echt baat bij verplichte rust momenten en ik zie de bench of ren hierin ook echt niet als een opsluiting of negatief iets maar als een hulpmiddel. Maar goed, hier staat de bench er na 3,5 jaar nog steeds en die blijft ook staan want het is haar plekje geworden.

Ik zie de bench/ren voor dit soort dingen als een fantastisch hulpmiddel en zeker bij honden die echt wat management nodig hebben omdat ze hun eigen grenzen niet kunnen bewaken, dus ik zou daar voorlopig gewoon mee doorgaan als dit werkt. 't Is ook niet dat je ze de hele dag urenlang opsluit ofzo, maar je maakt er gebruik van wanneer ze net even wat meer begrenzing nodig hebben om rust te vinden, rust die voor de meeste jonge honden gewoon echt belangrijk is - Arya was daar best gevoelig in bv dus daar moest ik echt wel sturen maar ken ook pups die gewoon veel minder rust nodig hebben, kan heel verschillend zijn. Je zult zelf tzt wel aanvoelen wanneer je hierin kunt minderen of eventueel helemaal mee kunt stoppen. Kan soms gewoon even z'n tijd nodig hebben wat dat betreft, en soms gaat het met fases op en neer maar het wordt vanzelf wel weer wat minder.

--

That said, wij hadden toen de dames het eerste jaar hier waren meteen de kerstboom opgezet en toen waren zowel pup lief als kitten lief pas 6 maanden oud. Maar ik wil een kerstbom en Ook pakjes onder de boom en ze hebben er maar vanaf te blijven :') Dus ik heb ook gewoon hun snack en kerst dozen onder de boom gezet altijd. Maar goed, Arya was in die tijd wel in de bench als wij er niet waren, en wanneer ik thuis was was ik ook veel bezig met gewoon aangeven wat wel/niet mag, hoe intensief dat soms ook was. Maar ik kon echt niet accepteren dat er geen kerstboom kon staan en ook geen cadeautjes onder kunnen liggen. We hebben dus ook altijd gewoon de kerst snack dozen enz eronder gehad, ook nu ze wel met open bench leeft, liggen die dozen eronder. Sansa was laatst wel met een ingepakt speeltje aan de haal waar catnip in zat :') Maar die ligt er nu gewoon weer netjes onder en laat ze verder weer met rust, dus daar kan ik wel mee leven. De boom zelf laat ze ook gewoon met rust, al verstopt ze zich wel heel graag eronder/erachter maar daar is niks mis mee. Maar goed, het heeft hier wel wat momenten gekost in het begin om d'r te laten zien dat ze niet op de takken mag knagen e.d. En vorige week zat ze ook weer even tegen een bal te tikken dus helemaal heilig is ze niet maar dat zijn gewoon schattige dingen haha.

Zie hier, hun eerste kerst haha toen ze 6 maanden waren.
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door cursebreaker op 19-12-22 12:15, in het totaal 2 keer bewerkt

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-22 12:11

Hier ging dat eigenlijk 'vanzelf' naar mate ze ouder werd.
Ze ontdekte hoe fijn het was om onder de bank te slapen en dat werd haar favoriete plekje. Denk dat we toen ze 20 weken was de ren definitief weggedaan hebben. De bench hebben we nog wel, die staat altijd open tenzij ze echt overprikkeld is en niet wil slapen, dan gaat ze er eventjes in.

Hier een nieuwe uitdaging. Mevrouw kan sinds een week de grote trap op en probeert elke kans te grijpen om naar de eerste verdieping te hupsen :+ Ze is het er nog niet mee eens dat dat niet de bedoeling is :') Maar het nieuwe zal er vast snel af zijn. Het was toch makkelijker toen ze ook nog niet de bank op kon, dan kon ik nog spullen laten slingeren :+

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-22 12:13

Selina schreef:
Hier ging dat eigenlijk 'vanzelf' naar mate ze ouder werd.
Ze ontdekte hoe fijn het was om onder de bank te slapen en dat werd haar favoriete plekje. Denk dat we toen ze 20 weken was de ren definitief weggedaan hebben. De bench hebben we nog wel, die staat altijd open tenzij ze echt overprikkeld is en niet wil slapen, dan gaat ze er eventjes in.

Hier een nieuwe uitdaging. Mevrouw kan sinds een week de grote trap op en probeert elke kans te grijpen om naar de eerste verdieping te hupsen :+ Ze is het er nog niet mee eens dat dat niet de bedoeling is :') Maar het nieuwe zal er vast snel af zijn. Het was toch makkelijker toen ze ook nog niet de bank op kon, dan kon ik nog spullen laten slingeren :+

Een traphekje is echt super fijn, ook als ze leren wanneer het wel en niet mag. Als ik soms boven bezig ben of de trap vaker op en af moet doe ik het hekje dicht zodat ze me niet kunnen volgen. Of als ze vies thuiskomen doe ik het dicht zodat ze niet naar boven kunnen. :j

Selina

Re: Puppy Erbij 2023/2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-22 12:15

Ja traphekje is niet nodig want we hebben er een deur voor. Alleen in de 6 jaar dat ik hier woon heb ik die nooit dichtgedaan dus ik word nu opgevoed door de hond om deuren achter me dicht te doen en spullen op te ruimen :+

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-22 12:19

Van honden leer je inderdaad wel opruimen, dat is absoluut waar.

Shaya_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-22 12:29

Hier de kerstboom op een tafeltje gezet.
Met de pup en onze zoontjes wel zo handig.
Cadeautjes leggen we de 24e in de avond eronder om de 25e in de ochtend open te maken :D

Coalizione

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-22 12:32

Dankje cursebreaker voor je uitgebreide antwoord. Denk dat ik die gerustellende woorden even nodig had :)

Ik heb thuis wel eens wat moeite met dat ik de hond niet alleen kan opvoeden maar ik het samen moet doen met mijn ouders en broertje. Het gaat tot nu toe echt wel best goed, ook al hebben we voor de eerste keer een hond. Ze wil soms heeeul graag op de bank en ze wordt boos als ik haar er af dirigeer (happen, blaffen). Maar dan krijgt ze gewoon een time out en proberen we het 5 minuten later opnieuw. Ik beloon al veel als ze gewoon lekker op de mat gaat liggen, maar vaak sleept ze haar speelgoed gewoon mee op de bank en ziet ze het als spelen. Het is nog even uitvinden wat werkt zodat ze minder op de bank gaat, maar ook daarvoor mogen tips gegeven worden.

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-22 12:34

Ja ik kan me goed voorstellen dat dit allemaal spannend is, en je zit ook nog steeds in een periode waarin je je hond leert kennen ook en moet uitzoeken wat wel/niet werkt. En wat kunnen ze volhardend zijn ook, je moet soms echt zoooo'n lange adem hebben en soms heb je dat ook gewoon even niet omdat niemand perfect is hierin haha. Klinkt alsof je er mega bewust mee bezig bent, gaat helemaal goed komen hoor :o :D

Edit:
Ik had veelal dagen waarin Arya echt een hele relaxte rustige pup in huis was, we mochten echt niet klagen eigenlijk wat dat betreft maar het is soms wel makkelijk om juist op de mindere dingen te focussen ook omdat wij zelf vaak zo in elkaar steken dat we het perfect willen doen. Maar ook hier was het zo dat op sommige dagen het dubbel feest was want we hadden ook Sansa nog van dezelfde leeftijd en die waren soms echt als olie op vuur; wanneer eentje los ging, ging de ander mee of wanneer Arya rust nodig had, ging Sansa terroriseren of was Arya ontzettend volhardend met iets waar ik dan soms echt even geen energie voor had om het in goede banen te leiden, dus ik heb ook dagen gehad dat ik echt heel heel veel heb moeten ZUCHTEN en soms helemaal de weg kwijt was en bang was dat het niet goed zou komen - maar ook dat is voor veel mensen normaal om soms zulke momenten te hebben haha zeker wanneer het nieuw is voor je, Arya was ook mijn eerste pup. Maar wanneer je eenmaal wat routine hebt gevonden, je hond een beetje hebt uitgevogeld gaat het steeds makkelijker en sneller allemaal.

MissYvette4u

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-22 13:55

KimD schreef:
Van honden leer je inderdaad wel opruimen, dat is absoluut waar.

Nou, inderdaad! _O-

Afgelopen weekend heeft Elmo braaf een puppykies naast me neergelegd <3 dat n mens zo blij met zoiets kleins kan zijn :roll: :D *\%/*

cinniz123

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-22 14:14

Even als waarschuwing en vermoed dat het alleen bij smalle pootjes kan gebeuren maar skitt hing gisternacht met haar poot vast in de ren.
Gelukkig hoorde ik haar piepen en mn zoon kwam me ook al waarschuwen dus gauw gaan kijken.

Dit is de boosdoener.
Afbeelding

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-22 14:49

Dat is inderdaad een groot risico met de ren als ze wat groter worden en ontdekken dat ze hun poten er op kunnen leggen! Goede waarschuwing!

Ik was echt oprecht onwijs blij met de bench en ren in de puppyperiode. Ook Fitz moest echt leren rust nemen, en hij kon nog niet in slaap vallen in de woonkamer. Een heel enkele keer dat hij eens bij ons lag maar verder was het altijd verplichte rust in de bench/ren. En dat was eigenlijk gewoon binnen 2 minuten diep in slaap altijd.

Toen hij groter werd en tegen de ren op ging staan hebben we 2 rendelen opgeofferd als "dakje". Hij vond namelijk geen rust meer en idd bang dat zijn poot er tussen zou komen. Zo werd het eigenlijk een grote bench (draadbench met de ren er aan vast).

Afbeelding

Het gebruik van de bench begon wat af te bouwen rond de 20 weken maar toen moest hij benchrust. Toen hebben we ook een stuk afgezet bij de bank zodat hij niet 24/7 in de ren hoefde.
Hij was een week of 29 toen we de ren zijn gaan open houden 's nachts en al snel lag hij er helemaal niet meer in. We hebben nog een poosje een grote bench van stijgerhout in huis gehad maar die is nu ook naar de opslag verhuisd.
Ik had de ren bewaard om de kerstboom mee af te zetten maar hij geeft geen sier om de boom. :+ we moeten alleen op zn wilde kwispelstaart letten :')

Afbeelding

Zijn favoriete slaapplekken nu zijn onder het gordijn, voor de tv en op de bank. Hij heeft ook nog een kussen waar hij overdag vaak op ligt.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-22 14:57

cinniz123 schreef:
Even als waarschuwing en vermoed dat het alleen bij smalle pootjes kan gebeuren maar skitt hing gisternacht met haar poot vast in de ren.
Gelukkig hoorde ik haar piepen en mn zoon kwam me ook al waarschuwen dus gauw gaan kijken.

Dit is de boosdoener.
[ [url=m/hSySit.jpg]Afbeelding[/url] ]

Nee hoor, kan ook bij grotere honden. Harvey hing als pup ertussen met zijn schouderblad. Op de harde manier geleerd dat we dus een te lage ren hadden voor het ras.

Harvey heeft er niks aan over gehouden gelukkig. Maar sindsdien geen lage ren meer, alleen 1m of 1.20m.

cinniz123

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-22 15:12

Ow wow dus ook grotere honden.
Best tricky ik heb er nooit over nagedacht gelukkig geen schade maar terug duwen vond ze wel pijnlijk.

StalMelyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-22 15:35

Ik lees alles mee maar kan natuurlijk nog niet echt meepraten.

Wel goed nieuws vandaag, gesproken met de fokster en vorige week is het teefje (Norfolk) gedekt :):) Over een maandje bellen of de dekking ook geslaagd is. Nu weer een maandje in spanning afwachten.

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-22 15:39

Onze Envie had t ook als pup al een paar keer. Uiteindelijk al die stukken dicht getaped :')

Oshaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-22 15:54

cursebreaker schreef:
Het helpt misschien ook al als je het niet ziet als 'opsluiten' (al snap ik best dat het voor sommigen niet helemaal fijn/natuurlijk aanvoelt als je dit moet doen hoor) want jonge honden hebben soms gewoon echt wat management nodig hierin en daar is echt niks mis mee, alleen maar goed als je je jonge hond zo kunt helpen want in the long run heb je er meestal wel echt profijt van. Niet voor elke pup nodig of evenveel nodig, maar Arya hier had ook echt baat bij verplichte rust momenten en ik zie de bench of ren hierin ook echt niet als een opsluiting of negatief iets maar als een hulpmiddel. Maar goed, hier staat de bench er na 3,5 jaar nog steeds en die blijft ook staan want het is haar plekje geworden.

Ik zie de bench/ren voor dit soort dingen als een fantastisch hulpmiddel en zeker bij honden die echt wat management nodig hebben omdat ze hun eigen grenzen niet kunnen bewaken, dus ik zou daar voorlopig gewoon mee doorgaan als dit werkt. 't Is ook niet dat je ze de hele dag urenlang opsluit ofzo, maar je maakt er gebruik van wanneer ze net even wat meer begrenzing nodig hebben om rust te vinden, rust die voor de meeste jonge honden gewoon echt belangrijk is.

Als er iets is wat ik de afgelopen 10 dagen met Layla heb geleerd, is hoe belangrijk de bench en de rust die het geeft is! Ik weet niet vrij goed wanneer ze erover aan het gaan is en dan gaat ze meteen in de bench. Vaak is ze dan een paar minuten "kwaad" on vervolgens uren te slapen. Vroeger had ik ook een beetje het opsluit gevoel en dacht ik dat we nooit een bench voor een hond ging nemen, maar ben volledig omgedraaid daarin. Niet alleen voor het behoud van het huis (zowel qua zindelijkheidstraining en alles pakken) maar vooral voor haar rust.

Gisteren heeft ze, na een nacht van 9 uur, het ritme: 1 uur wakker en tussen de 2 -3 uur slapen in de bench gehad.
Ze had het duidelijk nodig!

Vandaag gaan we voor de wakker momenten wat creatief moeten zijn. We hebben gisteren heel veel sneeuw gehad, maar omdat de temperatuur redelijk was konden ze nog wel naar buiten. Vandaag is het -10/-15, dus het gaat vooral binnen zijn worden.

Ze vinden beide de sneeuw wel echt fantastisch.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-22 17:37

Ik heb de bench ingezet bij toen überpuber Mahdu om ff ademruimte te hebben en hem even tot rust te dwingen.
Gewoon een uurtje met een knaagje en een knuffel in de bench, zodat ik ff kon bijkomen.
Maar hij was (en is nog steeds) ontzettend ondeugend, was de grenzen flink aan het aftasten en was me telkens 3 stappen voor in het uithalen van rottigheid en ik liep daardoor achter de feiten aan.
Tel daarbij op dat we elkaar nog helemaal moesten leren kennen en de wanhoop was dagelijks wel een paar keer aanwezig. :')
Dus niet als straf maar als pauze een uurtje de bench in, daarna met frisse moed weer verder.
Die eerste 3 weken ofzo waren voor mij echt een hel terwijl hij de tijd van zijn leven had en die bench heeft voorkomen dat ik hem in een vlaag van wanhoop over het hek van het asiel gegooid zou hebben ofzo. _/-\o_ :+

Als ik hoor dat iemand met de handen in het haar zit adviseer ik ook gewoon om een bench of kamerkennel oid te plaatsen en de hond daar gerust een uurtje in te zetten met een knaagje en een speeltje; vermaak jezelf maar ff terwijl het baasje even op adem komt. +:)+
En desnoods begin je met 5 minuten en bouw je dat uit naar een uurtje, als dat voor jou beter voelt.

Mahdu kwam overigens uit een situatie waarin van hem verwacht werd dat hij de hele dag stil lag en hooguit op zijn plaats met een knuffeltje mocht klooien maar het liefst mocht hij niet gezien of gehoord worden want dat deed hun vorige hond ook.
Dat hun vorige hond bejaard was en Mahdu een pup boeide niet, de vorige kon het dus Mahdu moest het ook kunnen.
Mahdu is alleen wat pittiger, raakte wat gefrustreerd en begon te puberen en toen moest hij weg wegens vals en onhandelbaar (want hij luisterde niet en gebruikte zijn tandjes in spel). :x
En toen hij na een week ofzo nog niet geplaatst was hebben ze een afspraak gemaakt voor euthanasie, waarop de bemiddelaar hem daar met spoed heeft weggehaald en ondergebracht bij kennissen die gastgezin wilden zijn voor hem.
Anyway, ik heb hem daar op mogen halen en hij heeft er gelukkig verder niets onder te lijden gehad.
Super stabiele hond, grote komediant ook en toen we eenmaal een beetje aan elkaar gewend raakten bleek het een ontzettend leuk hondje, reteslim maar vooral in het in zijn voordeel laten uitdraaien van dingen en heel erg will to please himself.
Flinke uitdaging met trainen etc maar met stukjes frikandel danst hij nog net niet de riverdance op commando en die voergerichtheid en het bieden van veel afwisseling bleek de juiste methode, naast vriendelijk vragen want moeten = dwang = druk = afhaken/staken.

Nicky91

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-22 18:17

ClauH schreef:
Wat leuk dit topic!

Wij hebben een border jack van 13 weken, Jimi! Het gaat heel goed, hij luistert goed, heeft eigenlijk geen ongelukjes meer en slaapt de hele nacht lekker door.

We beginnen 7 januari met puppy cursus. Niet omdat ik hem zelf niet kan leren zitten, maar omdat ik het fijn vind hem in de groep te leren luisteren. Ook geeft deze school in de vervolg cursus spelenderwijs wat agility oefeningen mee.

Ik zou graag agility met Jimi gaan doen, maar heb er totaal geen ervaring mee. Iemand een tip voor een goede trainer in de omgeving Drechtsteden/Rotterdam of net over de moerdijk?

[ [url=m/4RK6NX.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ik heb pagina 10 nog niet gelezen. Dus geen idee of iemand had gereageerd...

Je hebt KC Delft, maar die hebben zomer en winter stop.... Vind ik niet ideaal.

Je hebt in Schiedam Brandsteder nog iets? Maar geen idee hoe het daar gaat

En je hebt Vereniging Randstad Agility Sports - VRAS daar train ik.
Die zitten bij de Hague Airport.

Je kan ze mailen of via fb, Hans is daar de contact persoon voor evt nieuwe leden. :)

Tigress

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-22 19:03

Het eerste tandje is eruit *\o/*
Afbeelding

Parker slaapt inmiddels ook in de "grote jongens bench" :') Maakt keurige nachten, al weken geen ongelukjes meer gehad, en is inmiddels 8.5 kilo. Hij groeit als kool <3
Afbeelding

ClauH

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-22 19:04

O top, dankjewel!
Ik ga vanavond gelijk op de site kijken. Het lijkt me leuk om er tzt fanatiek mee aan de slag te gaan. En volgens mij is Jimi ook vrij fanatiek met alles :')

Indi_Vito

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-22 21:20

Ik kom me melden! We hebben zelf onze pup mogen verwelkomen afgelopen zaterdag, ze zou eigenlijk in januari pas komen haha.

Afbeelding

En we verwachten ergens deze week een nestje Dwergpoedels. En we hebben nu nog een nestje double doodle's liggen de drukte rond kerst

Afbeelding

xLaraaj

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-22 21:27

Oshaa: echt niet jaloers op de sneeuw, niet jaloers, niet jaloers… :o :')

Parker is zo schattig!

Indi_vito Wat zijn double doodles? Drukke tijd!

Indi_Vito

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-22 21:30

xLaraaj schreef:
Indi_vito Wat zijn double doodles? Drukke tijd!

Golden Doodle x Labradoodle

xLaraaj

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-22 21:34

Oh ok nog nooit van gehoord! En mag ik vragen waarom double doodle? :)