Baby koningspythons verwacht!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Gwenvd

Re: Baby koningspythons verwacht!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-22 09:22

En kan t dan geen kwaad dat de eieren al open zijn?

Eleeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-22 09:44

Stille volger hier, die met veel plezier meeleest. Mooi om te zien hoe ze uit het ei komen. Heb weleens slangen in handen gehad, maar dit heb ik nog nooit gezien, ook niet op foto's.

En dat van iemand die zijn hele leven al geen dieren eet ( 35+) en ratten als huisdier heeft.
Maar zoals ik tegen mijn vleesetende kennissen zeg als ze een flauwe discussie aangaan ( anders zeg ik er niets van hoor ) : Vlees eten, dan ook zelf slachten.
Dus , niet dat mijn mening ertoe doet, maar ik vind het super dat je zelf voor het eten van je dieren zorgt. Juist daardoor doe je het zorgzaam en met respect.

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-22 10:12

Ik vind het allemaal heel bijzonder en interessant om te volgen!

Vraagje: wat doen ze nu dan nog in het ei? Energie opladen of zo?

ista

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-22 12:53

Heel interessant om te zien!

Ik vroeg me af: drogen ze nu niet uit, nu de eieren open zijn?

idylle

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-22 13:17

Wauw, wat super gaaf!! Wat mooi ook dat je zo open bent geweest over je ratten en muizen. Ik ben eigenlijk wel benieuwd hoe de muizen erbij zitten. Ik kan me er geen voorstelling van maken.

Verder vroeg ik me af of morph iets als 'kleurslag' betekend? En waar staat het. voor? En wat is de dorsale streep? Nouja, vooral heel veel vragen over de kleuren en patronen, misschien dat je dat eens in complete Jip en Janneke taal uit wilt leggen met foto's erbij van wat je precies bedoeld?
Vind het echt super interessant!

Animal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-22 16:15

De eieren zijn inderdaad aan de vroege kant open gemaakt. Dit kan in principe geen kwaad en heeft eigenlijk nooit de dood tot gevolg, mits je weet wat je doet en de eieren goed verzorgt. Behalve bij degene die zelf kwam kijken (heeft het zelf gedaan) en degene met de gedraaide navelstreng (medische noodzaak), zijn alle vliezen dichtgelaten. Er kunnen dus geen ziekteverwekkers makkelijk bij komen. Ook is alles (inclusief de eieren zelf) vlak na het leggen goed gedesinfecteerd met een een desinfctant die speciaal voor de huid ontwikkeld is (citalopram). De eieren lopen wel een verhoogd risico op uitdroging, maar ik heb flesjes injectievloeistof in de broedstoof staan (dus op dezelfde temperatuur als de baby's. Dit is een gedemineraliseerde en gedestileerde vloeistof met exact dezelfde osmotische waarde als het lichaam. Bij vochttekort in het ei, vul ik het aan met deze vloeistof.

Dieren te lang laten zitten kan wel negatieve gevolgen hebben. In dit geval zou de 10e baby dat ook nooit overleefd hebben. Iedereen maakt hierin zijn/haar keuzes en die van mij zijn weloverwogen. Toch kan het dan eens voorkomen dat je ietwat te vroeg bent zoals nu. Het geeft vooral extra werk :)

Een aantal jongen hebben nog een eizak waar voedingsstoffen in zitten (dat is ook waarom ik zie dat ik aan de vroege kant was). De baby's gaan deze helemaal opmaken voordat ze uit het ei kruipen. Maar meestal maken ze het ei wel zelf open voordat dit op is, zodat ze daarna nog wat aan kunnen sterken van die actie voordat ze de wijde wereld in moeten.

Animal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-22 16:17

idylle schreef:
Wauw, wat super gaaf!! Wat mooi ook dat je zo open bent geweest over je ratten en muizen. Ik ben eigenlijk wel benieuwd hoe de muizen erbij zitten. Ik kan me er geen voorstelling van maken.

Verder vroeg ik me af of morph iets als 'kleurslag' betekend? En waar staat het. voor? En wat is de dorsale streep? Nouja, vooral heel veel vragen over de kleuren en patronen, misschien dat je dat eens in complete Jip en Janneke taal uit wilt leggen met foto's erbij van wat je precies bedoeld?
Vind het echt super interessant!

Met morphs bedoelen we eigenlijk de mutaties welke zorgen voor een bepaalde kleur, patroon of een combinatie van beide. Een dorsale streep betekent een streep op de rug. Er zijn enorm veel verschillende mutaties, dus allemaal uitleggen is vrij veel werk. Maar als je benieuwd bent naar een bepaalde morph/bepaalde morphs wil ik daar best wel een post over maken :j

idylle

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-22 17:30

Dus om het even naar paarden te vertalen zoals bijvoorbeeld bij de appaloosa je fewspot hebt snowcap enzo? En dan is de fewspot en de snowcap de morph om het zo maar te zeggen? :+ geen idee hoe ik anders uit moet leggen wat ik ervan denk te snappen _O-
Zou je bijvoorbeeld wat van de kleuren van jou slangen willen laten zien en met foto's kunnen laten zien wat je dan bedoeld bij bv clown enzo want ik heb geen idee wat een clown is, dus voor mij is het allemaal onbegrijpelijk, maar vind het wel interessant.

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-22 17:48

idylle schreef:
Dus om het even naar paarden te vertalen zoals bijvoorbeeld bij de appaloosa je fewspot hebt snowcap enzo? En dan is de fewspot en de snowcap de morph om het zo maar te zeggen? :+ geen idee hoe ik anders uit moet leggen wat ik ervan denk te snappen _O-
Zou je bijvoorbeeld wat van de kleuren van jou slangen willen laten zien en met foto's kunnen laten zien wat je dan bedoeld bij bv clown enzo want ik heb geen idee wat een clown is, dus voor mij is het allemaal onbegrijpelijk, maar vind het wel interessant.

Eerder dat vos een morph is, en schimmel een andere morph. Bruin weer een andere morph.

Door verschillende genen te combineren kan je bijvoorbeeld een bruinbonte krijgen. Of een zwartbonte.

Zo moet je het geloof ik zien.

Bijvoorbeeld de P. Guttatus is één soort en één ras, zeg maar Welsh, met verschillende kleuren dus morphs mogelijk.

idylle

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-22 17:51

Ahh bedankt voor je uitleg! Nu begint het kwartje te vallen.

JesdaJinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-22 18:03

Waaw wat een grote eieren voor een slang.
Wist natuurlijk we dat een slang eieren legt maar zo groot...

Voor de rest geen verstand van en vind het bijzonder om te zien

Animal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-22 18:31

Precies wat mvdende zegt! :)
Als ik morgen tijd heb maak ik even een post en plaats ik nog de achterstallige navelfoto's :o

Ik zag net een lief koppie welke ik met jullie wil delen <3 <3 <3
Geen banana (is een kleur die op het geslachtschromosoom zit en bij mij moet het mannen geven nu) en echt om van te smelten! Ik weet alleen ook hier niet wat het is.. Wel een aantal genen, maar er zit nog wat extra's aan genetica in dit nest.

Afbeelding

IMAY1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-22 18:36

Animal schreef:
Precies wat mvdende zegt! :)
Als ik morgen tijd heb maak ik even een post en plaats ik nog de achterstallige navelfoto's :o

Ik zag net een lief koppie welke ik met jullie wil delen <3 <3 <3
Geen banana (is een kleur die op het geslachtschromosoom zit en bij mij moet het mannen geven nu) en echt om van te smelten! Ik weet alleen ook hier niet wat het is.. Wel een aantal genen, maar er zit nog wat extra's aan genetica in dit nest.

[ [url=m/5RFLrp.jpg]Afbeelding[/url] ]

Wat een schatje <3

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-22 18:41

Waar is het oogje? Ik kan niet echt goed zien wat het kopje is.

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-22 18:53

Ik zou nooit of te nimmer slangen in huis halen als huisdier maar wat is dit toch een interessant topic !

Zijn ratelslangen niet gevaarlijk wanneer ze bijten? Brrr

Animal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-22 19:00

Lukasje schreef:
Ik zou nooit of te nimmer slangen in huis halen als huisdier maar wat is dit toch een interessant topic !

Zijn ratelslangen niet gevaarlijk wanneer ze bijten? Brrr

Ratelslangen zijn absoluut gevaarlijk, maar rattenslangen zijn dan weer hele onschuldige dieren en ultiem geschikt als reptiel voor beginners :D

Animal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-22 19:02

Ok.. Niet te hard lachen :=

De oranje streep is de omlijsting van het stukje kop dat we kunnen zien. De zwarte stip staat op de plek van het oog.

Afbeelding

Luxorvalkje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-22 19:05

Ik vind het wonderbaarlijk hoeveel slang er in zo’n ei past.

Weet je toevallig van vorige nesten de maat van het ei en de lengte van de slang?

Animal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-22 19:21

Luxorvalkje schreef:
Ik vind het wonderbaarlijk hoeveel slang er in zo’n ei past.

Weet je toevallig van vorige nesten de maat van het ei en de lengte van de slang?

Bij deze soort werken we vnml met gewicht. De baby's zijn hier gemiddeld zo'n 20 gram lichter dan de eieren.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-22 19:23

Animal schreef:
Ok.. Niet te hard lachen :=

De oranje streep is de omlijsting van het stukje kop dat we kunnen zien. De zwarte stip staat op de plek van het oog.

[ [url=m/P39ikN.jpg]Afbeelding[/url] ]

Oh is dat het kopje? Ik dacht dat het aan de andere kant zat. _O-

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-22 20:13

Wauw wat gaaf om dit proces zo te lezen! :D (Ook al heb ik weinig met reptielen haha).

idylle

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-22 20:15

Wat super leuk om eens te zien hoe zo'n legsel in z'n werk gaat!

Ohja, je gaf aan dat je het volgende legsel wilde proberen om door de moeder te laten uitbroeden, maar je hebt ervoor gekozen om ze in de stoof te doen las ik. Met welke rede heb je daarvoor gekozen?

Verder ben ik heel benieuwd naar rde 'morphs' die jij hebt (met foto, zodat het verschil misschien wat duidelijker voor me wordt) wat zo makkelijk als jij er over vertelt, zo abracadabra is het nog steeds voor mij haha.

Animal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-22 20:40

idylle schreef:
Wat super leuk om eens te zien hoe zo'n legsel in z'n werk gaat!

Ohja, je gaf aan dat je het volgende legsel wilde proberen om door de moeder te laten uitbroeden, maar je hebt ervoor gekozen om ze in de stoof te doen las ik. Met welke rede heb je daarvoor gekozen?

Verder ben ik heel benieuwd naar rde 'morphs' die jij hebt (met foto, zodat het verschil misschien wat duidelijker voor me wordt) wat zo makkelijk als jij er over vertelt, zo abracadabra is het nog steeds voor mij haha.

Opnieuw een moeder die veel eieren had en toch wel een zware periode achter de rug heeft. Ze is flink ingevallen en ik wil haar graag weer wat sneller op een fatsoenlijk gewicht hebben :)

Voorwaarde voor zelf uit laten broeden is dat de moeder nog voldoende lichaamsconditie heeft om nog 2 tot 3 maanden langer zonder voer te kunnen. Dus een moederdier met minder eieren en een een betere conditie na het leggen komt daarvoor in aanmerking. Maar een dier welke bijna alle reserves kwijt is, belast ik daar liever niet extra mee. Wanneer ze de eieren dragen is de conditie soms lastig te bepalen.
Als ze eieren dragen, zie je vaak aan het einde de ruggengraat doordat de eieren de boel naar beneden trekken. Je kunt het soms dus slecht inschatten. Zelf uit laten broeden lijkt me heel erg leuk, maar de gezondheid van mijn dieren staat wel voorop :D

idylle

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-22 21:16

Ja logisch dat de gezondheid boven alles gaat! Ik had even niet meegekregen dat dit ook onder een groot legsel viel en dat de conditie mi der was om het haar zelf te laten doen. Je verteld er echt heel erg leuk over. Dank je wel daarvoor!

Animal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-22 21:43

idylle schreef:
Ja logisch dat de gezondheid boven alles gaat! Ik had even niet meegekregen dat dit ook onder een groot legsel viel en dat de conditie mi der was om het haar zelf te laten doen. Je verteld er echt heel erg leuk over. Dank je wel daarvoor!

Het gemiddelde is 5 á 6 eieren van ongeveer 70-80 gram per stuk :D