Ja zat alleen te denken dat het een beetje ver weg is, maar op een moestuin kan je alles gebruiken.
Broeibak ramen ofzo, maar zou ze op marktplaats zetten.
Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!
Geplaatst door de TopicStarter: 12-03-21 10:48
Ik ga er nog even over nadenken wat we er mee doen. Eerst moeten de nieuwe ramen gemaakt worden en dat duurt nog wel even
Bij Magic en Médora zijn in ieder geval 2 eitjes bevrucht! Bij Marabi en Dainty heb ik nog niet kunnen controleren. Normaal gesproken gaat Marabi keurig even van het nest wanneer ik aanklop (ja, letterlijk even aankloppen op het nestblok ) maar vandaag bleef meneer stevig zitten. En aangezien hij 1 van mijn 2 vogels is waarbij je je vingers gegarandeerd kwijt bent wanneer je het toch probeert, kom ik vanmiddag nog wel een keertje terug Bij mijn andere vogels kan ik gerust even kijken terwijl ze blijven zitten, maar bij hem en Pyriet sla ik even over
Maar we boeken vooruitgang. Hij probeerde me deze keer tenminste niet op te vreten terwijl ik aan het filmen was
Haha hij trekt ook echt zo'n kop van 'als je in de buurt komt bijt ik je vingers eraf'
Fijn dat er bevruchte eitjes bij zitten! Dan kan het wachten nu beginnen! Hoe lang broeden valken?
Cayenne
Geplaatst door de TopicStarter: 12-03-21 11:07
Het bijten is nog niet eens zo erg, maar wel dat hij absoluut niet meer los laat
De eitjes komen meestal na ongeveer 18 a 24 dagen uit, maar vorig jaar kwamen er 2 al na 16 dagen De 2 oudste eitjes zijn vandaag precies een week oud.
Anoniem
Geplaatst: 12-03-21 12:14
Zit hij nou te blazen op het eind van het filmpje? boze vogel
Oh jee dat is een heeeeuuule booooooze vogel. Daar zou ik ook bij uit de buurt blijven... voor je het weet heb je een piercing op een plek waar je het niet wil
Ojee... die ziet er inderdaad uit alsof hij je aan wil vliegen... Verstandig even op afstand te blijven, denk dat "gaatjes in je vingers dicht laten maken door de dokter" ook niet jouw hobby is...
Cayenne
Geplaatst door de TopicStarter: 12-03-21 15:50
Ik denk dat ie ondertussen zijn snavel alvast extra scherp aan het vijlen is
Ja, hij was idd aan het blazen. Ik neem hem niets kwalijk hoor, want het is zijn taak om zijn kroost te beschermen. In die zin is hij natuurlijk een supergoede vader en mag je dit gedrag nooit afstraffen. Alleen had ik de stille hoop dat hij ondertussen zou begrijpen dat ik geen kwaad in de zin heb Ik heb sowieso een aparte verstandhouding met Marabi, maar ik zou hem niet meer kunnen missen. Het is een heel apart dier qua karakter Echt een leeuw in valkparkieten verpakking met een heel klein hartje
5 eitjes bevrucht Vermoedelijk zelfs 6! En Marabi bleef weer zitten maar ging keurig aan de kant in het blok! Supertrots op het ventje
Anoniem
Geplaatst: 12-03-21 18:46
Ik zie een vogel die ik lust je rauw roept, kom maar op, zijn je vingers geteld Heerlijk, maar goed dat ze zo beschermend zijn, alleen de baas is niet zo content met dit gedrag
Hilli
Geplaatst: 12-03-21 18:50
Cayenne schreef:
5 eitjes bevrucht Vermoedelijk zelfs 6! En Marabi bleef weer zitten maar ging keurig aan de kant in het blok! Supertrots op het ventje
Geef je ze dan ook nog een beloning als ze netjes opzij gaan? Of werkt dat niet?
Dido2316
Geplaatst: 12-03-21 18:52
Cayenne schreef:
Ah knappe Marabi! En fijn dat de eitjes goed gaan! Leuk, leuk, leuk! Ik ga vriendlief maar eens porren dat we binnenkort toch echt eens naar de dierenwinkel moeten om kooien te gaan bekijken
Poekkie
Geplaatst: 12-03-21 19:11
Hilli schreef:
Cayenne schreef:
Geef je ze dan ook nog een beloning als ze netjes opzij gaan? Of werkt dat niet?
Hahaha, ja dat zou hij wel fijn vinden Nee, het beste beloning voor ze is dan om gewoon het nest weer dicht te doen en terug te hangen. En met je stem te prijzen. Dat pikken ze heel snel op. En op die manier gaan ze op den duur begrijpen dat het niet vervelend is en dat ik hun babies niets doe. Met voer belonen heeft weinig nut hier. Ze zijn zo verwend dat ze daar niet geinteresseerd zijn Hij is ook niet bang voor mij, want normaal eet hij rustig uit mijn hand, maar het is puur zijn instinct om zijn kroost te beschermen dat hij zo reageert. Zijn vader had dat de eerste jaren ook heel sterk.
Magic en Médora hebben momenteel 4 eitjes, waarvan zeker 3 bevrucht Marabi en Dainty hebben momenteel 5 eitjes, waarvan zeker 3 bevrucht Dainty heeft blijkbaar mijn memo niet gelezen waar in stond dat ik die 4 eitjes van 2 jaar geleden een perfect aantal vond Ze mag nou wel stoppen!
De middelste/bovenste is wel heel klein, tenzij die 'verticaal' zou staan. Zit daar wel wat in?
Cayenne
Geplaatst door de TopicStarter: 13-03-21 10:30
Die staat idd verticaal en is bevrucht! Geen idee waarom het overeind staat Soms rollen ze een eitje om of zelfs even uit het nest zodat het wat kan afkoelen. Daarna rollen ze het weer terug.
Dido: Ze kunnen in principe wel tot 6 eitjes aan hoor. Maar dan moeten de ouders wel echt heel flink aan de slag om alle kleintjes goed gevoed te houden. Met vier babies hebben ze het wat rustiger en heeft het niet zo'n grote weerslag op de ouders. Nou vind ik 5 kleintjes nog niet eens zo verkeerd voor Marabi en Dainty, want 2 jaar geleden plukte Dainty de kleintjes af en toe en misschien heeft ze daar wat minder tijd voor wanneer ze 5 jongen hebben
Maar een vriendin van mij kweekt dit jaar ook en heeft soms nog weleens problemen met de vruchtbaarheid. Zo heeft ze oa een koppel die al jaren eitjes leggen maar nooit bevrucht helaas. Ze heeft ook een homokoppel waarbij natuurlijk sowieso geen jongen komen maar die wel nestgedrag vertonen. Wanneer ik echt te veel bevruchte eitjes heb, kan ik er ook een stuk of 2 naar haar toe verhuizen. Dan zijn haar vogels zielsgelukkig met hun adoptiekids en worden mijn vogels wat ontzien. Dat hebben we op die manier al eens eerder gedaan en is prima bevallen. Op die manier kun je elkaar helpen en is iedereen blij!
Wat lief dat je eitjes ter adoptie aanbied. Ontlast overijverige ouders en kuikenloze hebben alsnog kroost om voor te zorgen.
Cayenne
Geplaatst door de TopicStarter: 14-03-21 09:59
Ja, zo sla je 2 vliegen in 1 klap! 2 jaar geleden hebben we het homokoppel en een onbevruchtbaar koppel van een bevriende kweekster op die manier geholpen. Zo mooi hoe ze die hebben groot gebracht!
Tussenstand eitjesparade:
Magic & Médora: 5 eitjes waarvan zeker 4 bevrucht Marabi & Dainty: 5 eitjes waarvan zeker 4 bevrucht
Ze gaan mooi gelijk op! Hopelijk komen er nu geen nieuwe eitjes meer bij
Médora wil normaal gesproken nooit op de foto, maar vandaag bleef ze even 2 seconden zitten Knappe meid Haar parels zijn mooi te zien zo!
Dido2316
Geplaatst: 14-03-21 10:15
Ideaal zeg dat je dat zo doet! Hopelijk houden de koppeltjes het hier bij inderdaad, anders heb je weer een tripje naar je vriendin
Zo van dichtbij zie je wel heel goed verschil, op de cam lijken het gewoon 1 grijze en 3 gele vogels.
Magic en ik denk Marabi (?) hadden wel even onenigheid vanmorgen toen wij keken, wat een gefladder!
Haha, ja op de cam kan het moeilijk uit elkaar te houden zijn, maar wanneer je ze beter kent is het simpel hoor! Magic is uiteraard grijs. Marabi is de knalgele kanarie Médora heeft de bruinere gloed En Dainty heeft geen rode maar oranje wangen
Ja, af en toe hebben ze onenigheid. Magic is momenteel heel broeds en gaat ook nog eens regelmatig bij de buren koekeloeren. Dat werd hem niet in dank afgenomen Maar ze zitten ook regelmatig samen te eten, dus het is meestal een storm in een glas water