Broedmachine aan, wie nog meer?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

sas27

Re: Broedmachine aan, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-21 14:28

Jazeker er zit ook een draaisysteem in.

fardoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-21 14:38

Ze liggen neem ik aan.

AnnaXBoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-21 14:43

Als de eitjes wel zijn begonnen met ontwikkelen, maar na 2 weken weinig te zien is dan zijn ze denk ik vroegtijdig afgestorven. Ik denk dat de temperatuur toch niet helemaal goed staat in de machine. Als die te veel schommelt gaat het fout. Luchtvochtigheid is meer voor de laatste 3 dagen belangrijk. Sommige broeden rond de 50% en andere doen er helemaal geen water bij.

Daarnaast weet ik niet zo goed of niet draaien veel schade brengt maar eieren kunnen op zijn kop en liggend gedraaid worden. Dat maakt voor de rest niet uit.

sas27

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-21 14:47

Temperatuur heeft steeds maar hoogstens 0,1 graden geschommeld maar ben bang dat de meter toch niet goed is. Wat is nu de juiste temperatuur want dat verschilt ook per site.
Ik heb nu een andere digitale thermo en hygrometer besteld.
Welke gebruiken jullie?
De eitjes draaien dus wel zeker er zit een aparte automatic egg turner bij. Hier staan ze rechtop in en die draait dan heen en weer.
Ligt het er misschien nog aan hoe de eitjes hierin worden gezet?

fardoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-21 14:48

Als ze rechtop staan moet de bolle kant naar boven

sas27

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-21 14:49

Dat is al een ding die niet goed gaat dan. Ik had de bolle kant naar beneden.

AnnaXBoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-21 14:56

Ja luchtzak moet aan de bovenkant. Als je met een zaklamp kijkt, kan je die zien. Of dus de punt naar beneden.

Ik denk ideale temp is 37,5? Ik zie inderdaad ook vaak verschillen op websites.

fardoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-21 15:12

Succes Sas27 met de volgende broedeitjes

sas27

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-21 15:17

Dank je wel ik houd jullie op de hoogte!
Hoop nu eindelijk kleine schattige kuikentjes te kunnen produceren ;-)

zimbabwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-21 16:16

Afbeelding
Hier mijn broedsel. Ik had een eendenei gered (hele nest verwoest op. 1 ei na door roofdier, moeder weg) en geb er kippeneieren van stal bijgelegd... Ze zijn echt te schattig samen

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-21 16:29

Ik heb een vraagje... een van onze kippendames heeft luis, daar heb ik ivermectine voor meegekregen en het advies het hok goed schoon te maken/ontsmetten. Lastig puntje, Jut is aan het broeden.

Wat is wijsheid? Wachten tot de kuikens uitgekomen zijn en dan aan de schoonmaak, of toch Jut van het nest en de boel grondig schoonmaken? Ik ben bang dat de kuikens misschien ook luizen krijgen...

fardoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-21 17:24

Ik zou de boel grondig schoonmaken.

robert45

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-21 18:02

sas27 schreef:
Temperatuur heeft steeds maar hoogstens 0,1 graden geschommeld maar ben bang dat de meter toch niet goed is. Wat is nu de juiste temperatuur want dat verschilt ook per site.
Ik heb nu een andere digitale thermo en hygrometer besteld.
Welke gebruiken jullie?
De eitjes draaien dus wel zeker er zit een aparte automatic egg turner bij. Hier staan ze rechtop in en die draait dan heen en weer.
Ligt het er misschien nog aan hoe de eitjes hierin worden gezet?

Een digitale hygrometer is vrijwel nooit nauwkeurig en kan makkelijk tot 10 procent afwijken.

Ze de machine maar eens op een handdoek. Dan is je bodem minder gevoelig voor temperatuurverlies.

Verder is 37.7-37.8 de juiste temperatuur. Mag gerust 0.1 schommelen. Meet de temperatuur eens op ei hoogte. Hoe warm is het in de ruimte waar de machine staat?

Als de eieren afgestorven zijn kan je dit met een goede schouwlamp zien. Er zit dan een rode vlek in het ei. Ik kan vanavond wel even wat foto’s maken hoe het eruit hoort te zien.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-21 18:13

zimbabwe schreef:
[ [url=m/1ylwcx.jpg]Afbeelding[/url] ]
Hier mijn broedsel. Ik had een eendenei gered (hele nest verwoest op. 1 ei na door roofdier, moeder weg) en geb er kippeneieren van stal bijgelegd... Ze zijn echt te schattig samen

<3 Echt veels te schattig gewoon ! Kan je uren naar kijken.
Eendjes zijn zo leuk !

fardoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-21 20:37

Hele leuke foto Zimbabwe, en inderdaad eendjes zijn zo leuk

XxLiEsJuHhxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-21 09:43

Oeehhh ik kon mij niet meer beheersen vannochtend en heb een paar eitjes met een lampje bekeken.

1 eitje vooral omdat mijn gevoel zegt dat de schaal beschadigd is (al kan ik het niet goed terug zien met schouwen), daar zag ik ook echt niks in. De andere 4 die ik gekeken heb zag ik verschillend van een stipje tot echt al adertjes <3 <3

fardoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-21 09:52

Liesjuh _O-
De meeste mensen doen dat bij de eerste eitjes, wordt er hier naast me gezegd :D

robert45

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-21 11:12

XxLiEsJuHhxX schreef:
Oeehhh ik kon mij niet meer beheersen vannochtend en heb een paar eitjes met een lampje bekeken.

1 eitje vooral omdat mijn gevoel zegt dat de schaal beschadigd is (al kan ik het niet goed terug zien met schouwen), daar zag ik ook echt niks in. De andere 4 die ik gekeken heb zag ik verschillend van een stipje tot echt al adertjes <3 <3

Als je alle eieren er op hetzelfde moment in gelegd hebt moeten ze als ze bevrucht zijn ook allemaal even ver heen zijn.

Een stipje is niet tot ontwikkeling gekomen. Er moeten duidelijk aderen zichtbaar zijn en je ziet zelfs het kuiken bewegen.

XxLiEsJuHhxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-21 12:06

Robert, de eitjes zitten op dag 4 nu, dus nog heel vroeg. plus ik gebruik een goede zaklamp, geen schouw lamp en niet te vergeten ik schouw en broed voor het eerst in mijn leven dus een goed ongetraind oog. Ik wilde ze ook niet te lang nu uit de machine houden dus heb heel voorzichtig, heeel snel eventjes gekeken of ik "iets" zag en toen snel terug gelegd.
Het ene eitje is denk ik bijna zeker niet bevrucht of echt beschadigd de andere zullen vast even ver heen zijn alleen kon ik bij sommige net iets wat duidelijker zien dan bij andere door mijn niet getrainde oog en manier van het vasthouden van de lamp.

met 4 dagen kan je dan al het kuiken zien bewegen?

AnnaXBoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-21 12:12

Nee bewegen niet. Maar als het kleine eitjes zijn dan zou je de aderen in principe op dag 5 ook al kunnen zien. Dan zie je wel het verschil tussen wel of niet bevrucht. Soms twijfel ik ook nog dus laat ik de eitjes altijd langer zitten voor de zekerheid.

XxLiEsJuHhxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-21 13:02

Voor nu wacht ik rustig tot dag 7 tot ik weer ga kijken, en dan ook alle eitjes bekijk. Wel in de tussentijd op supermarkt eieren eventjes oefenen en kijken wat de beste manier is hoe te schouwen.
Had wat trucjes ook gezien met wc rolletjes enz.
Jullie nog tips?

Moonfight

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-21 13:04

Ik zet ze gewoon met de luchtkamer tegen de zaklamp van mijn telefoon, werkt goed!

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-21 13:10

Moonfight schreef:
Ik zet ze gewoon met de luchtkamer tegen de zaklamp van mijn telefoon, werkt goed!

Zo doe ik het ook. Haal wel even het hoesje van mijn telefoon want doordat het plastic heel erg beschadigd is is de lamp anders niet fel genoeg meer. Een goed sterke zaklamp werkt trouwens ook prima. Gewoon in de avondschemer of verduisterde kamer en gaan.

XxLiEsJuHhxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-21 13:16

Ik heb een telefoon met een hele rij camera's de opening in mijn hoesje is te groot, dan lekt er veel licht weg waardoor het weer minder duidelijk word.

De zaklamp is net te groot waardoor er ook veel licht langs het ei omhoog komt

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-21 13:22

Wc rolletje er omheen plakken die kun je op maat maken als je hem in de lengte doorknipt..