Zwaluwen verwelkomen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-20 16:00

miezelke schreef:
Leuk, een zwaluwentopic :)

Wij hebben pas een bijgebouw geplaatst, het dak ligt er sinds vorige zomer op. Elk jaar vliegen hier wel wat zwaluwen rond, en dit jaar zag ik dat ze de hooizolder van het bijgebouw ook steeds in en uit vlogen.

Ben het dan aantrekkelijk voor ze beginnen maken door modder te voorzien tijdens de droogte (zitten op leemgronds dus da's al een meevaller), vogeldrinkbakken geplaatst, een waslijn op de hooizolder gehangen, en een vliegenbuffet daar zorgden de paarden wel voor :) Na lang wachten nog geen nest, dus heb ik een maandje terug een kunstnest geplaatst en er lagen meteen eitjes in *\o/* . Deze week ergens zijn de babies uitgekomen <3
[ [url=m/IEqzBE.jpg]Afbeelding[/url] ]

Blijf er zoveel mogelijk weg, al gaan we vrijdag hooi binnenhalen wat de zolder op moet dus hopelijk vluchten de ouders niet (heb er wel wat schrik voor) :

Hoe kwam je aan een kunstnestje?

Wij hadden plankjes en ook modder etc. Maar ze hebben op de lamp een nestje gemaakt. Ik wil er wel meer, maar ja.......

Heb 6 lampen en op 1 andere zit een winterkoninkje :)

Ik zag voor ik weg ging wat eier schaaltjes onder het nest liggen en wat poepjes langs de lamp.........

miezelke

Re: Zwaluwen verwelkomen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-20 17:08

Bij ons (BE) verdelen de Regionale Landschappen dit gratis onder de inwoners. Geen idee hoeveel max, wij hebben er gewoon 1 aangevraagd en gekregen.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-20 17:34

Oh nou ik zei net nog dat ik dacht dat er weer kuikens waren....maar ze steken al met hun kopje boven de rand uit dus ze zijn er al een poosje, 2e leg doet het goed +:)+

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-20 09:39

pmarena schreef:
FleurVP schreef:
Hier moeten alle pannen eraf en dan wil ik deze onder de goot: https://www.renovadak.nl/home/monier-vogelvide

Ik vond dit echt een heel leuk idee en heb gevraagd aan moeder van schoolvriendje of ze deze toevallig kent. Zij maakt tuinadviezen voor de Vogelbescherming en zegt dat zij deze helaas niet meer adviseren omdat gebleken is dat de kans dat vogeltjes er in gaan nestelen, nihil is....

Ah dat zou jammer zijn. Wel een goed idee om ook bij nieuwbouw rekening te houden met de vogels.

Wij hebben daar geen last van. Een huis van 100+ jaar oud met bijbehorend 'rommel'erf en kippenren biedt heul veul gelegenheid voor mussen.

SillyB

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-20 10:09

wij hebben een flinke overstek van t dak, en mij is wel verteld dat dat bij voorkeur wit geschilderd zou moeten worden voor vogels? we moeten t dak ook nog aanpakken dus ik werd meteen enthousiast van die gootjes maar helaas dus ...

Mijn zwaluwbeebs maken testvluchten en kakken nu dus wél mn hele stal onder grr. heb er nog maar 3 gezien, hopelijk heeft de rest t ook gered. hier 2 die schommelen op mn electra draad :o Afbeelding

FleurVP

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-20 10:39

De vogelbescherming verkoopt die vogelvides wel. Ik denk dat wij nu wel 10 nesten in het dak hadden, maar allemaal onder kapotte pannen. Dus volgend jaar gaat dat niet meer want dan zijn al die pannen vervangen. Dus ik wil daar wel iets op verzinnen. Bij de schuur mogen de kapotte pannen op de noordkant blijven maar daar hebben we geen dakbeschot dus daar zitten geen nesten.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-20 22:48

Pfff, mag je ook een hekel krijgen aan vogeltjes?

Eerst de kraaien die het nestje van een mereltje hebben leeg gehaald........

En de keren dat ze boven en in het bos voor erg veel paniek zorgen en ze nesten slopen.

Toen vd week; WE waren voor de kozijnen aan het vervangen. Dichtbij het mussen nestje, maar wel afstand genoeg.
Musje komt aanvliegen met iets in dr bekkie, maar ze vond ons te dichtbij, dus gaat op afstand zitten kijken. Laat gewoon dr kinderen met honger zitten.
Maar als ze dan voert is het wel enorm schattig hoe al die koppies hun neusje naar buiten steken.

Dag later wil ik uitmesten en onder ons zwaluwen nestje 3 kale dode baby's uit het nest gewipt :( Echt niet leuk!!!

Geen idee of er ook een paar zijn uitgevlogen, wel leven etc. Zie nu niks.

Ik liep te mopperen en ja is de natuur, maar ik ben maar een mens he?!

Kaatastrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-20 22:51

SillyB schreef:
Mijn zwaluwbeebs maken testvluchten en kakken nu dus wél mn hele stal onder grr. heb er nog maar 3 gezien, hopelijk heeft de rest t ook gered. hier 2 die schommelen op mn electra draad :o [ [url=m/jcJetu.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ja dat is het nadeel natuurlijk eens ze uitvliegen. Hier vond ik dagelijks vogelstront op de paarden hun rug. Gelukkig zijn ze grotendeels wit dus dat camoufleert :')

Vanavond bij het dichtdoen van de garagepoort hoorde ik plots zwaluwen. Zaten die toch niet daar weer te vertoeven zeker. Had ze bijna opgesloten. Ze gingen netjes op de draad zitten en heb ze zo naar buiten gejaagd. Mogen daar echt geen nestje maken want die poort moet dicht en ze kunnen dan dus niet meer uitvliegen.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-20 06:42

Ach jeetje, wat sneu zeg met die vogeltjes! Die kale dode babietjes daar zal sowieso geen uitgevlogen zwaluw tussen hebben gezeten (althans, hoe lang kunnen die babies daar gelegen hebben / zit er nu nog iets in het nest....?) maar wat er is gebeurd dat is dan de vraag hè :(:)

Hier is nestje nr. 2 van dit jaar uitgevlogen en nestje nr. 3 zal 1 dezer dagen wel gaan vliegen, het wordt weer lekker druk in de lucht boven de wei, rond voedertijd *\o/*

Van nestje nr. 2 zitten 4 stuks nu al een paar dagen op de planken aan het plafond, waar ze zich nog lekker laten bedienen tijdens voedertijd :Y)

Afbeelding

Er is er 1 zo rond als een roodborst, ik weet niet of die nou dik is of zijn veertjes opgezet heeft omdat hij niet helemaal goed is ofzo :(:) Hij zit wel vrijwel altijd vooraan / op de beste aanvliegroute met voeren :=

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-20 11:27

Nee, die waren piepklein en volgens mij nog niet helemaal goed af ook.

Vandaar dat ik grapte dat ik een hekel krijg aan vogels. Ze wippen zo hun dode baby's eruit en voor mn voeten. Echt niet leuk..............Daar ben ik niet geschikt voor :o

Volgens mij zit er verder niks meer. Maar had wel een vermoeden dat dit een jong en onervaren paar is.

Maar goed, nest is nieuw en we gaan het meemaken wat ze doen. Ze hebben wel hard gewerkt met aan vliegen.

Nest kan ik niet in kijken, Zit echt strak bovenop een lamp onder een balk.

pinto_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-20 14:26

Hier ook heel veel zwaluwnestjes.

Een paar weken geleden vond ik een pasgeboren jong op de grond. Inclusief eierdop.. Calimero was waarschijnlijk met dop en al het nest uit gewipt (ze gooien altijd de doppen uit het nest, en hij zat nog iets vastgeplakt). Dus heel voorzichtig losgepeuterd en weer terug in het nest gelegd. Paar weken later zag je de jongen uit het nest tevoorschijn komen, hij heeft het dus overleefd.

Helaas wel een dood vogeltje uit de waterbak moeten halen. :( Die was waarschijnlijk uitgevlogen en in de wateremmer terecht gekomen. Dus toen ik gisteren thuiskwam wilde ik toch even voor we gingen eten de emmer weghalen. En was ik net op tijd, want er hing een jong onder het nest aan een kluwen paardenhaar. Ladder erbij, voorzichtig losgepeuterd en toen vloog (fladderde) het diertje weg.
Geeft toch wel een goed gevoel dat je ze af en toe een handje kan helpen. ;)

betadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-20 17:50

Leuk al de vogelverhalen hier.

Misschien herinneren jullie mijn blij bericht nog dat we eindelijk zwaluw en hadden. Wel ze zijn vertrokken helaas. Ook geen nestje gevonden ondanks ze best veel op de hooizolder vertoefden. Volgens mij zijn ze te hard geschrokken toen ik mijn verschrikkelijke brulmerrie in de onderliggende kuisstal heb opgezadeld. Kan geen andere reden bedenken, ze waren al een week de hooizolder aan het verkennen. |( |( |(

Kaatastrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-20 21:32

Oh wat een zielige verhalen hier allemaal..

Hier zaten de kleine boeven weer in onze schuur waar ze niet mogen. Eentje was zo eigenwijs om het te verlaten dat ik het heb moeten doen opvliegen door mijn trui omhoog te gooien (niet er tegen uiteraard) Dom kind vloog naar de ruit in plaats van de wagenwijde opening van de garagepoort.. Honden daar, kat daar meteen door dat nerveus gefladder tegen de ruit. Vogeltje zo snel mogelijk proberen te onderscheppen en gelukkig kunnen pakken. Eén van de jongen van dit jaar dus, want het was echt nog een guppie. Spinnenwebben van pootjes verwijderd en weer laten uitvliegen. Gelukkig vloog die in 1 seconde netjes weg.

MamaMiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-20 21:39

Ik heb ook zwaluwbabies *\o/*
Ze zitten op de lamp van mijn schuilstal :+
De hooikar staat eronder, dus daar ligt nu even een oude handdoek op: anders heb ik allemaal poepjes in mn hooi :=
Dit waren ze vorige week:
Afbeelding

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-20 15:39

Super leuk al jullie berichten.

Wij hebben nog steeds geen zwaluwen maar moeten wel wekelijks ergens een mus redden. Zitten ze ergens in een net vast op een plek dat we denken; hoe kóm je daar dan ook? En viel gister bijna van de ladder O:) . Moest de dakgoot schoonmaken en kwam te dichtbij een nest. Vlogen 2 mussen rakelings langs mijn gezicht :oo

En dan staan die beesten op de rode lijst. Blijkbaar wonen wij in een mussenparadijs.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-20 23:09

Mussen zitten dus in ons huis zeg maar. Maar vd week dat de nieuwe kozijnen geplaatst werden, zaten ze er nog niet 5 minuten in, of ze vlogen al tegen het raam. Glas is best een tintje donkerder en sorry dat er niet gelijk iets achter hing.........Maar wel dus gelijk oude vitrage opgehangen zodat ze zich niet kapot vliegen.

Onze zwaluwen zijn weg.......Mislukt nestje blijkbaar en ze zijn verdwenen nu.

In die dode boom is het mereltje ook geen 2e leg gaan doen. Zag haar nog een paar dagen in de buurt en ook weg.

Alleen het winterkoninkje vliegt nog steeds uit als ik de schuur deur open, maar volgens mij heeft die gewoon een riante woning voor zichzelf gebouwd en geen eitjes.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-20 21:14

Hier nu weer zo'n 12 nesten in de schuur bezet. Zijn er wel iets meer dan verleden jaar.

Mussen beginnen op een plaag te lijken...... Ha, ha, ha, telde er gisteren zo'n stuk of 30 in het kippenhok.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-20 02:37

[***] schreef:
Hier nu weer zo'n 12 nesten in de schuur bezet. Zijn er wel iets meer dan verleden jaar.

Mussen beginnen op een plaag te lijken...... Ha, ha, ha, telde er gisteren zo'n stuk of 30 in het kippenhok.

Jeetje, 12 is wel veel.

Mussen zijn wel heel schattig. Wij hebben er niet zoveel, maar was gister in Dld en zat naar buiten te kijken en een hele boom zat vol musjes. En ze waren druk........

pinto_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-20 20:35

We hebben hier nu twee tortels op het terras, die broeden in de blauwe regen. Alle andere vogels worden zorgvuldig weggejaagd. Met name merels... :')

Ik dacht alleen dat tortels hele goede broeders waren, maar ik zie ze zelden op het nest zitten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-20 09:07

superpony schreef:
[***] schreef:

Jeetje, 12 is wel veel.

Mussen zijn wel heel schattig. Wij hebben er niet zoveel, maar was gister in Dld en zat naar buiten te kijken en een hele boom zat vol musjes. En ze waren druk........

Ja en ze poepen de hele schuur vol :j -O- ...... Maar goed, ze zijn zo schattig en komen al 5 jaar steeds weer terug. In oktober weer even goed schoonmaken.

DWitzel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-20 09:15

Afbeelding Onze kleintjes de dag voor ze uitvlogen. Begin deze week. Inmiddels zijn ze druk aan het trainen met vliegen en zitten ze op de balken in de stal.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-20 09:27

Wat een snoepjes hè :+:

MamaMiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-20 09:30

"Mijn" zwaluwtjes zaten ook ineens veel meer in de veertjes en daarbij behorende kleurtjes <3
Zal vandaag proberen nog even een foto te maken :)

Coentjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-20 09:42

Wat leuk! Wij hebben na drie jaar nu 5 nestjes. En waarsch binnenkort een tweede ronde vaak. Goed voor de dazen en vliegen populatie hier. En ook een nestje van de gele kwikstaart en koolmeesjes. Idd af en toe vogeltjes terug zetten in t nest!

MarliesR

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-20 10:25

Zo schattig <3

De jongen uit het nestje in de stal lagen onverwacht opeens allemaal dood in de stal -O- Zo sneu. Wel al pennen, maar nog geen echte veertjes. Er lagen ook allemaal bruine veren omheen, dus wellicht grote stres van een andere vogel? Geen idee..

Er is nu wel ook een koppeltje opnieuw bezig een nestje van vorig jaar verder uit te bouwen, die heeft een extra rand gekregen nu.