Katten fokkers topic

Moderators: Essie73, Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Toess

Re: Katten fokkers topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-20 11:58

Ik heb nu fleecebandjes, ze kunnen bijna af gelukkig :)

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-20 12:51

Daar zat ik ook al naar te kijken, maar ook volgens mij veel verschillende kwaliteiten.

Daphara

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-20 13:03

Ik gebruik dunne elastiekjes zonder loodje er tussen. Heb ze jaren geleden in alle mogelijke verkrijgbare kleuren en maten gekocht. Ik moet zeggen dat ik inmiddels wel bijna door mijn voorraad heen ben.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-20 13:31

Daphara

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-20 22:15

Hier een paar foto’s van de kittens met haarelastiek bandjes die ik gebruik.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Toess

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-20 22:39

Patty14

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-20 22:54

Zijn de bandjes met klittenband niet heel breed voor die kleintjes?

girlyggirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-20 23:15

Toess schreef:
girlyggirl schreef:
Ik vind met 10/11 mnd fokken ook echt erg vroeg. Wij houden op zn vroegst met 15 mnd aan en onderdrukken met melatonine of sporadish de pil

Lijkt mij ook een fijne oplossing om het even een paar maand uit te stellen. Bestel je die zelf? En zet je ze dan ook zelf?

Ik heb toch eennflesje emeprid gekregen van de dierenrts, ze belde me later nog en zei dat ik het wel mocht proberen.

Ik gebruik nog ouderwets de pilletjes :')

Toess

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-20 23:20

girlyggirl schreef:
Toess schreef:
Lijkt mij ook een fijne oplossing om het even een paar maand uit te stellen. Bestel je die zelf? En zet je ze dan ook zelf?

Ik heb toch eennflesje emeprid gekregen van de dierenrts, ze belde me later nog en zei dat ik het wel mocht proberen.

Ik gebruik nog ouderwets de pilletjes :')

:')
Hoeveel mg geef je en voorkeur voor een merk?

Toess

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-20 23:21

Patty14 schreef:

vind ik meevallen. En ze zijn heel makkelijk op maat te knippen.

Patty14

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-20 23:41

Toess schreef:
Patty14 schreef:

vind ik meevallen. En ze zijn heel makkelijk op maat te knippen.

Dat is handig ja! Daar had ik nog niet eens aan gedacht :+

Daphara

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-20 01:50

Je kunt ze inderdaad in de lengte doorknippen, dan is het te doen voor pasgeboren kittens.
Toch vind ik haarelastiekjes fijner om te gebruiken.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-20 08:24

Achg wil weten of de eerste naam goedgekeurd is. :=

girlyggirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-20 10:14

Ik gebruik nog ouderwets de pilletjes :')[/quote]
Hoeveel mg geef je en voorkeur voor een merk?[/quote]

Ik geef 3 mg/ 299mcg pd 2 uur voor zonsonder of zonsopgang. Merk is lucovitaal pure melatonine.

girlyggirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-20 10:15

Ik gebruik nog ouderwets de pilletjes :')[/quote]
Hoeveel mg geef je en voorkeur voor een merk?[/quote]

Ik geef 3 mg/ 299mcg pd 2 uur voor zonsonder of zonsopgang. Merk is lucovitaal pure melatonine. Daar moet je op letten, dat het puur melatonine is.

xoranlover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-20 20:58

*\o/* Ik begin langzaam aan een buikje te zien bij Nishi *\o/*

Maandag is ze 5 weken. Nog 4 weken en dan hebben we ook 4 weken vakantie *\o/*

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-20 22:55

Spannend. :):)

Ben nog steeds vol ongeduld aan het wachten of en welke cattery naam goedgekeurd word. Heb wel al een kater op het oog Blauwe Rus amerikaans mix type.

xoranlover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-20 16:58

Hoe is het hier? Zijn er al vorderingen bij mensen? Nishi begint dikker te worden. (Mensen die het ras of Nishi niet kennen zeggen dat ze nog steeds mega slank is) ze eet meer en slaapt ook veel. Ze wil graag bij me liggen maar knuffelen en aaien hoeft niet. Gelukkig kunnen we het redelijk koel houden in huis. Vorig jaar toen het zo heet was had ze er echt wel last van. Denk dat ze ook te weinig gedronken had toen. Dat doet ze nu wel goed. En de koelmatten worden ook goed gebruikt. Komende week nog even naar de ikea voor een slaapbank en dan is de kattenkamer klaar.

Patty14

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-20 17:00

Spannend hoor!

Heb je foto’s van haar? Heb geen idee hoe ze eruit ziet :D.

Hier helaas nog geen poes. Wachten geduldig af, al is het geduld hebben soms wel erg lastig :+

xoranlover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-20 17:02

Dit is allemaal nog van voor de dracht. En op die onderste was ze te dik :')

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-20 17:47

Ben nog steeds aan het wachten op goedkeuring cattery naam.

xoranlover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-20 17:52

Marcella schreef:
Ben nog steeds aan het wachten op goedkeuring cattery naam.

Het is vakantie tijd he. Kan dan wel even duren tenminste bij mundikat duurt het vaak langer in de zomervakantie.

Talishe

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-20 18:30

Hoi allemaal, ik ben al een tijdje aan het meelezen, maar kom mij toch maar eens melden. Ik zie dat hier voornamelijk stamboom fokkers zitten en dat ben ik niet, maar ik probeer wel zo verantwoordelijk mogelijk een nestje te fokken.
Ik heb een Ragdoll x Siamees seal point poesje en zij is gedekt door een Ragdoll seal mink mitted kater. Poesje en Kater zijn allebei getest op HCM en PKD zowel door echo als DNA (en uiteraard FeLV/FIV). Nala is nu 6 weken drachtig en heeft al een aardig buikje.
Het is voor mij het eerste kitten nestje. Ik heb wel veel ervaring met geboortes (paarden, koeien, schapen en honden) maar een kat is toch weer anders natuurlijk.

Ik zag hier al veel nuttige tips, zo werd mij nagellak aangeraden om de kittens mee te merken, maar omdat mij het niet helemaal lekker zat om gelijk van die stinkende nagellak op ze te smeren heb ik door jullie tips de kittenbandjes besteld.
Wat vinden jullie poezen de fijnste werpkist ondergrond? Ik las ergens juist geen handdoeken ivm de nageltjes, maar wel fleece. Is dat ook jullie ervaring?
En ontwormen jullie moederpoes nog voordat de kittens er zijn? Op de ene site wordt het aangeraden en op de andere staat weer dat het geen zin heeft.

@Xoranlover wat een prachtig dier zeg! Dat worden vast mooie kittens.
Nala was ook erg slank voor de dracht en je ziet nu echt een hele duidelijk babybuik, vooral van boven. Ze is bijna gelijk uitgerekend met Nishi, namelijk op 22 augustus.

niet drachtige Nala:
Afbeelding
Afbeelding

xoranlover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-20 18:34

Welkom hier,

Mooi poesje heb je. En dank je! Nishi is 23 augustus op 63 dagen. Dus zal die week ergens bevallen.

Nishi zal bevallen in een doos met als ondergrond de matrasbeschermers van de kruidvat. Daarover heen tijdens de bevalling een handdoek die daarna weg kan.

Ik heb ontwormt voor ze naar de kater is geweest. Doe het niet meer voor de kittens er zijn.

Daphara

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-20 23:14

Ik knip altijd wat kartonnen dozen in stukken op ongeveer de maat van een kussensloop (wat dezelfde maat heeft als mijn werpkist) en doe dan 3-4 lagen op elkaar, elk met een kussensloop er omheen. Onder de eerste laag leg ik een celstof onderlegger tegen de tijd dat de temperatuur van de poes zakt.
Vanaf het 2e nest zakt de temp van een moederpoes in de 24 uur voor de bevalling 1 graad. Bij een eerste nest kan dit al 3 dagen van tevoren gebeuren, dus dat is iets lastiger inschatten.

Voordeel van karton in kussenslopen is dat ze een kitten niet kunnen begraven onder een dekentje tijdens hun graaf werkzaamheden. Poezen hier zijn tot vlak voor de bevalling flink druk met graven in de werpkist en dat begint weer 2-3 dagen na de bevalling.

Karton isoleert bovendien erg goed, in de winter houdt het warmte vast en in de zomer is het koel. In de zomer gebruik ik katoenen kussenslopen en in de winter gebruik in fleece kussenslopen.

Bovendien is een harde ondergrond echt aan te raden in een nest. De kans dat een poes op een kitten gaat liggen is dan heel klein. Hoe zachter de ondergrond, hoe minder kans dat de poes goed voelt als ze op een kitten ligt. Ik hoor van beginnend fokkers helaas regelmatig dat een poes op een kitten is gaan liggen, blijkt vaak dat er dan zachte dekens in het nest liggen, dus poes kan een kitten per ongeluk begraven onder de losse dekentjes en/of voelt het kitten minder goed als ze er op ligt en kitten stikt binnen 5 minuten.

Ander voordeel van karton is dat het zo weg gegooid kan worden bij het oud papier als het nat/vies is. Kussenslopen kunnen in de kookwas en zijn goedkoop bij de Action verkrijgbaar.