Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Zoe_97 schreef:Maar het gaat hier een topic voor fokkers hè. Dus natuurlijk test iedereen zijn honden hier (hopelijk) op HD. HD heeft niet enkel een erfelijke component, maar ook een omgeving component. Of het kan uit verder in een bloedlijn terugkomen. Ik weet van een nest met beide ouders HD A en 4 van de 5 pups uit het nest hadden HD c en D.
Hier mijn niet fok hond trouwens ook getest voor ze de sport in ging.
Amandavd schreef:Ik weet niet of ik mijn Beagle op HD en ED laat rontgen als ik ermee ga fokken.
Nicky91 schreef:Van schreef:Een huishond zou ik ook niet testen behalve als er iets mis lijkt te zijn
Maar voor de sport wel inderdaad
Ik wil deze pup voor de sport, dus dan is HD en ED wel fijn? (vooral voor jezelf?)
En dat kan je testen vanaf 1 tot 1.5 jaar? als ze helemaal uitgegroeid zijn?
Amandavd schreef:Kiwiwitje, is idd niet verplicht bij Beagles. Het enige wat wij moeten is MLS en 2 x ZG op show. Nu laat ik haar sowieso als ik ermee fok, ook checken op Lafora en factor 7. Toevallig heeft de Beagle Club net uitgebreid onderzoek laten doen naar ziektes binnen in het ras en waar in het buitenland op getest wordt. Dus dat onderzoek ga ik eens grondig doorlezen.
kiwiwitje schreef:Amandavd schreef:Kiwiwitje, is idd niet verplicht bij Beagles. Het enige wat wij moeten is MLS en 2 x ZG op show. Nu laat ik haar sowieso als ik ermee fok, ook checken op Lafora en factor 7. Toevallig heeft de Beagle Club net uitgebreid onderzoek laten doen naar ziektes binnen in het ras en waar in het buitenland op getest wordt. Dus dat onderzoek ga ik eens grondig doorlezen.
Als je verder ook bijv in fb groepen amper tot niks hoort over hd en ed bijv dan zou ik dat ook niet doen. Dan kun je ''bewijzen'' dat t in t ras geen ding is.
kiwiwitje schreef:Heuplaxiteit in DNA test volledig negeren.Sowieso zegt t niets. Er zijn een hoop honden die LIJDER zijn aan heuplaxiteit( beide gevallen) en HD-A heupen hebben. En even heel kort door de bocht. Ja HD is multifactorieel. Maar erfelijk is erfelijk en dat kun je niet oplossen met voeding of beweging.
Wel kan voeding of beweging oorzaak zijn van HD.
Maar je kan op rontgen niet zien of het erfelijk is of door voeding/beweging.
Vanuit de Universiteit Utrecht zijn ze bezig met ''petscan''. Hun geven ook aan dat je niets hebt aan de heuplaxiteit dna testen.
Maar in geval van HD specifiek zelf. Het is bij ons in het ras heel veel voorkomend in de scandinavische landen dat honden HD hebben.Het zou mij niets verbazen als dat (deels) te gooien is op de manier van bewegen (geven van beweging /ondergrond etc)
Als jouw rasvereniging er aan mee werkt om te zoeken hoe dingen in het ras er voor staan, zou ik HD testen.
En dan officieel via de RvB.
Wij hebben in Best getest. 138,75 incl beoordeling RvB. In nederland word via de RvB gedoogd dat foto's zonder roesje gemaakt worden. Dus dat komt er evt nog bij als je een roesje wil of dat toch nodig blijkt.