Goede eitjes, slechte eitjes: Kweken met knaagkanaries!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Re: Goede eitjes, slechte eitjes: Kweken met knaagkanaries!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-19 17:10

Ja, ik hoor vaak dat kwekers veel onbevruchte eitjes hebben, maar om de een of andere reden heb ik dat probleem nooit :')
Twee jaar geleden kweekte ik met alle koppels tegelijk en had ik ruim 60 bevruchte eitjes _O- Dat doe ik dus niet nog een keer :=

Kimmie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-19 17:14

Waarom deed je dat? :+ :')

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-19 17:16

Haha het resultaat van een grote orgie, 60 eitjes.

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-19 17:29

Ik dacht: de voliere is groot genoeg en dan hebben ze mooi allemaal daarna een jaar rust.
Maar het nadeel was dus dat ze allemaal heel enthousiast aan de gang gingen.
Ik dacht dat er wel een heel aantal eitjes niet bevrucht zouden zijn, maar alles was ook nog eens bevrucht _O-
En zestig babies tam maken is een hele klus :')

Ilse_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-19 21:21

Zijn beide dieren van het koppel dan net zo fanatiek?
Ik zie hier bij de struisvogels dat de haan momenteel helemaal druk is met z'n nest en de dames leggen allemaal braaf hun ei erin, maar broeden Ho maar :') (is ook niet echt een logisch seizoen :')).

Ik zit echt alles af te wegen...lijkt me ontzettend leuk om twee valkjes in huis te hebben, maar ik twijfel wat een logische plek is om een kooi neer te zetten. Ik voorzie overal problemen. Moeilijk moeilijk.

Hoe zindelijk kunnen ze worden? Want ik zou ze het wel gunnen om veel los te vliegen, maar heel de bank onder is ook zoiets :') al zullen het geen struisvogel flatsen zijn.

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-19 21:26

JE hebt struisvogels? :wow:

Ja, ze zijn absoluut even fanatiek! Zodra ze een broedblok zien gaat ze hormoonturboknop aan en zitten ze al bovenop elkaar :=

Je kunt de kooi het beste met een kant tegen de muur zetten. Voor een raam kan ook, maar wanneer ze los vliegen moet je zeker de eerste maanden wel de gordijnen dicht doen om te voorkomen dat ze hun nek breken. Ze moeten echt leren waar het raam zit en dat ze daar niet doorheen kunnen.
Ze kunnen zindelijk worden, hoor! Als je ze van jongs af aan ieder kwartier op hun eigen kooi zet zodat ze kunnen poepen en ze daarna uitvoerig beloond, snappen ze dat vrij snel. (Maar het gaat heus af en toe wel eens mis :') ).
De poepjes zijn redelijk ieniemienie vergeleken met die van Mango :')

Mossel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-19 21:32

Ik heb altijd mijn vogels los gehad ( zaten er zelfs bij, bij het avond eten :') ) maar eigenlijk nooit last gehad van ontlasting door het hele huis heb ze nooit bewust zindelijk gemaakt

gerlindie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-19 21:48

Nummus schreef:
Mijn duif slikte m'n watje in... :') Want het moest echt met een los stokje en een los watje. En dat beest keek me gemeen aan en deed GULP...

En ook: je bent echt stikzenuwachtig voor dat praktijkexamen. := Dus ik was INEENS natuurlijk vergeten hoe 't precies moest, maar ik had 't goed gedaan, alleen slikte die rotzak 'm dus in.

Dat was ook mijn grootste angst ja,
Dat je dat watje niet strak genoeg om het stokje draaide :')
Gelukkig was ik als eerste aan de beurt, dus ik kon nog één van de lievere duiven pakken :+

Ilse_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-19 22:08

Haha nee ik werk in een dierentuin :')

Wij hadden vroeger grasparkieten, zooi makers :o.
We hebben bij ons in de huiskamer alleen een vrij klein raam in een dakkapel, dus ook niet echt een handige aanvliegroute, wat dat betreft wel ideaal. En verder dakramen. Ik ga er nog eens over denken... En overleggen.

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-19 13:38

Cayenne schreef:
Ja, ik hoor vaak dat kwekers veel onbevruchte eitjes hebben, maar om de een of andere reden heb ik dat probleem nooit :')
Twee jaar geleden kweekte ik met alle koppels tegelijk en had ik ruim 60 bevruchte eitjes _O- Dat doe ik dus niet nog een keer :=

:') Oh HELP...

Gerlindie: Ja echt pfffff... mogelijk had ik het watje in mijn zenuwen net niet nat genoeg gemaakt ofzo waardoor ie ook niet echt goed aan 't stokje bleef zitten? Ik heb geen idee. Maar 't was een rotzak die duif.

Sokje_6

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-19 18:28

Ik heb er nooit bij stilgestaan dat je eemn struisvogelheer ook een haan noemt :')

Zo leuk die karakters van die vogels. Mooi hoe je dat omschrijft.

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-19 13:06

Nog 5 dagen tot het eerste eitje uit mag komen! *\o/*

Terwijl de mannen op de eitjes moeten passen, genoten de aanstaande moeders van een heerlijke frisse douche <3
Even wat anders als nonstop broeden :D Het is belangrijk dat ze (letterlijk) fris in het koppie blijven.

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-19 13:36

Ja dat hebben ze wel echt nodig denk ik tussendoor he? Wat gebeurt er als ze wat minder fris in het koppie worden tijdens de broedperiode?

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-19 13:52

In principe gebeurt er dan weinig want ze zijn erg trouw met hun eitjes en stoppen niet snel met broeden.
Maar ik wil niet dat ze veranderen in kleine broedmachines. De ouders zijn nog altijd het belangrijkste.
Soms komt het voor dat ze halverwege de 21 broeddagen opeens minder op het nest zitten of dat ze het gewoon zat worden, maar dat gebeurt maar heel zelden en heb ik nog niet mee gemaakt.
Overdag zitten sowieso de mannen meestal op het nest terwijl de dames zich volvreten :D

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-19 14:35

Op zich wel een nette afwisseling! Struisvogels doen dat ook. :j

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-19 14:37

Emancipatie :D
Over het algemeen zitten de mannen altijd overdag op het nest, maar de dames springen er dan ook regelmatig bij.
En bij mijn trio (2 dames en 1 man) zit de man overdag op het nest en wanneer hij wil eten wisselen de dames hem om de beurt af. 's nachts zit één van de dames op het nest en als het koud is gaan beide dames er samen op.
Zo mooi om te zien <3

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-19 14:39

Aaaah wel lief dat trio!

Arianne

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-19 16:02

Prachtig om te zien!

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-19 16:03

Heb je dan ook dubbel zoveel eieren in dat nest van het triootje? ( of is dat een domme vraag :o? )

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-19 16:20

dromertje2 schreef:
Heb je dan ook dubbel zoveel eieren in dat nest van het triootje? ( of is dat een domme vraag :o? )

_O- ik vind dat een goede vraag eigenlijk

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-19 16:28

dromertje2 schreef:

Ja, klopt :D 2 jaar geleden hadden ze er 10 en heb ik 5 eitjes bij andere koppels verdeeld.

Kimmie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-19 17:37

Accepteren die andere koppels die eitjes dan wel? Zal wel anders zeg je het niet :') maar kan me wel voorstellen dat het vreemd voor ze is en daarom er niks mee gaan doen

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-19 17:38

Ja hoor, zonder moeite! Een ei is een ei en dat moet warm gehouden worden :D
Maar jongen kan het anders gaan. Soms accepteert een koppel geen baby uit een ander nest, maar gelukkig heb ik dat probleem nog niet gehad.
En als het echt niet gaat of er een medisch probleem is, dan breng ik ze met de hand groot (maar liever niet, want dat is een flinke klus en het is nog altijd het beste wanneer de ouders het zelf doen).

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-19 19:00

Heeft je trio dan ook één nest met z’n drieën? Ik had ergens verwacht dat de dames ieder z’n eigen nest zouden hebben :o

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-19 19:48

Ja klopt! Ze zitten met z'n drieën in één nest. Een van de dames (Djinti) heeft een soort grote zus nodig waar ze zich aan op kan trekken omdat ze van nature vrij onzeker is. Merel heeft haar 'geadopteerd' als zus en samen zijn ze de dames van Yeti die met beiden paart.
Djinti en Merel leggen samen de eitjes in het nest en ze broeden en verzorgen ze met z'n drieën. Yeti maakt ook geen onderscheid tussen zijn twee dames en kroelt met beiden even veel.
Ik vind het echt heel bijzonder om te zien en haal ze niet uit elkaar. Ze zijn duidelijk heel erg gelukkig zo :+: