[Volg]Daphara’s Heilige Birmaantjes

Moderators: Maureen95, Essie73, Muiz, Firelight, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
eva1969

Berichten: 4039
Geregistreerd: 01-04-06

Re: [Volg]Daphara’s Heilige Birmaantjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-21 10:22

Superschattig weer!

Ketly

Berichten: 5942
Geregistreerd: 27-02-10

Re: [Volg]Daphara’s Heilige Birmaantjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-21 10:25

Wauw, ik volg ook mee <3 Misschien heb ik het gemist, maar heb je bijvoorbeeld een wachtlijst of hebben ze allemaal een nieuwe eigenaar? En kies je deze ook zelf uit of is het wie het eerst komt wie het eerst maalt? :D

Marcella

Berichten: 37014
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Re: [Volg]Daphara’s Heilige Birmaantjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-21 11:59

Eigenlijk wel een beetje balen, want word hebberig van die kittens zou er zo nog een kat erbij willen hebben met iets met al 2 hebben en als Maira drachtig is gaat er al een een kitten blijven.

Natascha

Berichten: 6855
Geregistreerd: 07-02-01
Woonplaats: Ankh Morpork

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-21 18:52

Wat een heerlijk stel zo samen met de kittens

Daphara

Berichten: 7211
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-21 21:01

Ketly schreef:
Wauw, ik volg ook mee <3 Misschien heb ik het gemist, maar heb je bijvoorbeeld een wachtlijst of hebben ze allemaal een nieuwe eigenaar? En kies je deze ook zelf uit of is het wie het eerst komt wie het eerst maalt? :D


Ik had 1 foto van de pasgeboren kittens geplaatst op Insta, die automatisch ook geplaatst werd op mijn FB Cattery pagina en had binnen 2 dagen 16 aanvragen. Inmiddels zitten we al op 31 aanvragen geloof ik, maar ik ben gestopt met tellen. Er staat duidelijk bij dat de kittens niet beschikbaar zijn.

Ik had al 2 stellen voor ieder 2 kittens en nog iemand op de wachtlijst voor een Red/Cream. Voor mij hebben de mensen die bellen voorrang, je krijgt zo een betere indruk van elkaar en een prettig gesprek over ieders wensen en intenties geeft een betere indruk dan veel berichtjes met “Zijn er nog kittens beschikbaar en hoe duur kosten ze?” -O-

Vaak heb ik voordat er een nest geboren wordt al liefhebbers die oprecht interesse hebben en langer willen wachten tot een nest geboren is of een poes überhaupt zwanger is. Dat soort mensen hun ik het ‘t meeste.

Selina

Berichten: 14397
Geregistreerd: 20-10-13
Woonplaats: Ede

Re: [Volg]Daphara’s Heilige Birmaantjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-21 21:32

Oh brr, mensen die alleen maar geïnteresseerd zijn in de prijs zou ik ook niet m’n kittens gunnen.

Daphara

Berichten: 7211
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-21 21:43

Afgelopen nacht is er weer een “nestje” geboren. Melody deed netjes wat ze de voorgaande twee bevallingen ook deed, ze was op dag 67 de hele middag onrustig, lag vanaf 20:00 uur in de werpmand boven (ik ging wel om het half uur controleren voor de zekerheid). Ik zei nog tegen mijn moeder, die begint om kwart over twaalf vannacht, mijn moeder lachte mij uit.

Ik ging om 23:00 uur naar bed (met de beval benodigdheden binnen handbereik) en de werpmand naast mij op bed. Met mezelf afgesproken dat ik tot 00:30 zou gaan lezen en als ze dan nog niet begonnen was, een poging doen om te slapen. Met in één hand mijn e-reader en mijn andere hand op de buik van Mel, voelde ik ineens een wee, ik kijk op mijn mobiel, klokslag 00:15 uur. Echt dat beest kan klok kijken! :D
Ik heb al vaker katten gehad die ook standaard tussen kwart over twaalf en half één ‘s nachts begon met de bevalling, wel fijn als ze zo trouw aan de tijd zijn, dan kun je daarop instellen.

Afijn, na een uur zie ik teentjes in de vulva tijdens een wee, maar 10 minuten met flinke weeën later nog geen vooruitgang. Op zich is een stuitligging geen ramp, maar wel meer risico. De vruchtzak was helaas al kapot, dat is minder, ze glijden beter als ze nog in de vruchtzak zitten.
Teentjes werden paarser en paarser, dus tijd om in te grijpen. Ik krijg gelukkig de glibberige teentjes te pakken en kan het pootje naar buiten krijgen, helaas geen 2e pootje en op het moment dat ik het staartpuntje pak en het staartje naar buiten hengel, valt het op, het kitten is een stuit sterrenkijker. Dat betekend dat het met de buik tegen de ruggengraat van moeder ligt en op die manier kan het nooit de bocht naar buiten maken. Ik krijg het kitten niet gedraaid (ben er redelijk handig in, maar het lukte gewoon niet) en nog steeds maar 1 pootje, het andere achterpootje had die netjes in spagaat de andere kant op steken, maar draaien is dan echt heel lastig.
Er zat maar 1 ding op, het kitten helemaal terug duwen de baarmoeder in en hopen dat het tijdens de terugweg draait, anders zou het een keizersnede worden. Gelukkig werkt het en 5 minuten nadat ik hem helemaal terug geduwd had, kwam hij (wonderbaarlijk genoeg) levend er uit. Nog steeds achterstevoren, maar nu netjes met zijn buik richting de buik van mamma en dan wil dat best.

De kleine vent is flink levendig, een kater van 108 gram. Met één zwaar gekneusd pootje. Ik denk dat het pootje paars werd niet omdat het kitten zuurstof tekort had, maar omdat het pootje door de spagaat echt klem heeft gezeten.

Mel is meteen een goede mamma. Na een half uurtje weer wat weeën en dat heeft ze 2,5 uur volgehouden, totdat ik er achter kwam dat ze gewoon helemaal leeg was. Ze heeft 2x eerder een nest van 2 kittens gehad en was beide keren 500-600 gram aangekomen, nu 800 gram en ze droeg ongelijk, dus ik had gewoon 3 kittens verwacht, maar nee. Echt maar 1 kitten.

Dat is voor mij voor het eerst een “nest” van 1 kitten.
Even wennen hoor.

Kleine “Herbie” was lastig aan de tepel te krijgen, dus tegen 5:00 uur heb ik hem een sondevoeding gegeven en ben ik toch wat gaan slapen. Elk half uur de wekker en een poging gedaan tot aanleggen en tegen 9 uur had ik hem eindelijk goed aan de tepel.

Herbie is eigenwijs, hij wilde meteen geen enkele andere tepel meer. Maar het is wel handig als er aan beide kanten tepels geactiveerd worden. Dus gewisseld met de 6-ling om 1 voor 1 erbij te leggen in de hoop dat zij een andere tepel erbij zouden activeren. Maar de poesjes van het zesling nest zijn échte jatters, ze wilden telkens Herbie zijn goed geactiveerde tepel jatten en weigerde zelf een tepel te activeren. Herbie werd daar bloed fanatiek van en zoog zich super vast aan ZIJN tepel (jippie *\o/* ) hij kwam dus wel netjes aan, maar de poesjes werden al snel hongerig en gefrustreerd en moesten met anderhalf a 2 uur gewisseld worden. Na 3 poesjes heb ik een katertje erbij gedaan en dat ging echt super, dus voor nu mag Guus van bijna 2 weken oud voorlopig Herbie gezelschap houden. Guus is helemaal happy, activeert netjes de overige tepels en Melody vind alles best.
Afbeelding

Het maatverschil van 13 dagen:

Afbeelding

Prairy
Berichten: 9263
Geregistreerd: 28-12-03

Re: [Volg]Daphara’s Heilige Birmaantjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-21 21:48

Dat is een flinke kater.

Waarom moeten alle tepels geactiveerd worden?

thequeensmum
Berichten: 3606
Geregistreerd: 20-08-12

Re: [Volg]Daphara’s Heilige Birmaantjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-21 21:59

Ik vind het enorm ontroerend. Hoop dat het pootje helemaal goed komt en hij niet veel pijn heeft.

Keet

Berichten: 31096
Geregistreerd: 15-08-04
Woonplaats: Eastsean

Re: [Volg]Daphara’s Heilige Birmaantjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-21 22:03

Wauw wat zijn katten dan toch bijzonder tolerant

Marcella

Berichten: 37014
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Re: [Volg]Daphara’s Heilige Birmaantjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-21 22:27

Heerlijk. Beloof wat voor de toekomst eigenwijs ding.

Daphara

Berichten: 7211
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-21 22:35

Prairy schreef:
Dat is een flinke kater.

Waarom moeten alle tepels geactiveerd worden?


Het is handiger als aan beide kanten tepels geactiveerd zijn, omdat een poes vaak op de ene of de andere kant liggen. Nou gaf Herbie zo’n krijs concert als hij niet bij “zijn tepel” kon komen, dat mamma maar gewoon op haar rug is gaan liggen, zodat hij er altijd bij kan.

Mocht er bovendien maar 1 tepel goed geactiveerd zijn en die gaat ontsteken, dan heb je gelijk geen melk gevende tepels meer en nog meer stuwing op die ene ontstoken tepel.


truus1957 schreef:
Ik vind het enorm ontroerend. Hoop dat het pootje helemaal goed komt en hij niet veel pijn heeft.


Dit was het pootje een half uur na geboorte:
Spoiler:
Afbeelding



En het pootje vanmorgen, nadat ik het veel gemasseerd heb gedurende de nacht:

Afbeelding

Hij kruipt er gewoon mee, wordt wel boos als ik er aan zit, maar het was bijna zwart na geboorte en het wordt echt steeds beter.

Marcella

Berichten: 37014
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Re: [Volg]Daphara’s Heilige Birmaantjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-21 22:38

Ziet er nog wel flink dik uit.

xoranlover

Berichten: 6682
Geregistreerd: 29-10-06
Woonplaats: Limboland

Re: [Volg]Daphara’s Heilige Birmaantjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-21 22:39

Wat een verschil al. Fijn dat mama een andere kitten accepteert.

Prairy
Berichten: 9263
Geregistreerd: 28-12-03

Re: [Volg]Daphara’s Heilige Birmaantjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-21 22:52

Flink verschil al dat pootje, wist niet dat het zoveel zou uitmaken.

Dank voor de uitleg :)

IMJ

Berichten: 14685
Geregistreerd: 29-07-05
Woonplaats: Ergens in het midden!

Re: [Volg]Daphara’s Heilige Birmaantjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-21 10:25

Jeetje wat een grote!

Hoe gaat het nu?

thequeensmum
Berichten: 3606
Geregistreerd: 20-08-12

Re: [Volg]Daphara’s Heilige Birmaantjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-21 12:25

Pootje ziet er al veel beter uit. Komt vast goed. Het is wel een karaktertje zo te lezen.
Fijn dat hij met het andere nestje kan opgroeien, alleen is ook maar alleen

thequeensmum
Berichten: 3606
Geregistreerd: 20-08-12

Re: [Volg]Daphara’s Heilige Birmaantjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-21 19:32

Hoe gaat het nu met de kleine man?

Daphara

Berichten: 7211
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-21 20:28

Het gaat goed hoor! Het voetje is al bijna weer normaal, hij zal er niets aan over houden.


Afbeelding

Afbeelding


Mamma is heerlijk relaxed.

Afbeelding


En de halfbroertje zijn happy samen.

Afbeelding

xoranlover

Berichten: 6682
Geregistreerd: 29-10-06
Woonplaats: Limboland

Re: [Volg]Daphara’s Heilige Birmaantjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-21 20:46

Haha hoe die mama erbij ligt heerlijk <3

Marcella

Berichten: 37014
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-21 22:26

Ja mams gaat wel op haar rug liggen zodat de boys er goed bij kunnen. <3

IMJ

Berichten: 14685
Geregistreerd: 29-07-05
Woonplaats: Ergens in het midden!

Re: [Volg]Daphara’s Heilige Birmaantjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-21 22:43

Fijn!! Mogen de kittens bij beide drinken?

Daphara

Berichten: 7211
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-21 02:56

IMJ schreef:
Fijn!! Mogen de kittens bij beide drinken?


Half broer Guus is nu alleen overdag erbij in de uren dat ik het actiefste ben en Mel (en de andere katten) dus ook actiever zijn. Guus heeft ook sterkere/andere melk nodig dan Melody nu geeft.
Hoewel hij vol genoeg zit van de melk van Mel, komt hij daar echt minder van aan dan van de melk van zijn eigen moeder, dat op zijn behoefte is afgesteld. Dus ‘s middags/ ‘s avonds breng ik hem terug naar zijn eigen nest om bij te tanken.

Omdat Melody bij mij op de slaapkamer haar nest heeft (het staat nog steeds bij mij op bed) ligt ze toch de hele nacht in het nest en heeft Herbie het niet koud. Voor de zekerheid wel een snugglesafe (warmtepad), een knuffel en een kussensloop met vacht achtingen structuur in het nest. Dan kan Herbie wel ergens tegenaan kruipen als mamma even weg is om wat te eten en naar de kattenbak zoals nu.

Afbeelding


Sowieso moeten kittens na geboorte de eerste 24-48 uur echt zoveel mogelijk bij hun eigen moeder drinken, in de eerste moedermelk/ biest zitten hele belangrijke stoffen die zorgen voor een goede weerstand. Zelfs als je moet bijvoeden via fles of sondevoeding in deze periode, moeten dat echt minimale hoeveelheden zijn, zodat het kitten hongerig blijft en blijft drinken bij mamma, want elke druppel moedermelk telt.
Als er geen moeder beschikbaar is, dan is het natuurlijk anders. Maar dan nog is moedermelk beter dan flesmelk, dus ik plan altijd zoveel mogelijk 2 nesten gelijktijdig als een soort back-up.

Zodra Herbie 10-12 dagen oud is en zijn oogjes open zijn, dan zal ik de beide nesten samen voegen, maar nu is het risico te groot dat de groten hem gaan verdringen en hij niet genoeg binnen krijgt.

De zesling groeit echt boven verwachting goed op de melk van hun eigen moeder, ik heb daar nog helemaal geen zorgen mee gehad. Alle kittens zijn al ruim over de 300 gram en twee al over de 350 gram.

Hoewel de moeders af en toe bij elkaars nesten een kijkje nemen, hebben ze gelukkig geen van beiden de neiging om elkaars kittens te jatten.

Marcella

Berichten: 37014
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Re: [Volg]Daphara’s Heilige Birmaantjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-21 09:12

Daarom had eigenlijk ook bedacht om Blue tegelijk met Maira te laten dekken, maar kater die ik op het oog had viel weer af.

thequeensmum
Berichten: 3606
Geregistreerd: 20-08-12

Re: [Volg]Daphara’s Heilige Birmaantjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-21 12:17

Je hebt echt een meer dan schattig stel TS. Die foto met mama op haar rug, onbetaalbaar.
Grappig ook om te lezen dat de melk van de andere mama alweer heel anders is van samenstelling!
Wat ik me wel afvraag: HB’s hebben toch blauwe ogen? Mama poes lijkt bruine te hebben op de foto. Moet zeggen dat ik het ook erg mooi vind