nog meer bijenhouders/imkers op bokt?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Nickeltje

Re: nog meer bijenhouders/imkers op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-19 21:12

Daar lopen wij ook tegenaan inderdaad. Hier zijn bijna alle cursus dagen op dinsdag avond. Een enkele zal op zaterdag vallen in de zomer...

Moonfight

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-19 14:34

Ik hoop dit jaar te beginnen met bijen!

Binnenkort maar eens inkopen gaan doen. Jullie nog tips wat je als beginner (die nog niks heeft) moet kopen?

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-19 14:56

Bescherming voor jezelf, hoe veiliger je je voelt, hoe rustiger je kan werken en hoe minder onrust je in de kast hebt.
en kijk goed naar met wat voor kast je wil werken. 25kg tillen op borsthoogte zoals met een standaard spaarkast is niet leuk en voor veel vrouwen te zwaar (zeker omdat het lastig te bepalen kan zijn of het gewoon het gewicht is dat optillen lastig maakt of dat dat stuk nog ergens aan de stukken er onder plakt door de propolis waarmee de bijen alles dichtkitten.

Ik zelf heb hier (nog leeg helaas) niet voor niets een topbar hive (top latten kast) staan, dan heb je ook veel minder extra's nodig, afgezien van 2 voerbakjes (makkelijker wisselen en schoon houden), veger, kastbeitel en wat emmers met deksel voor de raten honing ben je er dan wel. Slinger heb je dan ook niet nodig (is ook niet bruikbaar, want zonder raam om de raat vliegt alles dan de hele bak door met honingslingeren. Je perst die honing dus (voornamelijk met gebruik van zwaartekracht) of gebruikt het als brokhoning (afgevuld met vloeibare honing) of als raathoning.
https://www.youtube.com/user/beesontoastful/videos
http://biobees.com/index.php

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-19 15:39

In elk geval een pak dat prettig zit. Met name de kap kan heel verschillend zijn, zowel in prijs maar ook in comfort. Het loont om dat even rustig te passen in een winkel.
Welk type kast en dergelijke... Tja, of je dat al moet aanschaffen voordat er bijen zijn of dat je eerst bij een andere imker of cursus met materialen gaat werken, waarna je een idee hebt wat je juist wel of juist helemaal niet handig vindt...

Moonfight

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-19 17:43

Ik ga het pak dan inderdaad een keer passen, goede tip! Wist niet dat daar veel verschil in zat.

Bij ons op curcus hadden ze omgebouwde spaarkasten en ik vond die ramen (zeker als ze vol honing zaten) redelijk zwaar. Maar die moest je dan ook best een eind uit de kast tillen (omdat de ramen een kwart slag gedraaid zijn) en dan tilde ik boven mijn macht.

Indy_Mouse_9

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-19 14:18

Hallo! Ik weet dat dit topic al een tijdje stil is, maar ik hoop dat jullie weer een beetje uit de winterslaap willen komen :)
Ik ga dit jaar de beginnerscursus bijen houden volgen in Enschede *\o/* Helaas mis ik vanwege vakantie de eerste 2 bijeenkomsten, maar de bijenjuf was zo vriendelijk om me vanmorgen een inhaalles te geven.

Hoe gaat het bij jullie? Zijn de bijen goed de winter door gekomen?

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-19 16:45

Onze vier volken zijn goed de winter door gekomen en vliegen nu sinds gisteren lekker op de wilgen die voorzichtig zijn begonnen met bloeien.

Wij zijn dit jaar ook maar eens aan de beginners cursus begonnen en hebben gister de tweede theorie avond gehad. Voor ons niet zo veel nieuws tot nu toe (we hebben nu 2 jaar zelf bijen) maar in elk geval hebben we al een heleboel leuke mensen uit de buurt ontmoet.
Daarnaast komen er vooral bij de praktijk lessen denk ik wel een heleboel handigheidjes langs waar we een en ander van op kunnen pikken.

Wij gaan over 2 of 3 weken onze eerste kast controle bij onze eigen bijen doen, maar dan moet de temperatuur wel boven de 18 graden zijn, dus dat is nog even afwachten wanneer dat precies kan...

Laurora

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-19 21:32

Hier zit één volk echt op het randje, als het weer stevig gaat vriezen zijn we die kwijt, er zijn te weinig over. Ze verzamelen wel stuifmeel en ze vliegen ook wel maar niet genoeg.
Het andere volk is sterk en prima in orde, denken we.
We hebben onze eerste controle nog niet echt ingepland, eerst even zien wat de temperaturen doen :)

Super leuk dat jullie allebei begonnen zijn met de cursus! Wij hopen m ook ooit nog eens te kunnen doen, als er tijd en geld is O:)

Akires1

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-19 18:12

Ha leuk, het topic wordt weer wakker :)
Dat is een goed teken; we gaan nu écht richting het voorjaar.
Mijn man is gisteren voor het eerst naar de cursus geweest.
Toen ik zag dat hij meteen al met huiswerk thuis kwam, was ik toch wel blij dat ik alleen maar op de achtergrond supporter.
En hier ga ik natuurlijk weer volgen hoe het met jullie bijen gaat :)

Moonfight

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-19 15:39

Wat fijn dat jullie volken (tot nu toe) door de winter zijn gekomen. Ik duim voor je kleine volkje Laurora!

Hier worden de bijenkriebels steeds groter :D

Indy_Mouse_9

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-19 13:41

Na een paar theorielessen heb ik aanstaande vrijdag mijn eerste praktijkles! Ik heb er zin in maar vind t ook wel spannend, haha.

Laurora, doet je kleine volkje het nog?

Laurora

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-19 21:22

Super spannend! Maar zooo leuk de eerste keer! Veel succes en plezier gewenst :D

Ons kleine volkje leeft tot nu toe nog, het zit nog steeds op het randje, maar ik ben heel voorzichtig optimistisch, ze lijken de goede kant op te gaan *\o/*

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-19 21:54

Wij hebben afgelopen weekend eindelijk de voorjaarscontrole gedaan. Eerder was het te koud of konden wij bij warm weer niet vanwege werk.
Drie volken doen het waanzinnig goed. En volk is deze winter haar koningin kwijt geraakt en had dus totaal geen broed. Die hebben we een raam brief uit een andere kast gegeven in de hoop dat ze daar zelf een koningin uit gaan broeden...

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-19 09:17

Moonfight schreef:
Wat fijn dat jullie volken (tot nu toe) door de winter zijn gekomen. Ik duim voor je kleine volkje Laurora!

Hier worden de bijenkriebels steeds groter :D

nou dat heb ik ook ...maar ik ontzie een cursus te volgen en dan nig dat ze kunnen prikken dat is iets wat ik niet zo zie zitten ivm 2 jonge kinderen...maar toch kriebelt de bijen microbe wel...

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-19 09:44

Misschien is het al gevraagt,maar hoe komen jullie aan een volk.Kan je die ergens kopen?Of vang je een volk die bij iemand is komen aan vliegen.Ook een keer een volk in een boom gehad en iemand is het volk komen halen.En is het volk dan niet van iemand waar ze weg gevlogen zijn.Of een wild volk.Wel veel vragen.

Laurora

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-19 11:58

Ik heb vorig jaar 2 volkjes gekregen van Nickeltje :j
1 van onze vorige volkjes hadden we ook van een bevriende imker, en de ander was een zwerm die we hebben gevangen. Een zwerm kan overal vandaan komen, ook een groepje "wilde" (lees ontsnapte) bijen. Het is dus bijna niet te achterhalen van wie de bijen zijn, en of de eigenaar ze überhaupt terug wil. Dus het is een beetje finders keepers :p
Dit jaar hopen we een volkje te kunnen splitsen (aflegger of veger maken) deze is dan als het goed is over (tenzij ons zwakke volkje nu toch besluit dood te gaan)
Vaak staan er ook volkjes (met en zonder kast) op marktplaats.

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-19 13:06

Aan het einde van de basis cursus krijg je een volk. Verder kun je vrij makkelijk in mei wel een afleggertje krijgen van iemand zoals ik ze aan Aurora gegeven heb.

Nienkje_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-19 13:32

Bij het opruimen van de zolder van mijn moeder kwam ik het boek van mijn opa tegen (ergo, we hebben het over een oud, oud boek):
‘Handboek der moderne bijenteelt’
Van Johan W. Schotman

Het boek is dus 75 jaar oud (o.i.d.). Niet direct ‘modern’, maar ik vermoed dat aan het principe van bijeenhouden niet fundamenteel wat is veranderd.

Als iemand geïnteresseerd is, ik stuur hem graag toe voor alleen de verzendkosten (€5,75, via DHL).

Gr. Nienke

desi92

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-19 13:28

Zitten er hier imkers in Gelderland ? Richting achterhoek? Er zit een zwerm in mn schuur. Google levert tot nu toe nog niks in de buurt op aan imkers, anders zit er niks anders op dan iemand van verder weg laten komen. Wellicht kennen jullie nog imkers ?

Indy_Mouse_9

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-19 13:36

desi92 schreef:
Zitten er hier imkers in Gelderland ? Richting achterhoek? Er zit een zwerm in mn schuur. Google levert tot nu toe nog niks in de buurt op aan imkers, anders zit er niks anders op dan iemand van verder weg laten komen. Wellicht kennen jullie nog imkers ?

Kennelijk zit er een imker bij je in de buurt, een zwerm gaat meestal niet ver (volgens mijn theorieboek :+ ). Je weet dus niet wie of waar, neem ik aan.
Ik kijk zo even op de site van de NBV voor je, daar zou ik wel info verwachten.

Edit: https://www.bijenhouders.nl/bijenwerk/bijenzwerm

desi92

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-19 14:17

Indy_Mouse_9 schreef:
desi92 schreef:

Kennelijk zit er een imker bij je in de buurt, een zwerm gaat meestal niet ver (volgens mijn theorieboek :+ ). Je weet dus niet wie of waar, neem ik aan.

Ghehe nee totaal geen idee. Vokvwns de nbv zit de dichtstbijzijnde op zo'n 12 km, geen idee of dat voor een zwerm in de buurt is ?

98xsophiex98

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-19 14:24

Wanneer begint het honingseizoen?
Ik heb voor een experiment imkerhoning nodig, maar ik weet niet of er al/nog honing verkrijgbaar is bij de imkers

Indy_Mouse_9

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-19 14:29

desi92 schreef:
Indy_Mouse_9 schreef:

Ghehe nee totaal geen idee. Vokvwns de nbv zit de dichtstbijzijnde op zo'n 12 km, geen idee of dat voor een zwerm in de buurt is ?

Wat ik begrijp kunnen ze tot ~6km van het originele nest vliegen.
Wat je ziet op die kaart van de NBV zijn trouwens verenigingen, niet de imkers zelf :) de dichtsbijzijnde vereniging zal een eigen website hebben met informatie over met wie je contact kan opnemen voor de zwerm.

Ik heb geen spullen en geen ervaring, anders was het een leuk uitstapje geweest, haha.
En geen idee of de anderen een beetje bij je in de buurt zitten (en op tijd kunnen reageren).

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-19 15:01

Desi92, ben je al geholpen?

98xsophiex98, imkers hebben nu vaak nog honing van vorig jaar op voorraad.
Veel bijen staan nu op het fruit en ook al op de koolzaad. Honing van dit jaar zal er op zijn vroegst met een week of twee zijn.

desi92

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-19 15:34

Via via een imker gevonden, die in de buurt woont. Hij is even komen kijken net en het blijken metsel bijen te zijn. Die laat ik gewoon lekker zitten en hun ding doen.