Aaah zo spannend! Heb je al nieuwe eigenaren voor alle jongen?
Weet jij een fijne website waar ik informatie kan vinden over het houden van valkparkieten in een buitenvoliere? Ik heb straks een ruime achtertuin en dan wordt valkparkieten houden ineens wel een optie, dus ik zou graag eens uitzoeken of het echt een mogelijkheid is en wat er allemaal bij komt kijken
Als stille meelezer volg ik dit topic al sinds de opening, maar er moet me nu toch even iets van het hart:
Wat een heerlijk topic om te lezen. Hoe jij als TS enorm begaan met met je vogels en alles doet om het hen naar de zin te maken, geweldig! En hoe geduldig jij dingen uitlegt, op een manier dat je er echt dingen van opsteekt. Super leerzaam! Af en toe een lach met de foto's van jouw "Knaagkanaries", of een opmerking van jouw kant, heerlijk! Alle complimenten voor jou! Ik blijf als stille meelezer dit topic graag volgen!
Ik meld me ook even als trouwe meelezer. Kun je in het kort vertellen waar een voliere aan moet voldoen als je ze buiten wil houden. Wij willen onze helaas niet zo hele sociale amazone papegaai graag wat 'tv' geven door er een voliere tegen aan te bouwen voor een kleinere en 'goedkopere' vogelsoort maar weten nog vrij weinig af van de mogelijkheden vwb valkparkieten.
Vanillia
Geplaatst: 23-11-17 17:07
Ah dat is lief Cayenne! Ik zit echt nog helemaal aan het begin van m'n info-speurtocht hoor, maar daar gaan we;
Wat zou jij aanraden als minimaal aantal voor een leuk groepje?
Wat is de minimumafmeting van een buitenvoliere voor zo'n groepje? En van het nachthok?
Hoe maak je een nachthok vorst-proof?
Hoe voorkom je dat ze eieren gaan leggen?
Hoeveel tijd ben je kwijt met het schoonmaken van de voliere?
Kun je een weekend weg zonder dat je iemand moet vragen om te voeren ofzo?
Lizy29: Het ligt eraan wat voor vogelsoort je er in wilt doen. Als ik van valkparkieten zou uit gaan, zou ik wel een kleine ruimte tussen de twee volieres houden en ze niet tegen elkaar aan bouwen. Als jouw amazonepapegaai zijn nieuwe buren niet aardig vind, heb je anders kans dat hij via het gaas in hun pootjes gaat hangen en ze schade toe brengt. Verder zijn valkparkieten eigenlijk heel makkelijk. Ze kunnen prima temperaturen tot -15 aan zolang ze maar beschut en uit de tocht en wind kunnen zitten, maar met echte flinke hitte hebben ze het moeilijker. Dan is het zaak dat ze zich in een koeler gedeelte kunnen terug trekken en stellen ze een regelmatige douchebeurt erg op prijs. Woon je in het superwarme gedeelte van Frankrijk? Van wat voor materiaal is je huidige voliere? Valkparkieten zijn wel knagers, maar vreten zich doorgaans niet zo snel door een houten voliere heen. Je moet alleen wel het materiaal goed in de gaten houden en het is moeilijker schoon houden. Hout is wel goedkoper dan aluminium, maar ik vind laatstgenoemde materiaal een stuk fijner. Bij echte koude temperaturen heb ik er voorzetramen voor zodat ik de voliere helemaal kan afsluiten, maar dat kun je ook op een goedkopere manier doen door bv doorzichtig landbouwplastic te gebruiken.
-Vanillia, ik weet niet precies wat jij een leuk groepje vind Maar voor het gemak ga ik maar even uit van mijn kleinere voliere. Die is 1 meter breed en 4 meter lang (waarvan 1 meter uitsluitend het binnenhok bevat). Achteraf had ik de breedte liever 2 meter gemaakt, want 1 meter is vrij krapjes als je uitgebreid wilt schoonmaken en er oa een java boom en ander speelgoed in hebt staan -In die voliere had ik een maximum van 8 vogels. Dan hadden ze nog ruimte zat om elkaar te ontwijken en vonden ze het zelf ook gezellig. - Nachtvorst vrij hoeft niet! Zoals ik Lizy vertelde kunnen ze prima tegen vorst, zolang ze maar droog en uit de tocht kunnen zitten. Tijdens vorst wel regelmatig meerdere keren per dag het water controleren en dan geef ik ze ook wat extra eivoer voor het energieverbruik en warm houden van zichzelf. Dan krijgen ze ook iets vaker trosgierst. - Eieren leggen voorkom je heel simpel door geen gelegenheid tot nestelen te geven Ik heb afgelopen zomer niet gekweekt en was dus bang voor een massale eitjesregen, maar er is geen enkel ei gekomen! Wel zorg ik er dan voor dat ze tijdens de broedse periode (vanaf maart) wat schraler gevoerd worden (dus weinig eivoer). Eivoer zorgt er namelijk voor dat ze sneller in een broedse stemming kunnen komen. En ik hou ze veel bezig met wilgentakjes, groente, etc als afleiding. - Ik ben gemiddeld 3 uur per week kwijt aan het schoonmaken van de voliere. Ik gebruik zeoliet als ondergrond en dat is heel hygienisch. Je kunt ook voor beukensnippers kiezen, maar dat kan buiten toch gaan schimmelen als er vocht in trekt. Zeoliet droogt snel en schimmelt niet. Het is echt ideaal spul! Een keer per 2 maanden zet ik mijn voliere echt van onder tot boven in de Dettol om de mogelijke bacteriën te ondervangen en in de zomer maak ik alle voorzetramen schoon (en dat zijn er 27, dus dan ben ik wel een halve dag bezig ). Het dak maken we 2 keer per jaar schoon (voor- en najaar). - Je zou een weekeindje weg kunnen gaan wanneer je genoeg voer en water neer zet, maar zelf durf ik dat zonder achterban niet aan. Ik heb geen rust als ik niet weet dat er iemand af en toe (al is het maar 1 keer per dag 10 minuutjes) even controleert of ze er allemaal nog goed bij zitten.
lizy29
Ze zijn dus makkelijker te houden dan onze papegaai. Wij wonen redelijk in het midden van Frankrijk en alhoewel het hier wel kan oplopen tot 35 graden in de zomer is het zeker niet de warmste regio. Onze tropische vogel is ook niet echt gesteld op warmte en gaat bij te warm weer in haar geïsoleerde binnenhok zitten Bij vorst zit ze meestal juist buiten tenzij het echt smerig waait. Regen is ze dan weer gek op. Dan hangt ze echt op z'n kop met vleugels wijd in het gaas te 'douchen'. Haar voliere is deels overdekt en deels open, zou dat voor valkparkieten ook geschikt zijn of moeten die echt volledig overdekt zitten?
Nee hoor, deels is ook prima! Een natuurlijke regendouche vinden ze heerlijk. Eigenlijk best ironisch dat jouw amazonepapegaai en valkjes niet tegen hitte kunnen. Valkparkieten komen toch ook uit een land waar het bloedheet kan zijn, maar hier zijn ze echt not amused als het richting de dertig graden gaat
lizy29
Ja wij stonden de eerste keer ook echt raar te kijken toen mevrouw tijdens schitterend weer in haar binnenhok zat en vervolgens met vrieskou op haar gemakje buiten haar veren zat te ordenen. Maf beest Douchen met de plantenspuit vond ze toen ze nog binnenzat echt verschrikkelijk en nu geniet ze met volle teugen van een regenbui.
Soms ga je echt denken dat die beesten niet sporen
Bedankt voor je uitgebreide uitleg! 4x1 meter is wel flink, mijn achtertuin is voor mijn doen ruim maar niet zó ruim helaas.. Op de plek die ik voor ogen heb zou 3x1 beter passen, of hebben ze dan echt weinig ruimte om te vliegen enzo?