'400 euro boete voor loslopende kat'

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Esther

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-17 22:22

Heleennn schreef:
Menen jullie dit serieus? Ik snap dit echt niet hoor. De paarden moeten zoveel mogelijk buiten maar een kat sluiten we lekker binnen op? Een kat moet kunnen klimmen, jagen, territorium afbakenen in de natuur... Niet de hele dag/nacht op de bank liggen maffen en zielig uit het raampje staren naar de blauwe lucht. Ik snap dit echt niet hoor. En dat je binnenkat het niet erg vindt om binnen te zitten is logisch, ze weten niet wat ze missen. Dat is zoals zeggen dat je paard blij is om vande wei af te gaan als je daarvoor steeds eten in z'n bak gooit. Ik vind het zielig hoor, je kat binnen houden. Mijn kat (en vroeger beide, helaas is de oudste van 17 deze kerst overleden) loopt altijd binnen en buiten wanneer hij dat zelf wil. Een handig kattenluikje in de keukendeur en brokjes/water voor als hij honger heeft. Die zien we bij lekker weer van de hele dag niet. En rond etenstijd komt hij gezellig bij de tafel liggen. En ja, hij vangt muizen en brengt die trots naar huis. Maar dat is wat katten doen. wij wonen op een erg groot stuk grond vlak aan een natuurdomein en zijn zowat de enige in de buurt die een kat ipv een hond hebben. Ik kan je zeggen dat die honden me dood ergeren. En begrijp me niet verkeerd, ik ben helemaal dol op honden. Maar helaas zijn niet alle baasjes zo lief om hun trouwe viervoeter binnen te laten slapen als hij dat duidelijk wil. Zit de hele dag en vaak nacht te blaffen, maakt een verschrikkelijk lawaai door de hele straat. En ja mijn kat en ik zijn dol op elkaar, hij is heel blij om 's middags lekker in zijn mand te kunnen soezen terwijl de zon door het raam op z'n bol schijnt, of om 's avonds lekker op schoot te liggen als ik tv kijk. Maar hele dagen binnen houden? Nooit jagen? Nooit in bomen klimmen? Mijn kat zou doodongelukkig worden.

Zij die aan een erg drukke straat/snelweg wonen snap ik, maar alle anderen... Sorry, maar dat snap ik echt niet.

Mijn honden willen dat ook wel. Lekker de hele dag buiten, het liefst midden op de weg liggen, alles in de gaten houden. Beetje rondlopen, hier een beetje snuffelen, daar je poot optillen, loslopende katten wegjagen }:) , de kattenpoep opgraven en opeten :r , beetje muizen vangen, mollen uitgraven. Maar dat mag ook allemaal niet en toch zijn ze niet doodongelukkig. Maar ze zijn wel gelukkiger als we oppassen bij stal en daar de hele dag vrij rond mogen lopen..
Wat denk je van al die zwerfhonden die hierheen gehaald worden, denk dat die ook liever lekker rondstruinen.

Palmera

Heleennn schreef:
Saskia9: Ik vergelijk ook nergens een hond met een kat. Ik zeg enkel dat ik me dood erger aan het lawaai van de lokale sirene-hond. Daarmee wil ik het punt maken dat je van een hond net zo veel en misschien zelfs meer last kan hebben dan van een kat die los loopt. En inderdaad, een kat is nog zo 'zelfstandig' dat je eigenlijk gewoon moet zorgen dat het beestje eten en drinken heeft en voor de rest maar blij moet zijn als hij even wil knuffelen :+

Als de sirene hond van de buurt toevallig mijn hond is zal ik maatregelen nemen zodra de buren melden dat ze overlast van mijn hond hebben als ik bv niet thuis ben. Geloof me, mijn hond is mijn problerm en dat los ik op, daar zijn zat middelen voor te bedenken.

Maar wat doe jij als ik last heb van jouw kat? :)

Anoniem

onpaard schreef:
En wat krijg ik dan voor elke muis en rat die mijn kat vangt? 400 euro beloning? Mijn kat doet goed werk om het ongedierte beperken.

Daar hoop ik dan ook op! Ben benieuwd hoe snel we met een muizenplaag zitten als alle katten van de straat zijn verdwenen.

Nachocheese

Re: '400 euro boete voor loslopende kat'

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-17 22:23

Ja want katten zijn de enige special snowflakes die muizen pakken.

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-17 22:26

Nachocheese schreef:

Dit dus. Plus dat ik vind dat ik nog steeds de keuzevrijheid moet hebben om zelf te beslissen hoe ik ongedierte weghou bij mijn huis en tuin.
Dus niet verplicht de buurkat. Een muizenval schijt trouwens niet. :+

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-17 22:27

onpaard schreef:
En wat krijg ik dan voor elke muis en rat die mijn kat vangt? 400 euro beloning? Mijn kat doet goed werk om het ongedierte beperken.

en wat doe jij als compensatie voor elk vogeltje dat ze vangen?
Loslopende katten zijn een enórme belasting voor de natuur.

Het is imo ERG eenvoudig. Jouw rechten houden op waar die de rechten van anderen treden. Katten dus NIET op terrein van anderen, openbaar en privé.
Jouw hobby dus jouw probleem hoe je dat oplost.

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-17 22:29

Palmera schreef:
Heleennn schreef:
Saskia9: Ik vergelijk ook nergens een hond met een kat. Ik zeg enkel dat ik me dood erger aan het lawaai van de lokale sirene-hond. Daarmee wil ik het punt maken dat je van een hond net zo veel en misschien zelfs meer last kan hebben dan van een kat die los loopt. En inderdaad, een kat is nog zo 'zelfstandig' dat je eigenlijk gewoon moet zorgen dat het beestje eten en drinken heeft en voor de rest maar blij moet zijn als hij even wil knuffelen :+

Als de sirene hond van de buurt toevallig mijn hond is zal ik maatregelen nemen zodra de buren melden dat ze overlast van mijn hond hebben als ik bv niet thuis ben. Geloof me, mijn hond is mijn problerm en dat los ik op, daar zijn zat middelen voor te bedenken.

Maar wat doe jij als ik last heb van jouw kat? :)

Ja inderdaad, dan los je dat op. En als jij last hebt van iemand zijn kat moet je dat melden aan die persoon. Gewoon eens een keer in dialoog gaan, dat kan al veel helpen... Ipv het beest te laten ophalen waardoor het tegen betaling weer naar huis mag, of weet ik veel wat doen om de kat weg te jagen. Dat zijn toch de dingen die ik hier in het topic lees. Als je zelf niet voldoende plaats hebt om een kat in de eigen tuin te laten lopen moet je ook geen kat nemen. Onze kat gaat zelden uit de tuin, en als hij dat wel doet is hij wel zo slim om het bos in te gaan en niet de andere kant op in de tuin van de buren. En niet iedereen heeft de luxe om zoveel natuur om zich heen te hebben voor de dieren, maar hou daar dan rekening mee. Als je op voorhand weet dat je kat makkelijk aangereden kan worden door een drukke omgeving, of snel bij de buren in de tuin kan lopen omdat je zelf niet veel ruimte hebt moet je er gewoon niet aan beginnen. Dan kan je wel inschatten dat er heisa van komt als je 'lastige' buren hebt. Dan neem je toch gewoon een cavia of een vis. Die kunnen perfect in een bokaal of een grote ren in de tuin.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-17 22:33

Heleennn schreef:
Ja inderdaad, dan los je dat op. En als jij last hebt van iemand zijn kat moet je dat melden aan die persoon. Gewoon eens een keer in dialoog gaan, dat kan al veel helpen...

Helemaal geen dialoog.
Gewoon één keer zeggen.

Is al te gek DAT je het moet zeggen. het is de hobby van de ander dus DIE heeft de plicht er voor te zorgen dat een ander er geen last van heeft.

Maar goed, we zijn zelf wel sociaal, dus je geeft de ander het voordeel van de twijfel. Daarna echter... los je het zelf op. KLAAR *\o/*

Needje

Re: '400 euro boete voor loslopende kat'

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-17 22:37

En dat mag dus niet HC. Bij wet verboden.
Die loslopende kat niet.

Mazida

onpaard schreef:

Beperkten ze zich maar tot louter ongedierte. Je wilt niet weten hoeveel zeldzame vogeltjes er op gevreten worden door een kat.

Lees dit maar eens:
https://www.nrc.nl/nieuws/2016/10/03/ko ... 0-a1524631

En je moet je afvragen of je als stedeling wel een kat moet houden. Als je het dier niet kunt geven wat hij nodig heeft (buitenruimte) en het normaal vind dat je kat overal schijt en in alle tuinen van je buren komen, moet je gewoon geen kat houden. De kat hoort niet meer in de stad en zou alleen nog op het platteland moeten worden gehouden.

liedje89

Nachocheese schreef:

Er zijn vast genoeg andere dieren die ook muizen vangen, ik weet alleen niet of je daarvan in een woonwijk perse gelukkiger wordt dan van een kat eerlijk gezegd? Want als katten als concurentie wegvallen zullen die populaties vast moeten en kunnen groeien door het muizen overschot. Van roofvogels wordt je echt niet perse gelukkig bijvoorbeeld, vorig jaar was er een uil die in een woonwijk allerlei mensen aanviel, het idee dat het vlieg alleen al, ik heb echt liever poep in de tuin dan dat ik evt gebombardeerd wordt op straat :Y)

Ik heb in mijn straat een kudde (??) ganzen en een zwanen gezin, die poepen daar kunnen een paar katten niet tegenop, bovendien zijn ze echt veel agressiever dan de gemiddelde kat, beschadigen ook auto's ect. Het is echt niet perse leuker of beter om wilde dieren in de buurt te hebben dan tamme?

Ik ken verschillende mensen die nooit een kat hadden genomen als het zetten van vallen etc daadwerkelijk het handigere alternatief was tegen muizen trouwens.

@Huertecilla: Je hebt geen enkele plicht om te zorgen dat mensen geen last van je hebben die het zelfs eigenlijk nog te gek vinden om je te melden waar ze last van hebben. Dat is ook totaal onmogelijk want sommige mensen hebben overal last van en sommige mensen nergens dus je hebt dan geen idee wat je behoort te doen om dat te bewerkstelligen? Je kan bijvoorbeeld nooit een muziekinstrument gaan bespelen terwijl het je passie is uit vrees voor de buren, terwijl die het misschien juist leuk vinden, dialoog is belangrijk en (over)last is zo subjectief dat je er nooit een plicht van kan maken het niet te veroorzaken.
Laatst bijgewerkt door liedje89 op 29-08-17 22:41, in het totaal 3 keer bewerkt

onpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-17 22:38

Sinds wanneer is de wereld alleen van de mens? Echt belachelijke reacties hier.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-17 22:38

Huertecilla schreef:
Heleennn schreef:
Ja inderdaad, dan los je dat op. En als jij last hebt van iemand zijn kat moet je dat melden aan die persoon. Gewoon eens een keer in dialoog gaan, dat kan al veel helpen...

Helemaal geen dialoog.
Gewoon één keer zeggen.

Is al te gek DAT je het moet zeggen. het is de hobby van de ander dus DIE heeft de plicht er voor te zorgen dat een ander er geen last van heeft.

Maar goed, we zijn zelf wel sociaal, dus je geeft de ander het voordeel van de twijfel. Daarna echter... los je het zelf op. KLAAR *\o/*

Ik heb een enorme hekel aan groepen solexrijders die het fietspad en de smalle weggetjes in beslag nemen. Het zorgt voor op onthoudt, stinkt en is vervuilend. Ik ga er een keer wat van zeggen en daarna rijd ik ze gewoon van de weg af...

Hun hobby...

:Y)

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-17 22:39

onpaard schreef:

precies ja

Indi_Vito

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-17 22:40

Als mensen mijn kat niet in de tuin willen dan zorgen ze zelf maar dat er geen kat in hun tuin kan komen. Is het tenslotte mijn kat niet is het die van de buren wel of die van 2 huizen verderop. Imo woon ik in een hofje waar bijna ieder huishouden een kat heeft en die lopen allemaal los buiten.
Er moet gewoon gezorgd worden dat alle katten verplicht gecastreerd en gesteriliseerd worden dan heb je straks miljoenen katten minder en is het probleem ook niet zo groot.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-17 22:40

Needje schreef:
En dat mag dus niet HC. Bij wet verboden.
Die loslopende kat niet.

En daarom zie je dus toenemende (haat)acties.
Daarom imo tijd dat er vanuit de regering nu stappen worden genomen daar de bom nog wel eens flink kan gaan barsten.
Als men zelf niet na kan denken dan moet dat maar voor de mens gedaan worden, blijkt ook weer uit dit topic.

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-17 22:41

Huertecilla schreef:
Heleennn schreef:

Helemaal geen dialoog.
Gewoon één keer zeggen.

Ik zou jou niet in mijn buurt willen hebben, wat een ongezellige (en vooral stille) sfeer zou dat zijn. Mensen die zelf rechtertje gaan spelen doen domme dingen, dus daar zou ik niet aan beginnen. Ook niet echt legaal om een ander z'n huisdier aan te pakken, maar even dat je het weet.

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-17 22:41

Heleennn schreef:
onpaard schreef:

precies ja

Ja maar hó even! De wereld is zeker niet alleen van de mens! Maar moet ik dan maar mijn bloembedden aantreffen met kuilen en schijt? Mogen mijn honden dan bij jou poepen omdat de wereld van iedereen is?
Huertecilla schreef:
Heleennn schreef:

Helemaal geen dialoog.
Gewoon één keer zeggen.

Het kan natuurlijk zijn dat de baas niet weet dat bv de hond blaft zodra hij weg is. Dus ja, dan is het wel handig als de buren het even melden zodat de baas actie kan ondernemen.
Ik moet er wel bij vermelden dat ik nog steeds regelmatig aan mijn buren vraag of ze tevreden zijn m.b.t het gedrag van mijn honden. Zo weten zij ook dat de deur geopend staat indien er eens wél iets is. :)

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-17 22:42

zanakuzies schreef:
Als mensen mijn kat niet in de tuin willen dan zorgen ze zelf maar dat er geen kat in hun tuin kan komen. Is het tenslotte mijn kat niet is het die van de buren wel of die van 2 huizen verderop. Imo woon ik in een hofje waar bijna ieder huishouden een kat heeft en die lopen allemaal los buiten.
Er moet gewoon gezorgd worden dat alle katten verplicht gecastreerd en gesteriliseerd worden dan heb je straks miljoenen katten minder en is het probleem ook niet zo groot.

Kijk aan!!!! Het lichtend voorbeeld van de welwillende en meedenkende katteneigenaar. :roll:

Edit: en als ik dus een rotweiler in mijn tuin heb die jouw binnenwandelende kat verscheurd is dat een goede oplossing? Ik heb er tenslotte braaf en op jouw verzoek voor gezorgd dat ík het probleem oplos i.p.v jijzelf. ;)
Laatst bijgewerkt door Palmera op 29-08-17 22:45, in het totaal 1 keer bewerkt

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-17 22:43

Heleennn schreef:
onpaard schreef:

precies ja

Dus mag mijn hond in jouw tuin poepen?

Mazida

De wereld is niet alleen van de mens, maar ook van wilde dieren. De kat is geen wild dier meer en is een grote bedreiging voor zeldzame vogeltjes. Een kat wordt gehouden voor het plezier van een mens, maar je doet er de natuur geen plezier mee. Er is helaas een groot overschot aan katten en het is terecht dat niet iedereen zit te wachten op andersmans kat in de tuin. Waarom moet dat wel worden geaccepteerd. Moeten we paarden ook maar los laten lopen, want hij waarom zou hij niet in jouw tuin mogen grazen? :') . Of ik laat al mijn duiven lekker in jouw tuin schijten, want de wereld is niet alleen van de mens |o en mijn slangen laat ik ook lekker in andersmans tuin slingeren want ze hebben ruimte nodig, maar dat lost misschien wel het kattenprobleem op B-) B-). Wat maakt dat uit als mijn slang jouw konijn of kip opeet? De wereld is toch van iedereen zeker! :') :') :') :') :') :') :') :') :') :')
Laatst bijgewerkt door Mazida op 29-08-17 22:45, in het totaal 3 keer bewerkt

Nachocheese

Wat een vergelijkingen.

@fransje Die weg is niet van jou. Volgens mij mijn tuin wel?

@liedje, ik vraag mij oprecht af of er nou echt zon probleem zou komen met muizenoverlast.
En ik kan overlast van wilde dieren beter handelen dan van huisdieren.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-17 22:45

Waar zou de grens moeten liggen tussen steden/dorpen waar de kat wel los mag en waar niet?

En zou er ook een verbod moeten komen rond kwetsbare natuurgebieden?

Ik las over katten die vleermuizen vangen. Veel soorten vleermuizen in Nederland zijn vrij zeldzaam en met uitsterven bedreigd. Daarbij kunnen ze ook nog hondsdolheid bij zich dragen. Zou daar dus niet heel vrolijk van worden.
Overigens heeft mijn kat ook een weleens een vleermuis gevangen. Liep niets eens los buiten maar zat gewoon op het balkon.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-17 22:46

Nachocheese schreef:
Wat een vergelijkingen.

@fransje Die weg is niet van jou. Volgens mij mijn tuin wel?

Nee maar het is wel een hobby van een ander waar ik last van heb!

De nuancering stond ook niet in het stukje van HC.

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-17 22:47

Ik had van de week een hele discussie op Facebook met katten eigenaren.
Er was een kat doodgeschoten en ik zei "dan moet je je kat maar in je tuin houden".
Uiteraard werd dat een rel.
De meeste katteneigenaren schijnen te vinden dat hun katten overal en nergens mogen lopen.
Ik houd mijn kippen en ponies ook op eigen terrein.