Waarom honden uit Spanje etc ipv Nl??

Moderators: Maureen95, Essie73, Muiz, Firelight, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nikass

Berichten: 16733
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-17 20:01

Oh die is ook alweer zo leuk Sjolvir! Zo'n hond is toch veel leuker dan de zoveelste bruine labrador? (en nee, ik heb niets tegen labradors, het is maar een voorbeeld, ze zijn zo allemaal hetzelfde...)

_Rianne_
Berichten: 5239
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: Huisje weltevree :)

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-17 21:10

Nikass schreef:
_Rianne_ schreef:
Ik heb een buitenlandertje omdat hij daar toevallig vandaan komt..
Niet omdat ik opzoek was naar een hondje, helemaal niet.. Maar ik zag hem toevallig voorbij komen op Facebook, en wist binnen de seconde dat het mijn hondje was wat ik daar zo hoorde krijsen.
Alles in het werk gesteld om hem zo snel mogelijk naar NL te halen, en ik had geen betere keus kunnen maken.. Ookal was ik helemaal niet opzoek naar een hondje.


Dit vraagt om een foto ;)



Afbeelding
Kai links en zusje Pixie rechts ( voor de kijker ) bij de DA

Afbeelding
Kai <3

connie64
Berichten: 1333
Geregistreerd: 17-03-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-17 21:18

ook best wel apart eigenlijk dat mensen de honden uit t buitenland dus selecteren op uiterlijk.....
vreemde afweging vind ik dat.
Je weet niets van voorgeschiedenis, karakter etc.

Uiteraard zijn de karakterbeschrijvingen altijd zo gemaakt dat het pupje is gevonden, dode mamma ernaast etc etc..
De mensen die menen dat in asiels alleen maar vreemde of rare honden zitten met gedragsproblemen..hoe weten jullie iets over het karakter van de buitenlandse hond en wat doe je met een verknipte buitenlandse hond? Naar t asiel?

Nogmaals vind ik dat zolang mensen in nederland dieren uit t buitenland halen dit hele gebeuren dus blijven voeden....er zullen dan altijd zielige pupjes te vinden blijven.

Als je perse geen rashond wil kan je ook op je eigen buurtsite kijken voor een pup, of marktplaats, of noem maar op. Er zijn meer dan genoeg kruisingen te vinden!

Verder vind ik het ook nog eens een rare zaak dat er op broodfokkers in Nederland erg wordt afgegeven maar zodra de zoveelste pup uit t buitenland wordt gehaald je ineens een nobel mens bent.
Waar denken jullie dat die pups vandaan komen?

Sjolvir

Berichten: 25321
Geregistreerd: 26-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-17 21:59

connie64 schreef:
ook best wel apart eigenlijk dat mensen de honden uit t buitenland dus selecteren op uiterlijk.....
vreemde afweging vind ik dat.
Je weet niets van voorgeschiedenis, karakter etc.

Uiteraard zijn de karakterbeschrijvingen altijd zo gemaakt dat het pupje is gevonden, dode mamma ernaast etc etc..
De mensen die menen dat in asiels alleen maar vreemde of rare honden zitten met gedragsproblemen..hoe weten jullie iets over het karakter van de buitenlandse hond en wat doe je met een verknipte buitenlandse hond? Naar t asiel?

Nogmaals vind ik dat zolang mensen in nederland dieren uit t buitenland halen dit hele gebeuren dus blijven voeden....er zullen dan altijd zielige pupjes te vinden blijven.

Als je perse geen rashond wil kan je ook op je eigen buurtsite kijken voor een pup, of marktplaats, of noem maar op. Er zijn meer dan genoeg kruisingen te vinden
!

Verder vind ik het ook nog eens een rare zaak dat er op broodfokkers in Nederland erg wordt afgegeven maar zodra de zoveelste pup uit t buitenland wordt gehaald je ineens een nobel mens bent.
Waar denken jullie dat die pups vandaan komen?


En die honden zijn dus niet te vinden, heb het geprobeerd, wou ook geen buitenlander. En wat er te vinden was mankeerde van alles aan, wat niet voldeed aan aantal van mijn harde eisen.
En een pup van een oepsnestje of iemand die af en toe wat fokt voor de leuk (kruisingen) voedt ik zeker niet, aangezien ik daar geen hond ga kopen. (buiten dat ik geen pup wil).

En helaas.. ook Nederlandse honden zijn nog wel eens verknipt bij aanschaf.
Goede stichtingen regelen ook nazorg en als hond echt niet bij je past zoeken die doorgaans nieuw huis voor de betreffende hond.

Blijf wel van mening dat ik een hond dus echt moet kunnen ontmoeten, heb dat ook gedaan. Ongezien van foto kopen is niet mijn ding.


Nikass schreef:
Oh die is ook alweer zo leuk Sjolvir! Zo'n hond is toch veel leuker dan de zoveelste bruine labrador? (en nee, ik heb niets tegen labradors, het is maar een voorbeeld, ze zijn zo allemaal hetzelfde...)


Die bruine Labrador wou ik nou de vorige keer zo graag :D , kreeg toen dus alleen een gedumpte stafxmechel in mijn handen gedrukt. 8-) Heb als mensen vroegen wat voor ras hij was ook heel vaak gezegd, bruine Labrador. Had je ze moeten zien kijken :D

Wat betreft uitzoeken, ik heb gezocht op in NL te ontmoeten, moest met katten kunnen en alleen kunnen zijn en geen eenmanshond als in eenkennig. Verder herder achtig of Labrador achtig qua uiterlijk, maar daar geen harde eisen. Dus dan verder met plaatjes kijken en mazzel, dit was 1e waar ik ging kijken (ging eigenlijk voor de andere hond in de opvang daar (reu), maar die was net weg) en dacht deze is leuk zat, kan ik wel een Do hond van maken. En dat is gelukt. Hoewel deze hond niet geschikt is voor iedereen (mijn vorige ook niet) drukke hond (vorige was nog drukker) maar dat vind ik juist leuk.

Rianne, ze blijven zo schattig, zeker zo met zijn 2en.

connie64
Berichten: 1333
Geregistreerd: 17-03-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-17 22:12

sjolvir, wat kun je van een hond zijn karakter weten als hij uit t buitenland komt?

ga jij dus naar de hond toe in t buitenland om hem te ontmoeten?

stel dat er geen klik is tussen jou en de hond, dan zoek je een nieuwe?

wat waren jouw harde eisen dan die je zocht in een hond?

puur nieuwsgierig hoor van mijn kant? geen idee hoe dit werkt verder met buitenlandse honden dus graag meer achtergrond info als het kan, dank je wel.

Indestal
Berichten: 3591
Geregistreerd: 26-06-15

Re: Waarom honden uit Spanje etc ipv Nl??

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-17 22:14

Als ze agressief zijn, worden ze niet geadopteert...ik heb altijd asielhonden, allemaal vondelingen en allemaal de meest brave lieve honden met een geweldig aanpassingsvermogen..

Nikass

Berichten: 16733
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-17 22:51

connie64 schreef:
ook best wel apart eigenlijk dat mensen de honden uit t buitenland dus selecteren op uiterlijk.....
vreemde afweging vind ik dat.
Je weet niets van voorgeschiedenis, karakter etc.

Uiteraard zijn de karakterbeschrijvingen altijd zo gemaakt dat het pupje is gevonden, dode mamma ernaast etc etc..
De mensen die menen dat in asiels alleen maar vreemde of rare honden zitten met gedragsproblemen..hoe weten jullie iets over het karakter van de buitenlandse hond en wat doe je met een verknipte buitenlandse hond? Naar t asiel?

Nogmaals vind ik dat zolang mensen in nederland dieren uit t buitenland halen dit hele gebeuren dus blijven voeden....er zullen dan altijd zielige pupjes te vinden blijven.

Als je perse geen rashond wil kan je ook op je eigen buurtsite kijken voor een pup, of marktplaats, of noem maar op. Er zijn meer dan genoeg kruisingen te vinden!

Verder vind ik het ook nog eens een rare zaak dat er op broodfokkers in Nederland erg wordt afgegeven maar zodra de zoveelste pup uit t buitenland wordt gehaald je ineens een nobel mens bent.
Waar denken jullie dat die pups vandaan komen?


Wat een ontzettende aannames doe jij zeg pfff
Net als Sjolvir neem ik geen hond van een foto. Mijn hond zat gewoon in Breda en vond ik via mp. En de mensen in Breda konden net zoveel over haar karakter vertellen als een Nederlands asiel van een hond kan zeggen. Of misschien wel meer, want ze liep dagelijks wandelingen in een groep honden.
Ze was notabene vier maanden, hoeveel voorgeschiedenis Wil je hebben?
En zielig was ze ook in de verste verte niet en was ik ook zeker niet naar op zoek. Ik kon ook alle tijd met haar doorbrengen die ik wilde om haar te leren kennen.

Weet je wie zielig was, mijn hond uit het Nederlandse asiel, waar ze me niets over haar achtergrond WILDEN vertellen, want ze was in beslag genomen.
Ik heb contact opgenomen met politie en justitie om achter haar verhaal te komen (waarom ze in beslag genomen was), die wilden mij gelukkig wel helpen met informatie. Verder kon ze volgens het asiel met katten. Jammer dat ik er op de harde wijze achter kwam dat dat niet zo was, nl doordat ze er één dood beet.
Met die hond mocht ik niet eerst wandelen, zij mocht alleen aan de lijn kennismaken met mijn andere hond. De medewerker van het asiel had geen flauw benul van honden gedrag en wilde de hond in eerste instantie om onduidelijke redenen niet afstaan.
Daarmee zeg ik niet dat dat in alle asiels zo zal gaan. Maar mijn ervaring was niet zo'n beste.
En het was een hond met behoorlijk wat problemen. Waar ik al doende achter kwam want de informatie van het asiel was er niet.
Ik ben volledig voor die hond gegaan en ze was fantastisch. Maar het heeft wel heel wat voeten in aarde gehad. Honden kunnen bij mij ook wel een potje breken, dat scheelt.
En een hond komt bij mij voor het leven. Dat je verondersteld dat ze wel weer in het asiel belanden bij een beetje tegenslag vind ik ronduit beledigend.


Afbeelding

Mijn hond uit het Nederlandse asiel.


Afbeelding

Samen met mijn Spaanse

Palmera

Berichten: 9504
Geregistreerd: 25-09-08
Woonplaats: La Palma

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-17 00:41

connie64 schreef:
ik stel vragen en doe nergens aannames


En wat is dit dan:

connie64 schreef:
Uiteraard zijn de karakterbeschrijvingen altijd zo gemaakt dat het pupje is gevonden, dode mamma ernaast etc etc..

In mijn eerdere posts in dit topic heb ik wat beschrijvingen gedaan van de harde realiteit zoals ik ze in mijn omgeving aantref. Jij doet alsof al die verhalen door de stichtingen zelf bedacht zijn. Ik kan je vertellen dat dat dus niet altijd zo is.

Niemand heeft de verplichting een hond uit het buitenland te halen. Maar maak de stichtingen die honden helpen en die de zulke honden ter adoptie stellen voor de mensen die dat wél willen niet ongefundeerd zwart. Dat is waar ik niet zo goed tegen kan.

connie64
Berichten: 1333
Geregistreerd: 17-03-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-17 00:47

nou zeg beetje minder mag ook wel zeg.

Ik vind het raar dat je dus een verknipte hond neemt die een kat dood bijt maar dan zegt: honden kunnen bij mij wel een potje breken...

als jouw hond mijn kat dood bijt......heb jij toch een probleem.
Ik zou al geen hond willen die ik niet ken, die katten doodbijt, dan ook nog eens aan een lijn met mijn hond laat kennismaken....vind het allemaal erg ver gezocht en ik vraag me dan oprecht af, waarom wil je in godsnaam zo n hond? Vind je het ook niet, op zn zachts gezegd, dubieus dat niemand uit het asiel iets over die hond wilde vertellen? Echt, ik vraag me oprecht af, waarom wil je dit?

Hier in Nederland is het toch wel normaler om meer over de achtergrond van een hond te weten of niet?
Hoe kan je dat verder uitpluizen van een wildvreemde pup via een organisatie uit roemenie

Voor wat betreft wat volgens jou de aanname is dat karakterbeschrijvingen zo gemaakt zijn dat de pups altijd gevonden langs de kant van de weg etc etc....dit zijn de dingen die ik lees, IK verzin die niet.
Jij mag mij de eerste beste advertentie laten zien van een hond uit het buitenland die een vreselijk rotkarakter heeft, katten doodbijt en mensen aanvalt....

connie64
Berichten: 1333
Geregistreerd: 17-03-11

Re: Waarom honden uit Spanje etc ipv Nl??

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-17 00:51

je voelt je erg persoonlijk aangevallen en het is hier een discussie...Ik val niemand persoonlijk aan.

Die ONTZETTENDE aannames waar jij over begint is zwaar overtrokken, je komt met 1 ding af wat niet eens een aanname is maar een feit, gewoon zoals de beschrijvingen altijd zijn van die honden.

Ze zoeken altijd een warm mandje, zijn zo lief, leuk etc. achtergelaten met broertjes danwel zusjes, in dozen, bij het dodingsstation, aan een boom, langs de rijksweg etc etc.

Tuurlijk vind je zulke honden en pups overal ter wereld, duizenden, tienduizenden, zolang ze hier verkocht worden blijft dit doorgaan.

Palmera

Berichten: 9504
Geregistreerd: 25-09-08
Woonplaats: La Palma

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-17 00:54

Heb je er wel eens over nagedacht dat de dingen die jij leest misschien de waarheid zijn? :)

M.b.t katten doodbijten, verknipt zijn, en de een asiel dat niets over de hond verteld heb ik geen ervaring. De opvangen hier zijn geweldig! Men mag de hond rustig leren kennen op hun terrein, ermee wandelen, proeftijd, etc. De gastgezinnen in het buitenland hanteren deze richtlijnen ook. :)

khirshanta

Berichten: 7565
Geregistreerd: 28-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-17 00:56

De stichting waar ik mijn hond van heb, geeft eerlijke beschrijvingen hoor. Net als asiels in NL hopelijk doen... [edit: kennelijk toch niet, als ik het verhaal zo lees van Nikass]

Bij mijn hond zat geen in- en in triest verhaal, al zit dat bij sommige honden er wel. Soms is dat zo, maar lang niet altijd.

Via MP gevonden, meteen verliefd op de foto. Volgens de stichting zou ze bij me passen, en als het tóch niet zou klikken, zouden zij alles in het werk stellen een andere plek te vinden.

Mijn hond is geen lot uit de loterij... ze is de hoofdprijs :)
Uit het buitenland, voor het eerst gezien op het vliegveld, en net als de mensen die toen hun hond kregen; intens gelukkig met onze 'kindjes'

Waarom zou een hond geluk misgund worden om een landsgrens? Waarom zou ik ook mezelf dat geluk niet geven?

connie64
Berichten: 1333
Geregistreerd: 17-03-11

Re: Waarom honden uit Spanje etc ipv Nl??

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-17 01:04

palmera lees post van sjolvir daarin wordt over een hond geschreven die een kat doodbijt...daar reageer ik op.

zoals jij schrijft dat ik dus na moet denken dat de dingen die ik lees de waarheid kunnen zijn, het gaat over het feit dat alle buitenlandse honden lief en goed zijn en in nederland geen goede hond te vinden is.

Ik heb nu al meerdere posts gelezen van mensen die in Nederland echt niets geschikts kunnen vinden.....

daar ben ik verbaasd over.
Je geeft een hond die een kat doodbijt wel een kans, de hond is zelfs verknipt en zeker niet voor iedereen geschikt, maar zo n hond kan je dus niet in Nederland vinden?

rare redenatie en ik krijg dan meer de indruk dat mensen een "redder"wil zijn, ze krijgen dan zelf een goed gevoel bij t feit een hond te hebben gered uit t buitenland.

Ik heb zelf gezocht naar een kruising en gewoon gevonden in nederland.

Ik begrijp dat jij in Spanje woont maar dan is t toch krom om naar Spanje te komen om een hond te leren kennen terwijl je hier in Nederland ook duizenden honden hebt?

khirshanta

Berichten: 7565
Geregistreerd: 28-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-17 01:06

connie64 schreef:
nou zeg beetje minder mag ook wel zeg.

Ik vind het raar dat je dus een verknipte hond neemt die een kat dood bijt maar dan zegt: honden kunnen bij mij wel een potje breken...

als jouw hond mijn kat dood bijt......heb jij toch een probleem.
Ik zou al geen hond willen die ik niet ken, die katten doodbijt, dan ook nog eens aan een lijn met mijn hond laat kennismaken....vind het allemaal erg ver gezocht en ik vraag me dan oprecht af, waarom wil je in godsnaam zo n hond? Vind je het ook niet, op zn zachts gezegd, dubieus dat niemand uit het asiel iets over die hond wilde vertellen? Echt, ik vraag me oprecht af, waarom wil je dit?

Hier in Nederland is het toch wel normaler om meer over de achtergrond van een hond te weten of niet?
Hoe kan je dat verder uitpluizen van een wildvreemde pup via een organisatie uit roemenie

Voor wat betreft wat volgens jou de aanname is dat karakterbeschrijvingen zo gemaakt zijn dat de pups altijd gevonden langs de kant van de weg etc etc....dit zijn de dingen die ik lees, IK verzin die niet.
Jij mag mij de eerste beste advertentie laten zien van een hond uit het buitenland die een vreselijk rotkarakter heeft, katten doodbijt en mensen aanvalt....


maar...hier was het juist het Nederlandse asiel dat info achterhield, en geen juiste karakterprofiel heeft getrokken.

Zoals ik het lees, is die persoon verliefd geworden op een hond waar niet veel info over bekend gegeven kon worden vanwege 'juridische redenen' (zoals ik het begrijp door het asiel zo doorgegeven).

Te goeder trouw meenemen omdat een Nederlands asiel toch zeker wel de goede info geeft, is juist waar mensen hier vanuit gaan? Malafide organisaties zitten dan dus niet alleen in het buitenland...

De hond bleek ook achteraf pas niet met katten te kunnen- dat had voorkomen kunnen worden als het asiel daarover niet had gelogen.


edit:

er zijn geen duidenden geschikte honden in asiels hier (gelukkig, soort van). Degene die schreef over de hond die een kat doodbeet, had die hond uit een nederlands asiel- dat pleit dus niet tegen buitenlandse honden.

connie64
Berichten: 1333
Geregistreerd: 17-03-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-17 01:10

khirsanta, welk verhaal stond er dan bij jouw hond?

en vind je niet dat jij dus de hele fokkerij vanuit het buitenland voedt door een hond van een stichting te kopen?

Ik misgun absoluut niemand zijn liefde en plezier voor zijn of haar hond(en) maar de manier waarop in het buitenland met honden wordt omgegaan is soms nogal hard en onverschillig.
Ja ook hier in Nederland maar er zit duidelijk verschil in.
Wat ik bedoel is, zolang de honden verkocht worden daar zal niemand gaan nadenken over een andere oplossing (lees castraties, controles, boetes etc)

connie64
Berichten: 1333
Geregistreerd: 17-03-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-17 01:16

je zoekt dan toch zelf de problemen op?
als een asiel geen info wil geven, je moet zelf bij notabene politie info gaan vragen, je mag niet met de hond wandelen...gaat er dan geen lichtje branden...moet je dan zo n hond nemen?

daar heb ik vraagtekens bij, ieder uiteraard zijn ding hoor, maar ik vind dat vreemd.
dan weet je dat je een moeilijke hond gaat nemen.

de pups uit t buitenland zijn uiteraard leuk en lief, ik ben echt nog nooit, waar dan ook ter wereld een pup tegengekomen die niet leuk was.....dus krijgen ze die beschrijving ook mee.

Het gaat mij om het punt dat je dus de wilde fok vanuit het buitenland in stand houdt door deze pups te blijven kopen.Daar heb ik problemen mee.

De hond heeft ze niet te goeder trouw meegenomen, er was niemand capabel genoeg om iets over die hond te vertellen, wist zelfs niet van hondengedrag volgens nikass, tja ik zou afhaken...genoeg honden te vinden in Nederland, rashond, geen rashond, klein, groot, dik en dun in alle kleuren en maten zijn er honden te vinden hoor.

khirshanta

Berichten: 7565
Geregistreerd: 28-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-17 01:36

connie64 schreef:
khirsanta, welk verhaal stond er dan bij jouw hond?

en vind je niet dat jij dus de hele fokkerij vanuit het buitenland voedt door een hond van een stichting te kopen?

Ik misgun absoluut niemand zijn liefde en plezier voor zijn of haar hond(en) maar de manier waarop in het buitenland met honden wordt omgegaan is soms nogal hard en onverschillig.
Ja ook hier in Nederland maar er zit duidelijk verschil in.
Wat ik bedoel is, zolang de honden verkocht worden daar zal niemand gaan nadenken over een andere oplossing (lees castraties, controles, boetes etc)


Ik zie niet in waarom ik fokkerij ondersteun, door een asielhond in huis te nemen. Als ik een asielhond waar dan ook neem, zou ik fokkerij daar ondersteunen, of dat Nederland of Spanje, Brazilië, Taiwan of waar dan ook is.

Het verhaal wat bij mijn hond verteld werd, was dat zij op leeftijd van 9 maanden vanuit een thuis situatie naar een asiel is gebracht. Dat ze een gevoellige en verlegen hond was, die dol is op aandacht maar ook haar rust moest kunnen nemen. Ze was katten gewend, kon eventjes alleen zijn en vond autorijden leuk. Gezien haar leeftijd en grootte (en omdat er windhond in zit) zou ze veel ruimte nodig hebben.

Op de vraag of ze met paarden en kleine dieren (muizen, ratten, cavia's) om kon gaan, hebben ze gezegd dat dat niet zeker was en niet getest was, en niet heel snel getest zou kunnen worden. Testen was wel mogelijk geweest, maar dan moesten ze mensen met die dieren vinden die mee wilden helpen aan goede tests. Geen zielig verhaal, ze komt niet van een dodingsstation, geen lid van nestje puppies die over hekken worden gegooid. Die zijn er- genoeg, maar zij niet.

In het buitenland worden ook boetes gegeven tegen dierenmishandeling.
Nederland stond al jaren hoog in de lijst met meeste mishandelde dieren; https://m.metronieuws.nl/nieuws/2012/03/nederland-top-5-land-europa-qua-dierenleed

Dit is van even geleden, ik heb zo gauw even niet gekeken waar we nu staan. Er zit lang niet zo'n verschil in als je zou denken.

Ook de verhalen van ervaringen hier op Bokt lijken niet te ondersteunen dat de organisaties hier zo netjes zijn, en de honden uit het buitenland allemaal zielige gedumpte hummeltjes van een dodingsstation / uit de boom geplukt.

Die zijn er, zeker- veel teveel, maar dat wil niet zeggen dat iedereen over 1 kam geschoren kan worden- buitenlands of niet (is mijn mening)




Wat die andere hond betreft: als je asiel zegt dat zij het niet mógen zeggen, mag je er vanuit gaan dat ze minimaal verder eerlijke info geven. Dat deze hond niet was zoals verteld bleek achteraf.

_Micha_

Berichten: 8577
Geregistreerd: 26-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-17 01:59

Connie; ik ben geen Sjolvir maar bij mij is het zo gegaan. De eerste keer had ik eigenlijk geen eisen behalve; jonger dan een jaar, al in Nederland, middelmaat, en het liefst een reu maar geen harde eis.
Dus op internet een gevonden die in Nederland was, reutje van 6 maanden welke waarschijnlijk geen grote beer zou worden. Gaan kijken, meteen een klik en 1 week later zijn we hem gaan halen.

Bij de tweede (en wat opvang honden verder) had ik wat meer eisen; rond de 6 maanden oud (of jonger), het liefst een teef, als de hond nog in het buitenland zou zitten zou ik het wel aandurven maar toch een voorkeur naar een hond al in Nederland, middelmaat, ruwharig had ik heel leuk gevonden. Maar vooral een hond met Will to please en die het leuk vind om te werken, een beetje een herder type, en ook wel aanhankelijk.

Reutje gevonden super leuk hondje, was net een kleine Mechelse herder en zou zich ook zo gedragen. Geïnformeerd en verteld wat ik zocht in de hond, ze bevestigde dat het een goede hond zou zijn om lekker actief mee te zijn en ook te trainen. Maar ze had ook nog een zusje van hem. Daar dus gaan kijken en er waren nog meer pups. Mijn hond kwam gelijk naar me toe en sprong tegen me aan. Van de andere pups kwam er ook meteen een op schoot liggen. Toen ik kenbaar maakte dat ik die ook wel leuk vond zei ze dat deze honden niet voor mij zouden zijn als ik lekker lang wilde wandelen en gaan trainen. Het waren wat klein blijvende hondjes die het liefst heel de dag op schoot zitten en niet zo veel beweging nodig hebben ideale hond voor bij kleine kinderen of wat oudere mensen.

Ik vond het super fijn dat ik zo'n eerlijke reactie kreeg en de pup waar we voor kwamen mee naar huis genomen. En ik ben zo blij met mijn meisje, ze is er nog maar 1 maand maar tot nu toe maakt ze alle verwachtingen waar, kan heerlijk al loslopen, luisterd goed, pikt dingen zo snel op en is helemaal blij als ze voor je mag werken.

Verder is het hier al zo vaak gezegd maar; er zijn (bijna) geen stichtingen die niet buiten de adopties projecten hebben om de honden te laten helpen. Mochten ze dat niet hebben zou ik er nooit mijn hond vandaan halen.

Maar hey mocht er ooit een tijd komen dat er niet meer zoveel buitenlandse pups zijn, zal ik toch voor een hond weer richting het buitenland gaan. Als mijn huidige honden rashonden waren geweest had ik ze ook genomen. Nog makkelijker juist, kun je op show, kun je de hond gewoon uit Nederland halen, heb je beeldmateriaal vanaf de dag dat ze geboren zijn. Maar tja dat zijn ze nou eenmaal niet dus ik blijf lekker een multicultureel gezin.

Sjolvir

Berichten: 25321
Geregistreerd: 26-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-17 08:07

connie64 schreef:
sjolvir, wat kun je van een hond zijn karakter weten als hij uit t buitenland komt?

ga jij dus naar de hond toe in t buitenland om hem te ontmoeten?

stel dat er geen klik is tussen jou en de hond, dan zoek je een nieuwe?

wat waren jouw harde eisen dan die je zocht in een hond?

puur nieuwsgierig hoor van mijn kant? geen idee hoe dit werkt verder met buitenlandse honden dus graag meer achtergrond info als het kan, dank je wel.


Mijn hond zat in opvang gezin in NL, dus ja, daar ben ik naar toe geweest. Veel stichtingen werken zo.

Harde eisen: gezond ( dus voor zover logischer wijze te bepalen was dus geen kneusje, ik wou echt mastje voor de komende 16? Jaar, dus heel beginnen) moest met katten kunnen, moest alleen kunnen zijn, geen hele eenkennige hond( ivm oppas), kleiner dan mijn vorige hond, maar wel nog hond. ( vorige was 30 kilo) en niet langharig ( wandel liever dan dat ikborstel) en een enthousiast exemplaar, geen slome.

Ik had geluk1e. Hondje waar ik ging kijken was prima hond ook al was ze jonger dan ik eigenlijk wou.

Heb vragenlijsten in moeten vullen, heb huisbezoek gehad, ben gebeld als nacontrole en heb opvang mensen ( had hond bij me) op wedstrijd nog gezien ( nacontrole was daarmee per ongeluk slgeregeld)

Oh ze mist wel stuk staartWas al weg voor ze gevonden werd, maar daar kan je gewoon mee leven.

Nikass

Berichten: 16733
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-17 08:20

Connie jij hebt wel moeite met lezen hè. Ik heb die hond genomen zonder te weten dat ze niet met katten kon. Anders had ze er nooit één dood gebeten. Als er staat "kan met katten" ga je daar vanuit, toch?
Het asiel zei destijds dat er geen info over de hond bekend was omdat ze in beslag genomen was.
Omdat ik niet wilde dat zou blijken dat de hond een kind gebeten zou hebben oid heb ik justitie gebeld. Zij konden mij uitleggen op basis waarvan honden in beslag genomen worden en als dat is omdat de hond een mens gebeten heeft dat hij dan wordt ingeslapen, dus dat dat zeker niet het geval zou zijn.
Zij hebben mij toen het tel nr gegeven van de politie die bij de inbeslagneming aanwezig was geweest. Die op hun beurt vertelden mij dat het om verwaarlozing ging en hoe ze de hond hadden aangetroffen.
Zij zeiden dat die informatie ook bij het asiel bekend was en dat bleek ook toen ik die ermee confronteerde.
Ik heb mij dus goed laten informeren voordat ik de hond nam, alleen kwam die informatie niet van het asiel zelf
Het asiel bleef op het standpunt staan dat wij niets vooraf mochten met een inbeslaggenomen hond. Zij wilden ook eerst onze thuis situatie keuren. Dit hebben ze uiteindelijk toch pas achteraf gedaan.
Ik schreef al dat een hond bij mij voor het leven komt. Dus toen bleek dat zij katten dood beet, paarden (ruiters) aanviel, geen seconde alleen thuis kon zijn en nog een aantal dingen, was dat reden om naar de instructeur van mijn hondengedragsopleiding te gaan en niet om de hond terug te brengen naar het asiel.
Mijn hond was alles behalve "verknipt", ze had gewoon gedragsproblemen. Weet niet of jij iedereen met gedragsproblemen verknipt noemt?
Dat jij zo'n hond niet wil moet jij weten, maar de meeste honden (powerbreeds) die momenteel in het Nederlandse asiel zitten hebben imo grotere problemen dan zij destijds. En als een hond bij je past, dan maakt dat allemaal niet uit.
Ik heb geen seconde spijt gehad van de hond (dus het is een goede beslissing geweest destijds) en ze heeft -na de training - haar hele leven los kunnen lopen (onder bepaalde voorwaarden en begeleiding uiteraard) en intens genoten.
Ook schreef ik dat vast niet alle Nederlandse asiels zo zijn. Het asiel waar mijn hond vandaan kwam is inmiddels vernieuwd, en het oude asiel bestaat gelukkig niet meer.
Ik weet niet of je zelf ooit een herplaatser hebt gehad?

Kinke

Berichten: 20620
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-17 10:15

aangezien jij vindt dat jouw post niet vol aannames zit, zal ik maar eens laten zien dat ik juist vind dat deze vol aannames zit:

connie64 schreef:
ook best wel apart eigenlijk dat mensen de honden uit t buitenland dus selecteren op uiterlijk.....
vreemde afweging vind ik dat.
Je weet niets van voorgeschiedenis, karakter etc.


Lees mijn uitleg op blz. 7 (of 6 weet het niet meer zeker). Dus nee, hond is geselecteerd op karakter. Ja, zijn formaat is ook perfect en ik vind hem prachtig, maar no way dat we hem hadden gekozen als het karakter niet zou passen. Zijn voorgeschiedenis is helemaal bekend, hij is geen kettinghond geweest, is niet mishandeld, had een baas die gek met hem was. Overigens heb ik de familie in Spanje op Facebook, ik heb dus later nog wat meer info gekregen over zijn geschiedenis. De mevrouw die dit heeft geregeld gunde deze grote hond nog een mooi leven, eventueel in het buitenland. Zijn baasje is inmiddels overleden maar heeft gelukkig nog geweten dat de hond bij ons is gekomen, heeft nog een paar foto's gezien en een filmpje.

connie64 schreef:
Uiteraard zijn de karakterbeschrijvingen altijd zo gemaakt dat het pupje is gevonden, dode mamma ernaast etc etc..
De mensen die menen dat in asiels alleen maar vreemde of rare honden zitten met gedragsproblemen..hoe weten jullie iets over het karakter van de buitenlandse hond en wat doe je met een verknipte buitenlandse hond? Naar t asiel?


Weet niet waar jij dat soort foto's ziet, ik heb ze nog niet gezien bij de stichting waar wij onze hond van hebben. En daarbij wilden wij perse geen pup. Geen tijd om constant met zo'n diertje bezig te zijn, geen mogelijkheid om zoveel thuis te zijn en pups worden toch meestal wel geplaatst. Onze hond was 3 jaar.
En leg eens uit waarom de meeste mensen dan juist geen hond kunnen vinden in de Nederlandse asiels? Praten wij dan allemaal onzin? Kunnen wij niet lezen?
Een goede stichting helpt je indien er toch problemen ontstaan, kwestie van de juiste stichting uitzoeken.

connie64 schreef:
Nogmaals vind ik dat zolang mensen in nederland dieren uit t buitenland halen dit hele gebeuren dus blijven voeden....er zullen dan altijd zielige pupjes te vinden blijven.


Jij gaat er nu vanuit dat al die geplaatste dieren expres gefokt zijn, dikke onzin dus.

connie64 schreef:
Als je perse geen rashond wil kan je ook op je eigen buurtsite kijken voor een pup, of marktplaats, of noem maar op. Er zijn meer dan genoeg kruisingen te vinden!


MP gekeken en net als op dierenasiels.com en ikzoekeenbaas, zoals ik al zei, totaal niets geschikts te vinden helaas. En ik wilde liever ook een dier uit Nederland. En nee, ik sponsor geen mensen met pretnesten, die fokken gewoon vrolijk door. Kijk maar eens op Beestenboel op Bokt, pretnesten te over. En dat in een land waar men gemiddeld genomen een castratie prima kan betalen.

connie64 schreef:
Verder vind ik het ook nog eens een rare zaak dat er op broodfokkers in Nederland erg wordt afgegeven maar zodra de zoveelste pup uit t buitenland wordt gehaald je ineens een nobel mens bent.
Waar denken jullie dat die pups vandaan komen?


Weer de zoveelste aanname, alsof iedereen zich een 'nobel mens' voelt, dat maak jij er dus gewoon van.
en weer de aanname dat pups alleen ontstaan bij broodfokkers. Het stikt in het buitenland van de honden die gewoon in het wild leven, met alle nare gevolgen van dien. Zoek een stichting die z'n geld ook besteedt aan castraties, dat werkt op de lange termijn. Afgeven op broodfokkers is terecht toch? Maakt niet uit of ze uit Nederland komen of uit het buitenland.

Sclimpre
Berichten: 4101
Geregistreerd: 01-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-17 11:09

connie64 schreef:
geen idee hoe dit werkt verder met buitenlandse honden dus graag meer achtergrond info als het kan, dank je wel.

Dat is duidelijk :) hopelijk ga je in dit topic wat mee info vinden.

Citaat:
en vind je niet dat jij dus de hele fokkerij vanuit het buitenland voedt door een hond van een stichting te kopen?

Je gooit 2 dingen door elkaar: enerzijds asiels/stichtingen en anderzijds puppyfarms/broodfok. Beiden bestaan in binnen- en buitenland.

Asiels en stichtingen zoeken een nieuwe thuis voor honden die niet (meer) gewenst zijn. Het gaat dus zowel over pups, jonge honden, volwassen honden en oude honden. Van allerlei rassen en types, vaak ook rasloze honden. Het werk wordt door vrijwilligers gedaan en de inkomsten dienen om de kosten (voer, medisch, transport, etc.) te dekken.
Bij puppyfarms en broodfok gaat het grotendeels over pups van 'rashonden'. Het werk wordt door betaalde krachten gedaan en uiteraard is het de bedoeling dat het bedrijf winst maakt.

In beide gevallen is er vaak samenwerking over de grenzen. Stichtingen werken samen met asiels uit het buitenland omdat er in een aantal landen een overaanbod is aan honden terwijl in Belgie en Nederland mensen op zoek zijn naar een hond, liefst een asielhond een 2de kans geven, maar geen hond vinden die bij hen past. De types van honden die in de B en NL asiels wel vaak voorkomen (bv. powerbreeds) zal een goede stichting niet invoeren.

Puppyfarms halen vaak pups uit oostbloklanden omdat daar de 'productiekosten' lager liggen. Soms krijgen die pups wel een Belgisch paspoort (bron : Pano reportage van een paar maand geleden).

Citaat:
Jij mag mij de eerste beste advertentie laten zien van een hond uit het buitenland die een vreselijk rotkarakter heeft, katten doodbijt en mensen aanvalt....

Die ga je ook niet vinden, er moeten daar zoveel honden doodgemaakt worden dat het wel heel dom zou zijn om al die moeite te doen om een hond met een rotkarakter over te brengen en één met een lief karakter te laten zitten om die dan te laten doodmaken.
M.a.w. de honden die door een stichting naar B en NL gehaald worden, zijn vooraf op karakter gescreend.

_Rianne_
Berichten: 5239
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: Huisje weltevree :)

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-17 12:22

Connie64,
Ik heb Kai niet op uiterlijk uitgekozen, ik heb hem niet eens gezien.. ik hoorde hem krijsen en toen had ik de mail al verstuurd dat ik hem wilde hebben. Later zag ik wat voor een hondje het was.. Nou hou ik niet van teckels... en ik wilde liever geen lange haren..... nou.. en?

Mensen die een pup uitkiezen bij een fokker.. ( of de fokker kiest een pup voor de eigenaar) Kiezen die op karakter denk je? Denk je dat je het uiteindelijke karakter kan zien op dat moment? Als ze nog zo klein zijn?

Het zielige verhaal ontbrak bij Kai ook enigszins.. Zijn mama is niet doodgereden, die zit lekker bij haar vrouwtje in NL op de bank nu. Zijn grotere broer en zijn kleine zusje zijn naar DLD, en zijn andere zusje Pixie woont 2 huizen verder hier in de straat. Ze zijn gewoon gedumpt door hun 'eigenaar' . Niet zieliger dan het gedumpt in NL. Ik ben ook niet zo vatbaar voor deze verhalen moet ik zeggen. Ik vind een hond leuk, of ik vind m niet leuk. Simpeler kan ik het niet maken.

Je komt op mij nogal aanvallend over, zonder dat je je echt ergens in verdiept hebt. Doe dat eerst eens, verdiep je eens in het fenomeen (GOEDE!!) stichtingen. Doe je research, en vorm dan een mening.

_Micha_

Berichten: 8577
Geregistreerd: 26-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-17 12:32

Er schiet me nog iets te binnen, toen ik voor mijn twee hond opzoek was ben ik niet automatisch op zoek gegaan naar een buitenlandse hond, ik heb op marktplaats gekeken (want ja, waar vind je anders de kruisingen?) en vond een grappig hondje in Nederland kruising keeshond, super leuk. Nu had ik natuurlijk meteen kunnen bellen en een afspraak maken maar ik heb eerst even gegoogeld op de verkoper. Blijkt een puppy farm te zijn.
Conclusie je moet gewoon altijd je research werk doen, in de advertentie stond dat de ouderdieren aanwezig waren, ervaringen van andere mensen zeiden echter wat anders.

Verder ga ik helemaal mee met Sclimpre, waarom zouden ze moeilijk honden naar Nederland halen als er zo ontzettend veel andere honden zijn die leuk en lief zijn? Via 'mijn' stichting heb ik ook honden gezien die bij hun eigenaar echt geen oké gedrag vertoonde maar weet je 9/10 keer ligt het aan de eigenaar. Ik heb een filmpje gezien van een hond (die ik daarvoor in het echt heb gezien) bij haar oude eigenaren. Ontzettend angst agressief in de bench en niet aan te halen. Maar de dag daar voor had ik haar in het echt gezien (weer terug bij de opvang) en ja ze was nog steeds wat terughoudend maar dat dit zelfde hond was? Nee dat kon ik bijna niet geloven.

Rianne heb jij al een foto van Kai geplaatst? Klinkt echt als een hond waar ik verliefd op zou worden :))
Als dochter van een fokker kan ik zeggen dat er naar karakter wordt gekeken maar dit blijft bij; mensen willen een rustigere of juist een actievere hond. Daar kijk je dan naar qua pups kun je daar wel iets aan zien, maar of dit zo blijft? Dat is de grote vraag. En dit is bij een stichting precies hetzelfde.

cinniz123

Berichten: 4432
Geregistreerd: 14-08-12
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-17 12:58

Heb nog niet alles bijgelezen maar zag de reactie dat een nl asiel geen info wilde geven over een hond.
Ik heb ook zo'n verhaal van dichtbij meegemaakt van een vriendin.
Ze haalde een jonge mechelaar uit het asiel(verhaal was: was aan komen lopen) maar die had ook een tik vd malle molen gehad!
Die meis deed er alles aan kwa cursussen om de hond goed op te leiden tot aan prive cursussen aan en hij behaalde al zn diplomaatjes erbij maar viel wel mensen aan in de rug uit t niets.
Uiteindelijk heeft ze hem met pijn in haar hart terug gebracht met het verhaal dat hij uit het niets ineens mens en dier probeerde van achter te pakken(toen moest ze er gewoon weer voor betalen om hem af te geven)
Een tijdje later stond hij op de site met dat hij weer herplaatst werd omdat het baasje geen tijd en verstand van honden had.
Gewoon te bizar dat ze zo met mens en hond omgaan juist op een plek waar je zou denken dat ze het beste met de beesten voor hebben.