Een andere manier van hamsters houden

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

FennaK

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-16 19:51

Ow en de bewoner; dhr dokter Tinus.

Afbeelding
Afbeelding

AlwaysH

Re: Een andere manier van hamsters houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-16 19:53

Wat een schatje <3 Echt een beertje :)

Melissaaxo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-16 20:17

Ahw wat een leukert! En een geweldige naam :')

Nimfee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-16 21:17

FennaK schreef:
Hebben jullie voor mij tips? Ik heb best wel een grote goudhamster, ik zal vanavond anders even een foto van het hok plaatsen, maar weet niet zo goed wat hij leuk vindt, volgens mij klimmen wel. In het begin was die ook aardig fanatiek met het radje maar heb het idee dat die dat nu ook niet meer doet.

Ik heb een tijdje terug een oude theedoek opgehangen waar die in kan waar dan zo een snackstaafje hangt.

Ga sowieso idd wat meer bodembedekking en dan afwisseld met zaagsel dat die wat meer kan graven als die dat leuk vindt.

Goudhamsters leven ondergronds, soms zelfs twee meter diep en graven verschillende kamers. Kamers met allemaal een eigen functie: slaapgedeelte, gedeelte voor voer, gedeelte voor behoeften, etc. Bovengronds gaan ze op zoek naar eten, maar klimmen doen ze niet. Daar zijn ze ook niet voor gemaakt qua bouw. Sowieso kunnen ze geen diepte zien, dat laat al zien dat hamsters geen goede klimmers zijn...
De enige reden dat goudhamsters 'graag' klimmen, is omdat ze niet echt veel andere opties hebben. Mijn ervaring is dat Syrische hamsters niet snel tevreden zijn, zelfs mijn Syr is niet 100% tevreden in haar aquarium. Ze zit nu 1,5 maand in het aquarium en is sinds deze week pas echt begonnen met graven: en dan bedoel ik echt tunnels graven. Ze maakte altijd wel een beginnetje, maar zette nog niet door. Nu dus wel.

Afbeelding

Ze slaapt al niet eens meer in haar doolhofhuisje, ze heeft nu echt haar eigen kamer gemaakt.

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-16 21:22

Gaaf hoor Nimfee! Jammer dat je ze op het hamsterforum niet zo erg overtuigd krijgt .... En het geen wat jij natuurlijk typt over graven en onder de grond leven geld net zo goed voor Russen! ;)

Nimfee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-16 21:26

xDenies schreef:
Gaaf hoor Nimfee! Jammer dat je ze op het hamsterforum niet zo erg overtuigd krijgt .... En het geen wat jij natuurlijk typt over graven en onder de grond leven geld net zo goed voor Russen! ;)

Ja, geldt inderdaad ook voor russen! Ik nu pas mijn eerste rus in een echte 'graafbak', Nora zou allergisch zijn voor stof en net toen ik toch wilde proberen met Allspan, overleed ze :(

Ik vind het ook erg jammer hoor, op het hamsterforum.

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-16 21:30

Ooh dat is wel bizar ..

Het jammere aan het hamsterforum is dat alles wat er geplaatst word als waarheid gezien word. En als je daar van afwijkt dan ben je vreemd. Maar ik kan me meer in jouw tekst vinden dan in het klimmen van een syr. Zeker vanwege het zicht van hun. :)

Bij Russen is het al jaren bekend dat klimmen over het algemeen ongewenst gedrag is .. waarom is het bij syren dan wel oké?

Maar hee ... die discussie ga ik maar niet op bokt voeren :P Ik ga weer terug onder mijn meeleessteen.

Melissaaxo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-16 23:34

Ik merk aan mijn syr ook dat klimmen niet zn sterkste kant is inderdaad.. Toch graaft hij ook niet echt alleen als ik iets lekker begraaf.

Nimfee; hoe doen jij dat met je rad? Ik vind t altijd behoorlijk lastig om het radje te plaatsen en dan toch een dikke laag bodembedekking er in te doen. Als ik een wilgenbruggetje neer zet om de bodembedekking tegen te houden bij het rad gaat hij namelijk bij zn molen liggen en dus alsnog niet graven.

Ben het trouwens volledig eens met jou manier van hamsters houden :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-16 23:43

-valt binnen

Ho :wave:

Heb 2 hammies ,Sir Oliver the First woont in de terra. Hij is een xl dwergje , heb hem via bokt :P . In de kooi woont Lady Lilly The First tijdelijk , ze komt van mp . Samen met haar zus in die kooi , enige probleem is dat ze elkaar half afmaakten. Dus hop uit elkaar en nadat zuslief ontsnapte en door de kat is gepakt en Lilly haar curver niks meer aan vond dus even tijdelijk naar dit hokje verhuisd. Duna komt hopelijk deze week , even ophalen :)

Afbeelding

Terra is 80x50 en vrij hoog :P , Oli is nogal kamikaze dus soms zet ik een weg naar 1 van de plateus (gerbilarium koopje van mp) maar dan valt hij nogal eens over de rand doordat hij de hoogte niet ziet _O-

Leuk topic :):)

Nimfee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-16 08:33

Melissaaxo schreef:
Ik merk aan mijn syr ook dat klimmen niet zn sterkste kant is inderdaad.. Toch graaft hij ook niet echt alleen als ik iets lekker begraaf.

Nimfee; hoe doen jij dat met je rad? Ik vind t altijd behoorlijk lastig om het radje te plaatsen en dan toch een dikke laag bodembedekking er in te doen. Als ik een wilgenbruggetje neer zet om de bodembedekking tegen te houden bij het rad gaat hij namelijk bij zn molen liggen en dus alsnog niet graven.

Ben het trouwens volledig eens met jou manier van hamsters houden :)

Wat ik begreep van het Duitse hamsterforum, graven syren pas als ze minstens 30 of 40 cm bodembedekking hebben. Het moet dan echt stevig aangedrukt worden, omdat het anders nog te losjes is en snel instort. En soms duurt het ook even hoor, mijn syr graaft nu ook pas na 1,5 maand!

Mijn loopwiel staat op een verdieping, of nou eigenlijk op zo'n doolhofhuisje met dak. Anders gooien ze de loopwiel inderdaad om.

Melissaaxo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-16 10:14

Oo ik maak het telkens een soort van los omdat ik dacht dat ie dan mekkelijker zou gaan graven maar klinkt inderdaad wel logisch! Dankje.

_KiMmi_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-16 14:43

@Nimfee: Ik zag in een ander topic dat je ook gerbils hebt. Welke dieren zijn nu het actiefst de hamsters of de gerbils. En welke zijn het tamst? Erg benieuwd naar :D

cherell0

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-16 15:15

ik heb er nu zoon 10 cm. zaagsel in zitten en de 2e dag zaten er al gangen in.
al is de 1 iets beter als de ander.

ik heb trouwens geen idee of het syr of russen zijn :')
zal eens kijken dat ik foto's kan plaatsen ...

edith: heb geen duidelijke foto }:0 dus die houden jullie te goed.

mijn cavia heeft trouwens een stenen grot :o *zit nu nog in een cavia hok, maar krijgt volgende week ook een terra.
Afbeelding
Afbeelding

AlwaysH

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-16 15:31

Lijkt een Syr zo? Is ie groot? Aan je verhaal te horen.

Melissaaxo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-16 15:38

AlwaysH schreef:
Lijkt een Syr zo? Is ie groot? Aan je verhaal te horen.

Die van de foto is een cavia die alleen zit he :+

Cherell0; Mag ik vragen waarom die alleen zit?

AlwaysH

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-16 15:41

Weet ik, ik zei ook niks over de foto's

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-16 15:46

cherell0 schreef:
mijn cavia heeft trouwens een stenen grot :o *zit nu nog in een cavia hok, maar krijgt volgende week ook een terra.
[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]

En een vriendje?

cherell0

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-16 15:57

cavia zat met een konijn maar die had hij bijna vermoord door dek drang, zo is hij bij mij gekomen.
ik ga niet fokken, en het spijt me zeer maar ik ga hem ook niet castreren.
(ik heb al veel te veel stempels op mijn kaart bij de dierenarts :o )
hij is trouwens een jaar of 4.

ik heb 2 dwergjes.
1 zwart met wit buikje , staartje, pootjes. (net als hier al eens langs gekomen is)
en een lichte kleur beige/grijs met een aalstreep.

zijn als ik me niet vergis wel 2 half broertjes. (andere moeder , zelfde vader.)

ik zal zo proberen wat betere foto's te maken.
(kan ze met m'n foto's niet plaatsen om de een of andere manier)

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-16 15:58

Je hoeft hem niet te castreren of te gaan fokken toch? Ik noemde alleen een vriendje.

Cavia's zijn doodongelukkig alleen, echte groepsdieren.

cherell0

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-16 15:59

Wat zou ik erbij kunnen zetten wat hij niet uitmoord dan ?

cherell0

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-16 16:04

oh ik kwam deze tegen... niet ideaal , maar geeft een beeld. (hier had ik ze net.)
Afbeelding dit is rat.
Afbeelding en dit is wolf.

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-16 16:11

cherell0 schreef:
Wat zou ik erbij kunnen zetten wat hij niet uitmoord dan ?

Een jong beertje. Als je er een baby beertje bij zet dan is dat automatisch de laagste in rang.

cherell0

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-16 16:17

Jildau schreef:
Je hoeft hem niet te castreren of te gaan fokken toch? Ik noemde alleen een vriendje.

Cavia's zijn doodongelukkig alleen, echte groepsdieren.

ben nog even gaan zoeken, maar zie alleen cavia bij cavia.
de meeste opvangplaatsen koppelen geen beren met beren (ongeacht of ze gecastreerd zijn) i.v.m. toch bonje of dek drang.

en een vrouwtje komt er niet.

dus ik weet echt niet wat ik dan zou moeten doen?
ik wil niet straks met 2 vechtende beren zitten met alle gevolgen van dien.

jildau, ik heb zelf niets met cavia's en zit dan straks weer met dat jong wat alleen zit.
dan blijf ik aan de gang.
ik heb hem uit nood opgevangen omdat ik tijd/plek en mogelijkheden had.
als er een bij komt dan de zelfde leeftijd. (verkopen doe ik niet.)
daarbij komt hij ook uit een OEPS nest( moeder werd zwanger uit de winkel gekocht).

cherell0

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-16 16:18

overigens wil ik jullie wel danken voor het mee denken.

ik wil niet moeilijk of ondankbaar overkomen.
ik overweeg het echt serieus.

voel me nu wel rot :(

Temeraire

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-16 16:39

Een jong beertje erbij (max 6 weken dacht ik) gaat eigenlijk altijd goed :j
Een volwassen beertje erbij gaat vrijwel nooit goed dus 1 van dezelfde leeftijd zou ik niet doen.

Desnoods doe je het jonkie naar een goed huisje als de oude overleden is en je geen cavia's meer wilt.

Je hebt trouwens Russische dwerghamsters. (Ergens gekruist met cambelli want dit zijn geen erkende kleuren)

Edit: Ik ga naar aanleiding van dit topic ook kijken of ik mijn hamsters meer bodembedekking kan geven :)