Vogels in de tuin

Moderators: Maureen95, Essie73, Muiz, Firelight, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Tinky12

Berichten: 9435
Geregistreerd: 27-01-06
Woonplaats: Met mijn hart in Amsterdam.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-15 13:50

Mooi die specht...die laat hier ook zijn pindakaas niet jatten door dat stelletje herrieschoppers :D

Ik maak foto's door het raam maar ik ga ook wel rustig ergens zitten.

Meerdere voerplekken is echt een pré inderdaad...zowel laag als hoog,sommige soorten zitten liever op de grond,andere wat hoger.Ook zijn sommige wat verlegen en houden niet van drukte :)

Neonlight
Moderator Kantine

Berichten: 78677
Geregistreerd: 20-12-03
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-15 13:57

Wauw, wat een mooie foto's!

Forbiddenpie

Berichten: 583
Geregistreerd: 11-11-08
Woonplaats: Dublin, Ierland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-15 14:03

Tinky12 schreef:
Mooi die specht...die laat hier ook zijn pindakaas niet jatten door dat stelletje herrieschoppers :D

Ik maak foto's door het raam maar ik ga ook wel rustig ergens zitten.

Meerdere voerplekken is echt een pré inderdaad...zowel laag als hoog,sommige soorten zitten liever op de grond,andere wat hoger.Ook zijn sommige wat verlegen en houden niet van drukte :)


Thanks voor de tips! Ik ga inderdaad proberen drie hoogtes te creeeren (en mijn ramen lappen haha :D )

Kentaro

Berichten: 17391
Geregistreerd: 06-04-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-15 14:17

Wat een leuk topic!!

Gek van vogels, maar er zitten er bij ons helaas niet zoveel.
Wij wonen hier nu drie jaar en het eerste jaar hadden we ook een (super tam) roodborstje! Het jaar erop helaas niet gezien. Dit jaar zit er weer een roodborstje, maar volgens mij niet dezelfde.
We hebben pimpelmeesjes en koolmeesjes, mussen, stelletje tortelduiven, een merel en kauwen. Een dag mogen genieten van een bonte specht! Vond het wel bijzonder aangezien we aan de polder wonen en er toch heeeeel weinig bomen in de buurt zijn :P
En vorige week heeft m'n vriend een ijsvogel gespot! Heeft er helaas geen duidelijke foto van kunnen maken.
Hier worden de vetbollen van de action ook niet gewaardeerd :+
Af en toe halen we meelwormen, gek zijn ze daar van!
Als we een pindakaaspot in het huisje hebben zitten, hebben we ineens een aantal spreeuwen :D Binnen een dag is de pot leeg.
Op de vloer hebben we een schaal staan voor het roodborstje en de merel.
Bij m'n ouders in de tuin, stikt het van de vogeltjes! Om jaloers van te worden }> Daar zijn ze ook gek op aardappelen en rijst. Dat eten ze bij ons echt niet :+

Tinky12

Berichten: 9435
Geregistreerd: 27-01-06
Woonplaats: Met mijn hart in Amsterdam.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-15 16:00


Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Berichten: 28030
Geregistreerd: 22-07-08
Woonplaats: Niet meer in Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-15 14:39

Neonlight schreef:
De zwarte mees. <3 Vandaag ook weer veelvuldig gezien. Heerlijk brutaal donderstraaltje, het is het brutaalste vogeltje hier.


Hij is idd brutaal! :)) Ging net even naar buiten met wat voer en hij bleef gewoon stoïcijns aan zijn vetbol zitten pikken := Ik stond op twee meter afstand en hij deed net of ik er niet was!

jolmer20

Berichten: 3976
Geregistreerd: 13-01-07
Woonplaats: Rotterdam

Re: Vogels in de tuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-15 16:35

Geweldig die specht, tijdje geleden dat ik die hier heb gezien!

Vandaag weer wat foto's gemaakt van de bekvechtende halsbandparkietjes.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

En een pimpelmeesje

Afbeelding

Oeska

Berichten: 1799
Geregistreerd: 22-04-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-15 17:17

Hallo, ik lees hier al een tijdje mee en heb eindelijk ook eens iets te delen!

Ik woon doordeweeks (voor werk) in het Gooi en daar zitten allerlei interessante vogels in de straat, maar helaas heb ik geen balkon aan mijn appartementje (zolderverdieping van een huis, dus ook niet echt handige ramen). Dus ik kom ze vooral tegen op de fiets.
Maar mijn vriend heeft wel een balkon en we zitten in een relatief groene wijk aan de rand van de stad, best interessant te kijken wat daar zoal langs komt.

Qua kleintjes zitten hier vooral kool- en pimpelmezen, verder stikt het van de kauwen en meeuwen en zit er een sperwer in de wijk (al zie ik hem zelden). Maar ook zijn we populair bij de spreeuwen, erg leuk omdat er een flinke zwerm te spotten valt tegen de avond.
En sinds kort hebben de spreeuwen onze pindakaas-pot ontdekt, dus het is ineens druk op het balkon :D Ik vind het ontzettend mooie vogels in hun winterkleed, dus toch maar eens geprobeerd wat op de foto te zetten.

Afbeelding


Afbeelding

Anoniem

Re: Vogels in de tuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-15 23:56

Vandaag voor het eerst een kuifmees in onze tuin gespot en ik heb een zwerm vogels die ik niet herken. Ze zijn zo groot als een mus, hebben een licht groene schijn en witte pennen in de vleugels (helaas geen goede camera bij de hand). Dat wordt weer even op google rondneuzen.

ingvdh

Berichten: 6383
Geregistreerd: 28-09-02
Woonplaats: uitgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-15 00:09

Wauw, prachtige foto's hier, ik heb veel pimpelmeesjes, musjes, roodborstjes en koolmezen in de tuin, naast de vele kauwen. Vorig jaar een nestje van puttertjes.

Ik heb gisteren mijn kerstpakket vouchers ingewisseld voor voederhuisjes, nu maar hopen dat ze het waarderen.


Afbeelding

pien_2010

Berichten: 44052
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-15 11:47

SandraVerl schreef:
ik heb een zwerm vogels die ik niet herken. Ze zijn zo groot als een mus, hebben een licht groene schijn en witte pennen in de vleugels (helaas geen goede camera bij de hand).


Groenling?

https://www.youtube.com/watch?v=AS2FBCtekZQ

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Re: Vogels in de tuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-15 16:55

Momenteel hoor ik vooral veel winterkoninkjes hier in de tuin. En dan ga ik zoeken en soms kan ik ze dan ook zien.

Indy_Mouse_9

Berichten: 2152
Geregistreerd: 04-11-09
Woonplaats: Enschede

Re: Vogels in de tuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-15 12:59

Vanmorgen bewijs gezien dat mijn vogel-aantrek-beleid zijn vruchten afwerpt! De zaadjes in de tuin werden al een weekje ofzo opgegeten, maar vanmorgen zag ik daadwerkelijk een vinkje aan zijn ontbijt :) En de pinda's aan de boom in de voortuin zijn ook gevonden, vanmorgen 3 pimpelmeesjes die in de boom zaten te snacken :o

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-15 13:42

pien_2010 schreef:
SandraVerl schreef:
ik heb een zwerm vogels die ik niet herken. Ze zijn zo groot als een mus, hebben een licht groene schijn en witte pennen in de vleugels (helaas geen goede camera bij de hand).


Groenling?

https://www.youtube.com/watch?v=AS2FBCtekZQ



Dat was mijn eerste vermoeden, maar die hier zitten zijn niet zo fel groen als die ik op foto terug vind.

Neonlight
Moderator Kantine

Berichten: 78677
Geregistreerd: 20-12-03
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: Vogels in de tuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-15 13:44

Eergisteren een groene specht gespot, zat op het grasveld. Bonte spechten zie ik vaker, dit was de eerste keer dat ik een groene specht in de tuin zag. Had er al wel een paar keer eentje in het bos naast ons huis gezien, maar dat is niet onze tuin en in de boom zijn ze niet zo duidelijk.

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Berichten: 28030
Geregistreerd: 22-07-08
Woonplaats: Niet meer in Zwolle

Re: Vogels in de tuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-15 15:26

Groene zijn vrij zeldzaam. Hier in het bos een keer eentje gespot en toen de broedparen in NL opgezocht en dat waren er niet veel...

Indy_Mouse_9

Berichten: 2152
Geregistreerd: 04-11-09
Woonplaats: Enschede

Re: Vogels in de tuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-15 15:32

Ohja? Bij ons in de buurt zit ook een groene specht.
En van het weekend heb ik bij stal in de buurt een zwarte specht gezien! Ik wist niet eens dat die bestonden :D

pien_2010

Berichten: 44052
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-15 16:02


Gini
Berichten: 17993
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Re: Vogels in de tuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-15 18:10

Vandaag een paar botvinken gespot en het roodborstje was er ook weer. Naast de gebruikelijke mussen die hier echt in overvloed zitten.

De zonnebloempitten doen het echter niet zo goed. Welke vogelsoorten eten dit graag?

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Berichten: 28030
Geregistreerd: 22-07-08
Woonplaats: Niet meer in Zwolle

Re: Vogels in de tuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-15 18:44

Hier gaan de zonnebloempitten ook niet echt hard. Alleen als het echt koud is. Met dit weer gaan ze meer voor het vogelfastfood, zoals de vetbollen en de losse nootjes in net. Luie beesten :')

De pitten zijn trouwens meer in trek als ze los op de grond liggen ipv in een netje.

Neonlight
Moderator Kantine

Berichten: 78677
Geregistreerd: 20-12-03
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-15 20:12

Hier zijn de pitten enorm in trek, gaat een paar kilo per week doorheen. Vetbollen niet, heb afgelopen week de 2de pas neergehangen. Pinda's in een netje is ook niet erg in trek. Heb laatst weggegooid omdat het ging schimmelen. Nu een heel klein beetje in een netje gedaan. Los eten de merels ze wel weer graag.
Brood is ook nog steeds in trek. Heb een laag plateautje voor de merels en mussen, daar doe ik brood in, af en toe wat pinda's en zonnebloempitten, en om de paar dagen een appeltje.

Hier zijn de koolmezen, pimpelmezen, kuifmezen, zwarte mezen en de boomklevers dus gek op de zonnebloempitten. Gestreepte zonnebloempitten wel te verstaan.

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Berichten: 28030
Geregistreerd: 22-07-08
Woonplaats: Niet meer in Zwolle

Re: Vogels in de tuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-16 14:32

Heeee weer een nieuwe gast aan het buffet: een groenling! Wat een mooi dier!

Neonlight
Moderator Kantine

Berichten: 78677
Geregistreerd: 20-12-03
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-16 14:35

Die zitten er hier ook, blijf ze apart vinden, vooral omdat ze op het ene moment helemaal niet zo groen lijken, maar net hoe je er op kijkt. Zitten hier zeker 2 koppeltjes, heb ze al een paar keer op date met zijn 4-tjes gezien. :)

Ik ga zo weer wat lekkers halen voor de vogels. Zakje meelwormen is bijna op. En nog een nieuw houdertje voor de pitten, binnenkort zijn we een week op vakantie en ons houdertje is nu in 2 dagen leeg.

Anoniem

Re: Vogels in de tuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-16 15:44

Vriendlief heeft onlangs gelezen dat je geen voer in netjes mag buitenhangen, omdat vogels er met hun pootjes in kunnen vastzitten en zo sterven. Ik heb 3 jaar geleden toevallig een koker voor mijn mezenbollen gevonden en die gekocht omdat grote vogels mijn bollen altijd op de grond kregen. Ook voor mijn noten en zaden heb ik om die reden kokers, ben daar nu wel erg blij mee.
Hier eten de mezen, mussen en vinken het liefst de zonnebloempitten. Heb nu enkel een zaadmengeling en mijn gasten smijten de zaden driftig op de grond tot ze een zonnebloempit hebben en dan moeten ze soms vluchten met hun buit omdat de anderen net die pit willen hebben. Echt leuk om te zien.
Vandaag trouwens het eerste roodborstje gespot.

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Berichten: 28030
Geregistreerd: 22-07-08
Woonplaats: Niet meer in Zwolle

Re: Vogels in de tuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-16 17:33

Daar heb ik nog nooit van gehoord. Wel dat ze vast komen te zitten in netten over fruitbomen e.d., maar voernetjes? Zijn de mazen ook veel te klein voor volgens mij...