Koe kijken ipv Merries kijken.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Lisadliam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-15 19:19

denisesilver schreef:
denisesilver schreef:
Wat een leuke stagevergoeding :)
Vraagje, hoe leer je de koeien aan zo'n halster mee te lopen? :D

:)

Nog een vraagje, wat denk je dat de afschaffing van de melkquota gaat doen op het aantal kalveren?

Sorry je vraag over het halster wel gelezen niet vergeten te beantwoorden. Wij noemen het thuis trouwens halter haha ik weet niet of dat dialect is of dat het bij koeien gewoon zo heet.

Nou dat leer je ze door het gewoon te doen en nooit los te laten haha. Gewoon veel oefenen als je wil dat ze heel netjes lopen. Bij ons komen ze alleen aan het halter als ze van de droge koeien stal naar de melkveestal moeten. Is wel eens rodeo maar mijn vader is sterk en het gaat altijd weer goed. daarna komen ze op stro en staan ze vast aan het touw daardoor zijn eigenlijk al onze koeien heel halter mak. Ook als kalf verplaatsen we ze naar een ander hok aan een halter daardoor zijn ze het ook al wel iets gewend.

Er zijn ook boeren waar de koeien vrijwel nooit aan een halter komen.

Met je 2e vraag bedoel je of er meer kalveren gaan komen? Ja dat denk ik wel meer koeien dus meer kalveren.

Lisadliam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-15 19:32

ikke schreef:
lisaaahtjuuh schreef:
Oh haha sorry, nee bij de melkkoeien doen we dat niet. Maar daar ligt het inseminatie getal dus wat hoger. Gemiddeld 2 inseminaties per koe. Bij de pinken 1,4.

De "toestanden" dat het aanpassen van het voerbeleid geeft, weegt dus niet op tegen de lagere vruchtbaarheid, maak ik op uit je antwoord.

De eerste keren insemineren zal best spannend zijn geweest maar ook daar krijg je handigheid in, schat ik zo.

Nou niet zozeer de toestanden maar je kunt niet elke koeien individueel voeren en ze Worden ook niet allemaal tegelijk geinsemineerd dat gebeurd het hele jaar door. Alleen het krachtvoer word individueel afgewogen. Ook zijn teveel schommelingen in het rantsoen heel slecht voor koeien. Ze produceren melk en als je ze dan schraal gaat voeren krijgen ze te weinig energie binnen. Ook gaan ze meteen minder melk geven en als je daarna wel weer rijk zou gaan voeren komt die productie niet meer terug.

Marije_jiplover

Re: Koe kijken ipv Merries kijken.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-15 19:59

Als koeien eenmaal aan de melk zijn, is de melkproductie het belangrijkst om voor te voeren.
Je streeft wel naar een bepaalde tussenkalftijd, waardoor dus op tijd insemineren en drachtig worden wel belangrijk wordt, maar dat stuurt men doorgaans niet per individuele koe maar op koppelniveau.

Bij pinken is het zo dat ze eigenlijk alleen geld kosten tot ze de eerste keer gekalfd hebben. Daar wil je dus graag op het optimale moment een kalf uit (optimale lichaamsbouw/gewicht, om als goede gezonde vaars te starten als ze is afgekalfd), zodat ze melk gaat geven.

Een melkkoe die 3 weken later drachtig wordt, of evt zelfs 6 weken later, wordt 3 of 6 weken later droog gezet en geeft dus gewoon wat langer melk, al is het dan iets minder, omdat de melkproductie gaandeweg de tijd wel omlaag gaat.

Ben benieuwd naar je superkalf, lisa!

Op de faculteit diergeneeskunde zijn wel webcams bij de koeien geplaatst, heb tijdens het vak verloskunde menig uur achter de cam doorgebracht om het verplichte aantal geboortes mee te maken.
Die cams zijn echter alleen toegankelijk als je de inloggegevens hebt, studenten en medewerkers kunnen die cams alleen volgen volgens mij.

Lisadliam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-15 08:50

Iets minder leuk nieuws voor mijn vriend vandaag. Ook hij had een embryo gekregen als stagevergoeding bij een ki station. Ook heeft hij al eens wat embryo's gekocht alleen het zit hem echt niet mee. Van de 6 embryo's droeg er geen 1.

We dachten dat het misschien toch aan het rantsoen bij hun thuis lag. Dus hadden we hem bij een pink van ons ingezet. Alles leek perfect. Ik hou bij wanneer ze tochtig zijn en dan kijk ik of ze cyclys zijn. Ze was perfect cyclys, niet te vet, goed tochtig, voelde goed aan. Maar je raad het al hartstikke tochtig. Vanmorgen om 5uur nog gekeken niks aan de hand en net om 8uur schreeuwde ze alles bij elkaar en was ze overduidelijk tochtig. Niet drachtig dus

Zo kan het dus ook.. Maar 0 van de 7 drachtig dat is gewoon echt dikke pech.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-15 20:51

lisaaahtjuuh schreef:
ikke schreef:
De "toestanden" dat het aanpassen van het voerbeleid geeft, weegt dus niet op tegen de lagere vruchtbaarheid, maak ik op uit je antwoord.

De eerste keren insemineren zal best spannend zijn geweest maar ook daar krijg je handigheid in, schat ik zo.

Nou niet zozeer de toestanden maar je kunt niet elke koeien individueel voeren en ze Worden ook niet allemaal tegelijk geinsemineerd dat gebeurd het hele jaar door. Alleen het krachtvoer word individueel afgewogen. Ook zijn teveel schommelingen in het rantsoen heel slecht voor koeien. Ze produceren melk en als je ze dan schraal gaat voeren krijgen ze te weinig energie binnen. Ook gaan ze meteen minder melk geven en als je daarna wel weer rijk zou gaan voeren komt die productie niet meer terug.

Hee, dat laatste wist ik niet. Maar dat maakt het logisch dat je dan geen veranderingen aanbrengt in je voerbeleid.

Wat vervelend voor je vriend. Het zal inderdaad best weleens mis gaan, dat is niet raar, maar zoveel, dan ga je inderdaad aan jezelf twijfelen. Als het een oorzaak heeft, hoop ik dat ie erachter komt wat het dan is.

Birdie60

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-15 21:03

O wat jammer.
Wij hebben wel eens een dikbil gehad en ook een paar keer laten dekken.
Lukte maar niet.
Veearts erbij, bleek dus een kweentje.
Ja daar kan je niks mee.

Afbeelding

O ja, heb je wel een koeien moeten vangen :P
Wij zondag, 1 kalf was onder de omheining doorgegaan ( vraag me niet hoe het haar gelukt is) en liep op straat. :( Jeetje paar uurtjes bezig geweest.
Laatst bijgewerkt door Birdie60 op 27-05-15 21:37, in het totaal 1 keer bewerkt

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-15 21:24

vrouwke schreef:
O wat jammer.
Wij hebben wel eens een dikbil gehad en ook een paar keer laten dekken.
Lukte maar niet.
Veearts erbij, bleek dus een kweentje.
Ja daar kan je niks mee.

O ja, heb je wel een koeien moeten vangen :P
Wij zondag, 1 kalf was onder de omheining doorgegaan ( vraag me niet hoe het haar gelukt is) en liep op straat. :( Jeetje paar uurtjes bezig geweest.

Ja, dat heb ik ook eens gedaan, terwijl ik voor mijn werk onderweg was. Bleek de boer vergeten dat het hek open stond toen de koeien het land in mochten. Liepen de koeien op het fietspad naast de weg. Sta je als automobilist wel even raar te kijken!
Gelukkig woonde de buur-boer wel aan de weg waar ik over reed en hebben we samen de koeien weer in het land gekregen (en daarna de bewuste boer even gebeld :D )

Amber27

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-15 22:00

TS, superinteressant dat je dit met ons wil delen! Hele gave stagevergoeding!

ARCTN

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-15 23:02

Ik ga volgen! Wat een ontzettend leuk en leerzaam topic!
Ik hoop met je mee voor een gezond kalfje!

Ook ik wil je graag even complimenteren hoe je omgaat met de kritieken die hier geleverd word. Daar kan menig bokker wat van leren!
Zo, steek die maar vast in je broekzak :D

tammiebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-15 23:03

Heb je zembla toevallig nog gekeken vanavond?

belper

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-15 23:08

hey wat leuk!
ik heb ook stage gelopen bij captein :)
met de Mairy's kun je zeker hoge verwachtingen hebben! hopelijk een vaarsje met uiteraard een hoge score!!

Lisadliam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-15 06:02

tammiebels schreef:
Heb je zembla toevallig nog gekeken vanavond?

Ja het laatste deel.

Lisadliam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-15 06:03

belper schreef:
hey wat leuk!
met de Mairy's kun je zeker hoge verwachtingen hebben! hopelijk een vaarsje met uiteraard een hoge score!!

Oh wat leuk! Leuk stage adres he?

tammiebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-15 08:33

En? Hoe vind je dat de hedendaagse boer wordt neergezet?

geertje3

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-15 09:28

tja wat moet je er van zeggen. ze hebben denk ik speciaal deze 2 boeren gekozen omdat ze niet weiden. Maar ik vindt niet dat ze het positief benaderd hebben van Zembla. Ze hebben er naar mijn idee weer een negatieve draai aan gegeven.

Het beeld van die koe een deel door het strohok slepen en dan nog een keer optillen vindt ik zelf ook bepaald geen reclame voor ons maar ja het is wel de realiteit.

Iedere boer probeert op zijn manier op een goede manier met zn vee om te gaan.

belper

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-15 11:35

lisaaahtjuuh schreef:
belper schreef:
hey wat leuk!

Oh wat leuk! Leuk stage adres he?

Ja heb er veel geleerd! ;)

Lisadliam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-15 13:57

Wat ik van zembla vond: De realiteit die wel heel droevig en deprimerend werd gebracht.

Ook die vent die aan het woord was had een ander beroep moeten kiezen als boer. Als je toch zo met de centen en de cijfertjes bezig bent ga dan een deurklinken fabriek beginnen ofzo maar begin niet aan koeien.

Van het kalfjes onthoornen werd ik misselijk bij ons is er werkelijk waar nooit een kalfje half wakker. Bah afgrijzelijk, maar nu denk heel Nederland dat alle boeren dat zo doen. Bij ons krijgen ze na het onthoornen ook nog een pijnstiller zodat als de verdoving uitgewerkt is ze zo weinig mogelijk last hebben.

Ook het koe takelen vond ik een naar beeld. Alsof we dat elke dag doen. De afgelopen 5jaar hebben wij 1 koe getakeld. En bovendien takelen wij niet alleen aan de heupen maar ook met banden onder de koe door.

Ook ben ik bang dat mensen na de uitzending denken dat alle koeien waar je iets de botten van ziet mager zijn. Dat is dus niet zo. Koeien zijn topsporters en die zijn nou eenmaal niet dik. Ook het beeld van de kreupele koe vond ik tenen krommend. Vooral omdat er niet werd verteld wat doe boer allemaal aan doet om dat te voorkomen.

Verder was het verhaal wel duidelijk, maar van mij had de dramatische stem en muziek ook wel wat minder gemogen.

evanescence

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-15 14:10

Oee interessant topic!
Ik ben benieuwd naar je kalfje Lisa!
Hoelang moet ze nog dragen?

Ghehe wel grappig om jou hier tegen te komen! :D

Renske_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-15 14:36

Mijn mening lisaahtjuuh, vond het een vreselijke man.
De koeien moeten niet voor zichzelf zorgen maar voor mij. :n
Onthoornen was idd tenenkrommend, maar dat vond ik bij meer acties van die beste man.
Vind het zonde dat het zo negatief wordt neergezet.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-15 14:39

lisaaahtjuuh schreef:
Wat ik van zembla vond: De realiteit die wel heel droevig en deprimerend werd gebracht.

Maar levert wel kijkcijfers en praat op en dat is het enige wat telt voor een omroep. Of datgene wat gepresenteerd wordt een relatie met de werkelijkheid heeft, is niet van belang.

Anne_J

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-15 14:43

Stille meelezer hier! Wat een gave vergoeding zeg! Hopelijk komt er een mooi en gezond kalf uit!

Ook wil ik je even de complimenten geven over je kennis en de manier waarop je vragen beantwoord en informatie geeft! Echt top!

Lisadliam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-15 15:46

evanescence schreef:
Oee interessant topic!
Ik ben benieuwd naar je kalfje Lisa!
Hoelang moet ze nog dragen?

Ghehe wel grappig om jou hier tegen te komen! :D

Hee marleen! Wat leuk :)

Nog 26dagen spannend!

Lisadliam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-15 15:47

Iedereen bedankt voor de leuke reacties! Ben er erg blij mee dat dit topic zo goed verloopt!

Franciee

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-15 16:16

Ik vond het ook een afschuwelijke man, die loopt de hele dag met de rekenmachine door zijn stal :( Echt totaal geen passie en de dieren boeide hem niet zoveel zolang ze maar genoeg melk gaven...

Het onthoornen heb ik gezien toen ik met een dierenarts meeliep en als die kalfjes nog iets voelde kregen ze gewoon wat meer verdoving.

Jammer dat Zembla weer een negatief beeld moet neerzetten van de melkveehouderij bij de consument.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-15 16:18

lisaaahtjuuh schreef:

Ook die vent die aan het woord was had een ander beroep moeten kiezen als boer. Als je toch zo met de centen en de cijfertjes bezig bent ga dan een deurklinken fabriek beginnen ofzo maar begin niet aan koeien.

Van het kalfjes onthoornen werd ik misselijk bij ons is er werkelijk waar nooit een kalfje half wakker. Bah afgrijzelijk, maar nu denk heel Nederland dat alle boeren dat zo doen. Bij ons krijgen ze na het onthoornen ook nog een pijnstiller zodat als de verdoving uitgewerkt is ze zo weinig mogelijk last hebben.

Ook het koe takelen vond ik een naar beeld. Alsof we dat elke dag doen. De afgelopen 5jaar hebben wij 1 koe getakeld. En bovendien takelen wij niet alleen aan de heupen maar ook met banden onder de koe door.

Ook ben ik bang dat mensen na de uitzending denken dat alle koeien waar je iets de botten van ziet mager zijn. Dat is dus niet zo. Koeien zijn topsporters en die zijn nou eenmaal niet dik. Ook het beeld van de kreupele koe vond ik tenen krommend. Vooral omdat er niet werd verteld wat doe boer allemaal aan doet om dat te voorkomen.

Verder was het verhaal wel duidelijk, maar van mij had de dramatische stem en muziek ook wel wat minder gemogen.

Ja, het is jammer dat, àls er dan eens een documentaire wordt gemaakt, dat meteen de niet zo nette uitzonderingen worden voorgesteld als iets dat àlle melkveehouders zo zouden doen.

Net zo iets als een pluimveehouderij. 10.000 kippen, en dan uitgerekend dat éne dode beestje uitgebreid filmen, en doen alsof het een schande is dat er op 10.000 kippen 1 dood diertje is.

Vergelijk: ik heb als postbezorgster in wijken gewerkt waar gemiddeld zo'n 300 mensen post kregen, per dag. Regelmatig zat er dan tussen die 300 poststukken 1 overlijdensbericht. Is dat schandalig, of is dat logisch omdat op de zoveel duizend mensen er altijd wel iemand overlijdt, hoe triest het ook is voor de nabestaanden?