gezellig praten over jouw konijn!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

LinekeP

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-15 22:07

Voer (gemengd)
Groente
soms wat gras
Af en toe een snoepje :o
En hooi

love_mandy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-15 22:07

Mijne krijgt gemengt voer (hij is zoooo verpest) en onbeperkt hooi ook krijgt hij regelmatig wat groente/fruit. Zoals komkommer, witlof (zijn favoriet) appel en wortel. Ook paardenbloem blaadjes krijgt hij als deze er zijn

Edit: Oja hij heeft ook van die knaagsticks om aan zijn hok te hangen vind hij ook erg lekker

spookyskippy

Re: gezellig praten over jouw konijn!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-15 22:11

Mijn konijnen krijgen konijnenkorrel (biks), onbeperkt hooi, iedere dag appel of ander fruit/groente/groenvoer. Ook mogen ze af en toe een snoepje of zo'n staaf die je op kan hangen.

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-15 22:16

Trosgietst vinden de mijne ook heel lekker, krijgen ze af en toe als snack, en soms ook zonnebloempitjes.

Eoweyn_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-15 22:43

Per koppel:
20 gram biks. Wisselt van vitakraft emotion, ss of hfst
Onbeperkt hooi van de boer
Emmer groenvoer per dag. Bloemkoolbladeren, wat over is van ons, standaard gras, paardenbloemen, weegbree, maar ook zuring, kleefkruid, wilde peen, veldsla, etc etc.
Soms een stukje appel of wortel, behalve Flip en Fiona want Flip verdraagt die suikers niet.
Hebben ook altijd takken om te knagen. Als ik thuis ben hebben ze een extra ren op het gras waar ze in mogen.
Als lekkers/snack gedroogd fruit, zoals rozijntjes, papaya, cranberries, banaan.
Iedere dag een theelepel lijnzaad, goed voor de darmen. En zo'n 2 handjes luzerne per dag.

's winters andijvie, witlof, bloemkoolbladeren en wat over is van onze eigen groente, vaak afval.

Lekker zo natuurlijk mogelijk en gezond.

marley93

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-15 23:25

Die van ons krijgen één of twee handjes Supreme Science Selective, vinden ze heerlijk! We gooien het gewoon overal door de stal, zodat ze het moeten zoeken.
Daarnaast krijgen ze elke dag wat extra, zoals perenschillen, restjes fruit, restjes groenten, dat soort dingen. En we plukken vaak wat gras met paardenbloemen bij (schone) grasveldjes. En natuurlijk hooi!

nientje78

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-15 08:12

Zo....zijn weer wat pagina's bijgekomen.

Vraag van een paar pagina's terug; onze zit nog alleen omdat hij nog gecastreerd moet worden.
Eerder ga ik niet koppelen,heb geen zin in jonkies....en ruimte voor 2 grote hokken hebben we niet.
Als we terug zijn van vakantie gaat hij zsm onder het mes en dan kunnen we daarna rustig op zoek naar 'Grietje' :+

Ander vraagje over de vloer; die van ons loopt/springt ook op laminaat en heeft er geen problemen mee.

Hanz krijgt nu brok van de intratuin,mijn zwager werkt er dus kan er redelijk goedkoop aankomen :D
Voor hooi ga ik naar een andere winkel, hanzje is daar nogal selectief in.

We moeten he alleen nog leren groenvoer eten,want dat wil hij nu absoluut nog niet :\
Mss wil het beter als straks het andere konijn erbij zit.

Valerie93

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-15 09:02

sandorra schreef:
Valerie93 schreef:
Intratuin eigen merk biks. Selective als snoep en onbeperkt hooi. Verder krijgen ze regelmatig wilgen takken en elke dag wel iets van groente of fruit

Groente of fruit durf ik niet te geven ivm het vocht wat erin zit..... Heb ooit gehoord dat dat niet zo goed voor ze is net als koolsoorten

Mag bv een stuk appel dat heb ik vaak wel in huis. Hij is bijna 1 jr oud.

Hebben jullie voorbeelden wat qua groente en fruit wel mag/kan

Appel,witlof,wortel en aardbei zijn die van mij gek op. gewoon met klein stukje beginnen en zo steeds iets meer op bouwen

love_mandy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-15 09:19

Ze mogen vrij veel hebben. Alleen geen broccoli volgens mij ook geen bloemkool (zorgt voor gasvorming) en ui achtige soorten. Dus geen prei etc.
Gewoon even op internet zoeken als je twijfeld

SAKKIA

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-15 09:52

Ik had zelf al een topic geopend over hoe jullie konijnen wonen, maar ik ga me hier aansluiten!
Heb mijn eigen topic getemd want dat kan dan wel op slot :+

Afgelopen nieuwjaarsdag hebben we onze eerste konijntje Silvo in laten slapen. Hij is 11 geworden. Helaas heeft hij altijd alleen moeten zitten omdat we dus wel een onkoppelbaar geval hadden. We hebben echt van alles geprobeerd, helaas zonder resultaat.

Sinds maart hebben we Gijs. Hij is in december geboren en afgelopen vrijdag gecastreerd. Wij gaan nu opzoek naar een vriendinnetje voor hem.

Dit is Gijs, toen hij net bij ons was en dus nog echt klein
Afbeelding

En zo woont hij nu! Dit gaat nog veranderen. Zijn nu aan het bedenken hoe.
Afbeelding

Hij heeft ook nog een ren in de tuin, maar omdat hij nog zo klein is, niet gewend aan gras nog e.d. heb ik daar nog geen foto's van.
Hij is ook al een paar dagen op avontuur geweest, maar gelukkig door een oplettende kennis 200 meter verder weergevonden.
Het is een ontsnapper eerste klas.

Straks krijgt hij dus een vriendinnetje, maar eerst nog even wachten tot hij niet meer vruchtbaar is.

Isaboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-15 10:14

@ sandorra zie ik nou goed dat je alleen van die panelen van een ren voor je balkon reling hebt staan? springt je nijn daar niet overheen ?

Zal hier mijn nijn ook even voorstellen.

Ik heb een rex hangoor (ex) ram konijn van 4 maanden oud.
ginger zit hier in een ruim hok en loopt de hele dag los in de woonkamer alleen voor de nacht gaat hij in zijn hok. hij ligt samen met de katten in een mand of languit samen met de katten op de bank (hebben 4 katten) en wassen elkaar de katten en het konijn gaan super samen! :D
Ginger luistert ook echt naar je als je hem roept :')

Ginger krijgt hier gewoon biksjes, heeft de hele dag beschikking over hooi heeft hier een wilgentunnel waar hij aan kan knabbelen. krijgt zo nu en dan een beetje witlof, klein stukje appel en zo nu en dan een snoepje.

ginger is trouwens vanaf vanmiddag een ex ram hij word namelijk vandaag geholpen :o

Eoweyn_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-15 10:31

Dat van koolsoorten is allang achterhaald. Mits je er andere dingen bij geeft, niet teveel en ze eraan gewend zijn en er dus tegen kunnen, kan het echt geen kwaad.
Uisoorten daarentegen zijn wel giftig

SAKKIA

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-15 10:53

Oh Gijs krijgt trouwens gewoon konijnenkorrel, onbeperkt hooi.
Af en toe van die bladeren van paardebloemen en hij is echt gek op verse kruiden als peterselie. Dat krijgt hij maar heel weinig, maar hij is er echt dol op. Heb zelf een plantje peterselie staan op het moment en af en toe krijgt hij daar dan een stengeltje van.

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-15 11:12

S_imonee schreef:
Die van mij krijgt konijnenkorrel, gemengd voer eet hij alleen de brokjes eruit (hoezo kieskeurig)
Daarnaast krijgt hij elke dag wat sla, groente of fruit. En de konijnen bladeren zijn er ook weer, dus daar krijgt hij soms ook wat van. Hooi eet hij ook niet... daar maakt hij zijn bedjes van haha.

Hooi eet ie niet? Daar zou ik me zorgen over maken, groenvoer of hooi moet de basis van het dieet zijn. Je ziet vaak dat nijntjes geen hooi eten als ze teveel ander lekker spul krijgen. Voer je niet teveel korrel toevallig? Ze moeten dit eigenlijk binnen een kwartiertje op hebben.

Het voer hier: ik voer science selective. Binnen krijgen ze een minihandje, die zijn dik zat. Buiten krijgen ze 2 volle mokken per dag, de hangoor blijft anders niet op gewicht! Verder onbeperkt hooi (hooi van de paarden eten ze veeeeel liever dan al het verpakte spul) en af en toe wat groenvoer zoals andijvie, paardenbloemblad, zuring etc. Verder niks aan snoepjes of extras, worden ze snel te dik van.

Isaboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-15 14:16

ginger is thuis net opgehaald operatie is goed verlopen gelukkig!
Hij zit binnen in een hok met handdoeken erin, hooi in een hooibal en heeft net al wat witlof gegeten.

spookyskippy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-15 16:20

Vandaag heb ik Storm 3 jaar! Wat gaat de tijd snel.

Toen we haar net hadden(foto had ik al een keer geplaatst) 9 weken
Afbeelding

En nu

Afbeelding

Afbeelding

Nog elke dag verliefd op deze vrolijke dame :+:

furyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-15 16:31

Hallo :wave:
Mag ik me hier ook melden?

Wat een leuke konijnen komen hier langs!

Ik heb momenteel 4 konijnen ( en daar blijft het ook bij)
- trixie, een vrouwtje van alweer 5 lentes.
- emmy en zippy, beide vrouwtjes van 3 jaar (als ik t goed heb) zijn twee zusjes van elkaar.
- en meneer konijn, een half mannetje en net een jaar oud.
Het zijn allemaal kleine konijntjes, geen speciaal ras.

Door nogal wat pech in t verleden zaten ze eerst allemaal apart.
Sinds enkele weken zitten Trixie, emmy en meneer samen in het buitenhok.
Ze hebben een groot hok met twee verdiepingen. Daar heb ik een ren aan vast gemaakt waar ze regelmatig in vrij mogen.
T liefste wil ik dat de kooi altijd open staat, dat ze de hele dag in de ren kunnen, maar de bovenkant is nog open. Daar moet ik nog iets op verzinnen. Tips zijn welkom!

Zippy zit nog apart, wil haar uiteindelijk ook erbij, maar ze is zo fel, dat ik t gewoon niet aan durf.

Foto kan ik helaas niet uploaden momenteel

fenijro_tani

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-15 16:39

Hoi, mag ik mij hier melden :) ?

Ik heb 2 nijnies:
Roxy en nijntje.
Roxy is een dwerghangoor en nijntje een kruising teddy.

Zaten eerst bij elkaar, maar ze vechten elkaar kapot (twee voedsters).

Ze eten brokjes, gras en stro.
Zelf voeden we zo ook nog anders bij:
Nijntje krokottes en rozijntjes,
En roxy muslie.

Ik plaats zo fotos :)

Eoweyn_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-15 16:54

furyke schreef:
Hallo :wave:
Mag ik me hier ook melden?

Wat een leuke konijnen komen hier langs!

Ik heb momenteel 4 konijnen ( en daar blijft het ook bij)
- trixie, een vrouwtje van alweer 5 lentes.
- emmy en zippy, beide vrouwtjes van 3 jaar (als ik t goed heb) zijn twee zusjes van elkaar.
- en meneer konijn, een half mannetje en net een jaar oud.
Het zijn allemaal kleine konijntjes, geen speciaal ras.

Door nogal wat pech in t verleden zaten ze eerst allemaal apart.
Sinds enkele weken zitten Trixie, emmy en meneer samen in het buitenhok.
Ze hebben een groot hok met twee verdiepingen. Daar heb ik een ren aan vast gemaakt waar ze regelmatig in vrij mogen.
T liefste wil ik dat de kooi altijd open staat, dat ze de hele dag in de ren kunnen, maar de bovenkant is nog open. Daar moet ik nog iets op verzinnen. Tips zijn welkom!

Zippy zit nog apart, wil haar uiteindelijk ook erbij, maar ze is zo fel, dat ik t gewoon niet aan durf.

Foto kan ik helaas niet uploaden momenteel

Net eroverheen doen, en pas gaan koppelen als ze meer ruimte hebben, want met een felle tante gaat het op zo'n kleine ruimte zeker weten fout. En koppelen op neutraal terrein, komt vast goed dan

Edel_wijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-15 17:46

Die van mij kan ik ook echt niet houden in een open ren. Mijn ren is 80 cm hoog geloof ik en de laatste keer dat ik die per ongeluk open liet staan kon ik m'n konijn gaan vangen..
Mijn konijntjes krijg hooi (van dezelfde baal als de pony's), hebben stro in hun hok waar ook nog wel eens van geknabbeld wordt. Verder krijgen ze 2 eierdopjes Hope Farms Super Trio (1 per konijn dus) op een dag en ze eten voor de rest groente en fruit met ons mee. Dus maar net wat er in huis is en daar kleine beetjes van.
Het was zelfs zo erg, toen ik op mezelf woonde en de konijnen had ben ik zelf meer groente en fruit gaan eten om het ook aan m'n konijnen te kunnen geven. Waar huisdieren al niet goed voor zijn :Y)

Eoweyn_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-15 18:42

Een open ren is sowieso niet verstandig ivm roofdieren, en niet als je houdini's hebt :P

Danique_X

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-15 18:52

Hee,
Mag ik mij hier melden :D?
Ik heb 1 heel lief konijntje genaamd; Pip. Ze heeft een groot binnenhok met 2 verdiepingen, en een groot buitenhok met 2 verdiepingen en 1 slaaphok + de hele achtertuin als ren als er iemand toezicht houdt. Alleen in de zomer gaat ze naar buiten, mijn kamer wordt heel erg heet in de zomer. Verder heb ik nog niet echt goede foto's dus die komen nog :D. Ze is een erg lief konijn en heeft mij nog nooit gebeten. Dit was het wel even :').

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-15 19:20

Ik verbaas me toch regelmatig hoe braaf veel konijnen zijn. Of eigenlijk wat voor draakjes ik heb! Beide dames kan ik echt onmogelijk in een open ren houden, die stuiteren er gewoon overheen.... Ik heb hier van die panelen die iedereen heeft en daarmee heb ik de deuropening afgesloten, maar moest er dus wel 2 boven elkaar gebruiken.... Die meter hoogte bleek geen enkel probleem voor ze! Dus ik kijk er altijd een beetje vreemd tegenaan dat er zoveel nijntjes zo braaf in zo'n ren blijven zitten....

love_mandy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-15 19:26

Mijne blijft ook lief in zijn ren, zonder net erop hij heeft nooit geprobeerd er via de bovenkant uit te komen (of althans dit is hem nooit gelukt) hij is laatst wel via de zijkant ontsnapt omdat de tyrip daar gebroken was, dus een duwtjes en er was een gat waar meneer doorheen kon. Zat hij bij de buren :') (omdat er een groot gat in het hek zat, die tijd zat mijn kat in een spalk en mocht dus niet meer springen, dus hadden we er even 2 stukjes tussenuit gehaald) Staat hier de buurman in ene voor de deur, ja je konijn loopt in mijn tuin en wij krijgen hem niet te pakken. Ik ook niet xD Dus maar gewoon terug in onze eigen tuin gejaagd en hij ging zo zijn hok weer in

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-15 19:44

Ik zou een open ren niet durven proberen met Billy, die zou er zo overheen springen (is al wel eens ontsnapt, bleef wel in de tuin). Kya verwacht ik wel dat ze blijft zitten.