Show je caviaverblijf!

Moderators: Maureen95, Essie73, Muiz, Firelight, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
djinnie

Berichten: 2796
Geregistreerd: 23-04-05
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-15 10:27

Hier ook geen theemutsen of stoffen mandjes meer. Oef, dat wordt sneller dan snel vies. Een laag huisje, veel hooi en ze zijn prima tevreden. Tunnels zitten ze ook niet graag in, ze zitten hier vooral graag ergens onder. Stelletje oude mutsen, hahaha.

DubbelFun

Berichten: 89002
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Show je caviaverblijf!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-15 10:35

Sinds ik krantjes onder de huisjes leg (met bedding daarop uiteraard) én de hele bak voorzie van een laag bedonderleggers blijft mijn bak beduidend droger en minder luchtjes als eerst.

melody7

Berichten: 13696
Geregistreerd: 16-02-11
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-15 12:01

Ja die mutsen worden hier ook erg snel vies... En ze gaan erop in plaats van erin liggen :+


Ik heb nog een foto gevonden van hoe ik mijn 'aanbouw' had, toen zaten er 3 in.
Afbeelding

Ben blijer met mijn bak nu maar dat was ook een goede oplossing, ze konden daar wel lekker in rennen en springen.
Als ik het nu zo zie vind ik het heel klein. Maar ze woonden toen gewoon in een appartementje en nu in een flinke boerderij, als je het vergelijkt :+

DubbelFun

Berichten: 89002
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Show je caviaverblijf!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-15 13:29

Wel handig gevonden :D

DubbelFun

Berichten: 89002
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Show je caviaverblijf!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-15 18:26

Ik heb het buitenspul maar binnen gehaald, want de komende week wordt veel regen voorspeld en dan gaan ze toch niet naar buiten.

Dus nu liggen ze lekker ontspannen binnen te eten...
Afbeelding

Anoniem

Re: Show je caviaverblijf!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-15 20:52

He jij hebt een Gunner-cavia :D

DubbelFun

Berichten: 89002
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Show je caviaverblijf!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-15 21:30

Ja en ik heb zijn naam (was Japie oid doms) ook meteen omgedoopt tot Gunner :)
Het is een schatje en komt altijd een kroeltje halen.

Melissaaxo
Berichten: 325
Geregistreerd: 24-04-14

Re: Show je caviaverblijf!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-15 15:11

Wat een gave verblijven komen er hier voorbij :) heb zelf geen cavia's, maar wel erg leuk om te zien.

DanielleTL
Berichten: 357
Geregistreerd: 23-11-11
Woonplaats: Winterswijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-16 15:11

Hierbij mijn nieuwe C&C cage! :D
Afbeelding

En de tevreden bewoners, twee skinny cavia's van 2 maandjes oud :)
Afbeelding

melody7

Berichten: 13696
Geregistreerd: 16-02-11
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: Show je caviaverblijf!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-16 15:12

Wauw wat een mooi hij! Hoe werkt die hooizak? Heb je daar een duidelijkere foto van?

DanielleTL
Berichten: 357
Geregistreerd: 23-11-11
Woonplaats: Winterswijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-16 15:20

melody7 schreef:
Wauw wat een mooi hij! Hoe werkt die hooizak? Heb je daar een duidelijkere foto van?


Afbeelding

De hooizak heeft mijn moeder gemaakt van katoen stof.
Het hooi doe ik er gewoon aan de bovenkant in en dan duw ik het wat uit de gaten zodat ze er makkelijk bij kunnen.
Ze hebben naast de hooizak nog een bergje hooi liggen voor de zekerheid, omdat ze nog maar net bij mij zijn en ze niet gewend zijn aan een hooizak. Maar inmiddels zie ik ze steeds vaker uit de hooizak eten! :)

Melissaaxo
Berichten: 325
Geregistreerd: 24-04-14

Re: Show je caviaverblijf!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-16 22:51

Mooi verblijf!

DubbelFun

Berichten: 89002
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Show je caviaverblijf!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-16 10:32

Ik vind die C&C-kooien er altijd wel leuk uit zien, maar vraag me af of ze in schoonhouden wel zo handig zijn.

@DanielleTL : mag ik vragen wat de totale kooi je nu gekost heeft; dus C&C + dat plastic binnenwerk??

DubbelFun

Berichten: 89002
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Show je caviaverblijf!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-16 10:37

Overigens zijn de rebeldames nog steeds bezig :(
Gister had ik de Rus al teruggeplaatst bij Goldy, maar vanochtend is de Quadrifloglio ook nog steeds aan het jagen, dus die gaat zo ook terug.
Op zich vind ik dat erg jammer want dit zijn juist 2 mooie cavia's en de bedoeling is dat
Goldy straks achter bij de paarden komt te zitten en dan zie ik ze niet vanuit de huiskamer.

DanielleTL
Berichten: 357
Geregistreerd: 23-11-11
Woonplaats: Winterswijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-16 10:41

DubbelDun schreef:
Ik vind die C&C-kooien er altijd wel leuk uit zien, maar vraag me af of ze in schoonhouden wel zo handig zijn.

@DanielleTL : mag ik vragen wat de totale kooi je nu gekost heeft; dus C&C + dat plastic binnenwerk??


Qua schoonhouden valt het redelijk mee, 2 keer per dag poepjes scheppen en 2 keer in de week gaat de hele boel in de was. Maar ik snap ook dat anderen liever alleen 1 keer per week alles leeg halen en schoonmaken dus ik denk dat fleece niet voor iedereen geschikt is. Persoonlijk vind ik het wel erg fijn en het is lekker zacht voor mijn skinny's.
De "grids" heb ik voor 60 euro vanaf Ebay gekocht en het coroplast (in het Nederlands: polypropeen kanaalplaat) was totaal zo'n 40 euro van een kunststofshop in Zevenaar. De cage liners en alle fleece bedjes heeft mijn moeder gemaakt dus dat bespaard al weer wat op de kosten. Het is even een investering maar ik wou graag een groot hok voor mijn meiden dus dit is perfect! :)

DubbelFun

Berichten: 89002
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Show je caviaverblijf!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-16 10:45

Dat valt nog best mee dan en het voordeel van C&C is dat je de boel nog eens anders kunt neerzetten, al zit je dan wel met de vorm van dat coroplast.

DanielleTL
Berichten: 357
Geregistreerd: 23-11-11
Woonplaats: Winterswijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-16 11:00

DubbelDun schreef:
Dat valt nog best mee dan en het voordeel van C&C is dat je de boel nog eens anders kunt neerzetten, al zit je dan wel met de vorm van dat coroplast.


Precies! Dat vind ik ook een erg groot voordeel :)
Het coroplast is opzich redelijk makkelijk te snijden. Ik heb het geluk dat de winkel niet te ver weg is dus als ik mijn hok nog zou willen aanpassen kan ik zo een nieuw stuk coroplast halen :)

Dimphyl

Berichten: 2140
Geregistreerd: 09-12-11
Woonplaats: Zeeland

Re: Show je caviaverblijf!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-16 11:04

Ik vind ze prachtig die C&C cages maar ten eerste zouden mijn terror dames aan het fleece gaan knagen, en ten tweede heb ik al meerdere keren gehoord dat het fleece niet goed zou zijn..
Wat mij verteld is is dat als ze gaan rennen of popcornen, het fleece behoorlijk kan branden aan de pootjes.

DubbelFun

Berichten: 89002
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Show je caviaverblijf!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-16 11:17

Nou dat lijkt me echt een beetje onzin hoor. Bij te lange nageltjes kan het soms eens vast gaan zitten, maar dat is het enige.
Je hoort ook van bedding dat het te hard aan de pootjes zou zijn. Ik heb ze al op alles gehad en nooit last van de pootjes gezien.

En je hoeft geen fleece in C&C te gebruiken. Het spul is waterdicht dus je kunt ook gewoon iets anders gebruiken.

Safiera

Berichten: 7570
Geregistreerd: 19-09-06
Woonplaats: Duitsland

Re: Show je caviaverblijf!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-16 11:30

Mooi ding zeg die C&C kooi!
Kende ik nog niet!

Moet eens foto's maken van mijn caviahoek. Maar ben nog niet tevreden. Heb nu 2 grote plastic opbergboxen zonder deksel als kooi en een bruine grotere kooi... zitten 's nachts alle 3 apart en overdag samen in de ren. Moet/wil nog 1 mega verblijf er van maken. Nu zijn mijn kooitjes te klein voor 3 samen.

DubbelFun

Berichten: 89002
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Show je caviaverblijf!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-16 11:45

@safiera: kijk eens naar een kledingkast op MP of Kringloop. Leg die op zijn kant en maak daar een mooi groot hok van :D

Safiera

Berichten: 7570
Geregistreerd: 19-09-06
Woonplaats: Duitsland

Re: Show je caviaverblijf!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-16 12:19

Eigenlijk heb ik alleen nog een verdieping nodig op mijn ren geloof ik. Misschien idd een kast!
Heb wel een grote ren namelijk :D

Heb er een katten kleedje/kussentje in en 1 cavia gaat daar graag onder zitten. Komt de rest kijken waar hij blijft :')

Als bodem van mijn ren heb ik nu een oude wollen woonkamermat met daarop 2 uitwasbare kleden. Heb ze wel zo goed als zindelijk gekregen! De poepjes komen wel geregeld naast het toilet terecht maar de plasjes eigenlijk niet.

Sperziemone

Berichten: 478
Geregistreerd: 10-07-05
Woonplaats: Rijsenhout

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-16 12:32

Super mooi Danielle! Gaaf hoor :D

Ik heb sinds 2 weken ook fleece. Ik heb een zelfgebouwd hok met zeil als bodem (en de randen/hoeken gekit)
2 lagen handdoeken en dan fleece, gewoon één laag. Ik was bang dat het snel zou gaan stinken, of dat de keutels nattig blijven (fleece schijnt het vocht er minder goed uit te trekken dan gewone bodembedeking) en daardoor snel gaat stinken. Maar het valt me enorm mee! Als je het fleece goed voorbehandelt (aantal keer in de wasmachine, zodat vocht snel doorzakt naar de handdoeken), dagelijks (1 á 2 keer) de poepjes opveegt blijft het heerlijk schoon en kan ik er zelfs meer dan een week mee!

Afbeelding

Ik vind het vooral heerlijk dat ik niet meer het hele hok leeg moet scheppen 1x per week. Ik was dan alles bij elkaar een uur bezig (ook omdat ik niet het hok kan optillen en leeggooien in de GFT bak). De GFT bak zat overigens altijd propvol, heb er altijd zakken GFT naast staan omdat ze het maar 1x per 2 weken komen legen :\ Het schoonmaken en volle GFT bak waren voor mij de grootste redenen om over te stappen. Fleece vergt in mijn geval juist heel weinig onderhoud, naast het dagelijk even bijvegen :D (wat het hok sowieso lekker schoon houdt: als ik klaar ben gaan ze altijd zo lekker knorren en popcornen, alsof ze blij zijn dat het hok weer zo lekker schoon is!)

Er zaten tot 3 dagen geleden 3 cavia's in. Heb sinds woensdag een beertje erbij :D Ik had 1 castraat en 2 zeugjes, en het laatste zeugje dat erbij kwam vond geen aansluiting bij de andere 2. Vond ik zielig, dus wilde ze eigenlijk splitsen en voor haar een castraat erbij. Maar de opvang zei, probeer ze eerst gewoon met z'n allen in één groep. Als dat lukt is dat natuurlijk leuker dan splitsen. Ik had er een hard hoofd in (meerdere beertjes bij zeugjes is vragen om moeilijkheden), maar het lijkt nog goed te gaan ook 8)7 De eerste dag veel klappertanden en een beetje vechten/uithalen. Mijn eerste castraat heeft een klein wondje opgelopen in zijn lip, maar sinds dag 2 vechten ze al niet meer! Wel nog een beetje dreigen enzo, maar echt al veel minder dan dag 2. Het is nu dag 4 en het lijkt steeds beter te gaan +:)+

Dit is Joep! <3 Ik wil hem wel nog een andere naam gaan geven. Suggesties? :+

Afbeelding

Afbeelding

DubbelFun

Berichten: 89002
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Show je caviaverblijf!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-16 12:46

Ik heb ze in het begin ook op fleece gehad en met van alles er onder; handdoeken, kranten... maar ik bleef het veel werk vinden om dagelijks de poepjes er uit te halen en met het hooi maakten ze er ook een bende van. Omdat ze hier ook de ruimte hebben om te hollen lag het fleece ook niet altijd op plek zoals de bedoeling was.
Maar het grootste probleem was eigenlijk het haar wat in het fleece ging zitten. Uitkloppen is vanwege de urine geen optie (dat doe je eens maar nooit weer :D ) en voor de wasmachine is het allesbehalve goed. Verder had ik 2x per week een volle was (en droog) en dat koste me net zoveel als nu de onderleggers + bedding.
Verder heb ik het gevoel dat de cavia's het prettiger vinden omdat ze in de bedding wat kunnen graven en doen + dat ze de hennepstro ook lekker vinden om op te knabbelen.

Ik vind 'Kerel' wel een mooie naam voor Joepie.

Yenni
Berichten: 5476
Geregistreerd: 01-07-14

Re: Show je caviaverblijf!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-16 21:07

Hallo! Wij hebben in het appartement 5 grote ramen zitten van boven tot onder.

De keuken/eetkamer/woonkamer is een deel in een U vorm. We hebben alleen al in de woonkamer 5 ramen zitten en in de keuken/eetkamer nog 2.

Nu in de zomer schijnt zowat overal de zon. Maar we hebben een inham en daar past de kooi precies tussen maar dan staan ze deels in de zon. Kan dit kwaat?

Ik wil namelijk een ren erbij maken maar nu staat de kooi tegen de bank en dan staat een ren er toch onhandig bij...

Als iemand nog tipd heeft voor een ren aan een tralie kooi vast te maken graag!