Beginnen met kippen houden

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Pina22

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-13 09:43

Huh, schuilen ze bij jullie voor de regen? Die van ons lopen altijd vrolijk rond te springen in de regen als verzopen kuikens, en dan: *regen weg* schuddeeeeeeeeeeeeen :')

*ze waren tegelijkertijd wel heel bang voor de plantenspuit 8)7*

Edit: Mooie kippen trouwens! Eerst dacht ik 'huh, dat is er toch een?' :+

Noon

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-13 10:41

@Happinez: die zijn wel gaaf! Helemaal niks voor hier haha! Maar ik wil eigenlijk nog wel twee kippies in die kleur, maar dat is ook niet gemakkelijk merk ik alweer...Ach nu moet ik toch wachten tot ik terug ben van 4 weken vakantie. Mn vader past op de beestenboel en moet het hem niet moeilijker maken dan het is :P

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-13 17:44

Pina22 schreef:
Ik heb trouwens ook een vraag, kakelen jullie kippen ook soms opeens zonder een duidelijke reden (geen kat/hond ofzo) en dan soms ook op zaterdagochtend rond 6 uur? :O Het stopt wel als je ze voer geeft :Y) maar dat is nogal logisch... En het duurt ook even voor ik dan voer kan geven, en dat vind ik niet zo leuk voor de buren... (En ja, ik geef toe, soms ben ik te lui en duw ik gewoon mijn hoofd onder mijn kussen :') :Z ) Maarja, dat vind ik dus een beetje triest voor de mensen in mijn straat...

Jep. Ik heb de twee hennen erom weg gedaan. Teveel herrie 's morgens vroeg.

Ik ga nu aan een ander soort kippies, maar omdat daar vrijwel alleen broedeieren van te krijgen zijn, en de kippen zelf moeilijk of heel ver te krijgen zijn ga ik die eieren nu zelf uitbroeden! (nouja, in een broedmachientje dan)

Machientje is besteld, komt woensdag binnen. Warmteplaat is al binnen. Ik ga een testbroedsel doen met de stal wyandotjes, en dan als alles goed gaat ga ik voor de 'echte' kippen! Het moeten parelgrijze Orpingtons worden. Beetje als Cochins, maar dan zonder voetbevedering. Vraag me niet waarom, maar ik hou gewoon niet van voetbevedering.

Project C(hicken) kan bijna van start!

De wyandotjes moeten allemaal weg, dus mocht er nog iemand interesse hebben mocht het allemaal lukken...

EDIT: zo iets wil ik uiteindelijk voor mezelf uitbroeden dus:
Afbeelding

Klijntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-13 19:42

Noon, mijn ouders hadden ooit porselein Wyandottes met normale veren, gewoon via Marktplaats. Maar misschien was dat toeval ;)
Amaris, oehhh Orpingtons <3 Die vind ik ook heul leuk! Ik hou trouwens ook niet van voetveren :P Succes met je project :)

Laptopmuis

Re: Beginnen met kippen houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-13 19:59

Het is wel echt heel laat nu om nog kuikens uit te broeden... Ze moeten eigenlijk volwassen zijn voordat ze de winter ingaan (dus 5-6 maanden oud zijn). Want kuikens in de winter....

Welk ras ga je nu dan nemen? Alle kippen maken eigenlijk herrie als ze een eitje leggen.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-13 20:31

Waar kun je vitamines voor in het water kopen voor de kippen? Wil t ziekige kipje wat extra ondersteunen :)

Klijntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-13 06:53

Laptopmuis schreef:
Alle kippen maken eigenlijk herrie als ze een eitje leggen.
de onze niet hoor, die laten echt niks merken.
Vuurneon, geen idee?

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-13 20:09

Uiteindelijk ga ik toch gelijk voor het echie broeden en heb ik naast vier orpington eitjes ook vier cochin eitjes gevonden. Zijn ze leuk dan blijven ze en anders niet. De voetbevedering.... Tja ik wacht het maar even af. Waarom cochins erbij en niet vier extra orpingtons: bij de orpingtons blijft de kleur een verrassing. Bij de cochins kan ik op kleur eitjes bestellen. Twee blauw en twee wit.

Nu ben ik iets praktisch aan het bedenken. Omdat ik al vroeg zeker wil zijn of het hennen of hanen zijn ga ik de geslachtsbepaling via dna laten doen. Hiervoor moet je enkele veertjes opsturen. Maar... bedacht ik me zo: hoe weet ik nou achteraf welke veertjes (en dus welk geslacht) bij welk kuiken horen! Haha! Zou ik tijdelijk een wollen draadje als een soort pootring kunnen gebruiken? Of bestaan er kuikenpootringen?

Te jong de winter in... Tja in december zijn ze dan vijf maanden en zitten dan goed in de veren. Dat moet wel lukken toch? Daarom ga ik ook nu meteen beginnen en niet eerst een testbroed.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-13 20:13

vuurneon schreef:
Waar kun je vitamines voor in het water kopen voor de kippen? Wil t ziekige kipje wat extra ondersteunen :)

Op het kippenforum zeggen ze altijd dat je gewoon mensen vitamine c kunt fijnmalen en dat door het water kunt doen. Zoek anders daar eens, daar hebben ze loads of praktische tips!

Ook appelazijn om het water wat zuurder te maken is ook een goede ondersteuning. Voor de hoeveelheid moet je ook daar even kijken.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-13 20:14

Laptopmuis schreef:
Het is wel echt heel laat nu om nog kuikens uit te broeden... Ze moeten eigenlijk volwassen zijn voordat ze de winter ingaan (dus 5-6 maanden oud zijn). Want kuikens in de winter....

Welk ras ga je nu dan nemen? Alle kippen maken eigenlijk herrie als ze een eitje leggen.

Orpingtons en/of Cochins.

Eilegherrie is geen probleem. 's Morgens om zes uur geschreeuw en om het minste of geringste (hennen)gekraai.... das wat minder.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-13 20:15

Ik heb al vogel vitaminen gehaald, roer ik door hun snacks heen en ze eten het goed! :j

Kun je niet een kinder haarelastiek gebruiken oid? Of gewoon een manenelastiekje?

Pina22

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-13 10:13

8)7 Gisteravond gingen wij bbqen... En wie trekt er op een onbewaakt moment een sparerib van het hete rooster?

Ja, mijn kip :') Die is echt gek hoor! Ze kregen één afgekloven botje, en ze werden helemaal gek *\%/* echt stukjes vlees eraf pikken enzo... (Het botje vloog door de lucht :')) Dit zal wel niet goed zijn met al dat vet, dus eerst dep ik het zeg maar af, en ze krijgen echt maar 1 botje, maar ik zou ze wel vaker vlees willen geven... (volgens mij zijn het alleseters toch?) Weten jullie iets wat goed voor ze is en wat ik dus kan geven?

okdoei

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-13 10:31

Haha wij dachten ook, leuk kippen.
Maarja we waren natuurlijk totaal niet voorbereid en we wonen buiten af dus ruimte genoeg, we begonnen met 4, dat werden er 12, allemaal leuk en gezellig. Tot dat ze luizen kregen. Toen hadden we er genoeg van. en hadden we het geluk dat iemand ze met liefde over wilde nemen en het zijn er inmiddels 28.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-13 10:39

Pina22 schreef:
8)7 Gisteravond gingen wij bbqen... En wie trekt er op een onbewaakt moment een sparerib van het hete rooster?

Ja, mijn kip :') Die is echt gek hoor! Ze kregen één afgekloven botje, en ze werden helemaal gek *\%/* echt stukjes vlees eraf pikken enzo... (Het botje vloog door de lucht :')) Dit zal wel niet goed zijn met al dat vet, dus eerst dep ik het zeg maar af, en ze krijgen echt maar 1 botje, maar ik zou ze wel vaker vlees willen geven... (volgens mij zijn het alleseters toch?) Weten jullie iets wat goed voor ze is en wat ik dus kan geven?

Dat is een mooi verhaal! _/-\o_
wat voor kipjes heb je?

Probeer eens zo'n kuipje kattenvoer. Je gaat je kapót lachen!!

Die van mij stalen het zelfs van de katten, dat was helemaal hilarisch.

Meelwormen is ook goed qua eiwit. Niet teveel, worden ze vet van.

Pina22

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-13 11:59

Wyandotte kriel :) De mijne wordt er echt helemaal agressief van :')

Is dat goed voor ze? Ga ik een keer proberen!

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-13 13:42

Kattenvoer is voor af en toe best goed voor ze. Vlees/eiwitten zijn altijd goed. Een klein beetje gehakt doet het em ook (maar kattenvoer heb ik altijd in huis en gehakt niet)

Die van mij pakten een dik stuk en renden er dan keihard mee weg! haha!

Pina22

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-13 13:50

Haha, ik zal dan eens kijken of we een paar kuipjes kunnen kopen. (Er komt toch een kat aan, dus dan hebben wij het ook altijd in huis) Maar hoeveel dan ongeveer? Gewoon af en toe 1 kuipje voor 2 (kriel)kippen? Of is dat te veel?

Sorry, ik weet er echt niets van :')

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-13 13:53

Ja, 1 kuipje is eigenlijk al veel. Geef ze eerst eens allebei een eetlepel.

Ik ben die grote hoenders van mij gewend, die (vr)aten gelijk een half bakje leeg, maar wyandotte krieltjes zijn natuurlijk maar van die schattige friemelkipjes.

Ik zou mn videocamera in de aanslag houden :)

Pina22

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-13 13:54

Haha, ja :) Ik heb ook een filmpje gemaakt van de sparerib, maar er was niet genoeg ruimte -O-

FlyAway

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-13 13:55

Onze kippen vangen hun eigen vlees := Ze spelen regelmatig Wie heeft de mol. Afgelopen zondag nog rende een van onze brahma`s (nou ja, waggelde) met een zelf gevangen mol door de tuin. Toen de rest het door had begon de polonaisse door de tuin, met z`n allen achter elkaar aan, met steeds een andere kip die de mol had. Vorige week hadden ze een mus te grazen genomen, daar blijft ook niets van over.
Al weer een hele tijd terug hadden ze een pad gevangen. Dat doen ze niet meer, te veel werk, te weinig vlees. Zo`n pad is heel stug en je moet er dus flink mee in de weer om er een maaltje van te maken.

Killers zijn het, die kippen van ons :o

Pina22

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-13 13:57

Haha, daar zie ik mijn kip echt voor aan om dat te doen :') maar het verschil is dat een mol waarschijnlijk groter is dan zijzelf...

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-13 13:58

Dat wegrennen met een 'prooi' vind ik zo hilarisch.

En als ze achter een vliegbeestje aanrennen! hahaha! *snap* weg vliegbeest. Wat heb ik gelachen met die gekke hennen.

Pina22

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-13 13:59

Dat doen ze ook inderdaad! En als ze een druif hebben rennen ze zo weg en gaat de ander erachteraan... Soms wordt het gewoon uit hun snavel gepikt :Y)

Pina22

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-13 20:12

Volgens mij heb ik in dit topic nog nooit mijn kipjes laten zien, dus dat doe ik maar eens :) (en als ik het wel al heb gedaan, dan doe ik het nu nog een keer :P)

Afbeelding
(sorry, slechte foto, maar ik wilde vanmiddag even een recente maken in het avondzonnetje, en ze wilden niet blijven staan... :'))

Links is Robijn (van mijn broertje), rechts is Parel (van mij <3)

En nu nog ikzelf: ik ben Nora, 14 jaar oud :D

(het zou leuk zijn als jullie jullie kippies ook even showen O:))

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-13 11:53

Vanaf vanmorgen liggen de eitjes in de broedmachien! Spannend!

6 orpingtonnetjes en 2 wyandotjes. Al heb ik van die laatste 2 weinig hoop want hebben de laatste dagen wel warm gelegen (ik heb nu geen plek in huis waar het koeler dan 12 graden is).
Nu maar hopen dat de Orpingtonnetjes bij hun vorige eigenaar wel koel gelegen hebben en niet teveel te lijden hebben gehad van het opsturen.

Over 8 dagen ga ik kijken of ze bevrucht zijn.