Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird
)

RedPassion schreef:Het is gewoon eng hoeveel DA's er zijn die niks van ratten weten.
Ik ga meestal naar Utrecht, stukje rijden (heb ik wel het geluk dat ik een auto heb dus) maar dan heb ik er tenminste alle vertrouwen in.
peacehorses schreef:ja ik hoorde het ook al, heb zelf wat dat betreft echt geluk met waar ik zit. En ik hoorde dat in Arnhem/Duiven ook een goede zat, daar wil ik met m'n vriend heen gaan verhuizen dus kan ik daar in elk geval ook weer gerust op zijn. Is er trouwens iets waarmee ik mijn dames overdag kan vermaken? Ze hebben wattenbolletjes, wcpapier, wcrol, mogelijkheden om te klimmen en zich te verstoppen maar ze doen er eigenlijk heel weinig mee. Eentje zit nu wel beneden maar zit alleen maar in haar mandje voor zich uit te kijken en ik zou het fijn vinden als ze overdag hun energie zouden gebruiken en niet midden in de nacht om het hok te slopen (op een of andere manier is het leuker om dingen te slopen die niet als speelgoed bedoeld zijn)

Het zijn en blijven schemerdieren, je kan ze wel laten wennen aan jouw ritme (hier zijn ze altijd wakker rond de tijd waarop ik opsta en vanaf de namiddag omdat ze er dan uit mogen) en ze bv. 's avonds los laten, maar ze zullen 's nachts actief blijven.
En ze zullen ook blijven slopen. Wilgenhout/wilgentakken kunnen wel voorzien in de knaagbehoefte, daar zijn ze hier gek op!stephanie404 schreef:RedPassion schreef:Het is gewoon eng hoeveel DA's er zijn die niks van ratten weten.
Ik ga meestal naar Utrecht, stukje rijden (heb ik wel het geluk dat ik een auto heb dus) maar dan heb ik er tenminste alle vertrouwen in.
Ja jammer genoeg wel. Ik had nog 1 vraag. Zou dit op een of andere manier schadelijk kunnen zijn voor het andere mannetje of de vrouwtjes(want de hokken staan allebei in de woonkamer)??
Als het al een virus is (en dat is het niet vaak) ben je toch al te laat, maar maak je maar niet druk want bijna altijd is het gewoon 1 ratje die gevoelig is op de luchtwegen. Zorg voor genoeg luchtvochtigheid, het kan ook komen door de verwarming nu natuurlijk. Verder genoeg goed voer en ook groente en fruit. Ratten kunnen ook gaan reutelen door stress, kan dus ook heel goed door de verhuizing komen.
dus ik dacht, misschien weet iemand iets waar alle ratten gek van zijn, om mee te spelen als ze wakker zijn? Tot nu toe bevalt mijn trui volgens mij nog het beste, ze zit in mn zak nu, gek kind

gister toen ik ging slapen bleven zij ook liggen, normaal zodra ik ga slapen is dat voor hun een teken om actief te worden maar nu bleven ze gewoon rustig waardoor ik rustig in kon slapen
wat mij wel opvalt is dat Boedha echt heel erg veel groter en zwaarder is dan Maya.. niet te hopen dat ze misschien zwanger is. Alhoewel dat niet van Maya kan zijn, want het zijn beide vrouwtjes. Zal binnenkort een fototje plaatsen van mijn kooi! 

Hoe oud zijn je ratjes??