Puppy Erbij 2023/2024

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Kiimm_

Re: Puppy Erbij 2023/2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-23 17:04

Cody kwam bij ons sneller dan verwacht en dit wisten we 5 weken van te voren. Toch heb ik 3 weken vakantie geregeld en mijn vriend 2 weken na mij. Cody was ook drama met de bench, dit hebben we actief geoefend. De nacht is die naast ons bed in de bench begonnen en heb ik de hele nacht met mijn hand in de bench gehangen. Langzaam hebben we de afstand opgebouwd, dit was echt een traject van weken/maanden. De eerste 4 maanden had hij echt nog een shirt met onze geur nodig in de bench.

StonedRomy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-23 17:49

Ik persoonlijk had de pup dan twee weken langer bij de fokker gelaten en in mijn vakantie gehaald. Kijk vooral eerlijk naar de pup. Is oppas een optie? Is in de nachten bij je slapen een optie? In het begin de bench leuk maken en zeker niet als veilige ophok methode die je omdat het veilig is niet rustig introduceert.

Ik kom me hier weer melden. Ditmaal voor pup nummer 5. Nu 4 weken. Welke van de twee het gaat worden weet ik nog niet ( fokker heeft eerste keus ). Hoop over een paar weken die kant op te gaan om ze eens te ontmoeten. Heb zo’n 5 jaar op de lijst gestaan voor deze teef.

Ons roedel bestaat dus binnenkort uit:
Satan- shiba teef van 16
Olivia- akita teef van 8 met huid aandoening
Jasper- Griekse straathond van 8 die ooit is blijven hangen
Rinoka- akita teef van 1 jaar
X - akita teef van 4 weken.

Bo_Y

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-23 19:18

6,5 jaar geleden met Saar werkte ik nog.
Ik heb toen 3 weken vrijgenomen en toen 2 weken kerstsluiting van het bedrijf. Daarna ging ze mee werken en vanaf 16 weken 1 dag naar de opvang.

Bij nummer 2 ergens dit jaar is het makkelijker, want ik werk niet meer.

xSannee

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-23 19:37

Gecondoleerd Lugea :(:) en van harte welkom natuurlijk met Elvis en Melle!

Wat spannend StonedRomy! Daar heb je lang op gewacht maar het is vast een ras wat niet veel gefokt wordt?
Nog even de weken aftellen tot je kunt kennismaken & daarna tot ze komt!

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-23 19:45

StonedRomy schreef:
Ik persoonlijk had de pup dan twee weken langer bij de fokker gelaten en in mijn vakantie gehaald. Kijk vooral eerlijk naar de pup. Is oppas een optie? Is in de nachten bij je slapen een optie? In het begin de bench leuk maken en zeker niet als veilige ophok methode die je omdat het veilig is niet rustig introduceert.

Ik kom me hier weer melden. Ditmaal voor pup nummer 5. Nu 4 weken. Welke van de twee het gaat worden weet ik nog niet ( fokker heeft eerste keus ). Hoop over een paar weken die kant op te gaan om ze eens te ontmoeten. Heb zo’n 5 jaar op de lijst gestaan voor deze teef.

Ons roedel bestaat dus binnenkort uit:
Satan- shiba teef van 16
Olivia- akita teef van 8 met huid aandoening
Jasper- Griekse straathond van 8 die ooit is blijven hangen
Rinoka- akita teef van 1 jaar
X - akita teef van 4 weken.

Klopt maar die jongen wilde pertinent dat we ze kwamen halen ……dus stond met mn rug tegen de muur.

In de woonkamer de ren gemaakt. Die andere loopt er zelf in en hij ging er ook rustig in. Toen ze moe waren dicht gemaakt. Katten verzorgd. Gekeken. Hem eruit gehaald en geknuffeld. Weer terug gezet. Weer gekeken geknuffeld en terug gezet. Is al een hele vooruitgang. Eerst begon hij al te piepen al stond ik er letterlijk naast.

Toen hij te lijmen was met een botje heb ik ze samen 2 minuten in de bench gedaan. En eruit voordat ie begon te panieken.

Lugea

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-23 20:07

StonedRomy: Jeetje, vijf jaar op de wachtlijst is best een tijd! Is het dan een erg speciale teef/lijn of worden er gewoonweg weinig Akita’s gefokt?

xSannee: Dankjewel! Ik volg jou op instagram en wat is Evi een schatje. Ik smelt echt elke keer van de foto’s/filmpjes. <3

Zonnetje81: Vervelend dat de fokker je min of meer onder druk zette om de pup te komen halen. Ik zou daar zelf geen goed gevoel bij hebben, maar dat is persoonlijk natuurlijk. Fijn dat het nu al wat beter ging in de ren/bench.

EmptyWords

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-23 20:10

Jeetje stonedromy, jij hebt geduld zeg.

Goed bezig zonnetje. Het is soms best even schakelen en omdenken met een jonge hond. En als je denkt dat je het doorhebt, verzinnen ze weer wat anders.

Even met de honden naar t veld geweest

Afbeelding
:+

Lugea

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-23 20:32

Hahaha, wat een geweldige foto. _O-

StonedRomy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-23 20:39

Hele specifieke teef waar ik een pup van wilde die of langhaar gaf of reuen. Haar laatste nest twee korthaar teefjes.

Voor de vorige hond ook zo’n tijd op de wachtlijst gestaan. Als ik had gewild had ik al langer een hond kunnen hebben maar ik weet meestal precies wat ik wil en bij wie ik de pup wil halen… dan krijg je zo’n taferelen wel ja. _O-

Zonnetje heel vervelend inderdaad van de fokker, maar fijn dat het met een pas terug wel al beter gaat. Puppy’s kan je niet in een bepaald tempo dwingen helaas…

De fokker van onze 1 jarige heeft haar zelfs nog mee genomen naar meerdere shows voordat we haar kwamen halen. Dat overleg is wel echt goud waard geweest voor mij.

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-23 20:45

Lugea schreef:
StonedRomy: Jeetje, vijf jaar op de wachtlijst is best een tijd! Is het dan een erg speciale teef/lijn of worden er gewoonweg weinig Akita’s gefokt?

xSannee: Dankjewel! Ik volg jou op instagram en wat is Evi een schatje. Ik smelt echt elke keer van de foto’s/filmpjes. <3

Zonnetje81: Vervelend dat de fokker je min of meer onder druk zette om de pup te komen halen. Ik zou daar zelf geen goed gevoel bij hebben, maar dat is persoonlijk natuurlijk. Fijn dat het nu al wat beter ging in de ren/bench.

De pup was al aanbetaald….dus dan heb je weinig te makken.

Lugea

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-23 21:09

StonedRomy: Ah, vandaar. Ik heb er wel respect voor dat je zoveel geduld hebt gehad. Zit de fokker wel enigszins in de buurt voor je of moet je ook ver reizen?

Zonnetje81: Dat een pup is aanbetaald staat er voor mij los van of er in overleg een datum voor het ophalen kan worden afgesproken. Ik doelde meer op het stuk dat je voor je gevoel met je rug tegen de muur stond voor wat betreft het moment van ophalen. Dat is iets dat in mijn ogen toch wat meer in overleg hoort te gaan. Je wil als fokker ook dat de pupeigenaar voldoende tijd heeft voor de pup lijkt mij.

Kaus

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-23 21:13

Zonnetje81 schreef:
Lugea schreef:

De pup was al aanbetaald….dus dan heb je weinig te makken.

Dan heb je hopelijk meteen geleerd van een pup kopen op zulke plekken.

StonedRomy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-23 21:14

Lugea schreef:
StonedRomy: Ah, vandaar. Ik heb er wel respect voor dat je zoveel geduld hebt gehad. Zit de fokker wel enigszins in de buurt voor je of moet je ook ver reizen?

Ik woon zelf gelukkig in het heuvelland dus België is dan niet meer zo ver weg. Denk een 2.5 uur rijden als er geen file rondom Brussel staat.

Denk dat ik iedereen in mijn omgeving knetter gek heb gemaakt sinds de eerste foto’s die ik heb gezien van de teef jaren geleden. Had eigenlijk de hoop al opgegeven maar ze heeft precies geleverd wat ik haar had ingefluisterd :')

Tja je hebt de pup nu al zonnetje, ikzelf had bij zo’n druk om de pup voordat ik er klaar voor was op te halen een andere keuze gemaakt. Een hond hoop je lang om je heen te hebben. Ik verlies liever mijn geld als het niet goed voelt dan dat ik in zo’n situatie waarin jij nu zit gedwongen zou worden door een fokker als de fokker er geen goede reden voor heeft. ( en ook met goede reden zou het in overleg moeten gaan. )
Laatst bijgewerkt door StonedRomy op 11-04-23 21:17, in het totaal 1 keer bewerkt

Lugea

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-23 21:15

Dan is je geduld wel echt beloond als ze ook nog geleverd heeft waar je op gehoopt had. :D

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-23 21:31

Pfoe, wat een lange wachttijd StonedRomy. :wow:
Maar met je uitleg erbij snap ik het ook wel weer :)

Mahdu heb ik zodra het duidelijk was dat hij voor mij was gelijk betaald, wel met de afspraak dat als het vanuit mij toch niet ging ik mijn geld terug zou krijgen.
Ik heb hem ongezien gekocht, zou dat niet aanraden en achteraf gezien heb ik donders veel mazzel gehad dat het zo goed is uitgedraaid.
Kreeg wel een uitgebreide omschrijving over zijn karakter, de vraag wat mijn plannen waren met hem, of ik al ervaring had met honden, in wat voor omgeving ik woon etcetc en was van de 14 'sollicitanten' degene die het meest geschikt werd bevonden.

Dívka was gratis en daar had ik al bij aangegeven dat ik er zoveel tijd en energie in had gestoken dat ik niet van plan was voor haar te betalen. :o
Vorige eigenaar zag haar liever naar mij toe gaan dan naar een vreemde, dus had veel in te brengen qua wensen en eisen wb haar herplaatsing en heb toen bedongen om minimaal een maand proeftijd met mogelijkheid tot verlenging, maar ook per direct stopzetten ervan als ik haar wilde houden of juist niet.
Uiteindelijk heb ik nog een trainster met goed oog op gedrag heb laten komen voor advies etc, en toen die groen licht gaf is ze na ±6 weken proeftijd waarin ik flink heb nagedacht officieel aan mij overgedragen.

_classic

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-23 21:37

Bijzondere fokker die niet openstaat voor overleg, lijkt me dat elke fokker het beste wil voor zijn puppies. Ook als dat betekend dat ze iets langer moeten blijven..
Maar goed, als die alleen op kleur is geselecteerd

Mijn fokker is een topper, ik zou er zo weer eentje halen. Stond open voor eigenlijk alles :)

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-23 21:50

Ik ben niet in discussie gegaan. Ik ken er meer die zeggen ik wil ze allemaal tegelijk weg en dat zijn zoals jullie dat zien gerenommeerde fokkers.

Zoveel mensen zoveel manieren en denkwijzen.

Maar goed de toon is wel gezet dat er hier weinig ruimte is voor meerder invalshoeken. Dat er maar 1 manier is en als je daar niet in mee gaat is alles wat je doet verkeerd en ben je afgedaan. Maw wat ik doe, wat de fokker doet. Vreselijke mensen zijn wij. Maar nee oordelen doen we zogenaamd niet.

Ik weet gelukkig dat hij niet van een broodfokker komt, uit geteste ouders en in huis is opgegroeid en dat er niks mis is met de fokker en hij heeft zijn eigen redenen voor deze ophaaldag.

En mn hondje ligt nu uit eigen beweging heerlijk (in zn uppie) te slapen op een kussentje bij de tv. Dus het zal vast wel goedkomen met deze hork van een eigenaar. :+

Dit is nog erger dan alle paarden mensen bij elkaar. :')

Dagahra

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-23 21:53

Zonnetje81 schreef:
Ik ben niet in discussie gegaan. Ik ken er meer die zeggen ik wil ze allemaal tegelijk weg en dat zijn zoals jullie dat zien gerenommeerde fokkers.

Zoveel mensen zoveel manieren en denkwijzen.

Maar goed de toon is wel gezet dat er hier weinig ruimte is voor meerder invalshoeken. Dat er maar 1 manier is en als je daar niet in mee gaat is alles wat je doet verkeerd en ben je afgedaan. Maw wat ik doe, wat de fokker doet. Vreselijke mensen zijn wij. Maar nee oordelen doen we zogenaamd niet.

Ik weet gelukkig dat hij niet van een broodfokker komt, uit geteste ouders en in huis is opgegroeid en dat er niks mis is met de fokker en hij heeft zijn eigen redenen voor deze ophaaldag.

En mn hondje ligt nu uit eigen beweging heerlijk (in zn uppie) te slapen op een kussentje bij de tv. Dus het zal vast wel goedkomen met deze hork van een eigenaar. :+

Dit is nog erger dan alle paarden mensen bij elkaar. :')

Dozijn citroenen op?

StonedRomy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-23 21:55

Je geeft zelf aan dat je je met de rug tegen de muur gezet voelde door de fokker en dat je niet meer terug kon want aanbetaald. Ik ken inderdaad meer fokkers die liever een moment hebben omdat dat voor die specifieke teef beter werkt bijvoorbeeld. Dat is een geldige reden maar dan snap ik je eerdere uitspraken niet goed.

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-23 21:57

StonedRomy schreef:
Je geeft zelf aan dat je je met de rug tegen de muur gezet voelde door de fokker en dat je niet meer terug kon want aanbetaald. Ik ken inderdaad meer fokkers die liever een moment hebben omdat dat voor die specifieke teef beter werkt bijvoorbeeld. Dat is een geldige reden maar dan snap ik je eerdere uitspraken niet goed.

Dat kan toch nog zo voelen ook al is het een geldige reden.

Kaus

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-23 21:59

Zonnetje81 schreef:
StonedRomy schreef:

Dat kan toch nog zo voelen ook al is het een geldige reden.

Uh nee. Want wat zou er gebeuren als je de pup later ophaalt? Wordt ie dan verkocht aan de eerste en beste pupkoper die er eentje wil?

Ik snap best dat een fokker de pups allemaal redelijk tegelijk de deur uit wil. Maar met je rug tegen de muur, zo heb ik mij nog nooit gevoeld _O-

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-23 22:27

Is een aanbetaling trouwens gebruikelijk? Ik heb daar zelf niet eerder mee te maken gehad.

StonedRomy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-23 22:32

moonsparkle schreef:
Is een aanbetaling trouwens gebruikelijk? Ik heb daar zelf niet eerder mee te maken gehad.

Ik heb altijd 1/5e van de prijs als aanbetaling betaald. Meestal als de honden zo’n 2 weken oud zijn of bij het uitkiezen van een puppy.

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-23 22:35

Hier ook een aanbetaling gedaan toen duidelijk was welke pup het ging worden. Aanbetaling vond ik niet vreemd of vervelend, het gaf ons ook zekerheid. Kregen er netjes bewijs bij.
Wij mochten zelf de ophaaldag aangeven, juist liever niet allemaal op één dag. De fokker plande dat allemaal heel netjes. Er zijn zelfs pups een week en 2 weken langer gebleven wegens redenen van de pupkopers. Alles gewoon netjes in overleg.

Prima als het geen broodfokker betreft, maar moeten ophalen is wel een bekende rode vlag.
Desalniettemin; de pup is er en fijn dat het vandaag al wat beter lijkt te gaan. :) Ga zo door.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-23 22:39

Ik heb er nog op gegoogled en het lijkt echt per fokker te verschillen of een aanbetaling wordt gevraagd of niet. Ik zou er wel voor open staan als ik er echt een heb uitgekozen.