De konijnenfamilie hopt door naar deel 3!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

MoppieFilou

Re: De konijnenfamilie hopt door naar deel 3!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-21 14:02

Oh dan komt het wel in orde inderdaad!

Ik hoop het ook!

Jinte

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-21 14:11

Hoi
Mag ik me hier ook melden?
Sinds vorig jaar november 3 prachtige konijnen. Heb ze toen direct laten vaccineren en geslacht laten controleren want had zelf het vermoeden dat er een mannetje of 2 tussen zat. Als dat zo was geweest had ik 1 man terug gedaan en de ander laten castreren. Maar nee, waren zeker weten 3 voedsters.
Helaas bleek van het voorjaar het tegendeel ;( Dood jong in het hok gevonden en het waren inderdaad 2 rammen en 1 voedster. Uiteraard direct uit elkaar gehaald maar het kwaad was al geschied. Voedster was wederom zwanger en begin juni van 8 jongen bevallen.
Inmiddels zijn er 4 naar een nieuw huisje en worden er dadelijk nog 3 gehaald. 1 rammetje mag blijven, die hebben we met de hand moeten voeden dus daar kan ik geen afscheid van nemen.
Voedster is vorige week gesteriliseerd en gaat straks met de kleine die blijft samen.
De 2 grote rammen gaan wonder boven wonder ontzettend goed samen. We hebben dus maar een extra ren gebouwd met een hok erin zodat de 2 rammen samen kunnen en dan de voedster met de kleine samen.

Uiteraard ben ik op de hoogte van dat het tussen 2 rammen altijd nog fout kan gaan. Mocht dit gebeuren zal er uiteraard naar een oplossing in het belang van de konijnen worden gezocht.

Mama met 4 kinders
Afbeelding
De 2 rennen. Uit de rechter ren gaan we dat lage/rode hok nog weghalen. Hier lag het nest in maar inmiddels is deze overbodig.
Afbeelding

Oeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-21 17:26

Hoe open is het dat je echt gerichte wind beschutting nodig hebt? Mijn ren staat aan 1 kant tegen een schutting aan, en heeft aan 2 andere kanten vrij veel groen/struiken. Erboven ook nog eens een stuk van een (groenblijvend in de winter) boom. Dat in combinatie met wat tunnels/hok in de ren kunnen ze altijd wel ergens uit de wind zitten en maak ik me daar niet zo'n zorgen over in de winter. Je ziet ook dat ze gedurende de dag een beetje verplaatsen afhankelijk van of ze wel/niet in de zon willen, droog willen zitten en natuurlijk waar de meeste kans is op eten :') Met strenge vorst slapen ze 's nachts in het nachthok, de rest van het jaar het liefst buiten op een verhoginkje (lekker exposed) :+
Zolang je zorgt voor ten minste één beschut stuk komen ze er wel uit waarschijnlijk.

En welkom Jinte! Leuke verrassingsnijntjes :D

NAIWHL

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-21 17:35

Oh, had helemaal vandaag in mijn hoofd Moppiefilou. Maar dan ook alvast succes en sterkte voor morgen. :)

Welkom Jinte. Ze zijn wel erg leuk je nijnen :))

En de regen en wind kan er toch wel in als het wat harder gaat, dus hebben toch voor plexiglas besloten. Niet de goedkoopste oplossing, maar we hebben besloten het in 1x goed te doen. Dit hok moet nog 20 jaar mee was mijn planning.
We doen wel dun plexiglas. 2mm houdt regen en wind ook tegen.

MoppieFilou

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-21 17:55

Jinte, dat is nogal een verrassing! Zijn wel hele leuke konijnen! :D

NAIWHL, geen probleem hoor haha.
En plexiglas blijft toch het mooiste/duurzaamste inderdaad.

Alles is goed gegaan! Mocht haar al heel snel weer ophalen. Dierenarts zei ze nog even binnen te houden om ze beter in de gaten te kunnen houden. Zoals ik wel verwacht had was eten geen probleem nadat ze van de stress bekomen was. Dus ze heeft al lekker brokjes en wortel baar binnen. Nog even morgen afwachten, of ze het even goed blijft doen als de pijnstilling uitgewerkt is. Ga ze morgen zelf sowieso nog wel iets geven hoor, maar denk dat die van de dierenarts toch iets sterker is. Had ze even met haar hok buiten geparkeerd, met dat mooie weer.
Afbeelding

En voor de geïnteresseerden, dit is hoe de nieuwe ren er momenteel al uit ziet. Nu moet ik alles naar buiten halen en daar in elkaar zetten, want als ik dat in de kelder doe geraakt het niet meer door de deur :+ .
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-21 18:18

Oh ik ben benieuwd hoe het eruit ziet wanneer het straks opgebouwd is !

Lieffiefi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-21 18:22

Ziet eruit als een heel gaaf een mooi hok zeg!!

HorseTimeXL

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-21 19:40

O prachtig zeg! Hier gisteren z’n nieuwe buitenhok besteld. Hopelijk zal de koppeling goed gaan 6 september! En kunnen ze daar snel in!

MoppieFilou

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-21 19:44

Wil het zeker deze zomer nog af hebben dus jullie krijgen binnenkort zeker foto's! :D

NAIWHL

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-21 21:28

Oooh ziet er veelbelovend uit MoppieFilou :))
En wat fijn dat de operatie goed is gegaan.

Het deel van de cavia’s is af. Was flink doorwerken om alles gedaan te krijgen, maar zowel de cavia’s als ik zijn heel tevreden. Ter referentie. Het hok is 2,50 breed en 80cm diep. De konijnen krijgen ongeveer 4 meter hok en dan hun wei er nog aan vast ook.

Afbeelding

MoppieFilou

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-21 23:03

Dat is leuk geworden! :D Zullen de cavia's vast blij mee zijn inderdaad!

NAIWHL

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-21 09:40

MoppieFilou

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-21 11:19

Ben je niet bang dat het erg warm wordt als de zon erop staat met dat vaste plexiglas NAIWHL?

Denken jullie dat ik Loxicom die van juni 2021 vervallen is nog kan geven? Heb naar de dierenarts gebeld maar dan zou ik echt al naar de speciale spoedlijn moeten bellen, en ja, is zoiets echt spoed?

Lieffiefi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-21 11:46

Ik zie dat het een ontstekingsremmer is..?
Ik zou het niet doen. Met medicatie voor mijn dieren neem ik geen risico. Die maagjes zijn zo gevoelig.

Ligt eraan waar je het voor wilt geven, of het spoed is of niet natuurlijk..
Als je weet dat je dier pijn heeft telt dat, bij mij, als spoed.
Ik bel liever dan, vinden ze nooit erg.. :)
En advies over de telefoon is hier kosteloos.

MoppieFilou

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-21 13:30

Wij hebben het meegekregen als pijnstiller.

Ik weet niet zeker of ze pijn heeft, ze heeft wel gegeten, maar tegen dat zij stopt met eten moet ze echt al half dood zijn :+ . Ze is tenslotte gisteren geopereerd, zou gek zijn als ze geen pijn zou hebben.

Lieffiefi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-21 14:11

Dan zou ik gewoon bellen. Na een operatie een verandering in gedrag, niet positief dan is dat een alarmbel voor mij..

MoppieFilou

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-21 14:44

Maar het is niet dat ze zich echt duidelijk niet goed voelt hoor. Net nog een wortel gebracht en daar was ze blij mee. Ze zit nu ook in een hok binnen ipv in een grote ren buiten en ik kan mij ook wel inbeelden dat die wonde nog iets pijn doet. Heb net gevraagd aan een veearts die ik ken of ik die Loxicom nog kan geven, en die zei dat het geen probleem is. Dus dat heb ik haar nu gegeven. Denk dat ik haar straks gewoon weer naar buiten doe, daar is ze veel gelukkiger.

NAIWHL

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-21 17:36

Fijn dat je contact kon hebben. Ik heb een keer gehoord over medicatie dat na de datum de werking afneemt, maar hoeveel en wat en of dat echt zo is... En lekker als ze naar buiten kan. :j
Het heeft ook even tijd nodig.

En de zon staat achter op het hok en de ruiten zitten aan de schaduwkant. Tot nu toe was dat ook nog geen probleem met de eerdere hokken die er stonden.

MoppieFilou

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-21 23:05

Denk inderdaad dat het vooral iets minder werkzaam zal worden, maar niet per se schadelijk ofzo. Ben zo thuis, dan ga ik even kijken of ik ze naar buiten doe of toch nog een dagje binnen houd.

Oh ja dan zal het vast geen probleem zijn!

NAIWHL

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-21 10:32

Ik meng door het gemengde voer ook science selective en dat begint Max in elk geval al een beetje mee te eten. Zo wil ik ze heel langzaam gaan omzetten naar gewone korrel op den duur als het lukt.

Heb je ze naar buiten kunnen doen MoppieFilou? Hier is het vies miezerig weer.

MoppieFilou

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-21 10:45

Klinkt als een goede manier NAIWHL.

Ze zit voorlopig nog binnen. Twijfel heel erg wat ik moet doen. Ze eet nog niet zoals normaal. Harde dingen lijkt ze te laten liggen, groenten eet ze wel maar het duurt heel lang voor alles op is. En het is hier ook rotweer inderdaad. Ren is wel overdekt en er hangen zeilen tegen de wind, maar het is wel een stukje frisser buiten dan het nu binnen is natuurlijk.

MoppieFilou

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-21 12:15

Heb ze toch maar buiten gezet. Volgens mij was 't beestje echt niet blij binnen.

Maar blijf haar eetlust raar vinden. Als ik de ren in kom komt ze meteen aangelopen om te kijken of ik iets lekkers heb, maar dan mag je aanbieden wat je wilt, meestal laat ze het dan wel gewoon liggen. Lijkt bijna of haar mond pijn doet ofzo. Zo lang ze iets eet best gewoon nog even afwachten zeker?

NAIWHL

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-21 12:26

Heb je een mogelijkheid om te wegen? Dan krijg je een beetje een idee hoe het een beetje gaat.
Ik ben niet zo bekend met operaties bij konijnen, maar na mijn operaties had ik van intuberen last van mijn keel en was eten ook niet heel aangenaam. Zou het zoiets kunnen zijn? Ik weet niet of het bij konijnen gebeurd.

MoppieFilou

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-21 13:06

Dat is wel een goed idee inderdaad.

Dat was ik ook aan het denken, maar geen idee of ze dat bij konijnen ook zo doen.

HorseTimeXL

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-21 11:21

Afbeelding
Volgens Bram kan je overal slapen :') . Zitten nu 7 dagen wormkuur. De eerste 3 dagen vond ik zo verschrikkelijk het toedienen. Het was zo gevecht.. maar hij lijkt zicht gelukkig nu meer over te geven.. nog 3 weken te gaan.