Puppy erbij 2020

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

kiwiwitje

Re: Puppy erbij 2020

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-20 21:52

Ik vind t ook zeker hygiënischer en zelfs mooier. Maar ja die snorharen hebben wel een functie. :)

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-20 22:00

Ik knip Kymo zijn baard altijd en laat de snorharen zitten. Wel wat meer werk maar iets in mij wil die niet er af halen. Verder pluk ik hem met de hand

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-20 22:14

Ga ik eens naar kijken KimD!, dankjewel :) Voor als de buren weer een feestje hebben tot 4 uur in de ochtend :)

Anna79

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-20 22:53

KimD schreef:
Anna79 schreef:
Ik haak even in op de snuitjes scheerdiscussie aangezien ik een poedel heb. Ik denk dat je dat alleen kunt begrijpen als je zelf een poedel hebt. Het wordt inderdaad een ranzige boel als je het door laat groeien. Ook bij de lippen groeien de haren flink door, het is best onhygiënisch. Persoonlijk heb ik er veel meer moeite mee dat poedels in zo'n lange vacht geshowd moeten worden want dat is pas ongemakkelijk voor de hond. Elke week helemaal wassen en drogen en in de elastieken. Helemaal in model geknipt moeten worden, uren op de tafel. Dat vind ik persoonlijk sneu. Mila haar snuit is ook geschoren, de snorharen groeien enorm hard dus er staat zo weer een stukje aan. Het zal gerust niet natuurlijk zijn, maar laten we wel wezen er zijn weinig hondenrassen die dat wel zijn.
Een poedel is een ras dat goed in elkaar zit en voor zover ik weet niet beperkt wordt in zijn functioneren.

Het beperkt zeker niet in functioneren. Maar zoals ik zei doen gecoupeerde oren en staart dat ook niet.

Snorharen hebben wel degelijk een functie, alleen nemen bij die met het blote oog niet waar. Net zoals wij niet waarnemen wat er zich allemaal in hun neus afspeelt. Of dat er rassen zijn waarbij de oren een functie hebben bij het reukvermogen.

Als we dus de snorharen afscheren nemen er de 'handicap' niet waar, de hond past zich daar (heel makkelijk) op aan.

Bij gecoupeerde oren nemen we de handicap gedeeltelijk waar. Oren ontstoken, vieze oren, maar zeker ook niet altijd. Net zoals de staart, een hond past zich aan, maar de staart wordt voor veel dingen gebruikt.

We kunnen voor alles een smoes verzinnen waarom we iets wel of niet doen, maar we kunnen niet ontkennen dat we dat vooral doen omdat wij mensen het handig / mooi vinden.

Wat wil je hier dan mee zeggen??? Dat het een smoes is dat ik mijn hond een hygiënische bek wil laten hebben? Ik doe dat omdat het in mijn optiek beter is voor de hond. Niet alleen bij de bek maar ook bij de ogen blijft het dan veel schoner. Sorry hoor maar ik snap niet waar dit hele verhaal voor nodig is. Je mag haar wel een paar maanden lenen (maar niet heus) dan begrijp je wel waar poedeleigenaren het over hebben.

cinniz123

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-20 22:59

Hier worden gezichtjes ook gewoon geschoren,ook in de salon.

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-20 22:59

Afbeelding
Heeeee baas! Ik was even buiten hoor maar nu weet je in ieder geval dat ik er weer ben.
Ok.
Doei.

Baas ondertussen nekverrekking want op de één of andere manier moet ze continu aan de verkeerde kant zitten, maar ach, je gaat er van houden. :P

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-20 23:00

Lieve Mera! Even kroelen

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-20 23:22

Anna79 schreef:
Wat wil je hier dan mee zeggen??? Dat het een smoes is dat ik mijn hond een hygiënische bek wil laten hebben? Ik doe dat omdat het in mijn optiek beter is voor de hond. Niet alleen bij de bek maar ook bij de ogen blijft het dan veel schoner. Sorry hoor maar ik snap niet waar dit hele verhaal voor nodig is. Je mag haar wel een paar maanden lenen (maar niet heus) dan begrijp je wel waar poedeleigenaren het over hebben.

Calm your tits girl! :*

Ik zeg dat WIJ als MENSEN makkelijk smoesjes zoeken om iets te doen aan het uiterlijk van de hond om ONS daar ZELF beter bij te laten voelen. Een hond interesseert die smerige bek niet, ONS wel.

Ik hoef overigens jouw poedel ook niet om te weten hoe een poedel functioneert en in elkaar zit. We hebben er genoeg ijnde familie gehad. :) Ik heb er zelfs een in training as we speak, ook zonder snorharen. :=

xLaraaj

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-20 23:41

Omdat een hond geen snorharen heeft vind hij zijn weg niet meer naar huis? :o?

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-20 23:46

Ik vind ook dat de snorharen een functie hebben. Je kan prima hun neus trimmen zonder alle stortgaten er af te halen. Niet voor niets dat in bijna alle landen snorharen op show er op moeten zitten. Net als oren en staart

Simoonzel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-20 00:32

Eerlijk zijn de snorharen me het niet waard om een uur te gaan zitten klooien om ze allemaal te ontwijken (al met al zal de hond daar ook minder onder lijden..). Ze groeien wel veel sneller dan de rest van het haar valt me op. Na een week steken er alweer heel duidelijk snorharen boven de rest uit en ze worden tot nu toe niet langer dan ze na 2 weken zijn (ongeveer 1,5 cm).
Al met al kan ik het dus nog steeds niet als iets ingrijpends zien, zoals in de eerste week van een pup de staart eraf knippen zonder verdoving. Ja ik doe het voor mijn eigen gemak (en een beetje het zijne als je erin meeneemt dat ik anders 2x per dag zijn gezicht moet wassen, maar dat daar gelaten). Zou ik het doen als ik het idee had dat het hem benadeelde, nee, daar ben ik ook eerlijk in. Ik zou ook nooit voorstander kunnen zijn van couperen, brachycephale rassen of hondjes die zo klein zijn gefokt dat ze geen hond meer kunnen zijn. Maar ik denk dat iedereen hier zich daarin kan vinden... :D

Kaus

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-20 00:44

xLaraaj schreef:

Ja, dat is dus wat ze in Peru denken. Ze denken daar kennelijk dat een hond zonder snorharen niet kan ruiken en vorige geuren vergeet. Maar we hebben het dan dus ook niet over Nederland of België :=

Ik heb hier niet zo'n mening over :') Ik denk eerder dat we verder terug al de 'fout' in zijn gegaan met het creëren van een vacht die zo strak onderhouden moet worden dat er zulke keuzes gemaakt moeten worden.

xLaraaj

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-20 00:53

Had je bijna niet herkent met je nieuwe “profielfoto” of hoe je dat ook noemt kaus ! :P

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-20 00:56

Kaus schreef:
xLaraaj schreef:

Ja, dat is dus wat ze in Peru denken. Ze denken daar kennelijk dat een hond zonder snorharen niet kan ruiken en vorige geuren vergeet. Maar we hebben het dan dus ook niet over Nederland of België :=

Ik heb hier niet zo'n mening over :') Ik denk eerder dat we verder terug al de 'fout' in zijn gegaan met het creëren van een vacht die zo strak onderhouden moet worden dat er zulke keuzes gemaakt moeten worden.

De mens ik die vacht zo onderhouden. Een poedel heeft exact dezelfde vacht als bv een puli of een Komondor. Die rassen worden helemaal op een andere manier onderhouden. Maar als je ene puli zou uitkammen krijg je een poedel vacht. Laat je ene poedel groeien krijgende die typische dreadlocks.

xLaraaj

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-20 01:03

Maar de coupes voor een poedel hebben van oudsher een belangrijke functie dus zijn maar niet onozele uitvindingen zoals iemand hier zei.
(Snorharen discussie terzijde)

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-20 01:24

xLaraaj schreef:
Maar de coupes voor een poedel hebben van oudsher een belangrijke functie dus zijn maar niet onozele uitvindingen zoals iemand hier zei.

:j

Vitale gebieden werden niet geschoren voor bescherming, de rest wel zodat de poedel niet te zwaar werd voor de (water)jacht.

Alleen is er één verschil. Die poedels werden geschoren en klaar. De huidige poedels in dat patroon worden geschoren, gemodelleerd, geknipt, en gestyled. Het moet er uiteraard strak en perfect uitzien. Dat was voor de jacht uiteraard niet zo van belang.

Heb je net uren en uren aan je poedel gewerkt, hupst ie het water in voor een eend. :+

Anna79

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-20 08:30

Kaus schreef:
xLaraaj schreef:

Hier ben ik het mee eens. Onddanks dat ik mede door de niet verharende vacht voor een poedel heb gekozen (en omdat ze natuurlijk superleuk is <3 ) denk ik soms wel eens; beestje wat een gedoe elke keer met het trimmen. Voor de hond dan hè! Ik trim haar dan ook zo onderhoudsvriendelijk mogelijk en maak het zo gezellig mogelijk op de trimtafel. 1x in de 8 weken alles kort. Snuit en tenen 1x per 4 weken ongeveer.

Maar wat Simoonzel ook al zegt, er zijn dan natuurlijk zat rassen te benoemen die niet bepaald natuurlijk zijn. Bij de poedel is het eigenlijk alleen de vacht...en oké de snorharen :+

xLaraaj

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-20 09:12

KimD schreef:
xLaraaj schreef:

:j

Vitale gebieden werden niet geschoren voor bescherming, de rest wel zodat de poedel niet te zwaar werd voor de (water)jacht.

Alleen is er één verschil. Die poedels werden geschoren en klaar. De huidige poedels in dat patroon worden geschoren, gemodelleerd, geknipt, en gestyled. Het moet er uiteraard strak en perfect uitzien. Dat was voor de jacht uiteraard niet zo van belang.

Heb je net uren en uren aan je poedel gewerkt, hupst ie het water in voor een eend. :+

Ik denk dat die dan in het water mag blijven :j _-:(

Kaus

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-20 09:48

Ik vond het wel eens tijd voor een nieuwe avatar Lara := Had deze een jaar of vijf denk ik? Werd oud. _O-

CupCakes_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-20 09:55

kaus ik moest ook even goed kijken naar je nieuwe avatarding :+

Hoe goed zijn jullie bekend met het werken voor voer?

In overleg met de trainer van de hondenschool gaan we dit nu bij Jip toepassen. Hij luisterde namelijk helemaal niet meer, had geen aandacht/focus voor degene met wie hij buitenliep en was niet te bereiken met andere beloningen/speeltjes.

Vanochtend het eerste rondje gedaan met zijn voer en ik moet zeggen hij had al wel meer aandacht bij mij ipv voor al het andere wat buiten liep.

Ik was eerst wat sceptisch hierover, maar heb al een paar ervaringen gehoord dat het echt werkt.

Afbeelding

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-20 09:58

Als in; geen eten meer geven maar dit geven dmv beloning tijdens t werken?
Of belonen met voer/snacks? :P

CupCakes_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-20 10:03

Hij moet er echt voor 'werken' dus dat krijgt hij als beloning met een mix van 'extra lekkers'.

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-20 10:08

kiwi
Alleen maar leuk als je kunt switchen met kleurtjes haha! En mooie foto’s weer van je knapperd! Ze oogt ineens echt al goed volwassen moet ik zeggen.

xDenies
Ah bedankt voor de uitleg. Snap idd wel dat je die 2 uit elkaar wilt houden en dan is het idd fijn als ze vooraf gewend is aan de bench ja. Weetniet of ik het goed mee gekregen heb maar je gaat nu kijken om nog een bench boven erbij te zetten voor d’r? Dat is hopelijk de oplossing dan :) En een workout voor je nek spieren krijg je van d’r, wat lieeffff hihi ;)

suze
Haha ja die oor flufjes vind ik echt zo leuk hihi. Staat Ylvi ook zo schattig. En lijkt me heel leuk om eens af te spreken. Misschien in maart/april een datumpje prikken? En wat een heerlijke foto van die 2 weer. Wat zijn het toch beauties. Ik wil zo graag knuffelen als ik ze zie haha.

Kaus
Dankjewel!

Cupcakes
Geef je normaal het voer nog redelijk kort voor de training dan? Want dat wordt sowieso afgeraden. Ik geef een behoorlijk aantal uren voor de les namelijk geen eten meer bv zodat ze eigenlijk wel een beetje honger heeft ja. Maar als Jip wel op gewoon voer reageert ipv andere beloningen zou ik daar ook zeker gebruik van maken. Zou ik heel blij mee zijn geweest als Arya het met gewoon voer zou doen buiten met trainen, lol. Maar fijn dat het in ieder geval wel goed lijkt te helpen, dan kun je daar hopelijk goed mee verder nu! En verder train ik hier thuis eigenlijk niet op vaste tijden, maar een beetje hoe het uitkomt tijdens het wandelen; of bepaalde situaties dan zijn zoals ik ze wil en ik daar gebruik van maak. Sowieso verschillen de wandeltijden hier vaak wel, dus dan zit er meestal ook wel weer even wat tijd tussen de wandeling en de laatste voerbeurt. Ik gebruik op de training overigens ook heel slecht met momenten stukjes knakworst/smac icm de eenden/konijn/etc stukjes die ik bij kiwi koop - dan wel alleen op momenten dat ik de focus even kwijt ben bv en als die weer terug is ga ik weer meteen over op de andere trainers. Hier thuis gebruik ik alleen de konijn/eend/etc. stukjes van kiwi.

Hier een pupsel die de laatste tijd misselijk is in de ochtend. Had jij daar niet iets voor Kiwi, wat je aan een van jouw honden gaf? Arya krijgt dus ’s avonds voor we naar bed gaan eten en ik bied het dan ’s morgens aan nadat Lucien en Milan de deur uit het zijn, wat naar mijn idee nog vrij op tijd is aangezien ze in de avond ook nog best laat krijgt. Maar in eerste instantie dan wil ze het dus niet eten - en ook niet als we opstaan 's morgens want dan is ze druk bezig met spelen en kijken wat iedereen doet die zich klaarmaakt voor werk/school, etc en dan heeft ze de rust niet. En als ze het niet eet als ik het aanbied, dan haal ik het weer weg en dan verstop ik erna een paar stukjes konijn filet erin - iets wat ik eigenlijk echt niet wil stimuleren (zo fout), om d’r op deze manier aan’t eten te krijgen - en dan gaat ze het wel eten. Maar net moest ze dus ook spugen op een lege maag, al voor ik de kans had om d’r eten te geven. Zojuist heeft ze het dan wel weer opgegeten. En de rest van de dag heeft ze nooit ergens last van, echt alleen in de ochtend dus. Misschien de training verplaatsen naar een ander tijdstip, als je een beetje tussen voerbeurten in zit bv. of tegen de volgende voerbeurt aan zit en ze meer honger zullen hebben. Maar als dit vanochtend zo goed gewerkt heeft, zou ik daar ook op proberen voort te gaan :)
Laatst bijgewerkt door cursebreaker op 24-01-20 10:14, in het totaal 1 keer bewerkt

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-20 10:13

CupCakes_ schreef:
kaus ik moest ook even goed kijken naar je nieuwe avatarding :+

Hoe goed zijn jullie bekend met het werken voor voer?

In overleg met de trainer van de hondenschool gaan we dit nu bij Jip toepassen. Hij luisterde namelijk helemaal niet meer, had geen aandacht/focus voor degene met wie hij buitenliep en was niet te bereiken met andere beloningen/speeltjes.

Vanochtend het eerste rondje gedaan met zijn voer en ik moet zeggen hij had al wel meer aandacht bij mij ipv voor al het andere wat buiten liep.

Ik was eerst wat sceptisch hierover, maar heb al een paar ervaringen gehoord dat het echt werkt.

[ [url=m/eFgNk0.jpg]Afbeelding[/url] ]

Werken voor voer als in een soort clickertraining? Of gewoon voer voor de neus houden als afleiding?
Dat eerste doe ik veel. Met paard én met hond. Voor de hond moet het wel iets héél lekkers zijn, wil hij ervoor willen werken hoor, die van mij is meer speeltjes/ piepjesdingen gedreven dan voedselgedreven. Maar het principe werkt wel.

Voer voor de neus houden als afleiding hoor ik ook wel eens om gedrag even kort om te buigen, maar vind ik zelf meer een soort 'omkopen' en weet ook niet of dat op langere termijn blijft werken. Voor acute situaties wel handig.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-20 10:15

CupCakes_ schreef:
Hij moet er echt voor 'werken' dus dat krijgt hij als beloning met een mix van 'extra lekkers'.

Ik zou juist denken aan iets extra lekkers proberen als de oplossing die je nu geboden is.

Eerste gedachte die in mijn opkomt is dat de snoepjes/beloning die je bij je had dus niet interessanter is dan hetgeen dat jij van hem vraagt.

Waar beloonde je mee?