Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
KimD schreef:Anna79 schreef:Ik haak even in op de snuitjes scheerdiscussie aangezien ik een poedel heb. Ik denk dat je dat alleen kunt begrijpen als je zelf een poedel hebt. Het wordt inderdaad een ranzige boel als je het door laat groeien. Ook bij de lippen groeien de haren flink door, het is best onhygiënisch. Persoonlijk heb ik er veel meer moeite mee dat poedels in zo'n lange vacht geshowd moeten worden want dat is pas ongemakkelijk voor de hond. Elke week helemaal wassen en drogen en in de elastieken. Helemaal in model geknipt moeten worden, uren op de tafel. Dat vind ik persoonlijk sneu. Mila haar snuit is ook geschoren, de snorharen groeien enorm hard dus er staat zo weer een stukje aan. Het zal gerust niet natuurlijk zijn, maar laten we wel wezen er zijn weinig hondenrassen die dat wel zijn.
Een poedel is een ras dat goed in elkaar zit en voor zover ik weet niet beperkt wordt in zijn functioneren.
Het beperkt zeker niet in functioneren. Maar zoals ik zei doen gecoupeerde oren en staart dat ook niet.
Snorharen hebben wel degelijk een functie, alleen nemen bij die met het blote oog niet waar. Net zoals wij niet waarnemen wat er zich allemaal in hun neus afspeelt. Of dat er rassen zijn waarbij de oren een functie hebben bij het reukvermogen.
Als we dus de snorharen afscheren nemen er de 'handicap' niet waar, de hond past zich daar (heel makkelijk) op aan.
Bij gecoupeerde oren nemen we de handicap gedeeltelijk waar. Oren ontstoken, vieze oren, maar zeker ook niet altijd. Net zoals de staart, een hond past zich aan, maar de staart wordt voor veel dingen gebruikt.
We kunnen voor alles een smoes verzinnen waarom we iets wel of niet doen, maar we kunnen niet ontkennen dat we dat vooral doen omdat wij mensen het handig / mooi vinden.
Anna79 schreef:Wat wil je hier dan mee zeggen??? Dat het een smoes is dat ik mijn hond een hygiënische bek wil laten hebben? Ik doe dat omdat het in mijn optiek beter is voor de hond. Niet alleen bij de bek maar ook bij de ogen blijft het dan veel schoner. Sorry hoor maar ik snap niet waar dit hele verhaal voor nodig is. Je mag haar wel een paar maanden lenen (maar niet heus) dan begrijp je wel waar poedeleigenaren het over hebben.
xLaraaj schreef:Omdat een hond geen snorharen heeft vind hij zijn weg niet meer naar huis?
Kaus schreef:xLaraaj schreef:Omdat een hond geen snorharen heeft vind hij zijn weg niet meer naar huis?
Ja, dat is dus wat ze in Peru denken. Ze denken daar kennelijk dat een hond zonder snorharen niet kan ruiken en vorige geuren vergeet. Maar we hebben het dan dus ook niet over Nederland of België![]()
Ik heb hier niet zo'n mening overIk denk eerder dat we verder terug al de 'fout' in zijn gegaan met het creëren van een vacht die zo strak onderhouden moet worden dat er zulke keuzes gemaakt moeten worden.
xLaraaj schreef:Maar de coupes voor een poedel hebben van oudsher een belangrijke functie dus zijn maar niet onozele uitvindingen zoals iemand hier zei.
(Snorharen discussie terzijde)
Kaus schreef:xLaraaj schreef:Omdat een hond geen snorharen heeft vind hij zijn weg niet meer naar huis?
Ja, dat is dus wat ze in Peru denken. Ze denken daar kennelijk dat een hond zonder snorharen niet kan ruiken en vorige geuren vergeet. Maar we hebben het dan dus ook niet over Nederland of België![]()
Ik heb hier niet zo'n mening overIk denk eerder dat we verder terug al de 'fout' in zijn gegaan met het creëren van een vacht die zo strak onderhouden moet worden dat er zulke keuzes gemaakt moeten worden.
KimD schreef:xLaraaj schreef:Maar de coupes voor een poedel hebben van oudsher een belangrijke functie dus zijn maar niet onozele uitvindingen zoals iemand hier zei.
(Snorharen discussie terzijde)![]()
Vitale gebieden werden niet geschoren voor bescherming, de rest wel zodat de poedel niet te zwaar werd voor de (water)jacht.
Alleen is er één verschil. Die poedels werden geschoren en klaar. De huidige poedels in dat patroon worden geschoren, gemodelleerd, geknipt, en gestyled. Het moet er uiteraard strak en perfect uitzien. Dat was voor de jacht uiteraard niet zo van belang.
Heb je net uren en uren aan je poedel gewerkt, hupst ie het water in voor een eend.
CupCakes_ schreef:kaus ik moest ook even goed kijken naar je nieuwe avatarding![]()
Hoe goed zijn jullie bekend met het werken voor voer?
In overleg met de trainer van de hondenschool gaan we dit nu bij Jip toepassen. Hij luisterde namelijk helemaal niet meer, had geen aandacht/focus voor degene met wie hij buitenliep en was niet te bereiken met andere beloningen/speeltjes.
Vanochtend het eerste rondje gedaan met zijn voer en ik moet zeggen hij had al wel meer aandacht bij mij ipv voor al het andere wat buiten liep.
Ik was eerst wat sceptisch hierover, maar heb al een paar ervaringen gehoord dat het echt werkt.
[ [url=m/eFgNk0.jpg]Afbeelding[/url] ]
CupCakes_ schreef:Hij moet er echt voor 'werken' dus dat krijgt hij als beloning met een mix van 'extra lekkers'.