[HK] Show je aquarium II!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-16 20:49

Ik heb mopani hout, is vrij goedkoop.
Inderdaad wel goed laten weken in warm water, maar alsnog geeft het dan wel een tijd nog een bruine kleur af hoor :j

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-16 21:05

Ik weet nieteens wat voor hout ik heb :+
Iemand die dat uit mijn bestaande foto's kan zien? T is erg donker, ben nu niet thuis dus kan ook geen nieuwe foto maken..

Afbeelding

DiscoDipp

Re: [HK] Show je aquarium II!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-16 21:07

Dat is kienhout :)

Mioux

denk meer mangrove

DiscoDipp

Is dat niet t zelfde? Uit zon turf of modder laag? Haha

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-16 21:21

Kozbi schreef:
Is dat niet t zelfde? Uit zon turf of modder laag? Haha

Het gebruik van mangrovehout is normaalgezien niet schadelijk voor je aquarium. In het hout zelf zit weinig of geen zout meer (toch alleszins niet veel meer dan in gewoon hout).

Het verschil tussen mangrovehout bestaat daarin dat er vooral meer zout voorkomt in de houtvaten (xyleem) die het water door de plant transporteren. Ook in de sapvaten (floeem) zit meer zout. Dat is nodig om de osmotische drukken te reguleren (waar het meeste zout zit, is de concentratie het laagst, dus daar gaat het meeste water heen, zodat een osmotisch evenwicht benaderd wordt). De houtvaten zijn doorgaans ook steviger omdat ze sterkere drukverschillen moeten aankunnen. Vandaar dat mangrovehout zwaarder is.
Als hout dood is, dan zit er echter geen water/sap meer in die vaten. Zout blijft meestal ook niet achter. Het hout dat in je aquarium zit wordt daarenboven ook nog eens gestoomd (en dikwijls gezandstraald) om schors, organismen e.d. ervan af te halen en er gladder/mooier te doen uitzien. Dat maakt dat er nog minder kans is op een 'teveel' aan zout.

Mangrove hout zorgt ook voor een stabiel ph in het aquarium. Vaak als men kienhout toevoegt kan dat nog wel eens schommelen.

edit: Ook is kienhout vaak lichter als mangrove hout en word mangrove hout vaak verkocht onder t mom kienhout maar is het dus 90% gewoon mangrove hout :) kienhout zit vaak tussen mangrove en spiderwood in kwa kleur, en mangrove is donker bruin met soms iets rode teint erin. Kienhout is lichtbruin.

DiscoDipp

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-16 21:23

Oh hahahaha in mijn ogen zijn ze hetzelfde hahah :+

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-16 21:23

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-16 21:46

Op basis van je uitleg denk ik dan idd mangrove hout. De donkere (rood achtige) kleur herken ik hier heel erg in. Maakt dit dan ook dat je water een bruinere kleur heeft? Ik doe namelijk steeds mn best om mn bak wat 'schoner van kleur' te krijgen, maar dit lijkt eigenlijk niet te verbeteren. :+ vooral mijn moeder zeurt daarover

Thrive

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-16 21:47

Hee dames! Nog een fijn 2016 gewenst! Heb door de drukte niet echt de tijd gehad om mee te praten, maar ik lees wel gewoon mee :)

Ik zag iemand vragen naar ervaring met het filterzand van Wilfred Haan. Ik heb het een maand terug besteld, het was de volgende dag al binnen, de service is erg goed en ik ben ook zeer tevreden over het zand. Heb het een paar keer uitgespoeld, in mijn aquarium gedaan en mijn water is ook bijna niet troebel geweest :)

Heel veel plezier met de herinrichting van je aquarium LoveUggs! En wel foto's maken hè :D

En wat een ontzettend toffe vissen een paar pagina's terug Mioux!

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-16 22:01

Tasserd schreef:
Hee dames! Nog een fijn 2016 gewenst! Heb door de drukte niet echt de tijd gehad om mee te praten, maar ik lees wel gewoon mee :)

Ik zag iemand vragen naar ervaring met het filterzand van Wilfred Haan. Ik heb het een maand terug besteld, het was de volgende dag al binnen, de service is erg goed en ik ben ook zeer tevreden over het zand. Heb het een paar keer uitgespoeld, in mijn aquarium gedaan en mijn water is ook bijna niet troebel geweest :)

Heel veel plezier met de herinrichting van je aquarium LoveUggs! En wel foto's maken hè :D

That was me! Ik heb het gister besteld, en hij heeft gister avond direct voor me besteld en krijgt het dinsdag binnen, dus gok dat ik het woensdag binnen heb, anders donderdag.

Ennee ik ga zeker foto's spammen!

Ik wil het zand trouwens in kleine beetjes uitspoelen, ik heb een prima zeef ervoor dus een paar keer goed omspoelen onder de kraan moet lukken. Dat dan in mn aquarium en dan weer de volgende lading. Ik denk namelijk niet dat ik ergens 25 kilo zand kwijt kan om om te spoelen en dan weet ik in elk geval dat het meteen goed gebeurd :+
Laatst bijgewerkt door LoveUggs op 03-01-16 22:11, in het totaal 1 keer bewerkt

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-16 22:10

LoveUggs schreef:
Op basis van je uitleg denk ik dan idd mangrove hout. De donkere (rood achtige) kleur herken ik hier heel erg in. Maakt dit dan ook dat je water een bruinere kleur heeft? Ik doe namelijk steeds mn best om mn bak wat 'schoner van kleur' te krijgen, maar dit lijkt eigenlijk niet te verbeteren. :+ vooral mijn moeder zeurt daarover

Klopt de mangrove hoor je veel dat het zoals de natuurlijke wateren de kleur wat geeft

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-16 22:11

LoveUggs schreef:
Tasserd schreef:

That was me! Ik heb het gister besteld, en hij heeft gister avond direct voor me besteld en krijgt het dinsdag binnen, dus gok dat ik het woensdag binnen heb, anders donderdag.

Ennee ik ga zeker foto's spammen!

Heb je een site? moet binnenkort ook weer bestellen :P

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-16 22:17

Voor het zand?
Ik heb via Facebook contact op genomen met Winfred Haan. 6.50 en er komen geen extra verzendkosten bij!

DiscoDipp

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-16 22:26

Ik ben kei fan van mopani hout, na 2 keer met warm water gespoeld te hebben geeft het helemaal niks af!

Ik heb dinsdag eindelijk mijn gesprek met de uroloog.. Verschrikkelijk zenuwachtig.. Hoop dat ik dan eindelijk te horen krijg wat er gaat gebeuren.

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-16 22:52

Maponi heb ik ook gehad, vond ik ook heel mooi !

edit gaat eens winfred haan dan bericht doen

edit 2 ik zocht op winfred haan maar krijg een riool bedrijf ?

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-16 23:05

Spannend Kozbi! Sterkte met de zenuwen!

Mioux, dat klopt!

Afbeelding

Deze is het. Gewoon een pb sturen, en zeggen dat je gehoord hebt over het filterzand, en dat je interesse hebt.

Je krijgt dan dit bericht van hem;
Filterzand bodem bedekking

Filterzand is de ideale bodem bedekking voor het aquarium.
Door de ronde korrel is het veilig voor bodemvissen en voorkomt het bodemrot. Tevens is het vrij van kalk en natrium.

Leverbaar in drie korrels groottes:
0,40 - 0,80mm
0,71- 1,25mm
1,00 - 2,00mm

Wordt geleverd per zak van 25 kg. circa 16,5 ltr.
Prijs: € 6,50 per zak.

Gratis bezorgd in Nederland en België.

En daarna als je doorgeeft wat je wilt hebben de manier van betalen enzo.
Op Facebook in elk geval een hele hoop goede recenties, ook foto's van zijn zand etc, daardoor durfte ik voor die 6.50 het te vertrouwen :+

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-16 23:06

oke super ! Dankje ga ik hem eens bericht doen !

fleurtjeuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-16 23:14

Bij mij doet 1plant het heel goed, en de ander heb ik twijfels over.
De eerste is mijn rode plant. Prachtig van kleur, maar is nu toch wel erg hoog, en met zo veel slierten eraan...
Ik zou hem graag snoeien maar ik weet niet hoe.
Iemand tips?
Afbeelding

De 2e is de plant die ik laatst nieuw heb gekocht. Mooi van kleur, maar hij 'verdwijnt' een beetje. Er vallen gaatjes is, hij verdunt ofzo. Iemand tips, ideeën, suggesties of moet ik geduld hebben en moet ie aansterken?
Afbeelding

DiscoDipp

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-16 23:24

Bedankt!

Wat voor soort plant is de 2de? Lijkt een zwaardplant.. Maar als het een crypto is dan weet ik je wel te helpen :)

Ik wil graag naar een bijna 4 jarige merrie gaan kijken van de hengst Nando.. Heeft iemand hier ervaring met halve tuigers? Ofja kwpn tuigpaard. Ze loopt erg leuk maar ik weet niet of dit in de dressuur gewaadeerd word.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-16 23:24

Ik heb zoiets als die rode.
Ik knip het bovenste stuk er af,ongever 1/4 van de plant
stop dat in de grond en dan groeit het weer verder :j
Anders keertje proberen met een stukje en kijken hoe dat gaat?

fleurtjeuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-16 23:26

Wat zou ik moeten doen als het een crypto is Kozbi?
Ik heb geen idee meer wat het is..

DiscoDipp

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-16 23:34

Verslijmde bladeren een handje helpen, dus wegknippen. Het plantje niet verplaatsten verder afblijven, als je dat nog niet hebt, voeding onder de wortels duwen en een keer meer planten voeding erin schudden en wat water verversen.

Cryptos hebben de vervelende eigenschap dat ze bijna letterlijk wegsmelten als je ze net plant op verplaatst, maar de wortel leeft wel verder, deze slaat als ie sterk genoeg ik na een tijdje uit en dit is ook weer de submerse versie.

Ik raad je aan naar zijn voeding te kijken, vieze blaadjes voorzichtig weg knippen, absoluut niet aan gaan trekken. En als je hem nu al niet mooi vind staan op die plaats dan verplaats m nu alvast anders begint dat proces straks weer :)

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 00:06

Kozbi schreef:
Bedankt!
Ik wil graag naar een bijna 4 jarige merrie gaan kijken van de hengst Nando.. Heeft iemand hier ervaring met halve tuigers? Ofja kwpn tuigpaard. Ze loopt erg leuk maar ik weet niet of dit in de dressuur gewaadeerd word.

Ik kan morgen wel een vriendin van mij een appje sturen? Haar oom fokt in tuigers dacht
Ik, en zelf heeft ze ook een tuigen, weet de afstamming daar alleen niet van.

DiscoDipp

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 00:19

LoveUggs schreef:
Kozbi schreef:
Bedankt!

Ik kan morgen wel een vriendin van mij een appje sturen? Haar oom fokt in tuigers dacht
Ik, en zelf heeft ze ook een tuigen, weet de afstamming daar alleen niet van.

Als je dat zou willen doen heel graag!