Border collie topic!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Zoe_97

Re: Border collie topic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-16 14:55

dankje voor de uitleg. ik weet dat je leiders er op eht zicht uit kan pikken (maar die kunnen dus niet in dit nest zitten?) als dit geen gezondheidsproblemen oplevert vindt ik het hebben van een drager geen probleem (wordt ene werkhond/sporthond, geen fokhond).
DNA testen weet ik niet of die voor de keuze van pups al binnen zullen zijn

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-16 15:39

Ik heb begrepen dat de lijders niet de 8 weken halen.
Een drager is geen probleem.

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-16 15:40

dat las ik net inderdaad ook, maar er zijn uitzonderingen. de oudste bekende leider werd 2 jaar en 8 maanden

TeSzZz

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-16 16:09

Er is idd geen kans op lijders. Elke pup heeft 50% kans om drager of vrij te zijn. Drager is op zich geen probleem, voor zover bekend geeft dat geen klachten. Alleen als je in de toekomst wil fokken moet je er rekening mee houden dat je tegen die tijd een vrije partner zoekt.
Om welke fokker gaat het? :)

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-16 16:13

the border inn in de belgische ardennen. heb je hier ervaring mee? ik krijg en heel positief gevoel bij hun

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-16 16:38

Ik heb hun website eens doorgesnuffeld, ík krijg er een heel negatief gevoel bij; niet een fokker waar ik een pup van zou willen hebben.

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-16 16:40

Kuggur schreef:
Ik heb hun website eens doorgesnuffeld, ík krijg er een heel negatief gevoel bij; niet een fokker waar ik een pup van zou willen hebben.

mag ik vragen waarom?
Ik wil graag een pup van een goede fokker. de teef van dit nest leeft in een pleeggezin dus heeft naast het fokken nog een goed leven. dat sprak me vooral aan

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-16 16:49

Het ziet er naar uit nogal op spannende kleurtjes gericht te zijn, vreemde wollige karakteromschrijvingen (weinig over de hond, veel over koffiesmaakjes...) merle fokhonden, véél fokhonden, en hoge productie.

En natuurlijk hoewel veel mensen hier weinig zal interesseren, maar voor mij een absolute dealbreaker, geen enkele selectie op werkvermogen. De fokhonden werken niet. Toch wordt er gesproken van werklijnen. Als je niet werkt met je honden (en als fokker moet je werken op hoog niveau) fok je geen werklijnen, punt.

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-16 16:54

merle maakt me niet zoveel uit. veel fokhonden zouden me ook afschrikken maar er zitten er meerdere in gezinnen wat het mij toch weer aantrekkelijker maakt. Dat het geen 100% werkers zijn is me ook minder belangrijk. ik wil een fijne huishond die elke dag uitdaging krijgt in vorm van hersnwerk en wandelingen, en enkele keren per week een leuke sporttraining (gehoorzaamheid en agility). ik hoef geen topper, gewoon een toffe hond. (en ik ben van mening, dat karakter ook door ervaring gevormd wordt.

Ook vindt ik op internet nergens negatieve ervaringen over de fokker.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-16 16:57

Er zou mijns insziens helemaal opgehouden moeten worden met het fokken van merle. Maar dat is wellicht een off-topic discussie.
Dat is trouwens afgezien van mijn mening dat kleur en uiterlijk sowieso geen leidende factoren in bc fok zouden moeten zijn.
Maar ik heb ook gemerkt dat discussie over het fokken voor werkvermogen hier nogal taboe is.

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-16 17:02

ik snap je mening hier helemaal in. er mag zeker meer op werkvermogen gefokt worden, maar voor mijn doel is dit niet nodig. Kleur is voor mij ook minder belangrijk (ik heb hier ook een gewone zwart-witte uit eht asiel lopen, met een flinke dosis werkvermogen).
merle ben ik inderdaad ook geen voorstander van, maar in de combi waarover ik spreek is dit niet van toepassing (komen rode en zwart witte pups uit).
Voor mijn doel is een hond met een will to please en ene gewone werklust meer dan voldoende!

JesdaJinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-16 17:55

Ik heb hier al eens gepost dat ik wat vaker met Jinn wil gaan fietsen maar dat het geen doen is want hij is nogal trekkerig en luistert eigenlijk gewoon niet.
Heb mijn zinnen er op gezet en ben gaan trainen. Ben nu een week verder en ik fiets nu heerlijk met hem. Het weg fietsen gaat nog met wat geblaf maar dat wordt ook al minder.

Hoe vaak zouden jullie nu fietsen?
Ik heb nu gedaan. 2 dagen fietsen. 2 dagen rust (kerstdagen). Vanaf de kerstdagen eigenlijk elke dag gefietst.
Het rondje is 1.1 km. Dus echt klein. Is dat te veel of zouden jullie meer rustdagen er in brengen> Om de dag dat rondje fietsen?

Edit:
Uiteraard wil ik dat gaan verlengen en langere afstanden gaan fietsen maar ben net begonnen.
Dit rondje houdt hij prima vol.

Machie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-16 18:13

Ik heb 0 problemen met merle. Maaaaar ik vind dat fokkers van border collies in eerste plaatst moeten fokken op werkvermogen. Een border hoort te kunnen werken. Ik heb er dan minder moeite mee dan een border niet bij de schapen werkt maar bv agility of gg doet op hoog niveau. Maar de hond moet mi kunnen werken.

Simbaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-16 20:03

Kuggur, waarom zou er niet met merle gefokt mogen worden? Ik dacht dat alleen merle x merle problemen zou geven? :)

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-16 20:37

Kuggur schreef:

Ik ken twee hondjes van daar persoonlijk, en ik zou er ook geen van willen.

Een van de twee die ik gezien heb aan de schapen beet nogal vaak en vies in de schapen :(
Ik heb liever een hond met sheepsense.

Voor iemand die niks met schapen gaat doen zal het niet uitmaken.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-16 20:49

Simbaa schreef:
Kuggur, waarom zou er niet met merle gefokt mogen worden? Ik dacht dat alleen merle x merle problemen zou geven? :)

Daarom dus, als er merle´s bestaan zullen er merle x merle kruisingen gebeuren al dan niet met opzet.
Ik vind dat een speciaal kleurtje dat soort ellende niet rechtvaardigd..

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-16 21:10

Ik heb sowieso niets met kleurtjes fokkerij, niet bij paarden, niet bij honden.

Kugur heeft hier wel een punt vind ik, aan de merle verdunning hangen diverse andere problemen en in sommige basis kleuren is merle niet altijd duidelijk te zien dus dan loop je het risico om per ongeluk dubbel merle te fokken en zo dus ongezonde pups.
Sommige fokkers vragen meer voor wen merle pup dus dan blijft het kleurtjes fokken wel interessant.

Wat betreft deze kennel, springt er voor mij niet echt positief uit. Op filmpje meerdere kamerkennels en teven in pleeggezinnen wordt mij te commercieel.

Machie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-16 21:26

Ook merle is gewoon te testen ;)
Ik heb geen moeite met merle maar je moet er wel bewust mee omgaan. Het uitsluiten van een hond op basis van kleur vind ik nog minder slim.

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-16 09:57

Afbeelding
Ik hou van merle!

heleenxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-17 22:48

Hallo,
Ik kom hier ook weer even mee kletsen als dat mag. Is alweer een tijd geleden, heb wel mee gelezen.

Wat kleur betreft? Als ik bedenk dat ik 13 jaar geleden pas voor de allereerste keer een blue merle border zag en ook voor het eerst een bruine, en de rest zwart-wit of driekleur was, kan ik alleen maar bedenken dat het ras er vast niet sterker op geworden zal zijn. Er is veel te veel geselecteerd op kleur, en ik zie er ook te veel problemen door komen. Epilepsie, doofheid, rugproblemen...
Doe mij dan maar zwart-wit :o

Verder is er wat anders op ons pad gekomen, canicrossen. Dus met je hond samen hardlopen, hond loopt aan een elastisch lijn voor je uit en trekt een beetje mee, waardoor je makkelijker loopt. Erg leuk om te doen als je hond graag werkt en trekt! Volgende week hebben we onze eerste wedstrijd.
Zijn er hier nog meer mensen die het doen?

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-17 08:29

Andere kleuren worden op het zelfde nagekeken als zwart wit. Zie echt geen probleem.
Ik heb 3 kleuren, bruin wit, ee red en dus de merle. Gewoon gezond.
Bij honden met een stamboom wordt zoveel getest.

mandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-17 19:23

Ja hier een canicrosser :) Wil het zelfs gaan uitbreiden naar bikejoring. Wij vinden het super leuk. Vandaag nog een rondje van 5 km gelopen.

heleenxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-17 21:09

Oh gaaf Mandje! Ik heb in december een workshop bikejoring en stepjoring gevolgd in Zorgvlied, erg leuk om te doen! Daar heb ik ook het tuig voor mijn hond en mezelf aangeschaft en ik ben daarna begonnen met canicrossen. Steppen en fietsen lijkt me ook erg leuk om vaker te doen, maar qua tijd en omgeving zie ik dat in de praktijk toch niet vaak gebeuren.
Ik ga volgende week meedoe met de canicross in Hilversum, de week erna canitrail in Beekhuizen. En jij?

mandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-17 23:10

Ik ben ook in Zorgvlied geweest :). Canicross al een tijdje. Wou proberen hoe Boco het voor de fietst zou doen. Nou hij vond het echt super ging nog enthousiaster dan met canicrossen. Inmiddels een (2de handse) mountainbike aangeschaft. Nu de ontheffing nog aanvragen. Ik probeer als er een canicross groep in de buurt traint mee te gaan. Heb afgelopen jaar wat wedstrijden mee gelopen die in de buurt waren. Erg leuk om te doen allemaal. Heb 1 groot nadeel. Woon in het Noorden van Nederland. Over het algemeen weinig bekendheid hier over deze sporten.

Knakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-17 13:54

JesdaJinn schreef:
Ik heb hier al eens gepost dat ik wat vaker met Jinn wil gaan fietsen maar dat het geen doen is want hij is nogal trekkerig en luistert eigenlijk gewoon niet.
Heb mijn zinnen er op gezet en ben gaan trainen. Ben nu een week verder en ik fiets nu heerlijk met hem. Het weg fietsen gaat nog met wat geblaf maar dat wordt ook al minder.

Hoe vaak zouden jullie nu fietsen?
Ik heb nu gedaan. 2 dagen fietsen. 2 dagen rust (kerstdagen). Vanaf de kerstdagen eigenlijk elke dag gefietst.
Het rondje is 1.1 km. Dus echt klein. Is dat te veel of zouden jullie meer rustdagen er in brengen> Om de dag dat rondje fietsen?

Edit:
Uiteraard wil ik dat gaan verlengen en langere afstanden gaan fietsen maar ben net begonnen.
Dit rondje houdt hij prima vol.

1.1 km is een makkie toch zeker?
ik fiets met de mijne soms wel rondjes van bijna 10km door het bos over de ruiterpaden, tussendoor stap ik best wel eens af voor een stappauze, maar het liefst gaat ze in 1x door, dit doe ik 1x in de week