gezellig praten over jouw konijn!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

SophieXAnni

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-15 19:41

Hoi! Ik heb zelf geen konijn maar mijn tante wil er 2 aanschaffen en ik denk dat ik er vaak te vinden zal zijn dus mag ik mee uitzoeken :) Ze heeft al onderzoek gedaan over het hok en voer, daar gaat ze mij nog over inlichten. Maar we hebben nog geen idee wat voor ras het gaat worden. Ik vind zelf Hollanders en Teddy's er heel leuk uitzien maar het karakter is belangrijker. Welk ras is over het algemeen lief en tam? En wat is de handigste combinatie met geslacht?

_Nancy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-15 19:55

Teddy's zijn zeker erg lief van karakter over het algemeen! Ervaringsdeskundige (2 teddydwergen). :D ;)

Wat betreft geslachten; een gecastreerde ram en voedster.

Ze moeten wel 2 keer per week gekamd worden en evt eens in de zoveel tijd geknipt.

Jeika

Re: gezellig praten over jouw konijn!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-15 19:57

2 voedsters kan ook. hollanders zijn ook superlief! ik heb er ook ervaring mee :)

_Nancy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-15 19:58

Kan, maar of het een hele handige combi is is een tweede..

Jeika

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-15 19:59

wij hebben hier gewoon 2 voedsters zitten. maar je hebt een punt, ze vechten als ze in de puberteit zijn. dus misschien is jouw optie inderdaad beter

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-15 20:01

SophieXAnni schreef:
Hoi! Ik heb zelf geen konijn maar mijn tante wil er 2 aanschaffen en ik denk dat ik er vaak te vinden zal zijn dus mag ik mee uitzoeken :) Ze heeft al onderzoek gedaan over het hok en voer, daar gaat ze mij nog over inlichten. Maar we hebben nog geen idee wat voor ras het gaat worden. Ik vind zelf Hollanders en Teddy's er heel leuk uitzien maar het karakter is belangrijker. Welk ras is over het algemeen lief en tam? En wat is de handigste combinatie met geslacht?

Teddy's zijn erg leuk, maar hun lange vacht heeft wel extra verzorging nodig! Veel mensen knippen de vacht ook naast het borstelen om klitten en vervilting te voorkomen. Dat is wel even een puntje van aandacht als je een langharig konijn neemt.

Qua geslachten zou ik zeer zeker een gecastreerde ram en een voedster aanraden. Deze combi gaat het best samen.
Mag ik vragen waar jij/je tante woont (per PB)? Wellicht zitten er een paar konijnenopvangen in de buurt.
Daar hebben ze vaak zelfs al koppeltjes zitten die op zoek zijn naar een nieuw baasje. Dan weet je al zeker dat de twee konijnen elkaar lief vinden!
Of je kunt een leuke voedster of gecastreerde ram in de opvang uitzoeken en daar vragen om die te koppelen aan een leuk vriendje of vriendinnetje op de opvang. Het voordeel is dat de mensen van de opvang de konijnen en hun karakter goed kennen en vast een leuk koppel kunnen samenstellen voor jullie.

Komen ze binnen op buiten te zitten? Ik zou wel zorgen voor lekker veel ruimte. Zo'n houten hok waar een ren onder zit is leuk als schuilhok, maar daar zou ik zeker een ruime ren aan vast maken.
Je kunt in dit topic al wel wat leuke voorbeeldjes vinden van huisvesting.

spookyskippy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-15 20:01

In totaal heb ik zelf 4 Hollanders gehad, geen een heeft ooit gebeten.
Gecastreerde ram en voedster is het meest ideaal.

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-15 20:05

Jeika schreef:
2 voedsters kan ook. hollanders zijn ook superlief! ik heb er ook ervaring mee :)

Dat is geen aan te raden combi. Soms gaat het inderdaad goed en dan heb je geluk. Maar het feit dat je nu verteld dat ze nu in de pubertijd zijn en soms vechten kan betekenen dat het uiteindelijk niet goed meer gaat en je ze moet scheiden.

Hoe dan ook zou ik nooit een voedster+voedster of ram+ram aanraden, ondanks dat er uitzonderingen zijn waarbij die combi's wel goed gaan.

Ik heb zelf trouwens een vlaamse reus en een franse hangoor. Beide zijn enorm lief en laten zich graag aaien. Wel zijn het grote konijnen die heel veel ruimte nodig hebben.

Bedenk je trouwens wel dat veel konijnen aaien fijn vinden, maar dat eigenlijk geen enkel konijn oppakken en knuffelen leuk vindt.

_Tarzan

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-15 20:18

Ik heb 3 HTK-konijnen en 1 dwerghangoor, alle 4 even lief, bijten nooit, de mannen houden wat meer van aandacht dan m'n vrouwen maar verder zijn ze alle 4 geweldig!
Teddy's zijn inderdaad heel lief maar hebben flink wat vachtverzorging nodig.

Ik raad jullie ook aan om naar een opvang te gaan, superveel leuke dieren die een baasje zoeken! :)

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-15 20:28

Ik zag net je woonplaats staan onder je naam.....

Op ongeveer 35 min. rijden zit konijnenopvang Knaller in Breda:
http://www.konijnenopvangknaller.com/voedsters.html

Daar zitten een paar koppels en hele leuke voedsters en rammen, waaronder ook hele jonge konijntjes. Ze hebben een FB pagina.

Op ongeveer 41 min. rijden zit konijnenopvang Binkies in Galder:
http://www.konijnenopvangbinkies.nl/rammen/chevy/

Hier zit een stelletje met een teddy er bij:
http://www.konijnenopvangbinkies.nl/kop ... odge-nala/
Ook zij hebben FB. Ook hier zit van alles leuks: al koppeltjes, voedsters, rammen, jong en oud.

Deze twee opvangen zitten vlak bij elkaar dus kun je eventueel een bezoekje combineren.
Laatst bijgewerkt door Vayo op 15-11-15 20:29, in het totaal 1 keer bewerkt

Eoweyn_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-15 20:29

Ik sluit me aan bij Delphi inderdaad.
Ik denk dat je vooral naar het konijn zelf moet kijken en niet perse naar het ras. Ik heb een teddy gehad die erg lief was, maar ken er ook die echte monsters zijn. Hollanders idem, ik heb er een die flink fel uit de hoek kan komen.

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-15 20:31

Eoweyn_x schreef:
Ik sluit me aan bij Delphi inderdaad.
Ik denk dat je vooral naar het konijn zelf moet kijken en niet perse naar het ras. Ik heb een teddy gehad die erg lief was, maar ken er ook die echte monsters zijn. Hollanders idem, ik heb er een die flink fel uit de hoek kan komen.

Precies dat heb ik ook meegemaakt met mijn franse hangoren. Een kroel van een voedster die op je schoot kruipt en enorm graag geaaid wordt en een ram die wat grumpy is en regelmatig gromde als hij duidelijk niet geaaid/benaderd wilde worden.

SophieXAnni

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-15 20:32

Ik denk dat we bij de opvang gaan kijken! Had op een site al een lijst met opvangen gezien, en er zitten er wel een paar in de buurt. Als we Teddy's nemen is de vacht verzorging geen probleem. Als er geen teddy's of Hollanders in de opvang zitten is het ook niet erg want een ander ras is ook leuk :D De nijntjes komen buiten in een groot hok met nachthok erbij, daaraan zit een ren waar ze zelf altijd in kunnen als ze willen. Als er iemand thuis is mogen ze gewoon los door de tuin lopen en soms ook binnen :j

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-15 20:40

Dat gaat helemaal goedkomen lees ik :) Wees trouwens welkom om gezellig mee te komen kletsen!

SophieXAnni

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-15 20:47

Delphi schreef:
Dat gaat helemaal goedkomen lees ik :) Wees trouwens welkom om gezellig mee te komen kletsen!

Dankjewel!

Neverland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-15 11:01

Hee! Mag ik mij melden hier? Ik heb twee konijntjes, eentje is een vuilnisbakken ras en de ander geen idee. Ze heten officieel Miss Fluffy en Nala maar ondertussen is Miss Fluffy gewoon Fluffy geworden omdat het een mannetje bleek te zijn. :')
Foto's komen zsm

xniieeenke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-15 11:02

Argai schreef:
Hee! Mag ik mij melden hier? Ik heb twee konijntjes, eentje is een vuilnisbakken ras en de ander geen idee. Ze heten officieel Miss Fluffy en Nala maar ondertussen is Miss Fluffy gewoon Fluffy geworden omdat het een mannetje bleek te zijn. :')
Foto's komen zsm

Tuurlijk! :) Welkom! leuk zeg *\o/*

pluklief

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-15 11:28

Mag ik hier even binnenvallen? Ik heb net tijdens het schoonmaken van het hok van ons konijn maden gevonden. Ze zaten op de plek die hij als wc gebruikt. Op het konijn kon ik zo snel niks vinden maar die word vanavond nog even heel goed nagekeken als iemand kan helpen met vasthouden. Heeft iemand hier tips hoe ik dit het beste schoon krijg en weet iemand of het risico groot is dat ze toch op het konijn gaan zitten? Ik heb het hok inmiddels leeg gehaald en het konijn is even uit zijn nachthok verbannen.

Verder zou ik mij ook graag hier willen melden. Ruim twee maanden geleden hebben wij een konijn gevonden, overal aangemeld en opgegeven maar niemand is voor hem gekomen. Wij snappen er niks van want het is echt een super lief en gezellig kereltje. Inmiddels is meneer gecastreerd en gedoopt tot leo. Vanaf volgende week mag meneer een leuke vriendin uitzoeken in de opvang :D Dus hopelijk hebben we heel snel weer twee konijntjes.

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-15 13:23

Welkom Argai en pluklief!

Oei dat is niet fijn he maden. Ik denk dat het allerbelangrijkste is dat je je konijn enorm goed controleert nu op wondjes/maden. Mocht je wat vinden of twijfelen zou ik zeker naar de DA gaan. Ik heb zelf eigenlijk geen ervaring met maden, dus ik heb niet zo heel veel advies voor je.
Er zullen er vandaag zeker reageren die wel goed weten wat te doen.

Neverland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-15 13:34

Idd, je moet je konijn goed nakijken. Verder heb ik er ook geen ervaring mee. Ik heb wel dit topic voor je kunnen vinden. http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=2&t=74212 Misschien staan hier tips in?

Mag ik jullie voorstellen aan Fluffy?
Fluffy is nu 3 en een half jaar oud. Hij is heel erg op mensen gericht (heeft bij het begin alleen gestaan, nu heeft hij gelukkig een vriendinnetje erbij!). Zeer lief beestje, kan wel heel kwaad kijken. :+

Afbeelding

Genieten in de tuin
Afbeelding

Fluffy's zachte pootjes <3
Afbeelding

En dit bedoel ik met dat hij best kwaad kan kijken :Y)
Afbeelding

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-15 13:47

Ach wat een prachtig ventje! Ik ben benieuwd naar zijn vriendinnetje!

pluklief

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-15 13:54

Wat een leuk konijntje!

Ik ga vanmiddag met Leo toch even naar dierenarts, ik wil gewoon zeker weten dat hij oke is.

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-15 14:01

Ik denk dat dat een goed idee is. Bij twijfel kunnen ze ook wat vacht wegscheren om zo goed te zien of hij geen wondjes/maden heeft.

Je kunt trouwens sowieso om een spray vragen zoals anti-myasis. Dat werkt ook tegen maden, maar mag je natuurlijk niet sprayen om wondjes. De DA kan daar ook vast meer over vertellen.

_Tarzan

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-15 17:13

Pluklief, goed dat je toch even langs de DA gaat, mijn ervaring met maden is dat het heel snel gaat! Ik ben er 2 konijnen door kwijtgeraakt helaas.
Wel lief dat je het konijntje hebt opgevangen en er een vriendinnetje komt! :)

Fluffy is leuk! Ik ben ook erg benieuwd naar z'n vriendin!

Nog een vraagje hier:
Ik heb een koppeltje Ollie (m) en Puk (v) ze zijn echt een droomkoppel, zitten altijd samen, likken elkaar de hele dag door, echt een stelletje verliefde pubers.
Alleen als ik een wortel, stuk brood, appel oid geef veranderd Ollie in een draak en mag Puk niks mee-eten (dan gaat hij echt grommend achter haar aan en vliegt er wel eens een pluk haar van Puk) terwijl ze de brokjes, hooi, knabbelstokjes en groente wel gewoon samen eten? Iemand een idee waar dit aan kan liggen? Want zodra het lekkers op is zijn ze weer verliefd ..

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-15 17:18

Ik deel mn chocolonely ook met de grootste moeite hoor :P
Nee ik heb geen idee. Raar dat het alleen met wortels is..

Wat een leuke konijntjes!!