Wie heeft er 'ongewone' huisdieren?

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Pearlx

Re: Wie heeft er 'ongewone' huisdieren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-14 14:55

De Sakseneend Spruitjee, zowel een ei als vleesras :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-14 14:59

Leuk ^^ Worden ze ook goed tam?

Pearlx

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-14 15:02

Al mijn eenden zijn tam, maar ik heb ze dan ook als kuiken gekregen. Kan het dus niet zeggen voor volwassen exemplaren die je pas later aanschaft.

sweetsox

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-14 15:14

arm egeltje, zielig hoor.

muskus eenden heb ik ook gehad in mijn achtertuin. wat een poepende schatjes. heb ze later weggeven aan de zorg boerderij. Had te weinig plek...waren goed tam.

Pearlx

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-14 15:18

sweetsox schreef:
arm egeltje, zielig hoor.

muskus eenden heb ik ook gehad in mijn achtertuin. wat een poepende schatjes. heb ze later weggeven aan de zorg boerderij. Had te weinig plek...waren goed tam.

Ik hoor van meer mensen dat ze veel poepen, maar dat doen die van mij absoluut niet. Ze poepen ook nooit in hun nest. En omdat ze tam zijn zien de bank/het bed ook als nest en zullen ze daar nooit poepen. Zodra je ze buiten zet doen ze het dan wel. Echt gewoon bijna 'zindelijk'

sweetsox

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-14 15:24

wat gaaf dat dat kan. vind ze echt heel leuk, over een paar jaar is denk ik het terrarium weer leeg. Baaragame is nu 5 jaar. Dus hij mag nog heel lang bij ons blijven. kunnen best oud worden vind ik.

Wat een van mijn wensen zijn is een kune kune varken. vind die varkentjes zo leuk net zoals geiten dol op. Maar dan moet ik echt eerst verhuizen.

eerst maar andere auto sparen en voor hoop ik andor.

eline_di

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-14 15:27

Aan de egeleigenaren: Welk merk voer krijgt jullie Egel?
Bikkel krijgt vooral kattenvoer omdat hij dat al kreeg en omdat hij daar het goed op doet. Hij kreeg van de vorige eigenaar voer van Lidl of Aldi, nu Wiskas. Droogvoer.
Echter vind ik zijn ontlasting aardig ruiken, van begin af aan, vroeg me af of dit met een ander merk anders zou worden.

GreaseMonkey

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-14 15:29

Royal canin :j voer van 'B-merken' bevatten vaak veel stoffen waar eigenlijk geen voedingsstoffen in zitten en dus voor veel, en stinkend afval (=poep) zorgen
Laatst bijgewerkt door GreaseMonkey op 24-01-14 15:33, in het totaal 1 keer bewerkt

KingYasFenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-14 15:30

Wiskas is veel te zout voor een egeltje en doordat de nieren daar (te) hard voor gaan werken kun je inderdaad krijgen dat ze enorm stinken.
(overigens is wiskas ook voor je kat veels te zout en dus slecht)
inderdaad zoals hierboven royal canin heeft niet het belachelijk hoge zoutgehalte :)

eline_di

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-14 15:33

Oke, thnx voor de info!!
Ik heb zelf verder geen ervaring met Wiskas. Vandaar.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-14 15:58

Kan de filmpjes nu niet kijken zal ik vanavond doen.

Er zijn in NL weinig geschikte merken voor egels. Je kunt Royal Canin Fit 32 geven. Het gaat niet zo om het merk meer om de inhoud. 1e bestanddeel moet vlees zijn (liefst de 2e ook maar dat is niet te vinden in NL en bij goedkoop voer zijn het vooral granen). Vetgehalte onder de 15%. Eiwit tussen de 28-34% (zo even uit m'n hoofd)
Er is wel kwalitatief beter kattenvoer (meer vlees) maar die zijn allemaal veel te hoog in vet.

eline_di

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-14 16:16

Wat geef jij zelf Fiffill? Ik geef hem namelijk bewust al geen vers vlees ivm eventuele stank.

sweetsox

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-14 16:40

sorry als ik wat afwezig gedraag.

zal het even vertellen. ook al is het off topic

nou meiden, wil toch even zeggen dat ik het engste ooit heb gedaan. via facebook een berichtje naar het baasje van andor gestuurd. en er ook nog eens in vermeld dat als ze hem ooit ga verkopen dat ik hem dan terug wil. Zo eng zat helemaal te trillen als een rietje. hahaha ondertussen kwam mijn man met het nieuws dat hij in maart geopereerd werd. Hij vond dat ik raar deed alsof ik heel hard aan het werk was en dat hij stoorde. heb gezegd dat ik op facebook zat. en mijn excuses aangeboden. hij weet niet dat ik geschreven heb. Ga ik vanavond pas vertellen. Mar o meiden wat hoop ik dat het goed gaat met hem. En wil toch een keer gaan kijken. Maar moet er naar toe groeien. Dat kan ik nu nog niet. En lig eraan wat ze tegen me zegd. stress gespannen ja dat ben ik...

Mira283

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-14 16:46

Had een bosje waterpest in de bak van mijn muskusschildpad gehangen.... Was op na een nacht de kleine vreetzak

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-14 16:57

eline_di schreef:
Wat geef jij zelf Fiffill? Ik geef hem namelijk bewust al geen vers vlees ivm eventuele stank.

Ik geef RC Fit 32 gemixt met een light versie ivm zijn dieet. Soms kun je voer met iets hogere of lagere waardes uitbalanceren door het te mixen. Dus dat je een voer neemt wat verder geschikt is alleen het vetgehalte is wat hoog (bijv) en dat mix je dan met een ander voer. Kun je gewoon uitrekenen.
Verder probeer ik gevarieerd te voeren dus krijgt hij ook rauw vlees (heb van die diepvries worsten voor katten), diepvries pinkies, soms wat natvoer, fruit en groenten, ei, en allerlei insecten. Zijn ontlasting stinkt niet (ja als het net vers is ruikt het natuurlijk niet heel fris maar het droogt toch op dan ruik je het niet meer)
Van vis door het voer kan de ontlasting wel meer gaan stinken.

Denk dat ik wat gemist heb wie is Andor? :o

sweetsox

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-14 17:05

Afbeelding

dit is Andor mijn ouder pony die heb ik moeten verkopen omdat ik een ernstig auto ongeluk heb gehad en nooit meer zou kunnen rijden. inmiddels rij ik weer paard. enorm spijt dat ik geluisterd heb om hem te verkopen. maar ja dat wist ik toen niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-14 17:07

Het blijft toch lastig om voor dieren die niet 'standaard' zijn aan goede voeding te komen (en aan goede info over wat ze nodig hebben). Ik maak nu voor de hamsterratten zelf een mix gebaseerd op wat de ratten krijgen, maar dan hoger in vet en eiwit. Daarnaast krijgen ze heel veel vers, als ik naar de groenteboer ga is 80% van wat ik koop voor de dieren. :D Maar lastig is het soms wel, ze zijn ook nog eens behoorlijk kieskeurig namelijk.

Pearlx

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-14 17:10

Mijn muskuseenden kregen graan en eendenkorrel. Loopt mevrouw ineens met een muis in haar bek (die ze zelf had gevangen) en die slikte ze in 1 keer door! Nu blijkt na wat zoeken dat de muskuseend dus ook vis en kleine gewervelden eet en wel behoefte kan hebben aan vlees. Ze krijgen hier nu kattenvoer (vis) en af en toe een diepvriesmuis. Ook hebben ze zelf al meerdere muisjes en een kikkertje gevangen.

sweetsox

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-14 17:11

zou ook liever gewoon egel voer kopen dan van alles te zoeken wat goed afgestemd is.

eline_di

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-14 17:14

"Gewoon egelvoer" zijn ook niet alle ervaringen positief bij. Het wordt veel afgeraden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-14 17:23

Ik vind die eenden trouwens echt fantastisch. <3

eline_di schreef:
"Gewoon egelvoer" zijn ook niet alle ervaringen positief bij. Het wordt veel afgeraden.

Ja, ik denk dat dat in principe hetzelfde is als het fabrieksvoer voor andere dieren, dat wil je ook echt niet voeren als je je er in verdiept. :=

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-14 18:18

Egelvoer wordt juist afgeraden ;) zit ontzettend veel troep in. Heel erg veel suiker en vooral noten en granen. Daarnaast is het bedoelt als extra'tje voor wilde Europese egels (alhoewel de egelopvang ook gewoon aanraad om kattenbrokjes in de tuin te zetten), en dus niet als totaalvoer voor witbuikegels. Die zijn ook nog eens een stuk kleiner, dus er bestaat ook het gevaar dat ze in het voer stikken (er zitten namelijk ook grote noten zoals pinda's in waar de vorm van hun bek niet op gemaakt is).

In Amerika heb je geen wilde egels maar daar hebben ze wel egelvoer in de dierenwinkels liggen wat zogenaamd voor witbuikegels zou zijn. In feite is het gewoon een soort hamstervoer met een ander plaatje op het etiket. :=

Het lastige is dat er nooit echt onderzoek is gedaan naar hoeveel ze nou precies eten van bepaalde dingen. Men weet wel wat ze eten, maar niet exact in welke mate. Het is dus altijd een beetje vogelen geweest met wat het juiste voer is. Op dit moment lijkt kattenvoer met een laag vetgehalte en een hoog eiwitgehalte dus het beste te werken, dat wordt al lange tijd gevoerd. In het wild zijn egels omnivoren, waarbij het grootste deel van hun voedsel bestaat uit insecten. De rest is dus plantaardig voedsel en ander dierlijk voedsel (levend of aas). Het hangt er natuurlijk ook sterk van af om welke soort egel het gaat. Een soort zoals de witbuikegel waarvan de voorouders oorspronkelijk uit Afrika komen zullen in de woestijn geen slakken en kikkers eten zoals de Europese egel maar eerder kevers en slangen.
In Afghanistan zijn er zelfs egels die worden gezien als een plaag omdat ze zoveel watermeloenen opeten. In het gebied waar de voorouders van de witbuikegel (huisdier) vandaan komen worden ze ook meer gezien als ongedierte aangezien ze de vuilnisbakken leegvreten. Dus makkelijk om er een hoop goedkoop op te kopen, op 't vliegtuig te zetten naar Amerika en daar voor veel geld te verkopen (de eerste paar witbuikegels waren natuurlijk ontzettend duur. Ik ken mensen via het internet uit die tijd en dat kostte echt honderden dollars).

Wat is Andor een mooie pony! Hoop dat je snel antwoord krijgt. :)

Die eenden zijn echt ontzettend leuk :D

rockwitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-14 18:30

Mijn egels krijgen idd RC fit 32 en daarnaast vooral meelwormen en moriowormen.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-14 18:33

GreaseMonkey schreef:
[ Video ]

In dit filmpje kun je heel goed zien dat ze haar rechter voorpootje niet kan gebruiken om mee af te zetten
[ Video ]

Och arme.... ziet er inderdaad uit alsof ze staat te wiebelen... :(:)
Hoeveel weegt ze? Kan het niet zo goed zien op de foto's maar ze lijkt heel erg mager? Heeft ze ingezonken zijkanten (hourglass shape)?
Op welke temperatuur heb je het terrarium eigenlijk? Kan zijn dat ze wat extra warmte nodig gaat hebben als het slechter met d'r gaat.

rockwitch schreef:
Mijn egels krijgen idd RC fit 32 en daarnaast vooral meelwormen en moriowormen.

Al eens groenten/fruit of een eitje geprobeerd? Valt hier ook goed in de smaak net als krekels en sprinkhanen :9

rockwitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-14 18:44

Eitje is een goeie. Ga ik eens proberen. Welke fruit en groente mogen ze hebben?