Ratteneigenaren verzamel u!!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

japielover

Re: Ratteneigenaren verzamel u!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-13 23:03

ecobed heb ik idd besteld..
is dit ook handig voor het toiletje
maar kan ik wel 2 ratjes in zo een hokje houden?

Brechtje_A

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-13 23:07

Ik heb nu zelf een vraag.
Sinds een tijdje is mijn rat wat wankel, staan haar oogjes op half heeft ze best veel jeuk en valt ze soms van de kast af.
Heeft iemand dit al eena meegemaakt? Het is sinds een week of 3. Ik dacht dat ze zich gewoon niet zo lekker was, maar nu is ze ook afgevallen, niet veel maar toch iets.
Omdat ze zo zwakjes is, heeft haar 'zusje' haar gebeten, daar heeft ze nu wat wondjes van.
Ik hoop dat jullie hier iets over kunnen zeggen. Ze is trouwens 1,5 jaar.

KarmaWitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-13 23:19

Ouderdom?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-13 23:40

japielover schreef:

Het kan wel, maar zelf houd ik als minimum ongeveer 80x50x80 (zoals een Ferplast Jenny of Furat) aan voor twee ratjes. Hoe dan ook is het het beste om er zo snel mogelijk een ratje bij te halen, beter twee in een wat kleine kooi dan eentje helemaal alleen. Maar ik zou dan wel uitkijken naar een grotere kooi.

BArts17 schreef:
Ik heb nu zelf een vraag.
Sinds een tijdje is mijn rat wat wankel, staan haar oogjes op half heeft ze best veel jeuk en valt ze soms van de kast af.
Heeft iemand dit al eena meegemaakt? Het is sinds een week of 3. Ik dacht dat ze zich gewoon niet zo lekker was, maar nu is ze ook afgevallen, niet veel maar toch iets.
Omdat ze zo zwakjes is, heeft haar 'zusje' haar gebeten, daar heeft ze nu wat wondjes van.
Ik hoop dat jullie hier iets over kunnen zeggen. Ze is trouwens 1,5 jaar.

De jeuk kan van iets anders zijn (mijt of luis bv., dat krijgen ze sneller bij mindere weerstand), maar alle andere symptomen doen me denken aan middenoorontsteking. Dat tast o.a het evenwicht aan. Ze voelt zich in ieder geval niet lekker, ik vind drie weken ook nogal lang om zoiets aan te kijken eerlijk gezegd... Zeker als het middenoorontsteking is heeft ze veel pijn en kan de schade blijvend zijn als het niet op tijd behandeld wordt. Zo gauw mogelijk naar een DA en als het inderdaad middenoorontsteking is, laat je niet afschepen met een zalfje of 1 soort antibiotica. Ze heeft er dan twee nodig, de combi Enrofloxoral en Synulox is gangbaar voor zoiets. Het kan ook wat anders zijn natuurlijk, maar duidelijk is wel dat ze ziek is en naar een DA moet.

Brechtje_A

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-13 23:42

dankjewel voor je antwoord! ik ga zo snel mogelijk naar de dierenarts!

liesjecryos

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 10:24

japielover schreef:

Ach als ze nog klein zijn vind ik dat het best kan,maar als ze groter worden wel obver na een groter hok.
Ik had juist het probleem dat ik ze als rittens in de voliere deed en ze totaal niks deden,zaten dag en nacht maar in hun huisje.
Toen het hok flink verkleind en dat gaf ze zelfvertrouwen.
En zo langzamerhand hok vergroot en nu zitten ze in moi hok waar ze de heel dag door spelen,eten en natuurlijk erop los knagen :D

japielover

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 10:30

ik was idd zowiezo van plan uit eindelijk een groter hok te kopen en er dan 1 bij..
we gaan vandaag kijken bij iemand voor een 2e maakt het erg uit hoe ze verschillen dan kwa leeftijd?

en over een paar uurtjes zit hij zowiezo op ecobed.. tis bij ons koopzondag dus dat verander ik zi snel mogelijk..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 10:49

BArts17 schreef:

Sterkte ermee! :)

japielover schreef:
ik was idd zowiezo van plan uit eindelijk een groter hok te kopen en er dan 1 bij..
we gaan vandaag kijken bij iemand voor een 2e maakt het erg uit hoe ze verschillen dan kwa leeftijd?

en over een paar uurtjes zit hij zowiezo op ecobed.. tis bij ons koopzondag dus dat verander ik zi snel mogelijk..

Hoe oud is het ratje dat je nu hebt? En ben je heel zeker over het geslacht, dat je er niet straks 15 hebt? Het beste is zo min mogelijk leeftijdsverschil, zeker bij ratjes jonger dan een maand of 4. Waar ga je kijken?

japielover

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 10:55

RedPassion schreef:
BArts17 schreef:

Sterkte ermee! :)

japielover schreef:

Hoe oud is het ratje dat je nu hebt? En ben je heel zeker over het geslacht, dat je er niet straks 15 hebt? Het beste is zo min mogelijk leeftijdsverschil, zeker bij ratjes jonger dan een maand of 4. Waar ga je kijken?

ze is ongeveer 2maanden en halve week.
een vriend van ons zijn tante heeft een nestje per ongeluk gegaan ik ben er zo goed als zeker van dat dit een meisje is.

Jooon

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 10:57

Als je een man hebt kun je de ballen toch niet missen haha.. :))

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 10:58

Lijkt mij ook niet, maar als ik hoor hoe vaak het toch misgaat en mensen het verschil niet gezien hebben...

japielover

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 11:01

ik weet niet of je op deze leeftijd de balle al ziet maar het is egt een meisje hoor net nog weer gekeken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 11:02

Ballen zie je al heel snel, vaak al vanaf dag 1 en op deze leeftijd zou het zeker al helemaal duidelijk moeten zijn. Dan hoop ik dat je een leuk vriendinnetje voor haar vindt straks! :j

Aartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 16:49

Inderdaad, zo snel mogelijk een lief vriendinnetje voor haar zoeken ja ;)
Qua tamheid maakt het echt niet zo veel uit. (Aangezien ik vaak hoor dat als je er een hebt, ze veel tammer worden) Haal ze er gewoon lekker dagelijks uit en ze worden vanzelf hartstikke tam. Emn het zorgt er inderdaad ook voor dat je ratje goed in zn velletje zit en dat houd de gezondheid ook veel beter in orde ;) Stress, eenzaamheid en dergelijke dragen niet echt bij aan een goede weerstand.

japielover

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 18:31

we hebben besloten aangezien vanmiddag niks werdt om haar echte zusje morgen te kopen.
en vrijdag gaan we een Ferplast Jenny XL kopen voor hun.
dat lijkt me groot genoeg..?

Jooon

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-13 18:46

japielover schreef:
we hebben besloten aangezien vanmiddag niks werdt om haar echte zusje morgen te kopen.
en vrijdag gaan we een Ferplast Jenny XL kopen voor hun.
dat lijkt me groot genoeg..?

Ja hoor, prima kooi! :D

japielover

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-13 19:31

nou haar zusje is er..

die niest helemaal raar en behoorlijk veel weet iemand iets daar tegen of maar eff langs dieren arts.?
ik heb eginaforce door hun drink water voor wat extra weer stand.
de andere nietste veel nu bijna niet meer.
ze zitten nu op beuke snippers.
ik hoop dat het niks ergs is maar ik denk stres. ze liggen samen in mn cappuchon
dus ben benieuwd..

hoe doen jullie dat met los lopen en kabels..
Laatst bijgewerkt door japielover op 25-02-13 19:48, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-13 19:45

Fijn dat ze gezelschap heeft! Ik zou het niezen (mits ze verder niet reutelt of zwaar ademt en ziek oogt) een paar daagjes aankijken, het kan heel goed komen door een slechte start + stress.

Hier zijn de meeste kabels weggewerkt maar als ik erge slopers heb lopen die alleen los in de gang, waar alles ratproof is. De anderen laten het meestal wel links liggen, al blijf ik er wel alert op. Verder sneuvelt er veel (vooral kussens en afstandsbedieningknopjes :D ) maar dat vind ik niet erg.

japielover

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-13 20:00

wat bedoel je met reuteld?
ze eet en drinkt..
was wel actief maar kruipt nu tegen mn warme hand..
ze zoekt ook naar mn idee het warmste plekje onder mn oksel tussen mn borste commetje van mn hand.

moet zeggen dat ik best ongerust ben..
wat ik eerst niet hoorde maar nu wel is was ruis als in snot bij het ademen enkel na een niesbui.
maar gewoon zo valt het mee

liesjecryos

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-13 20:06

Japielover,er zijn ook hele goeie rattenforums :)
Daar kun je ook heel veel informatie vandaan halen.

japielover

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-13 20:09

liesjecryos schreef:
Japielover,er zijn ook hele goeie rattenforums :)
Daar kun je ook heel veel informatie vandaan halen.

oke ben benieuwd.
ga is even rond struinen dan.

is cinuforce van VSM een idee?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-13 20:40

japielover schreef:
ze eet en drinkt..
ze zoekt ook naar mn idee het warmste plekje onder mn oksel tussen mn borste commetje van mn hand.

wat ik eerst niet hoorde maar nu wel is was ruis als in snot bij het ademen enkel na een niesbui.

Ik denk dat wij jij beschrijft als die 'ruis' is wat ik met reutelen bedoel. Dat is een soort knorrende ademhaling. Warme plekjes opzoeken is op zich niet ongewoon hoor. :) Hoe staan haar haartjes en hoe oogt ze verder?

Cinuforce weet ik niet, zijn dat druppels met alcohol?

japielover

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-13 20:56

RedPassion schreef:
japielover schreef:
ze eet en drinkt..

Ik denk dat wij jij beschrijft als die 'ruis' is wat ik met reutelen bedoel. Dat is een soort knorrende ademhaling. Warme plekjes opzoeken is op zich niet ongewoon hoor. :) Hoe staan haar haartjes en hoe oogt ze verder?

Cinuforce weet ik niet, zijn dat druppels met alcohol?

nee tablette die ik dan oplos..
zonder alcohol de eginaforce is ook zonder alcohol.
vacht is mooi oogjes helder en neusje schoon..

japielover

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-13 11:17

besloten toch straks maar de dierenarts te bellen.
ze reuteld behoorlijk en niest enorm..

hoop dat ze niks ergs heeft

Lies_Miek

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-13 13:53

@Japielover Veel succes, hoop voor je dat het goedkomt met haar

@Switt: Wat een droppie! Hoe gaat het nu met hem?

Hier gaan de ratjes wel goed, op wat kleine verkoudheid na, dus geeft ze bosvruchten vitamine C en maar kijken of dat genoeg werkt. Harley blijft trouwens wel een figuur apart, ze pakt nog steeds niks aan wat van vlees is of waar vlees inzit :') Vegetarische rat is dus mogelijk? Gedroogde meelwormen eet ze alleen weer wel :P