Wie gaat ook beginnen met agility (wedstrijden)?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Machie

Re: Wie gaat ook beginnen met agility (wedstrijden)?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-25 08:45

Wij hadden gisteren ook wedstrijd en ws gelijk met mijn leenhond Kaestra onze laatste wedstrijd. VP1 liepen we een 2e plek en VP 2 heb ik Kaes na 10 toestellen uit het parcours getild. Het lijkt erop dat het haar kruisband is die is gescheurd :( Ben er echt helemaal stuk van. Vorige week liepen we nog het WAO en we hadden nog zo veel plannen samen.
Dit betekend voor mij ook (voorlopig) het einde van selecties lopen :(

Shaya_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-25 08:54

Oh nee wat een nachtmerrie!
Heel veel sterkte gewenst.

EmptyWords

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-25 10:33

Oh nee machie! Heel veel.sterkte

fannetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-25 10:54

Ach wat vervelend Machie. Sterkte en hopelijk valt het mee.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-25 11:05

Ik las het op FB, klinkt niet best, heel veel sterkte!

Bo_Y

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-25 11:25

Oh Machie, wat naar!

Natasja22

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-25 12:07

Machie wat naar voor jullie 2!

Anna79

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-25 12:54

Heel veel sterkte Machie :(:)

Levita

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-25 13:24

Heel veel sterkte Machie! Wat een nachtmerrie

Machie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-25 08:50

Helaas hoort het wel een beetje bij de sport. Het is natuurlijk een sport die een behoorlijke belasting geeft.

beauty1love

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-25 10:45

Heel veel sterkte voor Kaestra Machie! Daniëlle zal er ook wel kapot van zijn -O-

Wij hebben afgelopen weekend weer gehooperd. Met Lux had ik eigenlijk vooral veel pech, paar kleine dingen die dan gelijk voor een dk zorgen. Ik heb met haar op wedstrijden twee afspraken, je blijft zitten bij de start en we doen het samen, niet alleen.
1e rondje regende het, daar heeft prinses Lux niet zoveel mee dus lopen had ze weinig zin in :+ 2e rondje afspraak 1 verbroken dus teruggezet, daarna een fantastisch rondje gelopen. Zal vast schelen dat het zonnetje toen ook door kwam. 3e rondje afspraak 2 verbroken, en sloeg ze toestel 2 over om vervolgens hard door te rennen zonder contact. Dus ook die opnieuw gestart en toen was ze echt on fire. Wij lopen distance hoopers, wat betekent dat je vrij veel mag meelopen, maar dan minder punten krijgt. Ik blijf een agility loper, en ook al doen ze veel op afstand, helemaal stilstaan is niets voor mij. Maar op het laatste rondje had ik zoiets van Lux nu mag je zelf lopen, en dat deed ze briljant. Veel meer afstand en zelfstandig werken <3

Mallow kan ik vrij kort over zijn. Rondje 1 en 2 zijn we niet echt toegekomen aan hooperen, thema van de dag was chaotisch en de helft van de hoops overslaan. Paar keer een stukje opnieuw gedaan en dan beloond en eruit. Dus wel goed afgesloten. Ze had iets te veel plezier. Laatste rondje konden we voor het eerst onze focus start oefenen op wedstrijd (wanneer ik dus uit haar lijn sta en ze pas mag gaan wanneer ze de juiste lijn op kijkt) en dat deed ze echt fantastisch. Nog wel een paar hoops gemist, maar we liepen lekker samen en konden eindelijk ook de juiste lijnen pakken.

Nu even wedstrijd pauze, en lekker op vakantie. Eind juni is Mallow haar debuut in graad 0 *\o/*

Mijn border collie is nog steeds geblesseerd. Al weer ruim 3 maanden. We weten nog steeds niet zeker waar het vandaan komt, en zijn al vele fysio bezoeken, röntgen foto’s en ct scan verder. Conclusie is nu dat het uit de iliopsoas komt, en daardoor ook compensatie in zijn rug waardoor die ook steeds opnieuw vast gaat zitten. Na drie maanden wekelijks fysio kunnen we nu langzaam een klein beetje opbouwen met wandelen. Hij zit nog steeds in een ren in huis (zodat hij niet weg schiet als het huis een keer kraakt :+ ) en kan merken dat zijn conditie echt helemaal weg is.
Grote kans dat het straks voor hem einde sportcarrière is -O- hij wordt volgende maand pas 7

Bo_Y

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-25 11:14

Machie schreef:
Helaas hoort het wel een beetje bij de sport. Het is natuurlijk een sport die een behoorlijke belasting geeft.

Dat is waar.

Donderdag heb ik onderlinge wedstrijd met de Saar en Senna. Lekker gezellig op de eigen hondenschool. En zondag start ik met Senna in Noordseschut.

Shaya_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-25 15:00

Ik heb 14/15 juni weer wedstrijd vanuit de club.

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-25 16:26

Machie schreef:

Spoedig herstel gewenst voor Kaestra.
Maar een kruisband is niet altijd einde verhaal.
Er zijn genoeg voorbeelden van honden die wél terug keren na adequate behandeling en revalidatie dus ik duim!

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-25 17:02

Little_Gift schreef:
Machie schreef:

Spoedig herstel gewenst voor Kaestra.
Maar een kruisband is niet altijd einde verhaal.
Er zijn genoeg voorbeelden van honden die wél terug keren na adequate behandeling en revalidatie dus ik duim!

Maar zelden tot nooit op dit niveau.

Hoe is vanochtend de afspraak verlopen met Kaestra?

beauty1love schreef:
Mijn border collie is nog steeds geblesseerd. Al weer ruim 3 maanden. We weten nog steeds niet zeker waar het vandaan komt, en zijn al vele fysio bezoeken, röntgen foto’s en ct scan verder. Conclusie is nu dat het uit de iliopsoas komt, en daardoor ook compensatie in zijn rug waardoor die ook steeds opnieuw vast gaat zitten. Na drie maanden wekelijks fysio kunnen we nu langzaam een klein beetje opbouwen met wandelen. Hij zit nog steeds in een ren in huis (zodat hij niet weg schiet als het huis een keer kraakt :+ ) en kan merken dat zijn conditie echt helemaal weg is.
Grote kans dat het straks voor hem einde sportcarrière is -O- hij wordt volgende maand pas 7

Klinkt ook echt niet best, pff!

Harvey is ook sinds 28 maart geblesseerd, inmiddels doen we alles al maar geen agility. Ik vind hem nog niet goed genoeg om terug in de sport te gaan, hij maakt zichzelf al zo snel stuk. :x

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-25 17:30

Dat zal de tijd uitwijzen.
Nu is het veel te voorbarig om te wanhopen. Self-fulfilling prophecy en al die dingen...
En ach, al is het dan maar recreatief... Ook dat is beter dan helemaal niks meer.

Dus, zet 'm op Machie!

Machie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-25 10:08

Little_Gift schreef:
Nu is het veel te voorbarig om te wanhopen. Self-fulfilling prophecy en al die dingen...
En ach, al is het dan maar recreatief... Ook dat is beter dan helemaal niks meer.

Dus, zet 'm op Machie!

Kaestra loopt al jaren lang op het hoogste niveau. Daarop gaat ze nooit meer terug komen als het idd haar kruisband is. Ik ken er iig niet 1. Daarnaast is het best een explosief hondje die 110% geeft, recreatief... Hoe dan? Ze heeft geen rem oid.

@Kim, de afspraak is nu. Danielle is met haar bij haar fysio/chiropractor en met een uurtje hoor ik ws meer.

@beauty1love, wat een ruk bericht. Een blessure aan de iliopsoas is echt gedoe, maar ze kunnen er wel op terug komen, kost soms wel 6-9 maanden. Pittig hoor!

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-25 10:31

Machie schreef:
Little_Gift schreef:

Dus, zet 'm op Machie!

Kaestra loopt al jaren lang op het hoogste niveau. Daarop gaat ze nooit meer terug komen als het idd haar kruisband is. Ik ken er iig niet 1. Daarnaast is het best een explosief hondje die 110% geeft, recreatief... Hoe dan? Ze heeft geen rem oid.

@Kim, de afspraak is nu. Danielle is met haar bij haar fysio/chiropractor en met een uurtje hoor ik ws meer.

@beauty1love, wat een ruk bericht. Een blessure aan de iliopsoas is echt gedoe, maar ze kunnen er wel op terug komen, kost soms wel 6-9 maanden. Pittig hoor!

Ik duim voor jullie!

Dat is wat ik bedoel, honden die op dit niveau lopen zet je niet even terug naar recreatie. Er wordt getraind op dit niveau en alles wat erbij komt kijken, die ga je niet gelukkig maken met recreanten agility en verplichten om iets anders te doen dan ze gewend zijn. Juist die rem opleggen is vaak een garantie voor blessures omdat ze ineens zo moeten (over)compenseren.

Daarom is het ook lastig om deze honden weer rustig op te bouwen met fitness en simpele dingen, ze zijn het niet gewend en vaak zijn juist die simpele dingen het meest lastig voor ze.

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-25 10:33

In elk geval, succes!

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-25 11:19

Shaya_ schreef:
Ik heb 14/15 juni weer wedstrijd vanuit de club.

Hier zijn wij trouwens ook, lichtelijk onder dwang. :+

Anna79

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-25 13:16

Speuren en detectie kan wel heel intensief zijn op een andere manier. Wellicht een nieuwe uitdaging voor zulke honden mits ze het leuk vinden.

Machie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-25 13:49

Nou de update! Gelukkig lijkt het positief, het is niet de kruisband!
Ze reageerde wel zeer pijnlijk op de aanhechting, de pees en de abductor (binnenbeen) spier zelf. Ook stond haar bekken extreem scheef en reageerde ze ook pijnlijk op haar rechter schouder ; vaak hebben honden diagonaal over het lijf problemen dus links achter en rechts voor wat ook nu bij Kaes het geval was.

Ze heeft waarschijnlijk ergens een fikse schuiver of uitglijder gemaakt wat dit veroorzaakt heeft, het kan ook zijn dat ze daardoor een lichte heupluxatie heeft gehad waardoor deze problemen kwamen.

Voorlopig rechtlijnig bewegen en 2x per dag laseren en dan met een week of 2 mogen we weer rustig gaan opbouwen.

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-25 14:20

En dat bedoelde ik nou dus met nog niet wanhopen en nog niet alles negatief bekijken!
Er was nog helemaal geen duidelijkheid waarom het ging en wanhopen kan altijd nog eens het definitief is.
Anders maak je jezelf er toch maar ziek om door onnodig te wanhopen.

Zo blij dat het vooralsnog positief eruit ziet en goed kan komen!

Machie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-25 14:30

Little_Gift schreef:
En dat bedoelde ik nou dus met nog niet wanhopen en nog niet alles negatief bekijken!
Er was nog helemaal geen duidelijkheid waarom het ging en wanhopen kan altijd nog eens het definitief is.
Anders maak je jezelf er toch maar ziek om door onnodig te wanhopen.

Zo blij dat het vooralsnog positief eruit ziet en goed kan komen!

Ja heel fijn voor je maar het leek het meeste op kruisband letsel en dan is het wel gewoon klaar. En recreatief met een hond die zo sport gaat gewoon echt niet. Nu nog maar zien hoe en of ze terug komt maar er is iig wat hoop. Ik ben vooral realistisch.

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-25 14:36

Maar het is het niet! Wees blij!
Recreatief bedoelde ik ook niet perse op agility maar op andere takken zoals speuren, detectie, mantrailen... Tig andere mogelijkheden om haar toch iets te bieden.
Waar een wil is, is een weg maar godzijdank is het niet nodig en zal ze hoogstwaarschijnlijk wel op niveau terug kunnen keren in haar geliefde sporttak *\o/*