Puppy Erbij 2023/2024

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-23 12:44

Zonnetje81 schreef:
Volgens mij moet er een balans zijn in realistisch en onrealistisch. Ook voor mezelf en qua vrij nemen, maar zo te lezen mogen alleen mensen zonder baan een hond aanschaffen. Daarbij is het nooit een probleem geweest dus ja dit verrast mij. Ik ben zeker niet hele dagen weg.

Het leek mij goed om hem niet samen met de anderen te zetten en hem dit te leren.

Ik ben benieuwd naar het advies en zal eens kijken waar ik wat kan. Maar 24/7 bij de hond zitten dat is onrealistisch. Fijn dat het voor jullie wel zo werkt. Helaas heb ik die ruimte niet met mijn werk.

Ik had ook stug door kunnen gaan maar wil kijken naar een wederzijdse oplossing.

Ik werk gewoon. :)
Maar heb vakantie opgenomen toen ik wist dat ik een pup nam. Die neem je meestal ook niet in een opwelling in huis dus prima vooraf te plannen. Dus niet onrealistisch.

Een wederzijdse oplossing is met een pup niet zo realistisch juist, een pup kan zich niet schikken, een pup is een baby die reageert zoals hij reageert....

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-23 12:49

Zonnetje81 schreef:
Volgens mij moet er een balans zijn in realistisch en onrealistisch. Ook voor mezelf en qua vrij nemen, maar zo te lezen mogen alleen mensen zonder baan een hond aanschaffen. Daarbij is het nooit een probleem geweest dus ja dit verrast mij. Ik ben zeker niet hele dagen weg.

Het leek mij goed om hem niet samen met de anderen te zetten en hem dit te leren.

Ik ben benieuwd naar het advies en zal eens kijken waar ik wat kan. Maar 24/7 bij de hond zitten dat is onrealistisch. Fijn dat het voor jullie wel zo werkt. Helaas heb ik die ruimte niet met mijn werk.

Ik had ook stug door kunnen gaan maar wil kijken naar een wederzijdse oplossing.

Dat wordt helemaal niet gezegd? Ik en mijn vriend werken fulltime. Wel banen waarbij we thuis kunnen werken, maar fulltime nonetheless.

Je snapt toch ook dat je een kleine pup, voor wie de verhuizing sowieso al een flinke verandering is, niet aan z’n lot over kan laten als jij gaat werken? Even 10 mins naar de winkel vind ik wat anders, maar ik denk dat het wel verstandig is om wat vrij te pakken zodat je de pup goed kan begeleiden. Of veel thuis werken zodat de pup niet ineens alleen is. Dat is realistisch. Het is onrealistisch om van een pup te verwachten dat je zo aan z’n nieuwe leven gewend is…. Eens met Leo hierboven, je kan hier geen compromis sluiten met je pup. Dat levert je in de lange termijn alleen maar (gedrags)problemen op.

Als jij moet werken, hoe lang is de pup dan alleen? 4 uur? Langer?

Als je de ruimte niet hebt met je werk om even vrij te pakken dan sorry, dan had je geen pup moeten nemen op dit moment. Laat staan twee…

kiwiwitje

Re: Puppy Erbij 2023/2024

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-23 12:55

Ik ben t eigenlijk wel eens met vrijwel alles wat aangehaald word vind t allemaal wel veel voor de pup en dat je er veel van verwacht..

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-23 13:07

Nee hoor ik lees het en neem het tot me. Ik wilde ze samen doen maar dat werd hier aangegeven dat dat niet handig is.

Dus ik ga hiermee aan de slag en vrienden van me willen meehelpen.

Ik heb over 2 weken 2 weken vakantie. Dus wellicht kunnen hun op hem passen overdag. Zij werkt niet.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-23 13:26

Slim :j succes, hoop dat t gaat lukken

StalMelyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-23 13:45

Zonnetje, ik ben alleen en werk fulltime. Ik heb drie weken vrij genomen en vandaag was de eerste thuiswerkdag. Ik werk 4 dagen thuis en op de kantoordag gaat Bonne naar mijn ouders. In deze 3 weken ben ik ook elke dag een aantal uren naar mijn ouders geweest en heeft Bonne er in de laatse week al 2 keer geslapen (ik ook overigens).

Bonne heeft nooit bij mij op de kamer geslapen maar in de bench in de woonkamer (aangrenzend aan slaapkamer) ik heb mijn slaapshirt in de bench gedaan en sloffen ernaast voor mijn geur en ging pas weg als hij stil in de bench lag. Hij heeft alleen de 2e nacht gepiept dat ik er 4x uit moest.

Tevens staat de bench in de woonkamer altijd open en staat de drinkbak en voerbak in de bench. Zo komt hij er dus al regelmatig. Daarnaast als hij helemaal moe is maar nog niet ergens is gaan liggen leg ik hem zelf in de bench om rust te pakken. Hij valt vrijwel direct in slaap.

Qua alleen laten is Bonne nog nooit echt alleen geweest. Als ik ga douchen doe ik dat als hij al in de bench ligt om te gaan slapen. Wel is hij al een paar keer buiten zicht en gehoor geweest, dan was hij moe en dan deed ik hem in de bench om vervolgens mijn balkon schoon te maken. Zo bouw ik dat steeds verder op. Straks wil ik dus gaan douchen voordat hij zijn nacht in gaat. En ja, toen ik hem net had met 9 weken oud ging hij dus mee naar het toilet.

Tigress

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-23 13:54

"Zo te lezen mogen alleen mensen zonder baan een hond aanschaffen"

Wat een aparte opmerking om te concluderen uit de eerdere reacties. Ik werk gewoon, maar wist dat ik een pup zou nemen en heb na de geboorte exact 8 weken later 3 weken vakantie opgenomen zodat ik in het begin 24/7 bij hem kon zijn :j Naar de winkel? Wanneer hij sliep in een bench neergelegd om daar verder te slapen. Toen er nog even naast gezeten zodat als ie wakker werd na het verplaatsen hij wist dat het daar oke was, en daarna ben ik naar de winkel gegaan voor boodschappen. Voor de eerste week had ik ook extra boodschappen ingeslagen, wetende dat een winkelbezoek nu niet net zo makkelijk zou gaan als voorheen. Daarna merkte ik dat hij rustig kon wachten in de auto, dus daar ook even gebruik van gemaakt na die eerste week tijdens een snelle boodschap.

Zeker de eerste tijd is oppas erg handig. Alleen leren zijn vraagt tijd en training. De een gaat dat makkelijker mee om dan de ander. Hier ook een blaffer omdat hij het er gewoon echt niet mee eens is. En dat heeft nu een stap achteruit gezet in de pubertijd, alsof we weer van voren af aan beginnen := Maar opbouwen, volhouden, en kleinere stappen nemen als de hond daarom vraagt is hier wat werkt :)

En qua werken zelf, ik ben thuiswerker. Dat zorgt er in ons geval ook voor dat Parker het moeilijk vind alleen te zijn, want ik ben nou eenmaal veel om hem heen. Komt wel, maar langzaam :))

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-23 14:05

Ik neem 3 weken en mijn man 3 weken en dan wordt er weer gewerkt. Ik werk 3 dagen, mijn man is zzper en kan zijn tijden ook aanpassen. De dagen dat onze vorige hond alleen zou zijn hadden wij een vaste oppas, dit was dus max 3 dagen maar niet wekelijks, soms werkt mijn man ook vanuit huis.

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-23 14:56

Zonnetje81 schreef:
Nee hoor ik lees het en neem het tot me. Ik wilde ze samen doen maar dat werd hier aangegeven dat dat niet handig is.

Dus ik ga hiermee aan de slag en vrienden van me willen meehelpen.

Ik heb over 2 weken 2 weken vakantie. Dus wellicht kunnen hun op hem passen overdag. Zij werkt niet.

Ik heb een jonge hond die inmiddels geen pup meer is. Hij is een bijzondere hond. Fysiek en mentaal is hij totaal het tegenovergestelde van mijn volwassen hond. Hij had ook heel veel moeite met het alleen slapen. Daar komt bij dat hij wat langzaam leert, dus 1+1=2. 11 maanden oud en nog steeds heel jong in gedrag. Inmiddels slaapt hij wel in zijn eigen mandje maar nog steeds naast het bed. Inmiddels kan hij wel zelf in de auto springen maar nog steeds niet in de kofferbak. Hij kan keurig zitten maar liggen op commando of een pootje geven? Ho maar.

Geef het tijd en probeer het een beetje op gevoel te doen. Het niet alleen kunnen zijn zit hem niet altijd in werken of niet werken. Ik werk vanaf het begin ook gelijk halve dagen. Soms thuis en soms buiten de deur. Maar ik heb de pups niet onder de 9 weken uit het nest. Dat vind ik dan weer veel te jong. Maar ik merk wel dat ze tijd met mij willen. En voor de jongste is dat vooral door het tegen me aan liggen. Of dit nou op de bank is of aan mijn voeten. Hij heeft het gewoon nodig om lekker te plakken.

xSannee

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-23 15:04

Hier waren we de eerste week samen helemaal vrij. Vanaf daarna werkte ik ma tm donderdag thuis & is mijn vriend op vrijdag vrij en dus thuis.

Ze is nooit langer dan 2 uur alleen, dat kunnen we nog wel langzaam uit gaan bouwen maar voor nu is dat prima. We kunnen even sporten, paardrijden, boodschappen oid. Wat dan ook. Voordat ze alleen is maken we d'r natuurlijk even wat moe, gaat ze nog even naar buiten enz.

Ik zou niet weten hoe het gelukt was als we de eerste week moesten werken want we waren beide wel gesloopt _O-

Bench hebben wij heel leuk gemaakt door daar te voeren, daar snacks te geven en iets lekkers te verstoppen. Ook heeft ze daar een nylabone liggen + de knuffel uit het nest.

En dan geruststellen; Evi reageerde heel goed op geruststellen met stem dus elke keer als ze even stil was tussen het janken door; goedzo, rustig maar, enz.
Dat hebben we steeds herhaald en dan wordt de interval steeds langer. Tot ze slaapt. Begon ze weer te janken? Dan even buiten plassen en weer opnieuw op die manier in de bench (die gewoon in de woonkamer staat trouwens. Niet in de slaapkamer).

Eerste nacht was megazwaar. Daarna 3x er uit en daarna nog maar 1x (maar vriend gaat er half 7 uit dus is ook wel vroeg). En na 2 weken sliep ze de nacht door volgens mij. Bench is ook nooit meer een probleem trouwens.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-23 15:24

Is het gek om een fokker te vragen of een hondje al gedekt is? We zouden eerst langsgaan maar vanwege familie omstandigheden van hun kant ging dat niet door en was er niet gelijk een andere datum afgesproken, dat was zo'n 2 weken terug. Het hondje zou begin april loops worden en nu ben ik dus in twijfel, is het oké om te vragen of de dekking heeft plaatsgevonden of zal ik even wachten tot over ongeveer 4 weken wanneer er waarschijnlijk een echo zal zijn. Ik had wel gevraagd of ze ons op de hoogte wou brengen als er nieuws is dus ik twijfel want ik wil niet tot last zijn, maar ik ben zo nieuwsgierig.

Tinkermuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-23 15:40

Ook bij mij beetje tegen het zere been dat alleen mensen zonder werk een hond mogen....

Je weet toch wanneer je pup komt.....of was het impuls aankoop?

Mijn man en ik werken fulltime.

Als ik vrij neem heb ik geen inkomsten....en moet je eens raden wat....ik doe dat zomaar voor mijn pup.

Ik heb vakantie en man aansluitend, wij zijn continu bij de pup, deze vond de bench ook super naar maar door al ruim een week heel positief aanleren is het nu al geen enkel probleem meer.

En puplief slaapt ook op de slaapkamer en dat gaan we heel rustig naar beneden toe verplaatsen als ze op haar gemak is.

En wij hebbem er wel stuk minder om geslapen, dat hoort erbij, heb het er dubbel en dwars voor over

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-23 15:47

kiwiwitje schreef:
Dan zou ik absoluut voor bijv darf gaan ipv smuldier.

Bij het afronden van mijn bestelling kwam er een pop-up dat er een verkooppunt letterlijk op kruipafstand zit dus daar ben ik net even heen gelopen.
Helaas hebben ze het niet meer in hun vriezers ivm te weinig vraag maar ik kan wel via hun bestellen en de dag van levering ophalen.
Nadeel is wel dat het per doos gaat en je geen losse worsten kunt bestellen, voordeel is dat je geen verzendkosten betaald.
Besloten om daar een doos Caspar en een doos pens zalm kalkoen te bestellen in 245grams worstjes.
Ze zullen dan over 2 weken daar geleverd worden (ze krijgen elke 2 weken Darf bestellingen binnen).
Wil ik eens diverse losse worstjes proberen dan zal ik via Darf zelf bestellen maar de voor de honden bekende smaken in omdozen bij het verkooppunt bestellen is een prima oplossing. :)

Ze hebben ook kivo en Farmfood fresh liggen maar helaas 500gr en kilo worsten.

Oftewel: over 2 weken gaan ze over op Darf, tot die tijd maken we het zakje Smuldier en de Rodi hamburgers op.

_classic

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-23 15:59

Zonnetje81 schreef:

Een beetje apart verwoord, wat dit is totaal niet wat er gezegt wordt. Ik vind het overigens wel een beetje bijzonder dat je twee puppies tegelijk neemt, maar geen tijd of ruimte hebt om ze te laten wennen :o

Ik had drie weken vakantie genomen rond de tijd dat de pup naar huis zou komen, het lijkt me dat je ruim van te voren weet dat je een puppy neemt en dit dus zo in kan plannen.

Oshaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-23 16:03

Wij wisten tot de avond zelf niet dat Layla (toen 11 weken zou komen). Iets met een adoptie-event (wat hier vrij normaal is) en niet precies weten welke honden daar gingen zijn. Hadden we haar meegenomen als we in de periode erna veel weg waren - nee, 100% zeker niet. Ze is wel met ons meegekomen, omdat we in de maand erna nooit perse samen weg hoefden. Hierdoor hadden we de tijd om het alleen zijn rustig op te bouwen. De eerste stap hierin was alleen in een ruimte in de bench. Wij zaten vlakbij, maar wel uit het zicht. En dan alleen nadat ze druk was geweest en we dus eigenlijk zeker waren dat ze ging slapen. Dit hebben we langzaam uitgebouwd en nu, na 4 maanden, kunnen ze prima (we hebben ook een oudere hond) 3.5 uur alleen blijven.

Dit weekend heb ik cursus met Beer, en omdat mijn man weg is zou Layla alleen moeten blijven. Ik weet pas sinds een paar dagen dat de cursus vervroegd is (begon eerst week later) en dat Layla dus alleen, alleen zou blijven. Dit hebben we nog niet geoefend en ik vond een week veel te kort om te kunnen verwachten dat ze dat zomaar kan (ongeveer 3 uur zou ze helemaal alleen zijn). Ik vond het onrealistisch als ik dit van haar zou verwachten en vragen, dus heb ik iets geregeld dat ze een ochtendje naar 1 vd buren gaat. Ze kent hun hond goed, dus verwacht geen problemen. Overderven? Misschien, maar ik ga geen risico nemen. Ik wil koste was het kost verkomen dat ze een slechte ervaring heeft.

Hetzelfde 's nachts. Ze is begonnen in onze kamer, al was dat qua ruimte een beetje een probleem. Daarna is ze net om de hoek vd slaapkamer gegaan en wat waren we daar blij om. Ze heeft in de eerste periode een paar keer nachtmerries gehad 's nachts en dat gekrijs ging echt door merg en been. We stonden dan binnen 1s naast haar en dan was het snel goed. Maar haar paniek op dat moment weet ik nog zo goed. Het was zo heftig en zielig voor haar en we waren zo blij dat we er zo snel voor haar konden zijn. Ook dit vind ik realistisch - zoals meerdere hebben geschreven, je kan het prima regelen dat je in iedergeval binnen gehoorafstand vd pups bent.

Toen Beer met 15 maanden kwam hebben we ook gezorgt dat we vrij waren. Ook naar hem toe vond ik het niet realistisch om te verwachten dat hij op een vreemd terrein, bij mensen die hij nog niet goed kent, alleen moest blijven. Dit hebben we ook met hem opgebouwd, eigenlijk op dezelfde manier als met een pup. Was het even aanpassen, ja zeker, maar dat hadden we 100% voor hem (en voor Layla) over.

Dus tja, wat is realistisch en wat is onrealistisch? Denk dat de meeste al hebben duidelijk gemaakt dat je verwahtingen naar je pups toe (want de andere is misschien stil, maar ook die kan het moeilijk hebben) dat je verwachtingen naar je pups onrealistisch zijn. Ook omdat je er 2 hebt en littermate syndrome een mogelijkheid is. Er zijn is nu gewoon zo ontzettend belangrijk.

Ik hoop dat je iets kan regelen met je vrienden, ook nadat je 2 weken vakantie hebt gehad.

Warboel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-23 16:07

Wij werken ook beide gewoon, en ook beide vrij genomen toen Appa kwam. Ik 3 weken en toen had m’n vriend 5 weken vakantie ivm zomerstop van z’n werk.

Toen Otje kwam hadden we “geluk” met de corona lockdown en m’n vriend hoefde toen 3 maanden niet te werken en daarna een paar weken maar 1 a 2 dagen per week :+

Ik heb inmiddels een nieuwe baan waarbij ik 2 dagen thuis werk en 2 dagen op kantoor, dus Appa is 1 dag bij m’n ouders en 1 ochtend + middag met de uitlaatservice van m’n buurvrouw mee wat hij geweldig vindt, want hij heeft daar allemaal vriendjes haha. Blij ei. En als het eens een extra dagje nodig is kan hij sowieso altijd bij m’n ouders.

StalMelyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-23 16:20

Moonsparkle, gewoon een berichtje doen of bellen hoor. Misschien zijn ze het vergeten maar zou het raar vinden als ze zich eraan storen. Ik was ook reuze benieuwd en belde of ze gedekt was en na een maand of ze drachtig was. Uiteindelijk geen pup bij deze fokster genomen i.v.m. geen goed gevoel maar dat is een ander verhaal.

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-23 16:22

Hier heb ik met Mahdu zo ongeveer vanaf nul opgebouwd.
Hij was 2x in 9 dagen verhuisd en een beetje ontheemd, wanneer ik de kamer maar verliet was het al keffen en doen. :=
Dat was overigens na een dag of 2 al een stuk minder, maar in de bench slapen heeft hij sindsdien eigenlijk alleen nog gedaan toen hij verplicht benchrust had ivm zijn rug.
Omdat ik eigenlijk 23/7 thuis ben is alleen blijven wat lastiger voor hem, maar als het moet lukt een uur of 4-5 wel, al vind ik dan ook ontlasting in huis omdat de spanning op zijn buikje slaat. :(:)
Sinds ik de achterdeur open laat staan voor hem gaat hij meestal wel netjes naar buiten tenzij het heel koud/nat/winderig weer is.

Met Dívka heb ik niets opgebouwd, die woonde al zo ongeveer ⅔e vd tijd hier voor ze van mij was en kende het ritme etc daardoor al. :)

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-23 16:23

StalMelyn schreef:
Moonsparkle, gewoon een berichtje doen of bellen hoor. Misschien zijn ze het vergeten maar zou het raar vinden als ze zich eraan storen. Ik was ook reuze benieuwd en belde of ze gedekt was en na een maand of ze drachtig was. Uiteindelijk geen pup bij deze fokster genomen i.v.m. geen goed gevoel maar dat is een ander verhaal.

Nou ja het is ook dat ik me wat bezwaard voel omdat er dan bepaalde omstandigheden nu bij hun zijn :o

Aan de andere kant zou ik denken dat het logisch is dat mogelijke kopers heel nieuwsgierig zijn.

StalMelyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-23 16:25

Je kan het ook combineren, vragen hoe het met hen en de situatie gaat en tevens vragen hoe het met de teef gesteld is. Maar ik ken je gevoel, voelde alsof ik ongeduldig zou overkomen ipv enthousiast. Maar ik denk dat ze het echt wel begrijpen.

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-23 16:26

moonsparkle schreef:
Is het gek om een fokker te vragen of een hondje al gedekt is? We zouden eerst langsgaan maar vanwege familie omstandigheden van hun kant ging dat niet door en was er niet gelijk een andere datum afgesproken, dat was zo'n 2 weken terug. Het hondje zou begin april loops worden en nu ben ik dus in twijfel, is het oké om te vragen of de dekking heeft plaatsgevonden of zal ik even wachten tot over ongeveer 4 weken wanneer er waarschijnlijk een echo zal zijn. Ik had wel gevraagd of ze ons op de hoogte wou brengen als er nieuws is dus ik twijfel want ik wil niet tot last zijn, maar ik ben zo nieuwsgierig.

Gewoon vragen. Ik vind dat altijd fijn als mensen zelf belangstelling tonen.

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-23 16:36

lor1_1984 schreef:
kiwiwitje schreef:
Dan zou ik absoluut voor bijv darf gaan ipv smuldier.

Bij het afronden van mijn bestelling kwam er een pop-up dat er een verkooppunt letterlijk op kruipafstand zit dus daar ben ik net even heen gelopen.
Helaas hebben ze het niet meer in hun vriezers ivm te weinig vraag maar ik kan wel via hun bestellen en de dag van levering ophalen.
Nadeel is wel dat het per doos gaat en je geen losse worsten kunt bestellen, voordeel is dat je geen verzendkosten betaald.
Besloten om daar een doos Caspar en een doos pens zalm kalkoen te bestellen in 245grams worstjes.
Ze zullen dan over 2 weken daar geleverd worden (ze krijgen elke 2 weken Darf bestellingen binnen).
Wil ik eens diverse losse worstjes proberen dan zal ik via Darf zelf bestellen maar de voor de honden bekende smaken in omdozen bij het verkooppunt bestellen is een prima oplossing. :)

Ze hebben ook kivo en Farmfood fresh liggen maar helaas 500gr en kilo worsten.

Oftewel: over 2 weken gaan ze over op Darf, tot die tijd maken we het zakje Smuldier en de Rodi hamburgers op.

Je zou evt ook die 500 grams worsten kunnen doen. Als je die een uurtje buiten de koelkast legt kun je ze in gewenst formaat snijden en weer invriezen :)

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-23 16:42

Das een optie maar ik ken mezelf, ik vergeet het en dan is die hele worst ontdooid. :+
Dus om dat te voorkomen en voor het gemak kies ik bewust voor kleine worstjes. :)

Lugea

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-23 16:59

Mag ik hier weer meekletsen? Ik heb in het begin wel actief meegepraat toen mijn pup Elvis kwam, maar door het overlijden van mijn moeder en m’n eigen revalidatietraject lukte het helaas niet om het goed bij te houden. Ik heb in de tussentijd wel steeds meegelezen, maar van bijleesposten kwam het steeds niet. Ik zou het wel heel leuk vinden om weer mee te kletsen en mijn avonturen met Elvis (en Melle) te delen.

Ik las vandaag veel over een pup direct (veel) alleen laten en wel/geen vrij kunnen nemen als je pup komt. Ik woon (ook) alleen en had Melle vanuit mijn ouderlijk huis meegenomen, maar heb eerst geregeld dat ik de eerste periode veel thuis zou zijn én een oppas achter de hand had voordat ik überhaupt over een pup na ging denken. Mijn ouders pasten op Melle als ik wegging of moest werken, maar door de ziekte van mijn moeder was het voor haar niet mogelijk om ook op een pup te passen/een pup in huis te hebben. Ik heb gelukkig mijn oma in de buurt die heel graag op wilde passen, maar anders was het feest voorlopig niet doorgegaan. Voor mij was een vaste oppas achter de hand hebben echt een belangrijke voorwaarde omdat ik alleen ben.

Ik moet zeggen dat ik het soms best pittig vind om in m’n eentje twee honden te hebben, waaronder dus ook een pup, en merk dat het veel managen is. Ik doe het met alle liefde van de wereld en zou ze voor geen goud willen missen, maar spontaan even weggaan of wat langer van huis blijven dan gepland is er niet bij. Nu heb ik gelukkig mijn oma en vader in de buurt die vrijwel altijd even op kunnen passen, maar als zij niet kunnen betekent dat dus dat ik niet (lang) weg kan. Als ik straks weer ga werken (ben nog aan het revalideren) zal mijn oma drie vaste dagen oppassen. Ik wil mijn honden namelijk niet langer dan vier uur alleen later en Elvis redt die vier uur ook nog zeker niet.

Om eerlijk te zijn vind ik dat er de eerste periode altijd iemand bij de pup moet zijn omdat het in mijn ogen gewoon een baby is die je nog niet alleen moet willen laten. Er komt zoveel op zo’n pup af en ze hebben vaak ook veel nabijheid nodig. In de praktijk komt dat er dan op neer dat er inderdaad 24/7 iemand bij de pup in de buurt moet zijn en als je alleen bent is dat best een belasting. Ik heb de eerste weken zelfs geregeld dat er iemand bij mijn honden was als ik even snel een boodschap moest doen. Elvis is nu ruim 16 weken oud en drie weken geleden heb ik hem voor het eerst even alleen gelaten samen met Melle. Daarvoor heb ik ze al wel eens samen in de woonkamer gelaten als ik in de tuin bezig was en dat zo rustig steeds verder uitgebouwd. Eerst was dat even vijf minuten een praatje maken met de buurman en inmiddels kan ik prima even boodschappen gaan doen. Het scheelt wel dat Elvis niet helemaal alleen is doordat Melle er ook is denk ik.

Als een pup zo blaft en echt z’n rust niet pakt, zou ik er absoluut voor kiezen om de bench naast je bed neer te zetten. Een pup blaft (of jankt) niet zomaar de hele boel bij elkaar, dat heeft een reden. Je hebt denk ik veel geluk gehad met pups die het prima vinden direct op afstand te slapen, maar dat is zeker niet altijd het geval.

@moonsprakle: Ik zou gewoon even een berichtje sturen. Als fokker lijkt het mij fijn als eventuele pupkopers betrokken zijn, ook voordat de pups geboren zijn.

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-23 17:02

Altijd welkom!

Hahaha herkenbaar. Ik snap je punt _O-
Dan lekker kleine worstjes pakken.