Show je aquarium III!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

ChristaMoor

Re: Show je aquarium III!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-21 15:19

yes, stipjes zijn weg. Ik hoop dat we er doorheen zijn. Vandaag waterwissel gedaan en deze volgende week nog een keer om de medicijnen weer uit de bak te verwijderen.

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-21 16:33

MarliesR schreef:
Ben even zo druk met de baby's dat ik later wel even weer op de rest reageer hoor :o

Heb ze inderdaad apart, de ouders jagen er heel fanatiek op :Y) . Kon echt merken dat ze vandaag lang niet zo op hun eigenlijke eten afgingen als normaal, nog vol van alle baby's vrees ik >;)

De tijdelijke "babykamer". In een 3L bakje die ik in een een wat groter aquariumpje heb gezet, au bain marie verwarming :D :D . Bij de baby's zelf heb ik een luchsteentje voor wat zuurstof en waterbeweging. Staat op een ander bakje zodat er wat meer watervolume in het aquarium kon. Als het goed is komen dinsdag
mijn bestelde filtermatten. Afhankelijk van hoe het dan gaat, ben ik van plan het aquarium in tweeën te delen daarmee zodat de techniek aan 1 kant kan, en de babys aan de andere kant. Dan hebben is er een wat hoger volume water om de waarden stabiel te houden, maar hebben ze toch beperkt ruimte (ivm de hoge benodigde voerdichtheid).
[ [url=m/M9hWvD.jpg]Afbeelding[/url] ]

Het is me vanochtend gelukt om ze op video te krijgen terwijl ze aan het jagen zijn <3 <3
https://www.youtube.com/watch?v=4DPrMUJrExc

Je kan het beste net onder de drijfplantjes kijken. Die kleine 1/4 speldenknopjes die af en toe opeens naar voren schieten zijn jagende baby kogeltjes :+ . Blijf me er over verbazen hoe absurd klein ze zijn haha! Heb net bij Amazon een (goedkoop) macro voorzetlensje voor op mijn mobiel besteld, dan kan ik ze hopelijk wat beter in beeld brengen nog :D

Wat ontzettend tof om te zien zeg! Blijf vooral updates posten, superleuk! Echt bizar hoe klein ze zijn :)

Rest dank, ben zelf ook blij mee :)

@zertab voor de opstart kan je best van die bacterien doen, kwaad kan t zoiezo niet. En panda’s zijn ook echt heel leuk!

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-21 17:08

Ik heb sowieso nog bacto start staan, van het oude aquarium.

MarliesR

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-21 18:08

De kleine stipjes worden al iets meer "vissige kleine stipjes" <3 <3
Er waren er twee overleden, maar dat vind ik nog steeds heeeel netjes op dit aantal en wetend hoe kwestbaar ze zijn. Zo blij dat er echt wat groei in lijkt te zitten! Blijft allemaal nog steeds heel spannend en er kan nog steeds ontzettend veel verkeerd gaan, maar de eerste belangrijke stap is gezet zo!

Afbeelding

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-21 18:21

Ben echt benieuwd als ze groter zijn. Ga je ze allemaal houden?

ChristaMoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-21 19:30

jee, gaaf hoor! Waar voer je ze mee. En hoe ververs je het water, of hoeft dat nog niet?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-21 19:31

wat leuk al die beebjes!
zo leuk om te volgen,marlies heb je nog wel tijd voor je andere hobby? :')

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-21 20:07

Ik wil al die beeeeeebs!

Kun je bij deze soort goed zien wie de man en wie de vrouw is?

MarliesR

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-21 20:13

Zo, ik ben even pauze aan het houden op de bank, man wat komt er dan opeens een boel op je af haha! Dus zal ook nog even op wat anderen reageren. Bedankt voor alle leuke reacties! Vind ik erg leuk om te lezen!

Zertab, Helenaslakken vallen zeker ook appelslakken aan! Zou ik zelf dus niet combineren.
En of ik de kogeltjes allemaal ga houden, haha nee! Daar zijn het er echt veel te veel voor dus als het me lukt ze groot te krijgen zal ik ze verkopen. Maar acht de kans wel groot dat we er in elk geval eentje zelf houden dan. Toch wel erg leuk, je eerste eigen nakweek!

Marisje76, oh leuk en handig zo die lollie! Heb je het “geplakt” op een of andere wijze of gewoon stokje door blaadjes heen gestoken?Kan het net niet helemaal zien zo. Oh schrap dat, dat leg je ergens verder op al uit haha.

ellepel, hahaha meevallende energierekening is een goed excuus voor nog een aquarium :D .
En op dit moment heb ik echt even tijd voor helemaal niks hahaha. Al begint er nu al wel wat ritme in te komen dus denk dat de komende dagen wel wat makkelijker gaat dan nu die eerste 24 uur ongeveer haha.

Ann, ik heb toen ook voor dat dilemma gestaan voor de kogelvissen, 1 grote oxydator of toch meerdere kleine. Het grote voordeel van de mini is dat hij van glas is en je dus aan de buitenkant kan zien of hij al weer bijgevuld moet worden. Ik weet even niet (meer) in wat voor afmetingen je ze nodig hebt, maar in een kleiner aquarium zou ik al snel met kleintjes werken. Wanneer je echt een grotere bak hebt, is het echter goedkoper om een grotere oxydator neer te zetten. Die tussenmaat vind ik zelf erg lelijk (dat plastic ding). Maar die grootste voor aquaria (tot 400 liter) die ik heb, vind ik eigenlijk wel prima. Klein is ie niet… maar goed, dat is mijn bak ook niet haha.

nps, Plantjes <3

Mandyy, leuk cadeau!

maralyn, ik geef hier de plant ook water vanuit het aquarium, die gaat ook opeens als een tierelier haha!

ChristaMoor, fijn dat de medicatie aan lijkt te hebben geslaan!
De baby kogeltjes voer ik met infusoria, een mengsel van verschillende soorten infusiediertjes; o.a pantoffeldiertjes en rotifers. Zijn ongeveer 20 tot 50 micron klein, dus met het blote oog voor ons niet te zien… Heb daarnaast vanmiddag ook baby azijnaaltjes erbij gedaan (azijnaaltjes door een netje van 38 micron en dan alleen gevoerd wat juist wél door het netje heen is gegaan). Het is wat lastig inschatten op deze minuscule afmetingen, maar heb het idee dat daar ook wel van werd gegeten en ga ik morgen dus nog eens herhalen. De infusoria krijgen ze elke paar uur.

Waterwissels zijn ook zeker nodig! Doordat je een hele hoge voerdichtheid moet geven (op deze leeftijd verhongeren ze al in een paar uur tijd… Echt 0 reserves), is het wel belangrijk om de waterkwaliteit goed te houden. Ik heb een klein stukje ‘garnalenveilg’ filterspons op een 4-6mm luchtslangetje gedaan om het water er uit te halen, daar kunnen ze dan niet in gezogen worden. Water er weer terug in heb ik vandaag met een grote pipet gedaan maar ga morgen even een opstelling verzinnen dat ik dat met een hevel kan doen met ook weer een luchtslangetje (moet even verzinnen hoe ik die andere bak veilig hoger kan zetten dan deze).

Vanmiddag dan ook een “schoonmaakbeurt” gedaan met een luchtslangetje zonder spons er op om ook de afval een beetje af te hevelen. Best lastig met die mini frummels! Maar wel belangrijk, zeker wanneer er overleden tussen zitten. Op deze kleine hoeveelheid water kan de waterkwaliteit natuurlijk erg snel slecht worden!

Captain, van wat ik van de kweekverslagen heb gelezen zijn er bepaalde fasen in het opgroeien dat de vrouwtjes echt een stuk groter zijn dan de mannetjes. Maar het is niet de makkelijkste soort om het geslacht bij te bepalen, helaas. Heb met mijn groepje nu wel een aardig idee, maar de laatste ben ik bijvoorbeeld nog steeds niet 100% zeker van.

J0anieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-21 00:06

M'n 30 liter begint echt een jungle te worden, eindelijk! <3
En zoals je kan zien hebben de CR Santa's disco, hun allereerste disco!! Zo benieuwd of ik straks een vrouwtje met eitjes heb.. :D
Afbeelding

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-21 15:24

Gaaf bakje JOanieke! :)

Hier gister het meubel in elkaar gezet. Is nu wachten op de poster. Heb helaas komend weekend geen tijd om dan plantjes te halen enzo. :( Maar goed, kan dan wel alvast zand uitspoelen en poster plakken. Dan hoef ik alleen nog maar plantjes te halen en ze erin te zetten.

Mandyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-21 15:32

Ziet er mooi uit!

Vanochtend werd het aquarium bezorgd. Meubel is ook onderweg.
Ik vind het wel lastig dat je overal nu maar zo kort mag shoppen. Kan je helemaal niet op je gemak kijken.

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-21 15:37

Mandyy schreef:
Ziet er mooi uit!

Vanochtend werd het aquarium bezorgd. Meubel is ook onderweg.
Ik vind het wel lastig dat je overal nu maar zo kort mag shoppen. Kan je helemaal niet op je gemak kijken.

Hoezo? Dierenwinkels mag je zonder afspraak en zolang als je zelf wil?

Mandyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-21 15:41

Is dat zo?
Wij wilden gisteren shoppen maar konden nergens terecht zonder afspraak (hebben vooral tuincentra gebeld).

Zaterdag zonder afspraak in Ede geweest bij Zoo&Zo, maar wil nog wel verder kijken.

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-21 15:48

Mandyy schreef:
Is dat zo?
Wij wilden gisteren shoppen maar konden nergens terecht zonder afspraak (hebben vooral tuincentra gebeld).

Zaterdag zonder afspraak in Ede geweest bij Zoo&Zo, maar wil nog wel verder kijken.

Nja, hier wel? Ik heb twee aquariumzaken in de buurt zitten en daar kan ik gewoon heen zonder afspraak, en kan zolang blijven als ik wil. Omdat ze onder dierenzaak vallen.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-21 17:08

hier mag je ook gewoon naar de dierenwinkel.
de man van de aquarium zaak klaagde al dat hij veel belletjes krijgt van mensen die een afspraak willen maken terwijl dat dus niet hoeft.

maar dan nog...ik heb bij de meeste winkels waar ik tot nu toe ben geweest met niet erg aan de tijd gehouden en er is niemand die er op let.
tuincentra ook al geweest en die moet wel op afspraak.
maar werd ook totaal niet op de tijd gelet hier,dus ben lekker lang wezen shoppen :P

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-21 17:10

Wat te doen tegen punt alg? Behalve mijn visbestand aanpassen, heb de baby platy's maar weer op marktplaats gezet :')

Ik heb maar 8 uur per dag licht aan.
Wekelijks Plantenvoeding.

Water uit balans kan een oorzaak zijn. Zou dat komen door het wekelijks toevoegen van filter medium? Of komt dat waarschijnlijk puur door te kleine bak, te veel vissen?

Alg zit voornamelijk op mijn ruit.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-21 17:14

ja heb ik soms ook wel op het raam , veeg dat er gewoon af :j

Mandyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-21 17:24

Volgens mij hebben wij niet echt een dierenwinkel in de buurt dus kom al snel uit op tuincentra.
Ben er nog niet geweest (omdat ik die 20-30 minuten te kort vind). Ik weet niet of er hier er aan tijden wordt gehouden. Ga het eens proberen. :)

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-21 17:36

ellepel schreef:
ja heb ik soms ook wel op het raam , veeg dat er gewoon af :j

Maar in mijn althernata vallen gaten :') ik denk ijzer tekort. Ik geef wel ijzertabletten erbij, maar ja... Deed ik tot voor zeer recent tegelijk met filtermedium :')

Misschien eens kijken wat er gebeurt als ik de filtermedium laat staan. Bakje gaat toch weg, dus zolang de visjes het overleven is het prima.

Melyoramel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-21 18:10

Algen komen echt niet van filtermedium, denk ik. Filtermedium zou bacteriën moeten bevatten (maar waar leven de bacteriën in dat flesje dan van om te overleven? Maar dat is een behoorlijk topic van discussie op het internet :') ) (Teveel) Bacteriën zullen niet een reden zijn voor algen om op te treden.

Algen komen om meerdere redenen: inbalans van de tank, teveel licht, teveel voeding, teveel nitraat, etc.
Maar vooral de juiste balans.

Ik zou me er geen zorgen om maken. Mijn aquarium was zo goed als algvrij, maar ik heb er een extra shotje aan vloeibare voeding in gedaan laatst, en hop, 3 dagen later algen in de bak.
Maar dat was ook een beetje de bedoeling, de otocinclus leven van algen (echte vegetariërs) dus die moeten we wel goed voorzien, natuurlijk! :+

Hier besloten om geen stelling te nemen, ik hou esthetisch wel echt van de rimless open bakken.
Enige voordeel van een stelling zou echt meer aquaria zijn, en dus ruimte om ook weer een betta te nemen en te proberen mijn killis te kweken.
Maar daarvoor wil ik niet de hele look van onze woonkamer voor veranderen O:)

Dus ik ga de 60x40x30 bak bestellen. Ook al druk aan het bedenken hoe ik deze ga scapen!

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-21 18:49

ja ik zag dat je eitjes van killi kunt bestellen en ze dan zelf kunt laten uitkomen?
is ook leuk, dan kun je verschillende soorten doen.
dan is een stelling wel handig :))

ja ach ik vind alg er ook wel een beetje bij horen.
de vissen in de natuur zitten juist wel in een vieze boel als je die filmpjes bekijkt
ik heb wel es wat bruine of groene aanslag op het raam, wel een beetje baardalg.
vinden de garnalen erg fijn om op te zitten.

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-21 19:23

Ik vind alg op het glas alleen niet zo mooi haha. Maar ik denk dat het door inbalans komt van de bak, gezien er nu in totaal 20 vissen in zitten (5 volwassen en de rest jong spul). Overigens gaat het jonge spul niet mee naar de nieuwe. Die blijven in de oude totdat ik ze kwijt ben.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-21 20:03

bakje van mijn werk heeft trouwens puntalg op het raam.
daar zit eigenlijk wat teveel vis in, er word teveel gevoerd en het licht is iets te lang aan.

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-21 20:10

Ik heb inderdaad te veel vissen. Voeren... ben er echt een ramp in :') Als in, voor ik het weet zit er teveel in, maar alles is wel binnen 5 minuten op.
Licht is 8 uur, lijkt me prima?