nog meer bijenhouders/imkers op bokt?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Century

Re: nog meer bijenhouders/imkers op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-25 23:17

Wat schattig!

En zwermen dus al! Ik heb niets gezien nog, maar ik kijk natuurlijk niet constant uit het raam. Binnenkort maar eens een blik werpen door het glas! Ik zou mijn volk graag willen splitsen zodat ik er weer twee heb.

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-25 18:41

Ik ben vanmiddag mijn bijen gaan controleren en nu pas klaar...

Drie volken zijn mega groot en maken speelronden of een enkele echte dop, dus ik heb 3 afleggers gemaakt.

Maar in de twee grootste volken was de honing kamer enorm vol en verzegeld. Ik heb uit die twee volken nu net 16 ramen geslingerd. En getest, het is geen wintervoer!!
Het derde volk heeft de honing kamer ook helemaal vol, maar zijn maar net begonnen met verzegelen. Dus wie weet wat daar nog uit komt...

Als de drie afleggers netjes aan slaan en straks een leggende koningin hebben, dan geef ik ze bij voorkeur aan een startende imker weg, zoals wij zelf ook ooit begonnen zijn.
Zijn er in dit topic gegadigden? Af te halen in Dalfsen.

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-25 18:46

Goed bezig! En zoveel honing al! Hoe test je of het geen wintervoer is?
Ik denk dat ik komende week even tijd in plan om te kijken hoe het ervoor staat.
Als ik mijn volk succesvol kan splitsen, dan ben ik goed voorzien :) ik wil niet meer dan twee volken.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-25 18:52

Dat vraag ik mij ook af, maar gok stootproef.

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-25 19:17

Ik maak als hobby preparaatjes voor onder de microscoop om pollen te determineren, daarmee kun je ook een inschatting maken ( als je ze herkent) waar je honing van het moment vandaan komt.
" honing " van suiker, dus wintervoer is uiterst arm aan pollen en daar zit eigenlijk altijd een bepaalde goed herkenbaar schimmel cultuur in.

Mijn honing vandaag heeft een pollen rijkdom te verwachten van echte honing. Ik heb alleen niet alle pollen nu gedetermineerd.
Ik zag wilg, en paardenbloem, maar ook nog allerlei andere

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-25 19:54

Oh wat grappig dat je dat zo kunt doen! Ik heb de HK er pas opgezet toen ze druk aan het vliegen waren in het voorjaar, dus tenzij ze wintervoer hebben verplaatst, zal het vol moeten zitten met verse honing.

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-25 14:03

Ik heb niet handig gedaan. Mijn tweede kast met (o.a.) beschimmelde ramen wintervoer en honing stond nog aan de kant, die moest ik nog opruimen. Hij stond dicht, dacht ik. Maar blijkbaar kunnen de bijen tussen het dak en de kamer naar binnen glippen (de dekplank zat er niet op), en nu willen ze het voer halen.
Daar ben ik niet zo blij mee want dat wil ik niet in mijn honing hebben natuurlijk. Al neem ik aan dat bijen wel snappen dat schimmel geen goed idee is?
Ik heb nu de dekplaat erop gezet en ga zo even proberen en bijenuitlaat erop te zetten zodat alles wat nu vast zit, eruit kan. En dan vanavond de kast even verplaatsen zodat ze die niet weer kunnen vinden.

Denken jullie dat ik me zorgen moet maken voor die ~5 uur dat ze in deze kast hebben kunnen zijn en mogelijk in hun HK gaan verwerken? Ik zou het natuurlijk heel jammer vinden mijn HK te moeten afschrijven. Voor de duidelijkheid: ik ben bang voor wintervoer- en schimmelvervuiling in de honing die ze nu aan het maken zijn.

En dit doe ik volgend jaar anders :Y)

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-25 14:47

Nou, de bijenuitlaat weten ze ook goed andersom te vinden, er gaan ook bijen naar binnen. Ze zijn inderdaad druk bezig met roven... en er zat echt wel veel schimmel in die kast. Ik hoop maar dat het goed komt, dat het vanavond leeg is qua bijen en ik dan dit op kan ruimen.

Zouden jullie dan de HK afschrijven?

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-25 15:39

Lukt het om nu ( eventueel met pak aan) die oude spullen een eind te verplaatsen naar ergens donker, onaantrekkelijk en in de schaduw? Met wat geluk ben je de bijen die er nu op zitten dan kwijt en kun je de boel daar vandaan ontmantelen en bij - vrij weg stapelen. Als je dit nu laat staan bij plus 20 graden dan gaan ze er behoorlijk veel uit kunnen roven tot vanavond

Indy_Mouse_9

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-25 17:08

Century, de bijenuitlaat werkt van boven naar beneden, dus als je die bovenop de kast hebt, kunnen de bijen juist wel naar binnen en niet meer naar buiten.

Nickeltje, bedoel je dan om de bijen die nu in de kast zitten op te geven ook?

Mijn zwerm eerder deze week wilde er kennelijk erg graag vandoor. Vandaag bij controle van de originele kast slechts 3 gesloten moercellen, waarvan 1 een stuk ouder oogde dan de rest. Verder 3-4 nog niet gesloten moercellen.
Ik heb de oudste en 1 andere gesloten cel laten staan, waarbij ik nu al twijfel of ik niet beter alleen de oudste had kunnen behouden.

Nickeltje, 3 zwermen van 1 kast :oo zijn het dan al nazwermen geweest, anders kan je er toch eigenlijk niet meer tegelijk hebben…?
En zoveel honing al :wow: het is nog niet eens mei!
Die pollen determinatie blijft toch cool hoor, ik ben een beetje jaloers dat je dat doet, haha.

Marcella, stootproef gebruik je om te kijken of de honing voldoende ingedikt is, en het watergehalte dus ver genoeg gedaald is. Indien dik genoeg, blijft het in de cellen zitten als je tegen het raam stoot. Maar het heeft dus niets met winter- of zomervoer te maken.

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-25 17:10

Nee, niet op geven! Ik ben altijd heel zuinig op bijen. Maar als je zo'n roof plek weg haalt, dan vliegen de vol gevreten bijen echt wel terug naar huis, dat zijn vliegbijen die moeten de omgeving kennen, maar dan zijn nieuwe bijen even de route naar de roof plek kwijt.
Dat geeft korte tijd iets rust, met minder bijen om de boel beter weg te kunnen zetten.

Mbt tot die pollen determineren, het scheelt dat door een microscoop kijken sowieso een groot deel van mijn dagelijkse werk is ;)
Laatst bijgewerkt door Nickeltje op 27-04-25 17:12, in het totaal 1 keer bewerkt

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-25 17:12

Het staat in de schaduw al, en op een onaantrekkelijke plek, maar ze blijven komen en gaan :\
Ik zal kijken of ik ze nog kan verplaatsen...
Dan toch maar de HK afschrijven? :(

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-25 17:13

Century schreef:
Het staat in de schaduw al, en op een onaantrekkelijke plek, maar ze blijven komen en gaan :

Alleen verplaatsen is niet genoeg nu ze in roof modus zitten.
Beter afsluiten of in een dichte schuur zetten is daarbij wel noodzakelijk

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-25 17:14

Ik kan de dekplaat erop doen weer, dan kan er niets meer in of uit.
Maar wat doe ik dan met de bijen die erin zitten?

Indy_Mouse_9

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-25 17:15

Misschien net als het leeghalen van een normale HK? Raampjes stuk voor stuk afslaan / leegvegen, en dan in een afgesloten bak stoppen?

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-25 17:35

Dat had ik gelijk moeten doen, niet aan gedacht :\ Maar alle ramen zitten nu in een bak. De bijen kunnen er niet meer bij. Ik denk dat ze een raam of twee leeggetrokken hebben in totaal, mogelijk meer. Schimmel zag ik niet meer zo.

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-25 18:31

Wat zouden jullie doen met de HK die de bijen nu hebben? Leeghalen en nieuwe geven, en deze honing afvoeren? Of accepteren? Of analyse laten doen?
Ik wil de honing niet alleen voor eigen gebruik houden, daar is een hele HK me echt teveel voor.
Wat de bijen hebben leeggetrokken zal een combi van wintervoer en honing zijn.

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-25 19:11

Nickeltje schreef:
Ik maak als hobby preparaatjes voor onder de microscoop om pollen te determineren, daarmee kun je ook een inschatting maken ( als je ze herkent) waar je honing van het moment vandaan komt.
" honing " van suiker, dus wintervoer is uiterst arm aan pollen en daar zit eigenlijk altijd een bepaalde goed herkenbaar schimmel cultuur in.

Mijn honing vandaag heeft een pollen rijkdom te verwachten van echte honing. Ik heb alleen niet alle pollen nu gedetermineerd.
Ik zag wilg, en paardenbloem, maar ook nog allerlei andere

Stel wij willen dit ook onder de microscoop gaan doen, hoe herken ik de schimmelcultuur en heb je een referentie aan pollen'plaatjes' zodat je kan zien wat het is?
Mijn man is wel handig met meten en microscopen en ziet het wel zitten om met mij proberen te bepalen hoe en wat. Evt. vergelijken met honing van vorig jaar.

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-25 20:18

Ik heb twee heel erg mooie boeken met pollen plaatjes en ook beschrijving.
Kunnen meten is erg belangrijk. Soms lijken 2 verschillende pollen mega veel op elkaar, en zit er 2 micrometer verschil in de diameter wat de sleutel is...

Op deze site is heel erg veel te vinden aan Nederlandse pollen.
https://bitsandbees.nl/index.php/2024/07/10/pollen/

Afbeelding

Dit zijn de meest voorkomende schimmels die in honing gaan wonen van honing die gemaakt is door de bijen suikerlimomade te voeren. En honing van luizen poep gemaakt is ook mega rijk aan dergelijke suikers, daar groeien ze ook snel in.
Als je honing koopt die is aangelengd melasse of stroop of iets dergelijks, dan kun je vaak grofweg suiker kristallen zien.

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-25 21:15

Oh wat interessant zeg! Dank je voor het delen!
Met luizenpoep bedoel je denk ik honingdauw?
Als er dit soort schimmel inzit, is het dan niet meer eetbaar of 'gewoon' kwalitatief slechtere honing?

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-25 21:33

Ja, daarmee bedoel ik honing dauw.
En met deze schimmel er in, is het gewoon prima eetbaar hoor.
Het is alleen een makkelijk teken van niet echte / suikerrijke / gemengde honing. Deze schimmels zijn voor ons totaal onschuldig.

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-25 21:38

Ja precies, dus dit verwacht je in supermarkthoning zeg maar. En 'vervuilde' honing met wintervoer.

Ik heb besloten dat ik woensdag gewoon mijn controle ga doen zoals gepland, en een aflegger ga maken in mijn tweede kast. En de HK ga omruilen met een lege. De nieuwe HK kan dan sowieso met 'goede' honing gevuld worden.
Wat er in de HK zit ga ik dan slingeren en ga ik testen. Ik ga er dan voor nu vanuit dat het meevalt en de honing in de huidige HK nog steeds goed (genoeg) is. En als uit testen anders blijkt, maak ik me er dan druk om en kijk ik wat ik ermee ga doen.

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-25 21:43

Century, de ramen waarvan geroofd is, heb je enig idee hoe vol dit nog was en hoe het er nu uit ziet, zodat je een inschatting hebt of ze randjes af gebabbeld hebben of een hele jammer leeg gegeten hebben?
Als het nog verzegeld winter voer is, dan is het behoorlijk dik spul, waarbij roven een stuk langzamer gaat dan dunne vloeibare verse honing.
Ik vermoed dus eigenlijk dat de hoeveelheid die geroofd is, en het deel dat daarvan dan ook nog in je honing kamer terecht zou moeten komen, behoorlijk beperkt gaat zijn.

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-25 21:52

Ik weet dat de kamer oorspronkelijk heel erg zwaar was, bijna niet tilbaar. Ik weet niet helemaal zeker hoeveel ramen vol met voer zaten. De (roof)bijen zaten met name in het midden en daar zijn een raam of twee die nu voor de helft leeg zijn, maar daar zal ook wat broed hebben gezeten denk ik, dus die zullen niet helemaal vol zijn geweest.
Ik gok dat ze een raam of 2 hebben gehaald. Er was nog wel erg veel over in ieder geval ook. Ze hebben zeker niet de hele kamer leeggeroofd. Ze waren wel met erg veel op de 'been', het was heel druk!

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-25 22:11

Ik ben heel benieuwd wat ze op het imker forum op je vraag antwoorden ;)