[VOLG] Mijn gevleugelde vleeseters

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Mira283

Re: [VOLG] Mijn gevleugelde vleeseters

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-18 23:31

Wat kijk Dany ook lekker boos haha. Ben je er zonder kleerscheuren vanaf gekomen?

GreaseMonkey

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-18 09:00

ik vind het super interessant om te lezen :j

Tigress

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-18 10:13

Oh god, dat je het overleefd hebt met Dany _O- Als blikken konden doden zeg :')

_Dracarys

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-18 11:21

wendy1987 schreef:
Wat mooi om te zien dat je dat dan zo allemaal zelf maakt! :))
Ik vind het heel interessant iig om te zien en te lezen :D

Ja dat moet je gewoon zelf kunnen als je een roofvogel of uil hebt vind ik. Je moet niet afhankelijk zijn van iemand. :o

Mira283 schreef:
Wat kijk Dany ook lekker boos haha. Ben je er zonder kleerscheuren vanaf gekomen?

Nope :') ik zie het maar als een handje schudden als bedankje :')

Tigress schreef:
Oh god, dat je het overleefd hebt met Dany _O- Als blikken konden doden zeg :')

Erg hé _O-

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-18 13:24

Ik vind het echt heel interessant, en je posts kunnen mij niet lang genoeg zijn. Waar haal je het leer vandaan? Zijn dat "standaard" riempjes die je zelf op maat knipt?

TinGu

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-18 13:42

_Dracarys schreef:

Hier moet ik dan weer hartelijk om lachen. Ik zou hard wegrennen als ik de blik van die vogel zou zien _O-

Ik snap alleen die knoop niet helemaal in het leertje? Hoe maak je dat dan vast om zo'n pootje?

gerlindie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-18 14:22

wat is nou precies het verschil tussen de kortveters en die bij je witgezichtuiltje?

_Dracarys

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-18 16:26

mvdende schreef:
Ik vind het echt heel interessant, en je posts kunnen mij niet lang genoeg zijn. Waar haal je het leer vandaan? Zijn dat "standaard" riempjes die je zelf op maat knipt?

Ja klopt,
Ik koop runderleder bij een valkenier in België, (voorheen kangoeroeleder maar dit vind ik snel droog en hard worden, ondanks het onderhouden met lederolie en lederzeep, het is wel super stevig leer, moet je bij middelgrote valken wel gebruiken vanwege de valkentand)
Het leder is speciaal gelooid voor de valkerij, dit is dun maar toch stevig en matig rekbaar leder. Zo heb ik nog apart leder voor het belriempje en riempje voor het telefoonplaatje, dit is dun, en super soepel voor de kleine riempjes, ideaal om er een bel aan te hangen en makkelijk te bevestigen en bewerken ervoor, niet geschikt voor manchetjes of veters.
Ik koop het in stukken van 40x70cm ongeveer. en snij en knip dan alles op maat etc etc. Ik bewerk het haaks op de kant waar het naartoe rekt.

TinGu schreef:
_Dracarys schreef:

Hier moet ik dan weer hartelijk om lachen. Ik zou hard wegrennen als ik de blik van die vogel zou zien _O-

Ik snap alleen die knoop niet helemaal in het leertje? Hoe maak je dat dan vast om zo'n pootje?

Hou van dieren met karakter :o :D
Daar is een speciale manier voor inderdaad. Je maakt 2 incisies bovenin het leer. de ruimte ertussen moet de omvang van het loopbeentje zijn. De bovenkant steek je door de onderkant en de incisie wat dan vrij komt daar steek je de onderkant doorheen. Makkelijk vast en los te maken. Zo kan ie ook zonder leerwerk de voliere in.

gerlindie schreef:
wat is nou precies het verschil tussen de kortveters en die bij je witgezichtuiltje?

Je hebt diverse soorten tuig, zo even snel uit mn hoofd vaste manchetjes, traditionele riemen, valse aylmeries, losse manchetjes, traditionele manchetjes. De meest gebruikte zijn de vaste manchetjes, dat is een stukje leder die om het loopbeen gaat, wat word vastgemaakt met een zeilring. Als deze vast zit krijg je m niet meer los, tenzij je m doorknipt. Door de zeilring gaat een kortveter, zoals bovenstaande die ik gemaakt heb. Een traditionele riem bestaat uit 1 stuk leder die je om de poot vastmaakt, deze kan je gewoon weer losmaken. Het nadeel is alleen dat ie geen kortveter heeft die mee draait met de vogel als ie vast zit. Deze vogel zit eigenlijk 98% van zn tijd gewoon los dus dat is in dit geval niet erg. De raaf heeft dezelfde om omdat ie de kortveters steeds eruit trok en ze vervolgens ging begraven/verstoppen.
De andere manieren zijn ook losse stukjes leder om het loopbeen maar dan op verschillende manieren omgedaan dat je m ook weer zo los kan krijgen. Zal er binnenkort eens een foto van maken. Aevy heeft bijvoorbeeld valse aylmeries.
Bij de traditionele riemen heb ik geen incisie onderin om een draal eraan te hangen als ze vast zitten, maar enkel een gaatje met de revolvertang om te zekeren aan de handschoen. Dus eigenlijk is het een vliegriem, veilig om mee te vliegen :) Bij de manieren met zeilring kan je de kortveter vervangen voor een vliegriem, dat is een kortveter zonder incisie of met enkel een klein gaatje onderin zodat ie zich niet kan verhangen aan een tak oid.

Ik heb alles even snel getypt dus sorry voor eventueel niet kloppende tekst/zinnen/typfouten :o

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-18 16:35

Citaat:
De raaf heeft dezelfde om omdat ie de kortveters steeds eruit trok en ze vervolgens ging begraven/verstoppen.

:')

Ik vind het echt tof dat je alles zelf doet. :j Is dat gebruikelijk in het wereldje, of ben jij 'n beetje een uitzondering?

_Dracarys

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-18 16:56

Dani schreef:
Citaat:
De raaf heeft dezelfde om omdat ie de kortveters steeds eruit trok en ze vervolgens ging begraven/verstoppen.

:')

Ik vind het echt tof dat je alles zelf doet. :j Is dat gebruikelijk in het wereldje, of ben jij 'n beetje een uitzondering?

Onder andere het maken van tuig is verplicht tijdens de opleiding voor je valkeniersakte, je moet tijdens het examen ook laten zien dat je het kan door het daar ter plekke te doen, maar ik vind dat je onafhankelijk moet zijn en je het gewoon zelfstandig moet kunnen als je zo'n dier bezit.
Ik maak alles zelf en bevestig het ook zelf, zonder hulp. Stel er gaat onverhoopt iets kapot moet je het direct kunnen vervangen en niet moeten wachten op een kennis oid.

Is een beetje hetzelfde als dat je een paard koopt en je weet niet hoe je moet opzadelen :=

GreaseMonkey

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-18 14:30

Wat is het doel van een belriempje?

_Dracarys

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-18 11:31

Dan kan je horen waar ie zit als ie bijvoorbeeld in een boom zit vol met bladeren. Of uit het zicht is. Je ziet m dan niet maar je kan dan nog horen waar ie zit. Het is een lederen bandje met een belletje eraan. Die werden vroeger gebruikt om de vogel te lokaliseren toen er nog geen telemetrie was uitgevonden.

GreaseMonkey

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-18 01:47

Ah natuurlijk! Logisch eigenlijk. Ik vergeleek het in mijn hoofd met een belletje zoals je bij een kat aan de halsband doet, maar kon dat dan weer niet helemaal rijmen met de valkerij, want waarom zou je de prooien waar je op jaagt willen waarschuwen dat er een roofdier aan komt? :') Blond

Dank voor je uitleg!

xoranlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-18 10:30

Ik zag een bericht op facebook voorbij komen over mensen die uitgevallen veren bewaarde zodat ze indien nodig een kapotte veer konde vervangen. Zag er wel mooi uit zoals het er lag.
Afbeelding

loez

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-18 19:06

Wauw! Dat ziet er idd mooi uit!

MoonWencke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-18 22:34

GreaseMonkey schreef:
Ah natuurlijk! Logisch eigenlijk. Ik vergeleek het in mijn hoofd met een belletje zoals je bij een kat aan de halsband doet, maar kon dat dan weer niet helemaal rijmen met de valkerij, want waarom zou je de prooien waar je op jaagt willen waarschuwen dat er een roofdier aan komt? :') Blond

Dank voor je uitleg!
En ik maar denken dat dat belletje bij de kat ook was om te horen waar ie zit :') O:)

GreaseMonkey

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-18 11:41

MoonWencke schreef:
GreaseMonkey schreef:

Dank voor je uitleg!
En ik maar denken dat dat belletje bij de kat ook was om te horen waar ie zit :') O:)

hm, je zet me aan het denken, misschien is dat oorspronkelijk ook wel het doel? Ik heb geen idee eigenlijk

_Dracarys

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-18 13:34

GreaseMonkey schreef:

Dank voor je uitleg!

Haha, het is een onnatuurlijk geluid, dus de prooidieren hebben geen idee wat het is en zullen er ook niet voor wegrennen/vliegen. Tijdens de jacht hebben sommige vogels zelfs aan beide loopbeen een belriempje met bel en vangen met succes prooi :j Het zien van het roofdier zet ze op het rennen ipv het horen van een belletje/onnatuurlijk geluid. Goede vraag !

xoranlover schreef:
Ik zag een bericht op facebook voorbij komen over mensen die uitgevallen veren bewaarde zodat ze indien nodig een kapotte veer konde vervangen. Zag er wel mooi uit zoals het er lag.
[ [url=m/CGbxLX.png]Afbeelding[/url] ]

Gaaf gezicht he, ik heb hier ook een bak vol met veren van de vogels, word inderdaad bewaard voor het stiften! :D (maken van een kapotte pen)
Niet elke vogel gooit alle veren elk jaar, sommige doen er langer over om het gehele verenkleed te wisselen, de Bald heeft er zelfs 3 jaar voor nodig.

Het is daarnaast ook erg afhankelijk van het voedselaanbod, als ze te weinig of te veel eten krijgen zullen ze niet goed kunnen wisselen, krijgen ze te weinig voedingsstoffen binnen heb je hetzelfde verhaal.
Je moet ze rijk voedsel aanbieden maar niet te hoog of te laag in gewicht brengen. Als je ze op de juiste manier voert zal je ook vogels hebben met sterke soepele nieuwe pennen.

_Dracarys

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-18 18:19

Vraag van vandaag, waar kijken we naar? :Y) :')
Afbeelding

Willemina_L

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-18 18:24

Eh... Ik denk het wel.
Laatst bijgewerkt door Willemina_L op 07-03-18 18:25, in het totaal 1 keer bewerkt

Willemina_L

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-18 18:24

Toch geen piemel hè

Evi84

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-18 18:26

De pielewiel van James?

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-18 18:27

Zoiets dacht ik ook.. :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-18 18:28

Maar een pielemans moet toch ergens in terug gaan..

_Dracarys

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-18 18:34

Evi84 schreef:
De pielewiel van James?

Wie is James :')