gezellig praten over jouw konijn!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

_Nancy_

Re: gezellig praten over jouw konijn!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-15 21:58

Leuk gezicht Eoweyn_x!

Yv_, dat ligt een beetje aan de omstandigheden denk ik. Ben wel benieuwd naar je verhaal.

Eoweyn_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-15 21:58

Yv_ schreef:
Oh dat ziet er toch gezellig uit Eowyn? Blijft het nu een beetje rustig?

Vraagje? Is om te koppelen een vergelijkbare leeftijd noodzakelijk/handig? Of maakt leeftijdsverschil niet zo veel uit? (zit een verhaal achter maar ga ik hier niet neerzetten, alleen per pb)

Het gaat heel goed zelfs!

Nee, dat maakt niet uit. De karakters moeten klikken. Als voorbeeld, mijn groep bestaat uit een voedster uit 2012, Ilona. Lolo.m is een jaar oud, Lotje en Bella zijn bijna 5 mnd.
Fiona is ook uit 2012, van Rambo en Jillz&Bliksem weet ik de leeftijd niet.

Oh? Nieuw konijn? Vertel!

_Tarzan

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-15 00:20

Hmm m'n oudje eet weer niet goed.. Hij wilde geen hooi en brokjes dus heb hem maar een wortel gegeven, die at hij gelukkig wel! wel raar omdat ie de laatste tijd zo goed at..

Eoweyn en Nancy leuke foto's!

Yv, ik heb een mannetje van 8,5 en een vrouwtje van 1,5 bij elkaar zitten en dat gaat hartstikke goed, het ligt echt aan de karakters!

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-15 00:26

Eoweyn, wow wat super!!!! *\o/* Ze zien er echt happy uit! Super dat het uiteindelijk zo heeft uitgepakt!

Nancy, oh wat een leukerd en een mooie grote zo te zien! Zit hij/zij al samen met je andere twee of komt er eerst nog één bij?
Wel een knapperd om te zien hoor!

Hier gaat het ook nog lekker! Ze zitten exact 3 weken samen nu. Ze zijn nog niet onafscheidelijk, maar zoeken elkaar regelmatig op en liggen tegen elkaar aan. Soms zie ik ze ook elkaar wat wassen, al zijn die momenten nog zeldzaam. Af en toe rent de voedster achter de ram aan, maar die peert em gelijk en is duidelijk de onderdanige. Ze doet hem dan eigenlijk ook verder niets.
Ik vind eigenlijk geen plukken vacht meer en ze hebben geen wondjes, ook nooit gehad gelukkig.

Een paar dagen geleden hebben we met de zaag aan de voorkant een extra gat gemaakt zodat ze 2 in/uitgangen hebben. Ik heb het bijgeverfd en morgen kunnen ze weer lekker hun grote nachthok in. Ik heb nog gekeken voor een luik waar ze doorheen passen, dat is voornamelijk met mijn voedster een probleem bij kattenluikjes :'). Hondenluikjes vond ik zo duur dat we het maar even zo laten.
Misschien maak ik er nog een afdakje o.i.d. aan tegen het inregenen en zodat het wat wind tegenhoud.
De andere ingang zit helemaal aan de zijkant ver onder het afdak. Aan de kant tegenover die ingang heb ik een plexiglasplaat zitten tegen het inwaaien en inregenen dus voor tocht ben ik niet zo bang.

Eoweyn_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-15 09:13

Ja goed he? Het wordt steeds rustiger :)
Ook fijn voor jou Delphi! Zal ook wel een opluchting zijn denk ik..

Ik hoop dat ie snel weer gaat eten! Misschien iets met zijn tanden? Of haakjes op de kiezen?

_Tarzan

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-15 09:41

Eoweyn, geen idee, was gisteren pas om 23 uur thuis dus heb het toen pas ontdekt en vanmorgen zag het er niet zo goed uit, hij had pijn dat was duidelijk maar waar? Hij ademde zwaar en wilde weer niet eten (wel een paar hapjes wortel) vervelende is dat ik de hele dag moet werken :(
Straks na m'n werk dus meteen naar de dierenarts (als hij dan nog leeft...)

Lilly was gelukkig wel heel lief voor hem, de hele tijd nt wassen (doet ze normaal alleen heel even in t voorbijgaan) en ze bleef fijn bij hem zitten, doet goed om te weten dat hij niet alleen zit! :(

_Nancy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-15 13:33

Duimen inderdaad dat je hem nog kunt helpen door naar de dierenarts te gaan!

Ik heb inderdaad een nieuwe nijn gehaald, Harold. :D Het is zeker een groterd, en ook super lief!
Hij eet alleen ook niet echt, ik heb 'm nu even naar binnen gehaald en wat groente en fruit aangeboden, daar heeft hij een paar stukjes van op. Ook even goed in de gaten houden dus maar!

Ik wil binnenkort op zoek gaan naar een leuke vriendin. Maar eerst onder het mes. ;)
Dus hij zit momenteel alleen.

Wat fijn dat het bij jou zo goed gaat Delphi!! Het is je gegund na alle ellende.

_Tarzan

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-15 13:44

Ja baal echt dat ik op m'n werk zit! :( hopelijk is hij er straks nog!

Leuk Nancy :)

_Tarzan

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-15 19:50

Nou, ben terug van de DA!
Hij kon niet echt iets verklaarbaars vinden, alleen wat kleine haakjes maar hem leek dat niet de oorzaak van het plots niet meer eten, kiesjes zijn wel geslepen en hij staat nu op darmopwekkers en pijnstilling ivm dat de darmen stilliggen, ook moet hij gedwangvoerd worden maar heb net een stuk gedroogd brood gegeven en daar eet hij mondjesmaat wat van dus zolang hij zelf eet bied ik hem gewoon lekkers aan en laat ik hem zelfstandig eten!!

Hopelijk is hij snel de oude maar het risico dat hij alsnog doodgaat is er natuurlijk nog altijd gezien z'n leeftijd .. Duimen maar weer voor m'n arme mupje!

xniieeenke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-15 19:51

_Tarzan schreef:
Nou, ben terug van de DA!
Hij kon niet echt iets verklaarbaars vinden, alleen wat kleine haakjes maar hem leek dat niet de oorzaak van het plots niet meer eten, kiesjes zijn wel geslepen en hij staat nu op darmopwekkers en pijnstilling ivm dat de darmen stilliggen, ook moet hij gedwangvoerd worden maar heb net een stuk gedroogd brood gegeven en daar eet hij mondjesmaat wat van dus zolang hij zelf eet bied ik hem gewoon lekkers aan en laat ik hem zelfstandig eten!!

Hopelijk is hij snel de oude maar het risico dat hij alsnog doodgaat is er natuurlijk nog altijd gezien z'n leeftijd .. Duimen maar weer voor m'n arme mupje!

Ik duim ook <3 :(:)

Eoweyn_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-15 20:13

Wat leuk Nancy!

Ik duim ook mee Tarzan. Hoop dat ie zich snel beter voelt! Heb je cisaral en metacloral?
Ik zou wel dwangvoeren en oppassen met het brood, dat kan evt gas opwekken namelijk.

_Tarzan

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-15 20:18

Thnx nienke en eoweyn!

Inderdaad cisaral en nog iets, moet ik kijken hoe dat heet.

Thnx voor de tip, hij is nu overgestapt op wortel en zo'n knabbelstaafje, zolang hij zelf eet wil ik niet gaan dwingen, hij is namelijk heel lastig daarmee! Krijg hem niks in m'n eentje toegediend helaas dus laat hem fijn even zelf eten!

Eoweyn_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-15 20:20

Ah, oke, snap ik! Stress is ook niet goed natuurlijk. Wil hij het dwangvoer ook niet zelf oplikken?

_Tarzan

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-15 20:26

Ja wil de stress zoveel mogelijk beperken!
Dat wilde ik inderdaad gaan proberen of dat niet werkt, maar vooralsnog is hij het stokje en de wortel met en met nt eten gelukkig, hij zoekt het eten in ieder geval zelf op, dat voelt goed!

_Tarzan

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-15 20:47

Eoweyn, dat andere heet carprofen ;)

Eoweyn_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-15 20:59

Gelukkig! Dat is al positief ja.
Carprofen is de pijnstilling, ik vroeg me af of je ook metacloral had meegekregen :) cisaral en metacloral wordt vaak samen gegeven, of althans, aangeraden.

_Tarzan

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-15 21:24

Ollie heeft toen ook cisaral en carprofen gekregen dus zal bij hun wel standaard zijn.
Hij eet met kleine hapjes maar hij eet! Zolang hij dat blijft doen is het positief.
Het doet hem merkbaar goed dat Lilly in de buurt is en hem zo nu en dan komt wassen! Echt zo lief om te zien <3

Nu wachten op de keuteltjes haha!!

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-15 21:36

Waarom lukt het dwangvoeren niet dan? Ik heb laatst dus 2 weken mn hangoor moeten dwangvoeren....meneer is 5 kilo protest. Ik dacht van tevoren dat het een ramp zou worden, maar goed in een handdoek wikkelen en gewoon half erop liggen en dan lukte het wel. Als zn darmen stilliggen zou ik het niet aandurven niet te voeren. Het is je eigen keus natuurlijk en jij kent je konijn beter dan wij. Maar een paar hapjes brood en wortel gaan die darmen niet op gang brengen. Waarschijnlijk eet hij nu puur door de opwekkende injecties. Uiteraard is het een goed teken dat hij weer eet.
Ik wil niet doorzagen, maar heb zelf in het verleden ook wel eens zulke keuzes gemaakt, waar ik later spijt van had. Ik was altijd te voorzichtig met dwangvoeren, vooral uit angst voor de stress. Maar zolang het dwangvoeren hooguit een paar dagen duurt, is het mijn ervaring dat voer erin stoppen positiever werkt dan de stress voorkomen en minder voeren. Al vaker meegemaakt dat ze enorm in de stress schieten, maar na het dwangvoeren meteen vrolijk hun eigen eten wegwerken.

Ik heb trouwens ook goede ervaringen met gedroogde kruiden en bladeren voeren. Knabbelen ze makkelijk weg en stimuleren de darmen ook lekker. Daarmee heb ik mn hangoor laatst weer aan het eten gekregen!

_Tarzan

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-15 21:42

Zwerte, lief dat je mij er even op wijst!
Echter is mijn hangoortje 1,4 kg protest en wordt het dan opeens een Franse hangoor hahah!

Hij eet steeds even en gaat dan weer rusten, weer eten, weer rusten. Ik zot er nu zo'n uurtje bij en hij zoekt echt steeds het eten op en knabbelt er ook lekker op los (halve wortel is al op en het knabbelstaafje is ook aan gegeten) dus dan wil ik hem liever gewoon zelf laten eten. Het dwangvoer staat er bij in een bakje maar dat wilde hij niet.

Toen hij laatst zo ziek was heeft hij ook een week puur op wortel geleefd (niet goed dat weet ik) maar dat is hetgeen waarmee ik hem aan het eten krijg!

Jeika

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-15 21:51

even een vraagje waar ik zelf erg over inzit: als je een konijn leert springen, en dan echt 30-40 centimeter of zo. springen ze dan niet uit zichzelf de ren uit? onze ren is niet zo heel hoog namelijk. ik schat zo'n 60-70 cm. misschien is dit wel een hele domme gedachte, maar ik wou het toch graag weten :o

nienke555

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-15 21:52

Als je je ren overdekt is er niks meer aan de hand :) Ook zonder te 'trainen' kunnen konijnen makkelijk over 60/70 cm springen :)

Jeika

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-15 22:19

oke dankje! er is een klein stukje niet overdekt, is dat dan erg?

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-15 22:45

Hangt van het konijn af. Die hoogte is echt een eitje voor een springer. Hier gaan ze doodleuk over een meter heen! Dus ook zonder ze het te leren kunnen ze die ren wel uitkomen als ze willen... Ik kan me wel voorstellen dat ze het door te trainen leuker gaan vinden en dus sneller gaan doen. Maar dan moeten ze alsnog een reden hebben om de ren uit te willen. Van mijn 4 konijnen is er maar eentje die echt overal overheen springt, dat was zelfs de reden dat ze nog in de opvang zat. Ze is gewoon te nieuwsgierig en druk, wil continu iets nieuws te doen hebben. De rest van mijn konijnen bedenken het gewoon niet, dus die kan je ook wel achter een laag hekje houden. Kortom, ze kunnen het, de vraag is alleen of ze het doen.

_Tarzan

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-15 23:19

Nou, hij at net alweer zelfstandig hooi, goed teken dus :) even afwachten hoe hij de nacht doorkomt!

_Tarzan

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-15 08:51

Sam is er weer hoor, hij is weer kipfit en het was weer een hele worsteling om de medicatie te geven, maar oprollen in een handdoek was een goeie tip! :P

Net een wortel gegeven en meneer begon meteen gulzig te eten, zo fijn om te zien!!

Vanmiddag die 2 weer terug naar buiten zetten want wat kunnen 2 konijnen in 1 nacht voor rotzooi maken!! :X