De konijnenfamilie hopt door naar deel 3!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

HorseTimeXL

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-21 22:25

Heb hier Roosje op gehaald vanavond. Vanuit de fokster zei ze gewoon met de hokken bij elkaar. Direct al. Maar merkte dat Bram nog wel heel hormonaal was dus heb ze nu even in een aparte kamer gezet ieder. Eventjes wachten nog voor Bram haha. Nu is de rust hij hem wedergekeerd.

Hoe lang lieten jullie de dieren op een handdoek oid na de castratie? Het blijft er rustig uit zien de wond etc. Dus denk zou ik nu al op een andere ondergrond kunnen?

Lieffiefi

Re: De konijnenfamilie hopt door naar deel 3!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-21 22:44

Ik deed het 2 weken.. better safe then sorry..

Jeika

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-21 23:04

Beter wat langer dan te kort doen inderdaad. :j heb eens een van mijn konijnen onder het bloed in zijn hok gevonden, de wond was door (voormoedelijk het stro/zand) gaan ontsteken en toen had hij de wond helemaal opengebeten. Vreselijk gezicht :(

HorseTimeXL

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-21 08:40

Hm ja dan laat ik het denk ik toch even inderdaad. Hij heeft er geen last van dat die op doeken moet zitten.

Wat zouden jullie met het koppelen doen. Je leest dat het goed kan zijn ze naast elkaar te zetten in aparte hokken. Dat heb ik gedaan maar merkte dat mijn ram best hormonaal werd. Nu snap ik dat ze echt die 6 weken wel aanhouden haha.

Mjetterd

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-21 08:58

HorseTimeXL schreef:
Hm ja dan laat ik het denk ik toch even inderdaad. Hij heeft er geen last van dat die op doeken moet zitten.

Wat zouden jullie met het koppelen doen. Je leest dat het goed kan zijn ze naast elkaar te zetten in aparte hokken. Dat heb ik gedaan maar merkte dat mijn ram best hormonaal werd. Nu snap ik dat ze echt die 6 weken wel aanhouden haha.

Aparte hokken ben ik minder enthousiast over (ik heb er geen ervaring mee). Maar ik denk dat het juist goed is dat er contact kan zijn onderling zonder dat er vooraf al veel gebeurd is met een stukje gaas er tussen.

Mijn ervaringen die ik heb met koppelen is bij elkaar zetten op neutraal terrein, ze rennen achter elkaar aan, gaan op elkaar liggen/op elkaar rijden, dit alles om rangorde uit te maken. Dat kan niet als ze naast elkaar zitten.

_Tarzan

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-21 09:23

Niet naast elkaar zetten, dat kan veel frustratie opwekken en kan ervoor zorgen dat de koppeling mislukt, beter gewoon in aparte kamers houden en over een aantal weken op neutraal terrein meteen bij elkaar zetten

HorseTimeXL

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-21 11:29

Dan laat ik ze denk ik gewoon apart tot 4 weken en dan koppelen.

Ze wist trouwens niet honderd procent zeker of het ene vrouwtje is. Ze dacht het wel maar bij een vrouwtje is het wat lastiger te zien. Mocht het een mannetje zijn dan mag die terug.

Maar mijn ram reageerde zo extreem ook z’n ding eruit zeg maar en zoemen en staart omhoog. Kan dat een goed teken zijn dat het idd een vrouwtje is? Ze is zo leuk.

Hoe dan ook merkte ik wel idd in het contact en de herkenning van Bram dat dit een soortgenoot is wel echt inderdaad dat je dat hoe dan ook nooit kan opvangen door zelf voldoende contact te maken en aandacht te geven.
Laatst bijgewerkt door HorseTimeXL op 06-08-21 11:32, in het totaal 1 keer bewerkt

NAIWHL

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-21 11:30

Ik heb Max en Checo even in een rennetje in de tuin. Kunnen ze lekker gras eten.
Maar jeetje, sinds die andere drie maak ik mij over alles zorgen bij ze.

Het zijn niet echte brokjes eters. Eten gelukkig wel gewoon hooi en gras en wat kruiden, maar zijn duidelijk nog weinig gewend. Maar wil dan wel dat ze genoeg binnen krijgen. Zijn immers konijnen in de groei.

Hou het er maar op dat zolang ze levendig zijn, keutelen, drinken en wat eten ze het goed genoeg zullen doen.

Afbeelding
Afbeelding

HorseTimeXL

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-21 11:34

Heel herkenbaar. Ik heb dat als ik hem opeens hoor niezen al is het 1 keer dan krijg ik het meteen Spaans benauwd omdat mijn vorige konijn eindigde met een longinfectie en echt niet stopte met niezen. En hij niest verder nauwelijks maar al is het maar 1 niesje

HorseTimeXL

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-21 10:19

Ik had een vraagje. Het gaat best heel goed met Bram. Hij eet als van ouds en gedraagt zich normaal. Echter heb ik het idee dat hij nog niet veel drinkt. Echter als ik z’n huid pak schiet het direct weer terug en hij plast normaal. Kleur is ook normaal. Kan dat door de operatie komen? Het is nu 5 dagen geleden. Ik geef hem nu wat sla voor de zekerheid.

jeetje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-21 11:43

Kreeg ik vanochtend een felicitatie berichtje van het oude baasje van Rosie. Ze is vandaag jarig en nu 9 jaar oud. Kleine lieve muisje.

NAIWHL

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-21 13:22

Ooh wat leuk Jeetje

En zou mij er geen zorgen over maken direct HorseTime

De bouw van het hok vordert gestaag. Wij denken graag groots :')

Afbeelding

HorseTimeXL

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-21 20:14

Ik zag nu tot mijn schrik dat mijn konijn Bram wormpjes heeft in z'n keutels. Ik heb er nu een stuk of 9 in een zakje gedaan? Weet iemand of het ernstig is zo'n worm besmetting? hij doet normaal gelukkig.

Gigixponys

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-21 21:55

Ontwormen met panacur en dan zijn ze er vrij snel vanaf.

Goed bezig @Naiwl! Ben benieuwd hoe het word!

HorseTimeXL

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-21 22:05

Gigixponys schreef:
Ontwormen met panacur en dan zijn ze er vrij snel vanaf.

Goed bezig @Naiwl! Ben benieuwd hoe het word!

Oké dus het is niet perse ernstig? Ga uiteraard direct morgen de DA bellen.

_KiMbErLeY_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-21 22:44

Hier had Brownie ook wormen. 28 dagen alle konijnen aan de panacur.
Ze was er idd snel vanaf.

En niet ernstig... naja als er wormen uit komen is dat uiteraard niet goed :+

Sterkte :(:)

Jenny21

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-21 16:38

Een van onze konijnen is flink aan het haren. Hierdoor van die strengkeutels. Ze krijgen lijnzaadbrokjes, aaien zijn ze niet heel erg van.
Iemand tips om te helpen? Zodat niet verstopt van binnen?

caro29

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-21 16:49

Ik heb er ook 2 in de rui. 1 vermindert met aaien wel maar de ander niet echt

HorseTimeXL

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-21 09:41

Veranderde jullie rammen ook kwa gedrag na de castratie. De mijne lijkt echt mega hyper. Hij was al druk maar nu helemaal. Ook s avond hoor ik hem vaak aan de tralies kauwen. Terwijl hij groot binnenhok heeft. Overdag loopt hij de hele dag eigenlijk los. Hij gaat overigens binnenkort naar buiten waar hij met z’n nieuwe vriendin zal wonen, als de worm besmetting onder de knie is. Maar pff. Hij was sowieso lekker actief maar hem het idee dat het nu extremer is dan ervoor haha.
Hij is wel heel lief. Soms hoor je dag konijnen agressief worden dat heeft hij absoluut niet.

xXutopiaXx

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-21 10:50

Weten jullie trouwens hoe lang RHD blijft rondwaren? Er is hier vorig weekend een baby (8 weken, dus nog niet ingeënt, maar wel nog beschermd door moeders) weggegaan, die is gekoppeld aan een vriendje (die ingeënt was).. maar nu krijg ik net een berichtje dat het vriendje is overleden en ze de baby graag terug willen brengen. Geen probleem natuurlijk, maar stél het was RHD o.i.d. en de baby draagt het mee terug hierheen (al mijn konijnen zijn ingeënt, behalve deze baby).. hoe lang blijft dat virus dan een gevaar voor eventuele volgende nestjes? Omdat het in je hok, stro enz. gaat zitten...

MoppieFilou

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-21 11:02

Sorry dat ik hier weer eens kom binnenvallen :=. Heeft iemand tips om slakken weg te houden bij de ren? Heel de zomer zit het vanaf dat het donker is vól naaktslakken. Overal op, in en onder. En gisterenavond zag ik ook nog eens baby's zitten :r . Ik hou de ren zo schoon als ik kan, maar het zand is wel vaak nat. Voer is altijd redelijk snel weg dus daar kan het niet aan liggen denk ik.

NAIWHL

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-21 11:19

Goede vraag Utopia. Ben ik eigenlijk ook wel benieuwd naar. Heb zelf het idee dat het een hardnekkig virus is, maar ook onvoorspelbaar. Niki en Hazeltje hebben met de drie die besmet waren wel snuffelcontact gehad, maar zelf niks gekregen. Wel snel laten vaccineren toen, maar die hadden we al een week eerder en niet in de konijnenwei gehad. Was eerlijk gezegd bang dat die ook besmet zouden zijn.
Heel heel heel misschien wil ik in de toekomst een nestje reuzen fokken en dan de aanwas deels houden. We hebben er ruimte genoeg voor, maar zat ook al met de rhd in mijn hoofd...

En ik heb geen ervaring met naaktslakken. Helpen van die moestuin tips niet? Iets met kattenbakvulling ofzo rondom de ren strooien?

En ik heb geen ervaring met veranderd karakter, maar dat is puur omdat ons rammetje al gecastreerd was voor hij kwam.

Max en Checo gaan nog goed. Heb eindelijk brokken ontdekt die ze wel lekker vinden en eten... zijn nogal kieskeurs en Checo viel in het begin af. Gemengd voer nu maar en dan langzaam omstellen op gewone korrel. Maar eerst moeten ze eten en op gewicht blijven...

En we hebben dus een betonnen voerbak omdat ze er in gaan zitten... konijnen blijven konijnen he...

Afbeelding

Ben trouwens blij als de groep helemaal gekoppeld is en ze terug kunnen naar hun wei en nieuwe hok. Konijnen onder de overkapping geeft overal stro :Y)

xXutopiaXx

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-21 11:45

Jaaa, wat heb jij er knapperds bij trouwens NAIWHL <3 Wat een oren!!! :+: En het klinkt inderdaad als een heel onvoorspelbaar virus... pikt misschien ook de konijntjes eruit met een lage weerstand? En zo dus ook niet allemaal... waardoor het lijkt dat het weg is, maar als er dan weer een nieuwe, niet gevaccineerde met lage weerstand bij komt, dat 't weer bal is.. of dus met baby's... en dat lijkt me vreselijk!

Hey Moppie!! Hier ook heel veel naaktslakken inderdaad! Supergoor! Ik heb wel van die korrels voor bij de plantjes, misschien die eens proberen om het hok heen te strooien inderdaad... maar dat is wel een dure oplossing _O-

NAIWHL

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-21 12:03

Ja of dat het niet direct via onderling contact wordt overgedragen, maar meer via de contacten met hok/grond enzo en dat ze dan met wassen het oplikken en dan ziek worden.

Hier werden net rondjes gesjeesd en binkies gemaakt, dat doet een mens altijd goed. Nu Checo beter eet heeft ze duidelijk ook meer energie :))

MoppieFilou

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-21 12:18

Dankjewel voor de tips beide! Ik had gewoon gezocht op slakken weghouden bij konijnenhok, maar slakken weghouden bij moestuin werkt vast beter, dat ik daar niet aan gedacht heb :') .

Je nieuwe nijnen zijn erg leuk NAIWHL! <3