Show je aquarium III!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Marisje76

Re: Show je aquarium III!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-21 22:11

Gaaaaaf baby kogeltjes..moest wel even goed kijken.vandaag zelf garnalenlollies gemaakt.
Super makkelijk en er wordt dankbaar van gesmikkeld.
Afbeelding

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-21 22:11

ik zou de primo niet te vol doen.
ik heb er 11 rasbora in en 3 corydoras.
ja en meer is fijn, maar ze zijn prima happy en ik heb vrij grote corydoras longfin er in.
en dan garnalen nog er in.

de rasbora brigittae zitten bij mij wel veel boven in,dus als je die doet geen gourami er bij.

de rasbora galaxy is leuk hoor,
heb ik in een andere bak,zitten wel steeds tikkertje te doen met elkaar _O-

emerald rasbora is ook gaaf, je moet eens googlen
er zijn meer leuke visjes

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-21 22:49

Ik denk dat ik maar ga beginnen met mijn huidige vissen over verhuizen en de cory's er aan toe te voegen. En dan kijken hoe dat gaat idd. Misschien kom ik wel een leuke Platy tegen ergens en breid ik de Platy's wat uit. :)

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-21 23:31

Ik lees dat filter medium van easy life en nitrivec van Sera vrijwel hetzelfde doen? En filter medium kan eens per maand als onderhoud, maar ook tegen stress en kleine ziekten zeg maar?
Dus als ik alleen filter medium gebruik eens per maand en indien nodig, dan moet dat ook goedkomen?
Gebruiken jullie niets extra's na het schoonmaken van de filter? Of zou filter medium het dan ook prima doen?

J0anieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-21 23:31

Platys zijn sowieso leuk om uit te breiden omdat ze verschillende kleurtjes hebben en dan alleen je oto en nieuwe Cory's erbij. :)

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-21 23:41

J0anieke schreef:
Platys zijn sowieso leuk om uit te breiden omdat ze verschillende kleurtjes hebben en dan alleen je oto en nieuwe Cory's erbij. :)

Klopt! Ik heb een super gave licht blauwe platy gezien <3

Marisje76

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-21 08:29

Ik gebruik helemaal niks van filtermediun en heb nog nooit problemen gehad. Filter zo min mogelijk schoonmaken en niet alles te gelijk dan heb je als het goed is geen problemen met je bacterien

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-21 09:02

Marisje76 schreef:
Ik gebruik helemaal niks van filtermediun en heb nog nooit problemen gehad. Filter zo min mogelijk schoonmaken en niet alles te gelijk dan heb je als het goed is geen problemen met je bacterien

Mijne zit wekelijks verstopt dus ik moet wel...

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-21 09:17

maar dat heb je straks niet meer he.
grotere bak,dus komt het dan wel goed.

ik heb net de jaarafrekening binnen van gas en licht.
en ik was wel benieuwd of het extra aquarium er bij nou zoveel meer zou verbruiken.
maar dat is dus echt weinig.
kan nog wel eentje bij _O-

julius_juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-21 09:20

Ik gebruik idd nooit iets extra's na het schoonmaken van het filter, zelfs als ik hem helemaal leeggetrokken heb. Geloof er niet zo hard in, al die middeltjes. Een bak die stabiel draait heeft het ook niet nodig, en anders is het het 'niet stabiel' draaien dat opgelost moet worden, niet de inhoud van het filter. :P Te snel vuil worden los jij al op door groter te gaan, dan zou je filter ook beter moeten draaien zonder hulp van allerhande flesjes en potjes.

Hier moest ik voor het eerst in jaren weer de voorruit schoonmaken. Grote Plak deed blijkbaar vrij veel schoonmaakwerk voor me toe hij er nog in zat, het duurde even voor ik besefte dat het vuiligheid was waardoor het raam minder doorzichtig was. :+ Wel heerlijk om eindelijk weer andere planten dan vallisneria te kunnen laten groeien hoor, ik kijk elke dag hoe hard m'n javamos en riccia nu weer bijgegroeid zijn. :') Prachtig spul is dat toch.

julius_juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-21 09:21

ellepel schreef:
maar dat heb je straks niet meer he.
grotere bak,dus komt het dan wel goed.

ik heb net de jaarafrekening binnen van gas en licht.
en ik was wel benieuwd of het extra aquarium er bij nou zoveel meer zou verbruiken.
maar dat is dus echt weinig.
kan nog wel eentje bij _O-

Heb je een idee van hoe veel hij werkelijk gebruikt heeft? Ben ik ook wel heel benieuwd naar eigenlijk.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-21 09:26

ja dat wilde ik dus bekijken, en ik heb via energie direct.
maar die hebben een storing waardoor dat dus net niet lukte
maar ik woon alleen, dus dat scheelt sowieso al in het verbruik.

edit:

wat ik wel kon zien was dat ik bijvoorbeeld in maart 155kwh verbruikt heb.
dat is dus 3 aquaria, en dan de rest van de apparaten in huis
maart 2020 was het verbruik 129kwh
maart 2019 143 kwh en dan is dat eerder een wisseling doordat het wel of niet kouder geweest en de cv ketel wat harder werkt.
ik kan niet precies zien wat een aquarium verbruikt,dan zou je zo een kwh meter er tussen moeten plaatsen.
Laatst bijgewerkt door ellepel op 11-04-21 10:04, in het totaal 1 keer bewerkt

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-21 10:04

Ja klopt, ik hoop dan gewoon met maandelijks onderhoud uit te komen. Ik heb dadelijk 70 liter en een pomp die 300 liter per uur aan kan. :)

Maar voor in de kleine bak doe ik het nu wel gewoon. En in de nieuwe als maandelijks onderhoud product, of bij ziekten/stress. En dan heb ik de nitrevec niet nodig want die doet volgens mij hetzelfde :')

Ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-21 13:53

Hoe heb je zo'n garnalen lolly gemaakt, Marisje76?

Hier hebben de aquariums weer onderhoud gehad en heb ik flink gesnoeid in de 1 meter bak. Straks nog even oxydators bestellen. Zouden jullie 1 grote doen of meerdere kleine en die verdelen over het aquarium?

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-21 14:03

MarliesR schreef:
Hier zwommen er vanmiddag opeens heel erg veel baby kogelvisjes in de ouderbak *\%/*
Gevalletje zo gaaf en ook zo eng :+ . Heb er een deel uitgavengen in de hoop dat ik ze groot kan krijgen, maar man wat vind ik dit spannend! Helemaal omdat de microscoop voor de infusoria ook nog niet binnen is... Dacht wel eentje te zien eten nadat ik wat van de kweekcultuur in de bak had gedaan, maar jeetje. Raar gevoel om iets te voeren wat je gewoon niet eens kan zien en dan maar hopen dat het goed is :+

Je moet heeel goed kijken, maar dan kan je er een paar zien zwemmen :D
Ze zijn echt absurd klein

[ Video ]

Gaaaaaf! Net zwemmende speldenknopjes zo... heb je ze nu in n apart kweekbakje?

Marisje wat leuk! Hoe maak je zoiets?

Zertab - galaxys zijn erg leuk en helemaal niet agressief! Wel is het best moeilijk goede te vinden. Emeralds ook heel leuk maar lastiger te vinden volgens mij... als je twijfelt tussen habrosus en panda zou ik voor habrosus gaan, net wat kleiner en even leuk qua gedrag.

Ik had in mijn 60 cm altijd 2 honinggoerami, scholenvisje rasbora en 1 schooltje corydoras.

I did a thing....

Afbeelding

Ik kon het niet laten, gecheckt of de pseudomugil samen kunnen met de blauwoogjes en dat kon!
Mijn schooltje is uitgebreid met 5 stuks luminatus. Ze scholen leuk samen met de blauwoogjes en het mannetje (heb er maar 1 :() doet ook schijngevechten met de blauwoogjes, ze reageren echt op elkaar.

Afbeelding

En maar weer ns een overzicht met de familie goerami linksonder. Begint langzaam maar zeker meer naar de volle plantenbak te gaan die ik voor ogen had...

Marisje76

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-21 14:14

@Ann...zak bladspinazie in de oven op 200 graden voor 25 minuten tot ze goed uitgedroogd zijn. Dan verkruimelen. In een plat bord agaragar maken of zoals ik met eiwit . Sateprikker in steken en dan door de kruimels halen. Even laten drogen en dan nog 1 of 2x herhalen. Dan nog 25 minuten in de oven op 80 graden tot ze mooi droog zijn.
Hier vonden ze het heerlijk!
Laatst bijgewerkt door Marisje76 op 11-04-21 14:16, in het totaal 2 keer bewerkt

Ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-21 14:15

Dank voor de uitleg. :)

Mandyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-21 14:21

Mag ik me melden? :D
Ik geef m’n vriend een aquarium voor z’n verjaardag cadeau en stiekem vind ik het zelf ook wel heel leuk. :))

Ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-21 14:25

Welkom, Mandyy! :) Pas maar op, het is heel verslavend. :D

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-21 14:31

@nps: de Hasbrosus vind ik te veel qua kleur lijken op de oto's vandaar dat het de Panda's worden. :)

Mooie bak! En gave achterwand <3

Ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-21 14:37

Inderdaad een prachtig aquarium,nps!

MarliesR

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-21 14:42

Ben even zo druk met de baby's dat ik later wel even weer op de rest reageer hoor :o

Heb ze inderdaad apart, de ouders jagen er heel fanatiek op :Y) . Kon echt merken dat ze vandaag lang niet zo op hun eigenlijke eten afgingen als normaal, nog vol van alle baby's vrees ik >;)

De tijdelijke "babykamer". In een 3L bakje die ik in een een wat groter aquariumpje heb gezet, au bain marie verwarming :D :D . Bij de baby's zelf heb ik een luchsteentje voor wat zuurstof en waterbeweging. Staat op een ander bakje zodat er wat meer watervolume in het aquarium kon. Als het goed is komen dinsdag
mijn bestelde filtermatten. Afhankelijk van hoe het dan gaat, ben ik van plan het aquarium in tweeën te delen daarmee zodat de techniek aan 1 kant kan, en de babys aan de andere kant. Dan hebben is er een wat hoger volume water om de waarden stabiel te houden, maar hebben ze toch beperkt ruimte (ivm de hoge benodigde voerdichtheid).
Afbeelding

Het is me vanochtend gelukt om ze op video te krijgen terwijl ze aan het jagen zijn <3 <3
https://www.youtube.com/watch?v=4DPrMUJrExc

Je kan het beste net onder de drijfplantjes kijken. Die kleine 1/4 speldenknopjes die af en toe opeens naar voren schieten zijn jagende baby kogeltjes :+ . Blijf me er over verbazen hoe absurd klein ze zijn haha! Heb net bij Amazon een (goedkoop) macro voorzetlensje voor op mijn mobiel besteld, dan kan ik ze hopelijk wat beter in beeld brengen nog :D

Ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-21 14:46

Wat gaaf om het op deze manier te kunnen volgen, MarliesR! Ze zijn echt nog heel klein. <3

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-21 14:57

Wat zijn ze klein <3

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-21 15:14

Wat een gave bak heb je NPS.

MarliesR, cool! Dat is ook een idee inderdaad! Erg creatief!

Ik heb vandaag mijn kamerplanten weer water gegeven met aquarium water. Vooral de musa doet het er enorm goed op! Eigenlijk alle planten.
Afbeelding
En gezien ik een paar zuiperds heb, doe ik dat vanuit het aquarium.
En dan vul ik het aquarium weer bij met vers water.

(Uiteraard ook eens per week grote water wissel hoor! En zomers krijgen mijn buitenplaatsen ook aquarium water.)