nog meer bijenhouders/imkers op bokt?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Marcella

Re: nog meer bijenhouders/imkers op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-25 10:07

Hoe sla jij die ramen op.

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-25 10:08

Wij hangen die volle voerramen in een broedkamer met zo goed mogelijk sluitende plaat op de bodem en de bovenkant en een schoteltje ijsazijn er bovenop.

Morpheus81

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-25 15:56

Ik bewaar ze in doorzichtige bakken (van de action) en zet op een lichte plek. Ijsazijn werkt inderdaad ook goed.

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-25 16:26

Wij hebben gister in alle rust onze voorjaarscontrole gedaan. En wat een mooie verassing hoe goed de volken er voor staan.
De eerste 2 volken hebben 16 ramen broed van 20, de rest zit propvol voer, dus daar hebben we wat verhangen en er maar meteen een honingkamer op gezet.
Het derde volk was erg klein en matig de winter in gegaan met een late koninginnenwissel, die zitten nu op 12 ramen broed en voldoende voer en een fanatieke koningin, daar hebben we mooi een aantal oude bijna zwarte ramen kunnen wisselen en zo ook maar een honingkamer gegeven.

en met deze warme week, volgende week weer een controle , er lopen al darren rond en met name die 2 eerste volken geven een beetje het gevoel dat zij gaan zwermen zodra het weer warm genoeg is...

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-25 17:19

Hoor van meer hoe goed het met de volken gaat.

Vond 4 raampjes broed een beetje tegen vallen.

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-25 22:20

Dat is inderdaad niet zo groot. Maar als ik in ons dagboeken terug kijk naar eerdere voorjaars controles, dan hebben wij nog nooit op dit moment zulke grote volken gehad.
Tussen de 5 en 8 ramen broed is dat gemiddeld.

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-25 22:33

Dat klinkt goed Nickeltje! Fijn als ze zo goed gaan, maar nu al zwermen, dat is wel snel!

Ik ga binnenkort ook kijken, ik hoop ook op zoiets (aan broed)! Ze doen het erg goed zover ik kan zien. Zal vast een HK klaarzetten :D
Laatst bijgewerkt door Century op 01-04-25 22:38, in het totaal 1 keer bewerkt

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-25 22:34

Vorig jaar had ik op 9 april, bij 7 graden en regen een zwerm.
Een heel zielig klein pruts zwermpje, maar het was toch echt zo...
Heb er een filmpje van gemaakt omdat niemand mee zou geloven...

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-25 22:38

Ik geloof je hoor! Maar ik hoop dat het mee valt. Mijn bijen waren helemaal niet zo zwermerig vorig jaar, ik hoop dat dat dit jaar ook zo blijft.

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-25 22:42

Ze hoeven van mij ook helemaal niet te zwermen... ik hoop dat we ze even extra ruimte gegeven hebben om daar niet aan te denken, maar we gaan ze erg goed in de gaten houden...

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-25 22:45

Ik hoop voor je dat het meevalt en ze lekker in de kast willen blijven!

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-25 00:14

Wel 1 speeldop verwijderd laatst

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-25 10:03

Wij hebben ook meerdere speeldoppen weg gehaald en al verdacht veel darren zien lopen in de twee grootste volken...

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-25 17:29

Nog 0 darren gezien.

Indy_Mouse_9

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-25 13:22

Poeh Nickeltje, dat zijn enorme volken! Hopelijk valt het mee met hun zwermlustigheid :)

Ik heb voor vanmiddag vrij genomen van het werk om een wat uitgebreidere controle te kunnen doen. Ik heb eerder wel even gekeken, maar toen was het eigenlijk ook wat te koud om alles raam voor raam te bekijken. Toen heb ik alleen van buitenaf gekeken tot ik broed tegenkwam.

Bij de vorige controle stond wel ineens het buurmeisje (5jr) aan het hek. Ze wilde niet dichterbij komen, maar stond wel van afstand vragen naar me te schreeuwen :')

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-25 15:55

Ik heb mijn controle vandaag gedaan :j
De lege kast, bleken de bijen allemaal op de bodem te liggen. Onderste kast was zo goed als leeg qua ramen, zat nog een klein beetje broed. Bovenste kast was enorm zwaar nog vol voer. Hebben ze het niet meer kunnen vinden? Een ziekte? Ik weet het niet.

De andere kast doet het super, maar heeft ook iets teveel honing al verzameld (en zelfs al verzegeld), dus ik heb twee ramen (waarvan één kapot) eruit gehaald en twee lege ramen er voor in de plek gegeven. Zo'n 8-10 ramen broed (met soms ook wat honing). Ze waren redelijk lief, al worden ze altijd wel pissig na een tijdje als je te lang aan het wroeten bent. Een enkele dar gezien, wel veel darrenbroed ook al. Nog geen doppen.
Honingkamer erop en mogelijk nog wat ramen vervangen later, maar ik had geen was meer en geen lege ramen, dus dat is voor later als het nog nodig is. Nu ze eerst maar weer even lekker met rust laten.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-25 16:27

Ik heb al honing geslingerd en in de vriezer bij mijn oom lig nog 2 lades vol. :=

Indy_Mouse_9

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-25 23:26

Wat jammer van je ene volk Century, gelukkig doet de ander het goed.

Marcella, wat heb je nu voor honing geslingerd dan? Overgebleven ramen wintervoer?

Indy_Mouse_9

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-25 11:01

Afgelopen woensdag had ik een zwerm. Het is hier elke keer een dag of twee warm, en dan weer een aantal dagen kouder en regenachtig. De warme dagen vallen zelden samen met mijn vrije tijd... Dus ik had 12 april in de kast gekeken en dat zag er prima uit, wel een paar speeldopjes maar niets belegd.
Een week later geen tijd, en toen ik tussendoor een keer door de dekplank keek was het super druk.

Woensdagochtend appte ik nog naar een vriendin, "ik voorspel de eerste warmere dag een zwerm", maar die dag bleek dus warm genoeg te zijn :+ want bij de lunch kreeg ik een mailtje van de base dat ie een plotselinge gewichtsafname had opgemerkt.

De zwerm hing gelukkig gewoon in de tuin, aan een zwiepige tak op bereikbare hoogte. Die had ik dus zo geschept gelukkig.

Mijn jongste zoon heeft een mooi filmpje gemaakt, met commentaar, maar werd helaas uit het niets gestoken, heel zielig. Ik zat onder de bijen dus kon ook niet direct naar hem toe. Gelukkig kwam de buurman met een grote sprong over het hek en heeft hem geholpen <3

Zwerm zit nu mooi in de kast, en komend weekend ziet de voorspelling er goed genoeg uit dat ik kan controleren op doppen in de orignele kast, zodat ik geen nazwermen krijg.

Hoe gaat het bij jullie? Ook al zwermen gehad?

Koningin Francesca, hier nog voordat ze m smeerde.
Afbeelding

Bijen
Afbeelding

1 zwerm...
Afbeelding

En een restje zwerm en een gevulde kast *\o/*
Afbeelding

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-25 11:16

Mooi geschept!!

Wij hadden zondag 3 zwermen uit 1 kast. Mijn vriend had de week daarvoor controle gedaan maar niet in de onderste bak gekeken...

De bovenste, grootste zwerm hinh op ruim 4 meter hoog in een boom die hebben we met veel gedoe kunnen scheppen en zijn ook blijven zitten in de nieuwe kast.

De twee kleinere zwermen waren tegen die tijd samen gekropen tot 1 iets grotere en hing wat lager.
Ook die dachten we geschept te hebben, uur later zaten ze nog in de kast maar in de avond waren ze helaas toch weg.

Ik verwacht met het mooie weer van dit weekend van mijn andere volken wel ook afleggers te moeten maken ter zwerm verhindering...

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-25 11:23

Heb al een aflegger en eigenlijk moest maandag kijken, maar vond het toen al niet geweldig weer om kast open te doen. Dus eigenlijk nog niet gekeken.

Betreffende honing gok klein deel wintervoer, maar ook hoop verse honing.

Ze hadden eerst zo'n 14 ramen vol met voer en daar zijn er 3 van geslingerd de rest was al opgesnoept. En 3 ramen verse honing uit de honing kamer. Vocht was 17. :D

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-25 11:49

Netjes!! Twee weken geleden was er met name in het grootste volk veel nieuwe honing gehaald, evident geen wintervoer en het moest nog ingedikt en verzelgeld worden.
Ik ben heel benieuwd hoeveel ik daarvan morgen in de kasten ga treffen of dat er met de week regen toch weer een en ander opgegeten is...

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-25 12:04

De honing kamer was inderdaad nog niet verzegeld helemaal alleen een paar randjes.

Denk wel dat ik er honing kamers erbij moet kopen.

xSCWx

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-25 22:41

Ik vind het echt zo leuk om met jullie mee te lezen, mag ik mezelf ook bijenhouder noemen, met een klein hotel die erg geliefd is bij de metselbijtjes? :')

Bedankt nog trouwens voor alle tips m.b.t. het makkelijker maken voor de bijtjes :D

Wisten jullie al dat deze bijen op hun zij en rug slapen/rusten? Ik wist niet wat ik zag de eerste keer. Deze lag op haar rechter zij en draaide nog een stukje tot ze op haar rug lag (op alle foto's is mijn camera rechtop gehouden).

Afbeelding

Afbeelding
En ik werd nog in de gaten gehouden door deze 3. Ik vind ze zo knuffelbaar :D
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Er was er eentje mijn huis in gevlogen, ik denk dat ik die pas na een dag heb gevonden, op sterven na dood. Na wat suikerwater heb ik die in het hotel gezet en na wat rust is die er denk ik ook weer bovenop :D het gaatje waar die in was gegaan is nu leeg.

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-25 22:42

Ohh, wat zijn die mega schattig zeg!! Wat een enorm gave foto's heb je daarvan