Beginnen met kippen houden

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-14 22:19

Oooeee dat zou mij ook heel boos maken! Stoute hond!

anneliesdj

Re: Beginnen met kippen houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-14 22:47

Ja hij stond haar tegen de grond te drukken en de kinders stonden ernaast te gillen.
Gelukkig was ik vlakbij, kip gered en geloof dat er niet zoveel aan de hand was behalve schrik.
Nu hopen dat ze van stress niet alsnog het loodje legt.
Het was ook ongeluk want ze kip kon geen kant op, klem tussen het gaas en de kids dus kon er niet vandoor. Gaas nu weggehaald dan kunnen ze zich verstoppen onder de enorme conifeer die vlakbij het hok staat. Hond is toch te groot en te lomp om ze dan nog te kunnen pakken.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-14 23:15

hmm als dat hier zou gebeuren is de kip er vrees ik toch aan. M'n Jack russel heeft gisteren weer een jonge fazant gedood in de 10sec dat ik ze niet kon zien.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-14 00:03

Ik heb een dog, killen zit niet in zijn aard gelukkig.
Viel me ook erg mee hoor, had verwacht dat kip plat zou zijn al is het onbedoeld.
Maar gelukkig, ze loopt nog vrolijk mee.
Ik heb hier ook een herder in opvang, hij negeert ze grotendeels maar ik weet hoe snel ze kunnen zijn dus dat vind ik veel enger.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-14 08:20

Is de kip de nacht goed doorgekomen?

Mona81

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-14 08:58

Onze hond heeft gelukkig helemaal geen moordneigingen :)

Nou, gisteren mn nieuwe/tweedehands kippenhok opgehaald... wat een hel zeg.... We waren het hok aan het uitladen op stal, opeens kriebel op onze armen, allejezus wat een luizenplaag!! Ik telde er 48 op één arm!!! Echt zo smerig!! Dat moet die man geweten hebben, want zodra je een deel van het hok oppakte liepen ze zo van het hout op je armen. Echt bizar. We hebben dus in plaats van het hok in elkaar gezet, eerst alles bewerkt met de gasbrander en daarna ingespoten met insecticide. Daarna alles opnieuw neergezet om te drogen en toen vond ik er weer 2 op mijn hand. Ik las dat een combinatie van groene zeep en spiritus ook helpt? Weet iemand dat? Ik ga vandaag weer met de gasbrander erlangs en daarna helemaal afsoppen dan met groene zeep en spiritus. Dan laten drogen en alles verven. Man wat smerig... Ik krijg alweer overal jeuk terwijl ik dit typ, ik heb er zelfs van gedroomd vannacht :+ Bah...

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-14 09:50

Baaaaaaaaaaahhhhhhhhhhhhhhhhh

Ik kan je finecto + aanraden. Is te koop bij boerenbond. Is veilig voor kippen en mensen. Kun je preventief om de zoveel tijd erop vernevelen.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-14 10:53

Ah bah dat is echt ranzig, hopelijk kom je er vanaf.

Kip is goed de nacht doorgekomen gelukkig.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-14 11:34

Mona81

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-14 11:37

Bedankt voor de tip, ik ga het vanmiddag gelijk halen!

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-14 11:39

Mona81 schreef:
Bedankt voor de tip, ik ga het vanmiddag gelijk halen!

Pas wel op met kleding, want het spul is eerst doorzichtigachtig maar droogt wit op (dat is de werkzame stof) dus oude kleding aantrekken anders heb je witte vegen.

En handen wassen erna. Het is niet giftig ofzo, maar het maakt je handen heel 'stroef'.

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-14 19:44

Ik gebruik groene zeep en spiritus.

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-14 20:16

Ik heb finecto+ ook gehaald maar je kan dit ook preventief spuiten las ik, werkt dat echt ook wel op deze manier of krijg je ze toch wel. Heeft het nut om aan het einde van de zit stokken wat plakkerigs te smeren zodat ze niet bij de kippen kunnen komen, of heeft dat geen nut. Ik dacht het ergens gelezen te hebben. Waar komen die luizen eigenlijk echt vandaan? Zitten ze altijd op de kip of????

Speedster

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-14 20:24

Ik gebruik het preventief, spuit elke maand ongeveer het hok flink in. Maar volgens mij hoeft het niet eens zo vaak, het is werkzaam zolang het wit uitgeslagen is een dat is veel langer. Ik heb nog geen luis gezien. Heb ook tabakstelen in het nest liggen, dat is alles wat ik eraan doe.

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-14 23:34

Hoe kom je aan tabakstelen als je niet rookt en er geen rokers in de familie zijn hihi.

Speedster

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-14 06:10

Die krijg je gewoon bij de dierenspeciaalzaak bij de pluimvee spullen ;-).

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-14 10:13

PBA_ schreef:
Ik heb finecto+ ook gehaald maar je kan dit ook preventief spuiten las ik, werkt dat echt ook wel op deze manier of krijg je ze toch wel. Heeft het nut om aan het einde van de zit stokken wat plakkerigs te smeren zodat ze niet bij de kippen kunnen komen, of heeft dat geen nut. Ik dacht het ergens gelezen te hebben. Waar komen die luizen eigenlijk echt vandaan? Zitten ze altijd op de kip of????

Die luizen zitten niet op de kip, dat is juist wat lastig, anders kon je de kip nog behandelen. Maar de luizen zitten overdag in spleten en kieren en komen alleen in het donker op de kip af. Ze kunnen alleen lopen, dus als je de route naar de kip onmogelijk maakt door bijv op de stok aan het begin en uiteinde vaseline te smeren, heb je al veel gewonnen.

Maar dat maakt de plaag niet minder, en die pak je met finecto+ aan, daar gaan ze echt dood van.

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-14 11:22

Dus tabakstelen zijn gewoon te koop? Mooi nog even halen dan. Finecto+ staat al klaar. Kieren zijn zo mogelijk maar blijf toch wel plekjes vergeten te zijn. Als het goed is komen zondag de chickies

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-14 18:39

Hier zijn ze druk met broeds worden en de beste plekjes uitzoeken. Een hoge rieten mand zorgt voor veel gekibbel. Daar werd in gelegd. En daarna dus in gebroed. En mijn lieve Hempies vonden dat stom. :+ Die gilden een eind weg dat de Dotten op moesten rotten.

Daarnet met hooi van de zolder halen 13 eieren gevonden. :')

Mona81

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-14 10:13

Dat wordt een hoop eieren bakken Antheman :)

Hier nog steeds in strijd tegen de bloedluis... Eergisteren na de verfbrander en insecticide, alles gesopt met groene zeep en spiritus. Toen laten drogen en gisteren alles ingespoten met Finecto+. Vanmorgen alles bestudeerd en....nog steeds hier en daar een luis!! |o Gelukkig wel maar een enkeling, maar dus nog steeds. Vandaag maar weer een nieuwe fles Finecto+ halen en nóg een keer inspuiten. Ben alleen nu al 60 euro kwijt om die kl*te beesten te bestrijden... Als ik dit vantevoren geweten had, had ik het hok mooi laten staan bij die man!!

Speedster

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-14 10:22

De finecto + moet wel ff zijn werk kunnen doen. Het doodt de luizen niet meteen, maar ze schuren hun buik eraan open, waardoor ze uitdrogen, wat ze niet overleven. Die paar luizen die er nu nog zitten, sneuvelen er vanzelf op, het heeft geen zin er meer bij te spuiten.

Mona81

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-14 10:46

Oh okee, dat wist ik niet. Ik dacht dat het spul zelf de luis doodmaakt. Maarreh, spuiten moet ik wel opnieuw, want bedenk me net dat alles buiten staat, en het begint hier net te regenen.... }:0

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-14 10:58

Dilemma, kriel kippen verkopen en vooral legkippen in verschillende soorten of krielkippen houden.
De oudjes mogen blijven maar zou ik de jonge kuikens verkopen.
Mmm moeilijk moeilijk.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-14 15:30

dat kan niemand in jouw plaats beslissen ;)

hier een half uur "paniek" in het hok, want ik heb er een meloen bij in gegooid (niet zozeer voor hen, maar eerder dat de honden er niet aankunnen)

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-14 22:00

Nou mijn kippies zijn gearriveerd, beetje stress kippies zijn het nog wel. Hoe lang duurt het gemiddeld dat ze rustig aan een beetje gaan wennen aan hun nieuwe stekje?