Ratteneigenaren verzamel u!!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Yinthee
Amadeus <3

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-13 23:08

Dat ligt er maar net aan hoe je katten erop reageren.. als jij denkt dat ze niet tussen de trailies gaan hengelen of ze aan gaan vallen is er geen enkel probleem, er zijn ook genoeg voorbeelden van ratten en katten die in harmonie samenleven, dus dat is totaal afhankelijk van je dieren..
Voor je de ratjes ik huis haalt moet je uiteraard een kooi hebben klaarstaan, voer voor ze etc.. Gewoon de standaard basis dingen. Ik heb 2 mannen en ruik ze helemaal niet. Anderen die hier komen ook niet. Enigste wat je wel eens ruikt in het begin zijn de drolletjes/urine, maar dat is een kwestie van goed schoonhouden... Mijn ene man is een heerlijke knuffel, ligt uren bij me, maar die andere moet er niet zo veel van hebben, af en toe zijn knuffel 5-minuten en dan vind hij het wel weer goed.. Is ook zo dier afhankelijk. Maar vrouwtjes zijn inderdaad over het algemeen wel minder knuffelig en veel actiever..
In de buurt van Spijkenisse is niks (ik woon ook in spijkenisse!) heb mijn ratjes toen in Sliedrecht gehaald maar die zijn gestopt (en anders was ik er ook nooit meer heen gegaan :P ) Er is niet veel (goeds! wel genoeg amateurs..) hier in de buurt, dus je zult toch wat verder dan rotterdam moeten kijken ben ik bang ;)

Ik heb trouwens gewoon voer uit de dierenwinkel, voeg daar zelf nog wat ingrediënten aan toe en ze doen het er en al ruim 2 jaar prima op ;)

eclair98

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-13 19:24

Ik zit in een dilemma, wie kan mij helpen?
Ik heb een ratje, vagebond, en die heeft een enorme knobbel. De knobbel heeft een omvang van een ei (iets groter). Ik vind dit heel sneu en wil hem misschien laten inslapen, maar hij eet, drinkt, schooit om snoepjes en laat zich niet op zijn kop zitten door zijn vriendinnetje. hij kan niet meer rennen door die knobbel.

Wat is eerlijk tegen over haar?

Ronnie25

Re: Ratteneigenaren verzamel u!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-13 19:36

eclair98: Inslapen of opereren. Gezien de grootte die jij omschrijft vind ik het echt een enorme bult in verhouding met een rat.

Yinthee
Amadeus <3

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-13 20:14

Afhankelijk van zijn leeftijd en verdere gezondheid, eventuele kwalen in het verleden, inderdaad laten opereren of anders als dat beter is inslapen ja.

Milligan

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-13 22:24

Hallo allemaal!

Ik denk ik kom even binnen vallen want ik heb eigenlijk een ratten-probleem en wil graag jullie advies. Ik had 3 ratten, vorige week is er 1 onverwachts overleden dus heb ik er nog 2 over. 1 hiervan heeft een tumor en wordt binnenkort dus waarschijnlijk ingeslapen, vind het heel zielig om haar zo te zien en ze is al 3 1/2 jaar. Nou zit ik dus met het probleem, 1 rat van +/- 7maanden over.

Wat zouden jullie adviseren? Ik was niet van plan verder te gaan met ratten houden, maar wil echt niet dat zij in een opvang of wat dan ook terecht komt dus dan denk ik toch een nieuwe halen. Maar aangezien ze 7maanden is is het denk ik niet zo'n fantastisch idee om er een kleine weer erbij te nemen (dan zit ik sowieso weer rond de 3 jaar met ratten).

Zou graag willen weten hoe jullie dit zouden doen? Een goed huis voor haar vinden? Eentje uit de opvang erbij nemen?

Bedankt alvast voor jullie reacties!

Brechtje_A

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-13 15:03

@eclair98. Hoe oud is de rat? Als het al een wat oudere rat is zou ik hem in laten slapen.
@Milligan. Ik heb van een fokker een leenratje gekregen. Deze bleef bij mij totdat jou rat overleden was, dan ging hij weer terug naar de fokker. Dit was heel handig! Misschien kan je even rondvragen of iemand nog een rat te leen heeft :)
Je kan natuurlijk ook een goed thuis vinden, maar vaak willen mensen een lief klein schattig ratje. En een rat uit de opvang halen kan altijd :) Ik zou gewoon even rondkijken en bedenken wat voor jou de beste optie is.
Succes!

MirandaNH

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-13 15:21

Sommige opvangen doen ook aan leenratjes, misschien is dat een goede optie voor jou Milligan? gezien je hierna liever niet verder gaat met ratjes.
Gewoon eens even een opvang bij jou in de buurt opbellen, wie weet kunnen ze je daar helpen. :)

Arrabel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-13 17:51

Milligan

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-13 19:44

Dank jullie wel! Ik wist niet dat dat kon een leenratje! Lijkt mij wel een super oplossing! Ik weet dat er bij mij vlakbij een knaagdier opvang zit! Ik ga maar is informeren!!

PoelieWoelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-13 22:27

Hoi!

Vandaag hebben mijn vriend en ik weer een update gekregen over de ratjes. We hebben ook onze keuze gemaakt! Deze worden het:

Afbeelding
Sable Burmees Ier gladhaar (Muppet, naar mijn bijnaam)

Afbeelding
Mink Ier Rex (Mir, naar een goede vriendin van ons beide (de rittens zijn geboren op haar verjaardag, en de namen moesten met een M beginnen, vandaar :D ))

Kan niet wachten tot ze hier zijn!!

Verder had ik nog een vraagje: in welke formaat hebben jullie je hoektoiletje? Want ik was vanmiddag bij Tuinland en daar hadden ze alleen maar voor kleine knaagdieren of fretten/konijnen.. Is er ook een tussenmaatje?

Dank je!

PoelieWoelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-13 22:29

Ronnie25: Mooie ratjes heb je!!

spokie79

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-13 22:34

Laura, ik zag de foto's al op FB voorbij komen. Wat een schatjes zeg!

Lies_Miek

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-13 10:54

Hier dan een foto van mijn clubje :)

Afbeelding
Dit was toen ik Harley net had en dat is dus ook waarom ze in de badkuip zitten :P

@Ronnie Mijn kooi is inderdaad heerlijk ruim :) vind vooral fijn dat hij zo lekker de hoogte ingaat waardoor ze lekker kunnen klimmen. Heb er ook een flink grote tak in staan die ze zelfs als glijbaan gebruiken :') En wat een leuke plaatjes van je ratjes.

Zal binnenkort nog wel een keer een foto van de kooi maken

Kat en mijn ratten gaan hier gewoon prima. Hij komt sowieso meestal niet op de kamer waar mijn ratten staan en als hij op mijn kamer zit gaat hij vaak gewoon voor de kooi zitten en liggen en gewoon uit nieuwsgierigheid kijken wat die beweging nou allemaal is. Maar dit kan nou eenmaal ook per kat gewoon verschillen.

Brechtje_A

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-13 11:23

Aaawhhhh Wat een schatjes Laura! <3

Lies_Miek, Gezellig clubje :D Persoonlijk hou ik niet zo van naaktratten..ik weet niet, vind het gewoon helemaal niks :P

eclair98

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-13 11:31

Mijn moeder gaat vandaag voor mij een hangmatje in elkaar zetten, heb ik eindelijk er weer wat bij :D
Ik heb nogal een kaal hok en er MOET meer bij!

Arrabel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-13 17:06

Heeft iemand misschien tips hoe je een hangmatje zelf kan maken?
Hier bij de dierenwinkel zijn de 8 euro.. dat vind ik best veel geld voor een stukje stof en 4 musketonhaakjes...

spokie79

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-13 17:09

Als je googled op speeltjes rat zelf maken, vind je een site waar verschillende hangmatten staan en hoe je die moet maken. Fleece plaid bij de action halen en je hebt een hoop hangmatjes voor 5 euro.

Arrabel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-13 17:29

Dankjewel! _/-\o_

Arrabel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-13 17:58

Heeft iemand misschien ook tips hoe je een verdieping zou kunnen maken in volière?
Ik zie op de volgende site wel een stukje over zelf een verdieping maken: http://www.dehamster.nl/tipsentrucs.html#extra
Maar dat moet er dan zo uit komen te zien...
Afbeelding
Zo handig ben ik denk ik niet....

Naskapower

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-13 18:07

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-13 18:15

Ik zou ook gewoon voor Ferplast verdiepingen gaan, ook fijn schoon te houden. :j
Dit is trouwens een leuke site met tutorials voor hangmatten: http://www.jollyrats.nl/

Lies_Miek

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-13 19:28

Ik heb hier ook twee verplastverdiepingen en kan ze ook zeker aanraden, ik raad wel aan goed naar het formaat ervan te kijken en of dit makkelijk in jouw kooi zal passen. Bij mij waren ze alleen vrij lastig op te hangen vanwege mijn verticale spijltjes maar het hangt echt stevig als het eenmaal erin zit.

Had vandaag radijsjes meegenomen om te kijken of ze dat lustten, sap aan mijn vingers was lekkerder dan het daadwerkelijke stukje radijs :')

switt

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-13 12:06

Hallo,

Sorry dat ik hier zomaar kom binnenvallen maar ik heb een vraag/probleem. Ik was gisteren bij een aantal dierenwinkels omdat ik daar enquetes moest afnemen.. Er zat een heel jong ratje met een dichtgeknepen oogje, toen ik ernaar vroeg zeiden ze dat hij morgen "omgeruild" zou worden, deze was niet voor de verkoop. Het is een mannetje en hij was daar op bestelling (ze verlopen eigenlijk geen mannen) maar vanwege zn oog zou hij geruild worden voor een gezond exemplaar. Ik vond het ontzettend sneu, die zou dus gewoon opgeruimd worden. Uiteindelijk heb ik hem gekocht en ben er meteen mee naar de dierenarts geweest. Zn oogje is beschadigd en ik moet hem 4x per dag zalf in doen (AB).
Maar ik heb zelf 5 volwassen ratten... de jongste zijn nu 7 maanden. Is het heel erg voor de kleine dat hij nu dus geen leeftijdsgenootje heeft? Hij zit nu nog apart, als hij wat beter is mag hij van mij pas bij de groep. Hoe erg is het dat hij nu alleen zit? Ik heb dus al 5 ratten, ik weet niet of een 6e erbij past dus laat staan een 7e...

ik heb zo'n kooi: http://staldevlierhof.weebly.com/upload ... 0_orig.jpg hoeveel mannen kunnen daar in?

Mn andere ratten komen allemaal netjes van de opvang of een rattery, deze zou anders gewoon doodgemaakt worden vanwege zn oog. Ik ben ook tegen het kopen van dieren in dierenwinkels maar in dit geval vond ik het wat anders...hij was eigenlijk ookal verkocht, de mannen zitten daar alleen op bestelling dus heb niet het gevoel dat ik iets in stand houd...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-13 13:20

Ik had precies hetzelfde gedaan. :(:) Ik hoop dat hij snel opknapt!
Wat zijn de afmetingen van je kooi precies? Zo te zien kunnen er daar wel 7 in, maar misschien verkijk ik me erop. Een leeftijdsgenootje erbij is wel beter, het verschil met je jongste is vrij groot en waarschijnlijk zit hij anders nog een tijdje alleen (ook omdat hij waarschijnlijk nog even moet groeien voordat je ze kan introduceren). Sterkte met het kleintje!

switt

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-13 16:41

Mn mooi is 90 breed, hoogte weet ik niet precies. Gok zo 1.60.... Maar waar haal ik zo snel een kleintje vandaan? Bij ratteries moet je altijd wel wachten.. Mm, ik ga er even over denken wat nu slim is!