nog meer bijenhouders/imkers op bokt?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Marcella

Re: nog meer bijenhouders/imkers op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-25 17:28

Ik ga gewoon even afwachten betreffende temperatuur.

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-25 17:30

Het zou heel geruststellend om ze dan gewoon te zien vliegen, eventueel een ontlastingsvlucht en misschien wel een beetje stuifmeel van wat er nu al bloeit in de tuin...
Dat is voor mij in februari al teken van leven en goed nieuws genoeg...

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-25 15:40

Helaas ben ik op deze stralende dag gewoon aan het werk met een jaloerse blik op het raam.
Mijn vriend heeft nachtdienst en dus vanmiddag vrij. Die stuurt net een filmpje van onze bijenkasten, waarbij er voor elke kast een enorme drukte is, overal veel bijen en alle drie de kasten halen volop stuifmeel binnen... *\o/*

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-25 16:59

Mijn grote kast is ook goed bezig, allemaal bijen op de krokussen! De kleine kast heeft iets van beweging maar eigenlijk niet; ik vreesde er al voor. Ik laat ze wel met rust.
Maar heerlijk, bijen zien vliegen <3

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-25 23:19

Heb nu grote kast volop zien vliegen. Volgens mij nog een behoorlijke groot volk.

De kleine kast zie ik niks. Behalve nog steeds condens vorming.

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-25 23:44

Hm... dat is met dit mooie weer wel een veeg teken voor je kleine volk...

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-25 23:46

Ik ben ook bang dat mijn kleine volk het niet gered heeft. Maar... het grote volk haalt allemaal stuifmeel binnen, zo leuk te zien :D

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-25 23:48

Gaaf hè, om ze meteen zo vol in actie te zien...
Er bloeit bij mij behoorlijk veel hazelaar. Verder komen de crochussen snel op nu. En er staan enorm veel sneeuwklokjes, al weet u niet zo goed wat die aan stuifmeel geven...

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-25 00:02

Hier veel krokussen om de kast, niet zelf geplant maar heel welkom. Heb ze er al op zien zitten.
Ze komen met fel oranje en met geel terug.
Heel fijn dat in ieder geval één volk het heeft gehaald. Die mag weer gesplitst worden in mei. Altijd balen als een volk het niet redt, maar het is wat het is.

Morpheus81

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-25 15:28

Hier wordt ook alweer volop gevlogen en komt er mooi stuifmeel binnen als het weer ernaar is. Helaas heb ik deze winter 2 volken verloren, die heb ik inmiddels open gemaakt. Van 1 kan ik het verklaren, daar hebben ze in oktober nog wisselcellen gemaakt. De andere kast is me onduidelijk. Het was een groot volk (dus heeeeeel veel dode bijen in de kast), in september nog veel broed, volgens het boekje behandeld tegen varroa (net als alle andere volken) en nog heel veel voer in de kast. Bij de behandeling in december had ik nog 6 a 7 straatjes bijen. Ik snap er niks van. Ik heb dit nog niet eerder gehad en was zo blij dat de onverklaarbare wintersterfte steeds aan ons deurtje voorbij ging. Dit jaar helaas dus een keer niet. Nog 9 volken over nu van de 11 die ik ingewinterd heb. Dat is natuurlijk ook nog steeds een heel mooi aantal om het seizoen mee te starten.

Ik had ook heel veel crocusbollen geplant, die begonnen nu mooi met bloeien....en toen.....hebben de kippen alle bloemen opgegeten -O- echt he?

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-25 15:41

Oh, dat is zuur Morpheus... Zeker het verlies van zo'n groot volk wat dus eigenlijk niet verklaarbaar is...

En irritant, dat verlies van bollen. Wij zijn er door het langdurige hoge water van vorig jaar heel erg veel verloren. In de jaren daar voor had ik enkele duizenden verschillende bollen gepoot was echt een bloemenzee. Dit jaar komen er hier en daar wat plukjes op...
In de herfst dus maar weer opnieuw investeren.

Morpheus81

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-25 15:52

Oh ja, dat is ook heeeeeel vervelend. Dat hadden wij ook. In de boomgaard hadden we ook megaveel bollen staan. In de winter 2023/2024 heeft de boomgaard echt wekenlang ver onder water gestaan en daar is daarna vrijwel niets meer opgekomen. Allemaal verrot waarschijnlijk. Daarom had ik de nieuwe bollen dichterbij huis geplant, daar is het minder nat. Maar daar lopen dus de kippen....nooit bij stil gestaan en ik wist ook niet dat die de crocus bloemen en waarschijnlijk ook de bloemen van de sneeuwklokjes lekker vinden....
Overigens heeft onze mooie grote lindeboom ook het leven gelaten in die natte winter....daar baal ik echt heel erg van! Tegen beter weten staat hij er nog, in de hoop dat hij dit voorjaar toch nog gaat uitlopen, maar eigenlijk weet ik wel dat dat slechts wishful thinking is en dat we de boom binnenkort moeten gaan rooien. Mijn hart huilt daar echt van....

Afbeelding

Gaat om die mooie linde dichtbij het huis. Die kreeg in voorjaar 2024 nog wel nieuw blad, maar in 1 nacht in mei is het bruin geworden en er is nooit meer wat aan gekomen. Alleen bij de stam zat nog wat groen opschot. De boom heeft er vorige zomer dus de hele zomer kaal bij gestaan. Je kunt de takken er ook zo af breken, dus ik denk echt dat hij dood is....in mei weten we meer. Zo zonde....

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-25 16:04

Jeetje, wat zonde van die boom zeg! Wij hebben inderdaad ook 2 jongere bomen verloren door te lang met de wortels onder water te staan vorige winter... Een tamme kastanje en een zomer linde, uitgekozen voor de bijen...

Onze kippen laten de bollen gelukkig aardig met rust verder.

Morpheus81

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-25 16:08

Ja vreselijk, ik heb er echt slecht van geslapen....maar ja, wat kun je doen? Als er dus inderdaad geen nieuw blad aan komt dit voorjaar, gaan we hem weghalen en dan komt er van het najaar een nieuwe boom. Maar die zal natuurlijk lang niet zo groot zijn als die er nu staat. Wel weer iets voor de bijen in ieder geval. Even uitvogelen wat we daar het beste kunnen neerzetten.

Indy_Mouse_9

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-25 14:56

Wat zonde van de bollen en de bomen, en Morpheus, kan me inderdaad voorstellen dat je het verlies van zo'n boom aan het hart gaat.

Ik heb een vraag (of eigenlijk mijn man heeft een vraag), geven jullie inkomsten uit honingverkoop ed. door aan de belasting?
Volgens mij is het te scharen onder 'activiteiten in de hobby- en familiesfeer' en hoeft het daarom niet ingevuld te worden bij de belastingaangifte, maar ik kan er eigenlijk niet iets heel concreets over vinden.

Dit is het beste dat ik vind:
Citaat:
"Als u met uw activiteiten deelneemt aan het economisch verkeer en winst kunt verwachten, is er sprake van een bron van inkomen." ... "Als uw activiteiten zich afspelen binnen de hobby- of familiesfeer, bent u geen ondernemer voor de inkomstenbelasting."
Bron: https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/ ... nbelasting

Citaat:
Hebt u een negatief resultaat uit uw werkzaamheden?
En is te verwachten dat dat zo blijft? Dan zijn uw werkzaamheden hoogstwaarschijnlijk geen bron van inkomen, maar activiteiten in de hobby- en familiesfeer. Deze inkomsten en bijbehorende kosten hoeft u niet te vermelden in uw belastingaangifte.

Bron: https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/ ... verig-werk

Maar misschien heeft iemand iets duidelijkers?

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-25 15:03

Lindes zijn ook zulke mooie bomen voor bijen... kan me voorstellen dat het even slikken is. En een volk verliezen is altijd stom. Hier ook één verloren, de ander doet het goed. Gisteren even door de dekplaat gespiekt en het verloren volk lijkt nog veel voedsel te hebben ook. Dus even kijken of ik dat kan doorsluizen. Het andere volk zat ook tot bovenin de dekplaat, wel heel rustig te bewegen. Maar het wordt ook nog zo koud 's nachts.

@Indy:
Ik heb een tijd in opdracht getekend, en toen dat ook proberen in te vullen bij de inkomstenbelasting. Ik kwam daar negatief uit; oftewel, ik maakte meer kosten aan materiaal en alles dan het opbracht. Toen kreeg ik in de applicatie van de inkomstenbelasting zelf al de opmerking "volgens mij is dit een hobby en je hoeft dit niet op te geven" (maar dan netjes verwoord :P; vergelijkbaar met jouw tweede quote)
Ik houd dat dus in gedachten, en in diezelfde sfeer brengen de eieren en honing niet genoeg op dat ze de kosten dekken, zeker als ik alle aanschaf meeneem van twee kasten en alle toebehoren.
Dus nee, ik geef het niet op met maar 1-2 volken :)

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-25 16:17

Wij houden er ook echt maar een paar tientjes per jaar aan over, dus nee. Dat gaat niet nee met belasting aangifte.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-25 22:12

Verkoop voor nu geen honing.

Die nu wel 1 plakkaat suiker lijkt. Maak gelukkig niet de smaak minder.

Morpheus81

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-25 09:13

@Marcella, als je het voorzichtig verwarmt wordt het weer vloeibaar. Bijv door het op de verwarming te zetten.

Nee, ik geef mijn honing ook niet op aan de belasting. Inderdaad is het amper kostendekkend.

Ja, ik baal vreselijk van de boom, maar helaas is er weinig aan te doen. Er komt zeker een nieuwe. Er zijn ook een appelboom en een amandelboom gesneuveld in diezelfde natte periode, ik denk dat ik voor allemaal een linde terugzet. Eens kijken wat een beetje fatsoenlijke maat linde kost....

De voorspellingen zien we wel gunstig uit voor de bijen! Zou heel welkom zijn als we een beter voorjaar krijgen dan vorig jaar!

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-25 19:37

Klopt gebruik het toch voor in de thee.

De verwarming werkt op het moment nog niet. En durf dat kacheltje niet te laten draaien zonder toezicht.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-25 10:52

Zijn er meer mensen die kast controle gedaan hebben. De grote kast gaat erg goed met ook minimaal 6 broedramen volledig verzegeld honing.

Plan om 1 broedkamer eraf kon ik vergeten had van de 2 broedkamers maar 3 ramen leeg. :')

Honing kamer wordt ook al aardig gevuld (is ook zwaar), maar inderdaad ook een groot volk. Nog wel weinig stuifmeel, maar zat een mooi beginnetje om het aanwezige broed heen. Op 3 ramen tennis bal grote aan beide kanten gesloten en larven gezien. Koningin ook gespot met mooie rode stip. Ze hebben ook een schone bodem gekregen.

2de Kast alle bijen dood, maar wel vol met Honing. Gisteren avond verwijderd, want de bijen willen de kast graag leeg roven ondanks dicht gezet.

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-25 13:47

Ik heb nog niet gekeken, alleen door het glas. Ik dacht wel te zien dat de kast met het dode volk / verdwenen volk nog wel voedsel had.
Die kast ga ik komende week wel een keer weghalen. Het grote volk laat ik nog even z'n gang gaan. Zeker met dat de temperatuur weer gaat zakken; als die weer stijgt ga ik controle doen.

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-25 19:58

Wij hadden de hoop dit weekend inderdaad ook te kijken in de kasten.
Maar gisteren hebben we het dak gelegd op onze nieuwe schuilstal voor de paarden en vandaag in ons bijna af gasten verblijf heel erg veel geklust. De bijen vlogen wel heel erg veel dus we zijn ook wel gerust gesteld.

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-25 20:08

Ja ik ook wel :j ze lijken het goed te doen. En ook even best druk hier. Gelukkig redden de bijen zich meestal prima :)

Morpheus81

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-25 09:32

Ik heb afgelopen weekend wel een check gedaan. 1 volk was helaas de Q verloren (lag dood op de bodem), die heb ik samengevoegd met een ander volk dat vrij klein was. De anderen zagen er allemaal goed uit. Veel vers stuifmeel en inderdaad ook al wel verse nectar. In alle kasten mooie hoeveelheden broed en ook al flink gesloten broed, dus de versterking is onderweg! Bij de meeste kasten heb ik er wat wintervoer uit gehaald en ruimte gegeven voor leggen. De bijen hebben aanzienlijk minder voer verbruikt deze winter dan vorig jaar. Ik heb nu heel veel volle (winter)voerramen in de opslag.