Beginnen met kippen houden

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

_Floss_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-14 08:57

* Klaagpost *

Heb ik weer...

4 kipjes.
Lopen altijd los in in de tuin.
Alle 4 zijn ze bijna aan de leg.
Dus ik in het nachthok een legnest gemaakt.
Met het populaire kalk-ei.
Zodat de kipjes dáár hun eitjes gaan leggen en niet in de hele tuin verspreid verstopt zodat ik iedere dag Pasen zou hebben...
Goede voorbereiding, al zeg ik het zelf....

Heeft mijn hond gisteren...toen ik even niet keek... een rondje gemaakt in het nachthok... en gezien: "HA een (kalk-)EI!"

En dit kalk-ei professioneel in de tuin verstopt.... :roll:

Amaris

Re: Beginnen met kippen houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-14 09:28

Floss...... :')

Wat een masterlijke hond heb jij. Die is gewoon heel begaan met jouw paasgevoel. +:)+

En nu?

_Floss_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-14 09:33

Amaris schreef:
En nu?

Géén idee hoe nu verder...
Want de ooit-gelegde-eitjes gaat hij dan dus ook verstoppen... Afbeelding

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-14 09:34

_O- geweldig toch :P
En idd, wat nu, ga je de hele tuin afspeuren of hopen dat het ei op een niet zo aantrekkelijke plaats "verstopt" ligt.

Mijn kipjes zijn eigenlijk vanaf dag 1 in hun nachthok gegaan en ook gewoon daarin beginnen leggen... op 1 na dan die vanaf ei 1 dacht te broeden...

_Floss_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-14 09:47

Ik weet het écht niet...

Als ik je vertel dat dit een deel van de tuin is... Wat nog het minste begroeid is...

Afbeelding

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-14 10:02

Je kipjes hebben ook wel een super tuin om in te scharrelen... maar om daar eieren te zoeken is wel meer dan een dagtaak.
Vrouwenmantel gaat dus goed met kipjes? Dan kan ik dat ook mooi gebruiken om mijn ren te bekleden.. hier kunnen ze straks niet echt vrij lopen.. maar krijgen wel ren van meer dan 20 vierkante meter.

_Floss_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-14 10:10

Vrouwenmantel gaat goed hier!
Ze eten er wel af en toe wat hapjes van, en drinken vooral van de druppels die zo lang op de bladeren liggen.
In de winter sterft de plant af, maar komt stug ieder voorjaar weer op. Er komen hier veel insekten op de bloemen af van de vrouwenmantel.

Echt, de regel 'elke dag vers water voor de kippen', die is leuk bedacht, maar niet echt 'praktijkerig'.
De kippen drinken het liefst van de druppels van planten, uit een rand van een cementkuip die al maanden ondersteboven staat met stilstaand water erin, uit de nogal-groene-vijver...
Die watertoren staat bij mij in de tuin vooral mooi te zijn. :D

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-14 10:30

haha, da's zoals mijn honden die liever uit de (in mijn opinie stinkende) vijver drinken (zit al jaren geen vis meer op hoor).
Maar ik snap je probleem, da's de reden dat mijn kipjes een stuk van 5x6m gekregen hebben en ze er nog in slagen ergens in de heg te kruipen :')
Nu ja, met de honden ook veiliger, want van de week dacht een kip in mijn voet te pikken, waardoor ik ze "wegschopte". Het gekakel triggerde de honden en opeens had de kleinste hond een kip vast en was de andere hyper de andere aan't opjagen. en anders lopen ze nooit het kippenhok mee in. -O-

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-14 10:44

_Floss_ schreef:
Amaris schreef:
En nu?

Géén idee hoe nu verder...
Want de ooit-gelegde-eitjes gaat hij dan dus ook verstoppen... [ Afbeelding ]

Pas daar mee op, als hij ze per ongeluk stuk bijt en door heeft hoe lekker het is, is er geen eitje meer veilig.

Als ze kakelen en fladderen gaat het vaak mis idd. Ik heb de kippen nu sinds een week loslopen en neem de hond expres mee, til de kippen op en laat ze van mijn hand vliegen ed. Ik heb liever dat hij een poging waagt als ik erbij ben dan wanneer hij alleen is. Hij doet ze verder overigens niets hoor, alleen wanneer het ineens fladdert heb je gewoon instinct.

Ik was bang voor de katten trouwens, die blijken allemaal niet bang te zijn voor de kippen, wist niet of dat goed of fout is. Gister ben ik binnen ramen aan het wassen en de kipjes liepen ervoor in de tuin, zie ik de kat helemaal plat gaan liggen en staart zwiepen op 1,5 meter van een van de haantjes. Ineens neemt ie een sprong, kip schrok maar bleef meteen staan en keek hem recht van van 'wat?' dus kat stopte na 1 sprong en stond te twijfelen en ging maar weer weg.
Pff ben zo blij dat de kippen aardig bomproof zijn, weet zeker dat hij de klos was geweest als hij opgefladdert was. Moet ze nog maar even goed in de gaten houden.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-14 10:54

ik heb idd een echte jager en eentje die alles nadoet.
Onze kat vroeger was ook een ramp die dacht dag 1 al onze kippen aan te vallen nog voro ze ui de doos waren. Gelukkig hadden we bij aankoop eraan gedacht een iets groter maatje te kopen dan een standaard legkip (geloof dat het New Hamptons of zoiets waren). Kippen waren zo goed als even groot als de kat op dat moment en ze heeft een paar flinke pikken gehad, dus dat deed ze geen 2x meer

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-14 11:02

Ik weet nu dat het terecht was dat ik ze nog zo lang binnen heb gehouden. Maar ze pikken niet van zich af, tenminste nog niet. En de katten zijn alle 3 echte jagers en ook allemaal opportunisten, als ik het te pakken kan krijgen zie ik daarna wel of ik het ook vast kan houden en dood kan krijgen.
Een beetje 'grote ogen, kleine mond' hebben, maar dan de grootte van de mond aanpassen wanneer nodig.

Ze hebben al eens een jong konijn te pakken gehad, vlaamse gaaien en ratten en de fazant en haas die hiervoor in het veld zitten hebben ze nog niet te pakken gehad maar ze zijn wel vaak plannen aan het smeden.
Laatst bijgewerkt door anneliesdj op 01-07-14 11:03, in het totaal 1 keer bewerkt

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-14 11:02

haha , die Floss. Succes :) Als je eenmaal de plekjes gevonden hebt, dan blijven ze daar wel leggen hoor.

_Floss_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-14 11:49

Antheman schreef:
haha , die Floss. Succes :) Als je eenmaal de plekjes gevonden hebt, dan blijven ze daar wel leggen hoor.

Ervaring? 8-)

_Floss_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-14 11:50

Mijn hond (soort van Jack Russel) is helemaal kippenproof.
Hij is een herplaatser, komt van een boerderij af waar hij ratten en muizen moest vangen maar de kippen met rust moest laten (bleek later)
Hij negeert ze volkomen en de kippen en hond respecteren elkaar 100%.
Dus die mazzel heb ik...

Minder mazzel is, dat ik mijn hond op z'n barfs voer... en daar horen ook hele, rauwe eieren bij.
Die hij zelf kapot bijt en opeet.
Maar toen had ik nog geen kippen -O-

Dus ik denk dat ik een HOOG legnest ga maken, waar de hond niet bij kan.
Dat wordt weer timmeren en knutselen dit weekend.... :')

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-14 11:56

Ja dan weet je zeker dat hij ze lekker opsmikkelt als hij ze vind.
Ik voer ook barf (of nrv eigenlijk) en ik hoop dan ook dat onze hond het niet door gaat krijgen dat kippen lekkere hapjes maken.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-14 12:33

_Floss_ schreef:
Antheman schreef:

Ervaring? 8-)

yup :+

Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-14 11:36

Nou, voor de liefhebber heb ik 2 cochin kriel hanen ( jaar oud) en kuikens van dit jaar in de aanbieding.

De kleur van de hanen is blauw patrijs. Kuikens zijn allemaal donker, maar zijn nog niet in de uiteindelijke verenpakket dus durf niks te zeggen over kleuren ( en geslacht)

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-14 19:18

Snik, mijn jonkies leggen nog steeeeeds niet... Word er een beetje moedeloos van.
Afgelopen week waren ze om 3.30u zo hard aan het kakelen dat ik er wakker van werd en zeker was dat er een ei lag. Maar helaas. Ze houden me mooi voor de gek.

Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-14 20:32

Hoe oud zijn ze?

Ik ben benieuwd wat voor kleurtje ik krijg. Ik weet trouwens niet eens welke kleurtjes mijn hennen hebben. Want ik zou denken een blauwe/zwarte en grijze (effen) maar ze hebben allemaal een gekleurd koppie. En ik heb 1 bruine, maar daar heb je ook 2 smaakjes (patrijs en iets anders)

Spetter

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-14 20:49

Onze kip heeft alle zes eitjes succesvol uitgebroed. Eerste kuiken is nu een week oud. Ze krijgen al wat zwarte veertjes op hun vleugeltjes. Mamakip is boos. Zeer beschermend. Ze maakt er ook een zootje van in de ren. Gooit alles om. Stro wordt weggeveegd en ze maakt geen nestje om op te zitten. Water moet ik paar keer per dag vuil uit halen. O en een wat dieper stenen bakje was omgegooid... bovenop twee kuikens. We waren ze kwijt.... gelukkig goed gegaan. Af en toe graaft ze zo hard dat er een kuiken door de lucht vliegt. Is dat normaal? Verder zorgt ze heel goed voor haar kinders.

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-14 21:05

Ze waren een week of 14 toen ik ze begin maart kocht. Dat maakt nu 3 maanden verder, dat ze 26 weken zijn? ik vind het wel voort tijd...

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-14 21:20

Spetter schreef:
Onze kip heeft alle zes eitjes succesvol uitgebroed. Eerste kuiken is nu een week oud. Ze krijgen al wat zwarte veertjes op hun vleugeltjes. Mamakip is boos. Zeer beschermend. Ze maakt er ook een zootje van in de ren. Gooit alles om. Stro wordt weggeveegd en ze maakt geen nestje om op te zitten. Water moet ik paar keer per dag vuil uit halen. O en een wat dieper stenen bakje was omgegooid... bovenop twee kuikens. We waren ze kwijt.... gelukkig goed gegaan. Af en toe graaft ze zo hard dat er een kuiken door de lucht vliegt. Is dat normaal? Verder zorgt ze heel goed voor haar kinders.

Maar verder is ze een hele lieve mama hoor :+ :(:)
Ik heb er geen ervaring mee sorry.

Pieterius, watvoor hennen heb je? Weet wel dat raskippen meestal een paar weken later zijn dan leghennen maar dan lijkt me nog hoog tijd met 26 weken.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-14 22:13

Spetter schreef:

:= geen ervaring mee, maar ik vind het niet erg zorgwekkend. Kuikens moeten ook leren uit de buurt van de poten te blijven. Zullen ze vlot genoeg doorhebben lijkt mij. Een gevlogen kuiken, loopt niet 2 keer tegen dezelfde poot aan, of zoiets :')

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-14 22:18

Vanmiddag een kip gered van de hond. De kids wilden aaien en hadden het gemunt op de minst tamme dus die liep voor ze weg, toen bedacht de hond dat hij wel even zou helpen.
Jeetje ik was me toch boos, heb hem er al vaak bij gehad en ze expres laten fladderen enzo, niks aan het handje maarja, als ik er even niet bij ben.... -:(-
Hij doet ze overigens niets als ze gewoon rustig zijn, ook als ik er niet bij ben (hij zoekt ze niet op) en gelukkig zijn ze ook niet bang voor hem.

Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-14 22:19

Je wil niet weten hoe mijn hok eruit ziet. De drinkbak is meer een modderpoel en ik zit er zwaar over te denken het gehele hok te betegelen want het ziet er nu uit als een kraterlandschap.