Ratteneigenaren verzamel u!!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

PoelieWoelie

Re: Ratteneigenaren verzamel u!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-13 17:22

@ Aartje: Wat een schatje zeg :)

Brechtje_A

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-13 17:39

@ LauraMc. In de toiletjes doe ik niks, als ik er bodembedekking in doe dan schuiven ze die er gewoon weer uit xD
Knagen kan je niet tegenhouden, natuurlijk kan je ze genoeg knaagmogelijkheden geven, maar als zij aan jou ''vaste'' spulletjes willen knagen dan doen ze dat xD

@ Aartje. Aaahhh wat een schatje. Ik geef mijn ratten ook kusjes hoor ^^ en dan likken ze mijn lippen altijd af xD
Het enige ''kunstje'' wat mijn ratten kunnen is een rondje draaien op commando :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-13 18:16

Citaat:
1. Het rattentoilet; is dit een los bakje of iets dergelijks of is het gewoon een hoekje? En wat vinden ratjes fijn om erin te hebben?
2. Kunnen ratten tegen dat bruine spul wat ook wel eens onder in plantenbakken zit? Volgens mij is dat gemaakt van kokosnoten. Dit bedoel ik: http://193.164.196.197/images/87/8788045842.jpg
3. Hoe voorkom je dat ratten overal aan gaan knagen? Ik heb gelezen dat ratjes ook honden kauwsnoepjes mogen hebben, is dit waar?
4. Mogen ratjes vilt hebben in hun kooi?
5. Vinden ratjes het fijn om te knagen op kokosnoot, met zelfs nog een beetje kokos erin?
6. Mogen ratjes een loopwieltje?

1. Ik heb gewoon hoektoiletjes die ik vastmaak met ijzerdraad, anders gooien ze dat ook van de plateaus af. Ik vul ze gewoon met Ecobed, Corbo is ook wel fijn maar dat graven ze veel makkelijker uit de kooi dan Ecobed.

2. Durf ik niet met zekerheid te zeggen, ik denk dat ze er ook verstrikt in kunnen raken met teentjes e.d, dus ik zou het zelf niet doen.

3. Niet. Het zijn en blijven knaagdieren en ze maken geen onderscheid tussen de mooie spullen en speciaal knaagmateriaal. Wel is iets te knagen noodzakelijk, vanwege de groei van de tandjes. Wilgentakken doen het hier goed, een kokosnoot is inderdaad ook leuk en je kan ze ook hazelnoten en walnoten in dop geven. Maar verwacht niet dat ze dan niet aan de andere huisjes en hangmatjes gaan knagen hoor, het moet toch altijd anders ingericht worden dan dat het baasje bedacht heeft. :+

4. Ja, dat mag wel, al denk ik wel dat ze daar heel graag aan knagen. :j

5. Ja. :j Kokosmelk is ook een fijn krachtvoer bij zieke/oude ratjes, wel een dikmaker. Niet te vaak aan gezonde ratjes geven dus. :)

6. Ja, graag zelfs. Wel eentje zonder spijlen (een rooster mag wel), daar kan een staart tussen komen. Ook moet de diameter rond de 29/30 cm liggen, anders is het slecht voor de rug.

Aartje, lief filmpje! <3

Aartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-13 21:06

Bedankt meiden!

Goed nieuws! :D
Bambi is dan eindelijk zwanger. Ik was al vanaf 30 april bezig met dekpogingen maar nu is ze dan echt mooi rond aan het worden ;) Ik zal anders straks even een apart topic openen over dit aanstaande nestje :)

*blij*

Vanillia

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-13 21:42

Citaat:
1. Het rattentoilet; is dit een los bakje of iets dergelijks of is het gewoon een hoekje? En wat vinden ratjes fijn om erin te hebben?
3. Hoe voorkom je dat ratten overal aan gaan knagen? Ik heb gelezen dat ratjes ook honden kauwsnoepjes mogen hebben, is dit waar?
6. Mogen ratjes een loopwieltje?

Even nog een aanvoeging op wat eerder gezegd is:

1. Ik gebruik Corbo in de toiletjes, ik heb hier nog niet meegemaakt dat ze de corbo echt uit de kooi op de grond hadden gegooid, maar ik heb dan ook een Ferplast Jenny met een diepe onderbak. Heb je een kooi zonder onderbak dan zou ik niet snel voor corbo gaan, ze graven regelmatig in de poepbak en dan vliegt er nog wel eens wat uit.
3. Niet. Ik heb voor mijn ratten van alles om op te knagen en nog zijn ze begonnen aan de onderbak van mijn kooi.. Het zal allicht schelen, maar helemaal voorkomen kun je het nooit.
6. Een voorbeeld van een geschikt loopwiel is een Flying Saucer (grootste maat) of een Silent Spinner (grootste maat).

Schattig filmpje Aartje! Harley die wil ook nog wel eens aan komen rennen (alleen als ik met de snoeppot rammel), Bella die vertikt het.. Ik wist niet dat je een rattery hebt?

Dan nog even een vraag van mijn kant over het gedrag van Bella.. De meiden hebben een week of 3 in de Jolly gezeten omdat ze een gat in de onderbak van mijn Jenny hadden geknaagd. In die tijd werd Bella makkelijker te benaderen, minder schuw en kwam ze vaker bij me zitten. Nu ze weer in de Jenny zitten heb ik het idee dat ik weer terug bij af ben. Ze blijft het liefst in de kooi, schrikt weer van ieder geluid. Oppakken gaat wel, maar als ik vervolgens op de bank ga zitten weet ze niet hoe snel ze weer in de kooi moet gaan zitten, doe ik de kooi dicht dan gaat ze op de kooi zitten, zo ver mogelijk van me vandaan -O- Uiteindelijk komt ze dan weer van de kooi af en durft ze wel bij me in de buurt te komen en over me heen te lopen, maar echt van harte gaat het niet. Ik snap het probleem niet zo. Als ik niet beter zou weten zou ik zeggen dat ze bang van me is, maar ik benader haar niet anders dan Harley en dat heb ik ook nooit gedaan.. Het ging beter in de kleinere kooi, maar om ze nu in een Jolly te houden..

Aartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-13 22:15

Vanillia schreef:
Schattig filmpje Aartje! Harley die wil ook nog wel eens aan komen rennen (alleen als ik met de snoeppot rammel), Bella die vertikt het.. Ik wist niet dat je een rattery hebt?

Ja en nee. Ik houd het zeer kleinschalig maar ik houd de lijn zeker goed bij. De rattenfora's (dan praat ik over jaren geleden) waren mij te onvriendelijk voor nieuwkomers destijds dus ik heb mijzelf nooit echt online bij de andere rattery's aangesloten. Echter waren alle vooroordelen gelukkig onterecht en heb ik (tuurlijk ook veel geluk gehad) toch een goede en sterke rattenlijn opgezet. Ik geef in het topic wel wat meer info.
Uiteraard is het karakter en de gezondheid altijd prioriteit nummer 1 geweest en heb ik nooit echt voorkeuren voor kleuren gehad omdat je dan toch een stukje objectiviteit verliest bij het uitzoeken van juist nageslacht. Ik fok dan ook met de standaard kleuren, maar door wat recessieve genen zitten er soms ineens wat verrassingen in een nestje. Ik ben zo benieuwd naar dit nestje!

PoelieWoelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-13 18:17

Dankjewel RedPassion en Vanillia!

MissAnnemijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-13 22:11

Maar als je al sinds 30 april bezig bent dan is ze al ruim over het jaar oud?

Aartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-13 11:20

MissAnnemijn schreef:
Maar als je al sinds 30 april bezig bent dan is ze al ruim over het jaar oud?

huh? daar moest ook december staan. ^^"

MissAnnemijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-13 11:27

Haha vond het al zo lang :P

Aartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-13 11:42

30 april bestond ze nog niet eens :P hihi Ze is van 5 juni ;)

PoelieWoelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-13 19:09

Hey mensen!

Ik heb de bestelde kooi nu eindelijk mogen ontvangen (stond bij mij schoonouders). Hij is van Budgetkooi (http://www.budgetkooien.nl/a-27045639/f ... tagna-558/) en hij leek mij te mooi om waar te ijn. Nou, dat is het dus niet, want hij is echt super! Relatief goedkoop, groot, handig in gebruik (tot zo ver) en kwalitatief niet slecht.

Hier staat hij bij ons thuis:
Afbeelding

Heel mooi vind ik zelf!

Nu had ik nog een vraagje. Ik heb een bakje gekocht met een lage rand, zou dit voldoen als rattentoilet? Hij is zo'n 12 cm in doorsnede..
Afbeelding

Brechtje_A

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-13 19:43

Uhm, zelf denk ik van niet (uit mijn ervaring)
Ik denk dat ze alsnog in dat kleine hoekje achter het schaaltje gaan plassen, tenminste, dat zouden mijn ratten wel doen. Ook denk ik dat ze het materiaal niet heel prettig vinden, zo te zien is het heel glad en staat het los.
Als je perse een toiletje wilt hebben, zou ik gewoon de echte kopen, ze vallen ook nog wel mee kwa prijs :)

Wel een mooie grote kooi, ga je er nog meer in hangen? :)

Aartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-13 19:45

Mooie ruime kooi zeg!
Dat hout lijkt me niet praktisch omdat als ze daarop plassen (en dat gaan ze doen) dan gaat dat erg vies worden en de geur krijg je dan moeilijk uit je kooi. Natuurlijk heb je nu een toilletje maar of die voldoet is geheel afhankelijk van je ratjes. Zelf heb ik echt een dieper bakje. Volgens mij is dat een barbie-bad ofzo. ze kunnen daar echt in zitten met hun hele lijf en ze graven ook graag. Bij jouw bakje zou dat betekenen dat ale het zand door je kooi verspreid ligt. Ivm je tralies wordt dus ook de grond rondom de kooi vies :P
Praktisch tipje kan dan zijn om met metalen plaatjes een hoekje af te zetten zodat ze bij het graven niet alles uit hun kooi schoppen :P

spokie79

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-13 19:47

Wat voor bodembedekking hebben jullie in de kooi en welke in het toilet?

Brechtje_A

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-13 19:48

Hemperade in de kooi en niks in het toiletje :+

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-13 20:14

ecobed in de kooi, beukensnippers in de toiletjes

PoelieWoelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-13 20:25

Dank jullie wel voor het uitgebreide antwoord Aartje en BArts17. Ik ga dan nog een ander toiletje voor ze kopen :) hebben jullie enig idee hoe ik het plankje 'waterdicht' kan maken? Ik kreeg hem zo bij de kooi dus heb er nog niet echt over nagedacht.. Lak er overheen? En kan ik het ook eerst beitsen voor de kleur en dan lak? Ik heb geen idee of dit schadelijk kan zijn voor de ratjes namelijk!

Ik ga er sowieso nog meer in hangen! Ben sinds gister pas bezig met spulletje verzamelen namelijk. Ga zelf nog twee 'palmboompjes' fabriceren met daartussen nog een hangmatje, en ik wil er nog één of twee kokosnoten in :)

Aartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-13 22:30

Opzich denk ik niet dat het hout zelf zoveel kwaad kan, maar op den duur zal het gewoon schade hebben van urine en wellicht ook geknaag. Ik zou het iig niet gaan lakken.. heb geen idee of dat schadelijk is als ze het dan binnen krijgen. Je kan het ook voor lief nemen en tegen de tijd dat het aan vervanging toe is gewoon een ander plankje op maat laten maken. Er zijn ook wel losse verdiepingen te vinden die er misschien inpassen. :)

Wel leuke plannen heb je. Sowieso is het leuk om er gewoon regelmatig weer iets nieuws in te hangen. Dat houdt je ratjes ook actief en hebben ze weer iets om uitgebreid te onderzoeken :D
Laatst bijgewerkt door Aartje op 12-02-13 22:32, in het totaal 2 keer bewerkt

MissAnnemijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-13 22:30

Ik zou ze er lekker uitgooien en plastic plateau's erin doen. Van Ferplast heb je hele fijne!

Vanillia

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-13 23:10

Ik zou inderdaad het hout er ook gewoon uit halen en Ferplast plateaus aanschaffen. Je moet er vanuit gaan dat ze overal op plassen (soms een volwaardige plas, soms alleen markeren), maar uiteindelijk komt overal urine op. Ik heb zelf alleen dingen van plastic en fleece voor mijn ratten. Plastic trekt het niet in en fleece gooi je gewoon in de wasmachine, dat is wat lastig met hout en kokosnoten..

Lies_Miek

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 10:54

Na een poos af en toe stiekem hier te kijken wil ik mij graag ook hier melden :D

Ik ben Lysanne en ben 19 en heb hier een kooi met vier vrolijke dames.
De oudste van het stel is Candy, ze is een huskey die momenteel al helemaal wit is na bijna 2 jaar.
Dan komt Muffin, een mooie dumbo jappanner met een grijsblauwe kleur die af en toe heel onzeker en bang is maar ik ben al trots op wat ik bereik hebt als het gaat om aaien. Dan heb ik nog Salmiakknots, maar die wordt vaker Kalie, Nakie of Lelijkerd genoemd. Deze koosnaampjes geven dan ook aan hoe ze eruit ziet en het is een naaktratje met aftekening Siamees (Donker neusje en rode oogjes). De laatste van het stel is Harley, zij is ook van het soort Harley en zij heeft sommige stukjes rex in haar vacht, zij is de jongste van het stel en is heel erg nieuwsgierig en zit ook altijd eerste rij als ik binnenkom.

Ik heb ze in een zeer ruime volière zitten van pakweg 40x30x150 (ruwe schatting :') )
Ik geef ze heel veel vers fruit en groente als voer en vul dit aan met allemaal lekkere noten en pitten en af en toe lekkere gedroogde meelwormpjes en stukjes vlees. Ik merk sinds ik van het normale voer hierop over ben gestapt dat ze veel meer levendig zijn geworden en er stukken gezonder uitzien, Mijn keuze hiervoor is dan ook geweest dat ze niet alles opaten van het voer en ik laboratoriumbrokken ook niet als het ideale voer zie.

Ik hoop dat ik mij zo voldoende heb voorgesteld, en vragen mogen natuurlijk altijd :)

Arrabel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 11:02

Foto's! :D

N_B_N

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-13 22:47

Hallo,

Ik zit erover te denken om ratjes aan te schaffen, maar ik zit met een aantal vragen en misschien kunnen jullie die beantwoorden:

1: Is het een probleem dat er ook katten in huis lopen?
2: Wat moet ik allemaal in huis hebben voor dat de ratjes komen?
3: Ik las op internet dat het voer uit een dierenwinkel (dat al is samengesteld) niet goed is voor de ratten, Wat voor voer moet ik dan kopen en waar?
4: Stinken mannetjes heel erg? Ik vind het namelijk wel leuk als ik met ze kan knuffelen ook voor een langere tijd en ik las dat mannetjes daar beter voor waren.
5: Bij welke rattery in de buurt van Spijkenisse (dus omgeving Rotterdam, zuid-holland) kan ik het beste mijn ratjes halen? En moet ik dan reserveren?

Alvast bedankt voor het lezen en/of beantwoorden!!! :)

Ronnie25

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-13 23:03

Lies_Miek: Wat leuk!! En wat een groot verblijf heb je :D . Ben ook wel benieuwd naar fotos van je ratjes.

Lootje1991: Als ik jou was zou ik http://www.ratten.nl/ , gewoon goed doorlezen. Daar staat alles op. Met katten weet je nooit van de voren of het goed gaat. Nadat mijn kat me hamster opgegeten had heb ik gewacht tot ze dood was. Toen pas weer ratten genomen :) . Wilde het risico niet lopen, hoeft maar 1x een deur vergeten dicht te doen en het is raak. Al kunnen sommige katten wel heel goed met ratten :)

Had van de week ook nog paar leuke fotos van me ratten gemaakt :) , ze hebben nu een extra 'speel hoek' in de kast, want ze begonnen aan boeken te knagen. Alles er maar uit gehaald en speeltjes en huisjes neergezet... moet toch wat verzinnen om ze tevreden te houden... :+

Afbeelding

Afbeelding