Carnibest is idd ook wel een fijn merk! Zo is er toch best wat te krijgen wat prima is qua calcium/fosfor verhouding. Mij viel dan op dat vaak juist puppy rollen ook geen fantastische verhouding hadden hierin bv. of de samenstelling gewoon gelijk is, maar alleen de maling anders is - fijner/grover. Wat mij betreft is het gewoon idd goed om af te wisselen met merken en soorten uiteraard, gewoon al sinds ze jong zijn

mavantos
Hier aan de seresto band sinds vorig jaar. Ik ben he-le-maal klaar met dat natuurlijke geneuzel - voor ons heeft het helemaal niks gedaan jammer genoeg. En dat van iemand die in de regel ook wel pro-natuurlijk is qua aanpak. Die kralenband hing hier dus vooral voor de leuk om en het 'baad het niet, schaad het niet' principe. Misschien dat het ook komt door Arya's lange vacht, geen idee, maar het hing er uiteindelijk alleen maar voor de sier

Maar vooral sinds vorig jaar zijn de teken Zo heftig aanwezig hier, dat ik het risico niet meer durf te lopen en dan toch maar aan de chemische zooi ben gegaan. De werking van Seresto zelf vind ik ook gewoon goed; zorgt ervoor dat de teken in principe niks geks kunnen afgeven, die kans niet krijgen. En het werkt van buitenaf. Wel schadelijker voor de omgeving - al geeft de band niet constant zooi af maar gereguleerd dus het valt volgens mij best mee, maar ik wil dan liever ook weer geen pilletjes geven die van binnenuit werken.
Wij hebben 1,5 jaar lang vanalles geprobeerd; van kralenbanden tot STOP! druppels en andere merken, van binnenuit werken met supplementen, knoflook, karnemelk, noem het maar op. Niks werkte helaas.
Nu vind ik ook nog wel eens een teek want geen enkel middel is 100% teek bestendig, maar tov hoe het was, is het echt een enorm verschil. Verder denk ik ook gewoon dat je hond pech heeft of niet met aantrekkelijk zijn + de omgeving waar je loopt. Veel natuurgebied, veel loslopen bv, hoog gras etc is uiteraard meer risico tov stedelijke/wijk gebieden. Maar hier merk ik ook dat het echt per locatie ook in het natuur gebied nog enorm verschillend is. Hier op de heide heeft Arya er eigenlijk nooit een, maar op sommige andere plekken kan ik er donder op zeggen dat ze ook met seresto nog teken heeft. Maar wederom: wel beduidend minder als dat het eerder altijd was.
En ik vind de kans op ziekte van Lyme te heftig om maar te blijven kwakkelen met natuurlijke middelen - en goed, Seresto is zoals gezegd ook niet 100% veilig, maar het lijkt toch wel zeker veel meer te doen so far als alles wat we ervoor geprobeerd hebben. Het natuurlijk spul allemaal heeft dus helaas voor ons niks gedaan, want was daar uiteraard wel het liefst mee verder gegaan maar goed. De teken zijn enorm veel aanwezig, dus better safe than sorry denk ik maar. Hier ook een hond met lang haar en veelal donker haar, dus je vind de teken ook vaak gewoon niet - dat speelt hier ook zeker wel een rol met waarom ik dus voor chemisch ben gegaan; want ik vind ze zelf vaak pas als ze al zijn gaan zuigen of ze moeten toevallig echt nog aan't kruipen zijn en nog niet vast zitten. Ik heb ook altijd een teken tang bij me met wandelen normaliter zodat ik als ik ze wel zie en ze net vast zitten - want Arya heeft ze vaak op/rondom de kop ook omdat ze overal in vliegt