Puppy erbij 2019

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

finnens

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-19 12:46

Dat is wel een goeie een commando! Ja het is hier meestal willen spelen maar geen aandacht krijgen. Bij ons maar ook bij andere hond. Als het aan haar ligt krijgt ze de hele dag aandacht en dat is ook wel een puntje hier met alleen blijven.. Maar ook soms buiten als ze een grote hond aan ziet komen. Dan is het uit onzekerheid en dat wil ik niet afstraffen, afleiden wel. Het hoort natuurlijk gewoon bij de hondentaal.

ZoZenn

Re: Puppy erbij 2019

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-19 13:02

Ik heb wel een aantal tips 'tegen' blaffen, maar ze zijn ontzettend situationeel én hondafhankelijk dus wel goed kijken naar je hond en vooral waarom hij blaft.

AJ heeft een aantal 'blafredenen':

1. De signaalblaf. Hij geeft aan dat er 'iets' is, bv de deur naar de bijkeuken staat nog open, de oven is klaar, Zig heeft in de keuken gepiest, m'n telefoon is op de grond gevallen. Als ik deze blaf hoor, dan ga ik kijken wat er is en geef commando 'dankje' . Hij voelt zich dan serieus genomen en stopt direct met blaffen.

2. De Waakblaf. Er komt iemand langs/aan/voorbij en hij geeft dit aan. Ik laat hem 2x blaffen en verwijder hem dan uit de ruimte waarin hij kan zien waar hij op waakt. Zodra hij stopt met blaffen, zeg ik 'dankjewel' en beloon ik hem. Nu weet hij: waken = 2x blaffen en dan jezelf verwijderen uit het zicht van waar je over waakt. Dat doet hij over het algemeen netjes.

3. De geef-mij-aandacht blaf. Hier heb ik even mee gestoeid en gekeken wat AJ nu heel erg vervelend vindt (maar niet zodat hij gestrest raakt ofzo). Deze blaf komt vooral als hij zich verveelt of als hij vindt dat ik nu wel klaar ben met een boek lezen terwijl hij al genoeg is uitgedaagd qua lichamelijke en geestelijke beweging. AJ háát het als hij niet 'mee' mag doen of genegeerd wordt. Dus, zodra hij deze blaf doet: kijk ik direct weg en wat hij ook doet, ik negeer hem. Zodra hij stopt met blaffen, geef ik hem een aaitje. Dit had hij vrij snel door, soms blaft hij nog 1x en geeft het dan op.

4. De Ik-ben-druk-en-we-gaan-wat-doen blaf: Dit doet hij vooral op cursus zoals bij hoopers of puppy agility. Hij weet dan van gekheid niet meer wat hij met zichzelf aan moet. Meestal vraag ik zijn aandacht door aandachtoefeningen te doen, liggen, naast lopen, touch e.d. Hij kalmeert dan vrij snel omdat hij een focuspunt heeft. Ditzelfde doe ik ook als hij nerveus wordt en niet meer weet wat hij moet, waardoor hij soms gaat blaffen. Meestal stopt het blaffen dan vrij snel.

Qua blaftips zou ik vooral eerst kijken naar je hond. Wat doet hij, waarom blaft hij? En dan -> wat werkt nu voor hem/haar? Niet alle methodes werken voor elke hond.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-19 13:12

Uhmmm juist ja het is absoluut goed idee om onder commando te zetten maarrrrrrrrr

Doe dit aub niet proberen aan te leren vanuit het verkeerde gedrag. De hond gaat nooit snappen dat hij zeer ongewenst gedrag vertoont als hij de kat aan blaft en jij "luid" goed zoooo koekje gaat doen haha.

Bij mij in mijn flat mag er logisch geen blaf uit komen. Wordt er geblaft dan kap ik gelijk heel duidelijk af met "nee!" gaat het door dan haal ik betreffende hond uit die situatie dus de bench in of andere ruimte in. Als er rust is kunnen ze hun gang weer gaan. Er is niets mis met duidelijkheid hoor. Als ik het met koekjes op kan lossen dan geweldig maar soms is dat niet zo en dan ben ik gewoon de strenge bazin. In elkaar slaan is andere uiterste en heeft totaal geen zin dus zou ik nooit adviseren maar eens even vast pakken als "nee" alleen niet werkt doe ik gerust of ik gooi iets in hun richting (bij voorkeur iets wat niet breekbaar is haha) meestal kussen of crocks, pantoffel, speelgoed, net wat makkelijk te pakken is. Die schrik reactie is vaak genoeg om opeens te begrijpen wat ik bedoel.

Kymo wou bijv. opeens bij "hier" net buiten pak afstand blijven. Had een rollijn in mijn handen en die gooi ik naar hem toe toen hij niet naar mij keek. Hij schrok zich lam, ik gaf een "hier" en hij was zo bij mij. Koekje er in en we gaan door. De week erna deed hij get geintje herhalen en ik ook. Nu komt hij nog steeds feilloos. Overigens zelden gooi ik raak ;) dat is namelijk onnodig het gaat er puur om dat ze even afgeleid worden zodat ze bereikbaar zijn

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-19 13:21

Ook al zo'n goede gooier Dierenfan? _O- Hier vliegt mn slipper ook wel eens door de ruimte. Maar op de een of andere manier altijd totaal de andere kant op dan het beest _O- _O- _O-

Zoals jij het aanpakt met duidelijkheid gaat het hier ook met dingen waarvan ze prima weten dat het niet mag. Boellie heeft ook echt geblaft om aandacht te krijgen en doet dit bij vriendlief in het spel ook nog regelmatig. Maar door dat hij het in ongewenste situaties doet konden we hem makkelijk uitlokken. Uiteindelijk gaat hij blaffen op het uitlokken niet op de situatie waardoor het makkelijk was het onder commando te zetten. En daardoor kon ik hem er ook makkelijk uithalen en daar weer een commando aan koppelen.

als hij blaft om waaks te zijn dan ''help'' ik hem. Ik ga met hem kijken wat er is, zeg dat ie het goed gedaan heeft en neem hem weer mee. Tenzij er natuurlijk iets echt aan de hand is. Ook dan word ie beloond, maarja dan moet je wel in de gaten houden wat er verder gebeurd/aan de hand is.

theadora99

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-19 16:44

Verschil tussen 2 maanden en 3 maanden oud... foto’s vanuit een iets andere hoek maar hetzelfde kussen. Ze was overigens met de 9 weken enting 5,5 kilo en met de 12 weken 8,8 :')
16 januari:
Afbeelding

16 februari:
Afbeelding

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-19 17:00

Groeit goed

Simoonzel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-19 17:22

Bedankt voor de uitgebreide reacties! Ik zal proberen een beetje te analyseren. Hij laat van zich horen in een aantal situaties:

- Spel uitlokken. Dit doet hij dus bij katten en bij honden die niet met hem willen spelen. Ondanks dat het blaffen nooit spel oplevert. Eerder een poot in zijn gezicht. :') Poes doet het wel zonder nagels dus misschien ziet hij het wel als iets leuks want er is een reactie.
Met de katten eindigt het op 1 van 2 manieren: kat springt ergens op en het is klaar, fijn. Of, kat is het zat en trekt een lange sprint naar de vensterbank. Voor pup een beloning, kan hij er lekker achteraan rennen.
- Alertheid? Dit is puur reactief op honden buiten en dus vogelgefluit om de een of andere reden. Ik denk dat het een stukje onzekerheid is, tegen honden van dichtbij is hij helemaal niet stoer, alleen speels. Hij blaft niet naar honden als ze niet eerst naar hem blaffen over het algemeen. Maar bijvoorbeeld vanmorgen viel er een keffertje uit naar hem op nog zeker 20m afstand en ik kon niet tot hem doordringen, hij moest naar die hond kijken al waren ze al 100m verderop en uit het zicht wilde hij nog niet wegkijken.
- Als hij ongeduldig of heel blij is. Dat doet hij als ik zijn eten aan het maken ben. Ik trek mijn handen er dan vanaf een draai naar de muur, wacht een paar tellen en dan ga ik weer door. :=

Vanavond heb ik cursus, zal het dan ook bespreken. Ik vind het vooral lastig omdat het niet in hele grote mate voorkomt en hij is nog zo jong dus ik weet niet wat ik kan verwachten.

En wat een verschil theadora!!!

Kaus

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-19 17:39

En gewoon corrigeren? Dexter blaft weleens naar onze ratten als ze ruzie hebben maar daar heeft hij niks mee te maken. Dus corrigeren en desnoods uit de situatie halen en klaar.

Ik zou geen ingewikkelde constructies gaan bedenken. Een 'nee ' zou duidelijk moeten zijn om het gedrag te stoppen.

Ianthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-19 21:56

Die van mij blaffen nooit binnen, omdat ik de keren dat ze dat deden vroeger gelijk het afgekapt heb. Heb zo´n hekel aan blaffende honden. Buiten prima, mijn teckel blaft ook als ik de bal gooi of bij het water met speeltjes apporteren. Vind ik ook mega irritant, maar goed, daar kan ik nog mee leven.
Zou er niet te moeilijk over denken, gewoon corrigeren, klaar. Binnen in huis niet, met spel buiten prima. Dat verschil kunnen ze best begrijpen.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-19 23:04

kiwiwitje schreef:
Ook al zo'n goede gooier Dierenfan? _O- Hier vliegt mn slipper ook wel eens door de ruimte. Maar op de een of andere manier altijd totaal de andere kant op dan het beest _O- _O- _O-

.

Ik ben super goed in gooien. Zo weet ik absoluut zeker als ik in bos iets gooi wat mogelijk in boom kan hangen dat het dat ook gaat doen.

Kenzo die nooit streng gecorrigeerd hoeft te worden schiet al in paniek als hij denkt dat ik iets ga gooien naar een andere.... Gewoon omdat hij makkelijk degene is waar het stom toevallig terecht komt.

Maar eerlijk is eerlijk afgelopen zomer waren er veel vliegen. Wij sloegen die dood met een crocks schoen. Kenzo is daardoor echt bang voor die schoenen haha en voor vliegen want dat betekent dat er weer geslagen wordt pffff

Meestal zo he dat honden die nergens voor terug deinzen amper schrikken en de watjes denken dat het altijd voor hun bedoeld is

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-19 23:11

Net alsof je mijn gooikunsten beschrijft! Heerlijk _O-

Simoonzel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-19 10:42

Hahaha geweldig. :')
Ik zal beginnen met binnen corrigeren, kijken hoe dat gaat, daar weet ik iig zeker dat hij het niet uit onzekerheid of angst doet. Vanmorgen leek het te werken, maar de kat sprong ook net op tafel dus hij was ook meteen uit de situatie haha. Net al lekker gewandeld met de kleine, door het centrum dus veel gezien. Inclusief kleine keffer die tekeer ging achter een raam maar hij liep perfect door zonder blafjes. <3

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-19 12:16

Afbeelding

Kleine aanpassing gedaan omdat kenzo bij deurtje op wacht wil liggen en dat kan nu comfortabel.

Buurman die bijna altijd thuis is heb ik ingelicht dat ik hun ga leren alleen zijn. Hij gaat bijzonderheden door geven.

Vandaag waren ze 10 minuten alleen en na 10 minuten zag ik dus dit op de camera dus ben zeer tevreden

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-19 12:19

Dat is positief Dierenfan!!

wij zijn aan het wachten tot we naar de kliniek kunnen voor de rontgen *\%/*

Simoonzel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-19 12:20

Wat fijn! Echt zoet liggen ze zo.
Ben benieuwd naar de puppentelling! *\o/*

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-19 12:21

ik oook *\%/*

finnens

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-19 13:03

Fijn dat ze er zo rustig bij liggen dierenfan!

Ben benieuwd hoeveel pups er zijn :D

Sastaic

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-19 14:13

oo spannend kiwitje!
hoe laat is de röntgen?

punjab

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-19 14:15

Spannend kiwiwitje. *\o/*

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-19 14:21

En en en??

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-19 15:11

Was om 14.00 aan de beurt. Maar het loopt een beetje uit vrees ik -O-
Dus we wachten vol spanning af :')

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-19 15:29

Tellen! :) :D Afbeelding

Afbeelding

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-19 15:33

Ik tel er zeker 6, misschien 7

finnens

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-19 15:37

7?

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-19 15:40

Spoiler:
Afbeelding
Rood de schedeltjes. Groen de ruggengraatjes bij de schedels. En blauw de “verdwaalde” ruggengraat