Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Century schreef:Oh okee, dan heb ik het iets verkeerd begrepen of is het me niet helemaal goed geleerd.
Ik ga het dan morgen gelijk doen, vandaag lukt het me waarschijnlijk net niet meer. Anders doe ik het vandaag nog.
Ik gok dat er niet enorm veel broed is in de winter, dus ik hoop dat ik nog steeds een boel varrao te pakken krijg zo.
Het zal allicht helpen en ik weet ook gelijk of ik nog volken heb... altijd spannend.
Dan doe ik het volgend jaar op het juiste moment
Werkt verdampen beter dan druppelen, of wat is de reden om voor het een of ander te kiezen?
Morpheus81 schreef:Verdampen en druppelen werkt allebei even goed (mits goed uitgevoerd natuurlijk). Je doet het alleen bij een iets andere temperatuur. Verdampen doe je bij een iets hogere temperatuur, zodat de bijen niet te dicht op elkaar zitten en de damp er goed tussen kan komen. Voor druppelen is het juist belangrijk dat de bijen zo dicht mogelijk bij elkaar zitten (op de tros), dus dan moet het wat kouder zijn.
Het nadeel van verdampen vind ik dat het enorm slecht voor jezelf is en je eigenlijk met een gasmasker zou moeten werken. Ik probeer daarom eigenlijk altijd te druppelen.
In de zomer behandel ik alle volken met een broedloze periode (bijv bij maken van afleggers of schudzwermen) door het vernevelen van een oxaaloplossing (zonder suiker). Dan begin je altijd met een schoon volk.
Inderdaad moet je oppassen met het nog een keer doen Century. Mijn ervaring is dat het oxaal toch nog best lang aanwezig is in een gemaakte oplossing. Als er toch oxaal in is gekomen en je doet het zo snel alweer nog een keer, kan dat serieuze schade maken, zoals je zelf ook al zegt. En ws hebben ze nu toch in ieder geval wel iets van een behandeling gehad.
Hopelijk ga je bij de andere kast ook nog activiteit zien Marcella!