nog meer bijenhouders/imkers op bokt?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Morpheus81

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-25 09:28

Als het vriest, neemt de Q inderdaad een broedstop, maar als het goed is, was ze inmiddels alweer begonnen met leggen zo net na de kortste dag/eind december, dus is er al gesloten broed. Oxaalzuur werkt niet op gesloten broed. Ik heb geleerd te druppelen 3 weken na de eerste nachtvorst. De Q stopt dan voor een langere periode met leggen (namelijk vanaf dat moment wat meestal ergens in november is tot ongeveer de kortste dag) en het eerdere broed is dan volledig uitgelopen. Op dat moment is er dus helemaal geen broed en heeft je behandeling het meeste effect. Je bent nu dus eigenlijk wat te laat.

Oxaalzuur druppelen kan nu ook nog, alleen heeft het iets minder effect, omdat de mijten in het broed niet geraakt worden. Maar het is natuurlijk altijd beter dan niets doen. De mijtendruk wordt allicht lager! Ik zou daar zelf dan alleen niet meer mee wachten, want hoe langer je wacht, hoe meer gesloten broed je hebt.

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-25 11:42

Oh okee, dan heb ik het iets verkeerd begrepen of is het me niet helemaal goed geleerd.
Ik ga het dan morgen gelijk doen, vandaag lukt het me waarschijnlijk net niet meer. Anders doe ik het vandaag nog.
Ik gok dat er niet enorm veel broed is in de winter, dus ik hoop dat ik nog steeds een boel varrao te pakken krijg zo.

Het zal allicht helpen en ik weet ook gelijk of ik nog volken heb... altijd spannend.
Dan doe ik het volgend jaar op het juiste moment :)

Werkt verdampen beter dan druppelen, of wat is de reden om voor het een of ander te kiezen?

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-25 19:12

Ik heb kunnen druppelen (al was ik even vergeten wat voor gedoe het is met de suikeroplossing...). Ik heb bijen! *\o/* Het ene volk is wel echt heel klein, dus ik weet niet of die het redden. Het andere volk is mooi groot en zoemig :Y) Dus dat is heel fijn.

Marcella

Re: nog meer bijenhouders/imkers op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-25 19:42

Afbeelding
Dit viel mij op bij de ene kast. Heb er nu een schoon wit plaatje op de grond eronder gelegd. Andere kast erg stil.

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-25 12:54

Daar is in ieder geval activiteit geweest!

Ok, ik heb gisteren dus gedruppeld maar ik denk toch dat ik een (denk)fout gemaakt heb. Ik vind het ook níet duidelijk op internet.

Ik heb deze https://imkershop.nl/varroa-bestrijding ... results=61
Het is een 5.7% oplossing 275 gram.
Dat is te hoog, dus dat moet je met suiker verdunnen. Ze zeggen zelf: voeg 275gram suiker toe en dat laten oplossen. Dus 1:1. Overal op internet vind ik hetzelfde over 1:1. Je kan zo'n gemengde oplossing niet bewaren. Dus ik heb er een deel uitgehaald, dat gemengd met suiker en dat gedruppeld. Vorig jaar heb ik dat ook zo gedaan.

Wat ik gedaan heb, is dus 1:1. Dus 75 gram van de oplossing met 75 gram suiker. Echter, de fles is meer dan 275 gram... Wel 2x zo zwaar. Dat kan ik niet plaatsen in dit hele verhaal. Als voor de hele fles 275 gram had gemoeten, dan heb ik 2x zoveel suiker erin gedaan gisteren... En de verhouding is dus niet kloppend geweest voor de bijen (teveel suiker, te weinig oxuvar). Ik hoop dat ik daar geen kwaad mee gedaan heb...

Edit:
Ik denk dat ik weet wat er mis is gegaan. Ik heb vorig jaar denk ik de suiker toch aan de hele pot toegevoegd. Het was dus al 'klaar'. Echter is dat niet houdbaar, dus ik had een nieuwe pot moeten kopen dit jaar, maar daar heb ik niet meer aan gedacht dat dat mijn plan was.
Ik heb de bijen dus waarschijnlijk met suikerwater bedruppeld zonder nog oxaalzuur erin. Hopelijk vonden ze dat niet te erg en kunnen ze zich nog schoonmaken.
Laatst bijgewerkt door Century op 18-01-25 13:21, in het totaal 3 keer bewerkt

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-25 13:02

Afbeelding
Heb nu dit gedaan kan ik in ieder geval activiteiten in de gaten als het niet regent. Heb geen varro lade.

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-25 16:33

Ik heb wel net een nieuw potje Oxuvar gehaald, maar besloten niet een nieuwe poging te doen. We hebben vast kunnen stellen dat er nog wel actief zuur is in mijn oplossing (al zal de concentratie heel laag zijn), en dubbelop vind ik een groter risico.
Ik ga het laten gaan voor dit jaar en schrijf dit weg onder 'ervaring'. Je maakt gewoon fouten als je alles nog moet leren :) Volgend jaar doen we het goed.
Ik denk dat het mooie grote volk het wel redt. Sowieso had ik het idee dat de mijtendruk heel erg meeviel, maar dat is wel een beetje een gevoel en kan ik niet helemaal hard maken.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-25 16:57

Ik had najaar voerdeeg gegeven met thymol. En paar keer suikerwater met extra vitaminen.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-25 02:03

Had weer stuifmeel liggen onder de grote kast op de witte plaat.*\o/*

Onder de kleine kast alleen condens druppels.

Morpheus81

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-25 09:36

Century schreef:
Oh okee, dan heb ik het iets verkeerd begrepen of is het me niet helemaal goed geleerd.
Ik ga het dan morgen gelijk doen, vandaag lukt het me waarschijnlijk net niet meer. Anders doe ik het vandaag nog.
Ik gok dat er niet enorm veel broed is in de winter, dus ik hoop dat ik nog steeds een boel varrao te pakken krijg zo.

Het zal allicht helpen en ik weet ook gelijk of ik nog volken heb... altijd spannend.
Dan doe ik het volgend jaar op het juiste moment :)

Werkt verdampen beter dan druppelen, of wat is de reden om voor het een of ander te kiezen?

Verdampen en druppelen werkt allebei even goed (mits goed uitgevoerd natuurlijk). Je doet het alleen bij een iets andere temperatuur. Verdampen doe je bij een iets hogere temperatuur, zodat de bijen niet te dicht op elkaar zitten en de damp er goed tussen kan komen. Voor druppelen is het juist belangrijk dat de bijen zo dicht mogelijk bij elkaar zitten (op de tros), dus dan moet het wat kouder zijn.
Het nadeel van verdampen vind ik dat het enorm slecht voor jezelf is en je eigenlijk met een gasmasker zou moeten werken. Ik probeer daarom eigenlijk altijd te druppelen.
In de zomer behandel ik alle volken met een broedloze periode (bijv bij maken van afleggers of schudzwermen) door het vernevelen van een oxaaloplossing (zonder suiker). Dan begin je altijd met een schoon volk.

Inderdaad moet je oppassen met het nog een keer doen Century. Mijn ervaring is dat het oxaal toch nog best lang aanwezig is in een gemaakte oplossing. Als er toch oxaal in is gekomen en je doet het zo snel alweer nog een keer, kan dat serieuze schade maken, zoals je zelf ook al zegt. En ws hebben ze nu toch in ieder geval wel iets van een behandeling gehad.

Hopelijk ga je bij de andere kast ook nog activiteit zien Marcella!

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-25 11:56

Zou bijna zeggen door de condens dat er wel wat inzit, maar erg klein. Ik ga duimen zou leuk zijn, maar aan de andere kant verwacht ik er niet veel van.

Morpheus81

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-25 13:20

Op zich kan een beetje condens geen kwaad en is dat inderdaad juist een teken van warmte. Je hoort helemaal geen activiteit als je aan de zijkant tegen de kast tikt?

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-25 13:51

Kasten zijn dubbelwandige zomers is het hoorbaar als de kast vol (plus voelbaar :+ ).

De druppels langs de buitenkant tel ik niet mee, maar echt de druppels in het midden. Nu was het ook slim om de witte platen eronder te leggen.

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-25 15:03

Morpheus81 schreef:
Verdampen en druppelen werkt allebei even goed (mits goed uitgevoerd natuurlijk). Je doet het alleen bij een iets andere temperatuur. Verdampen doe je bij een iets hogere temperatuur, zodat de bijen niet te dicht op elkaar zitten en de damp er goed tussen kan komen. Voor druppelen is het juist belangrijk dat de bijen zo dicht mogelijk bij elkaar zitten (op de tros), dus dan moet het wat kouder zijn.
Het nadeel van verdampen vind ik dat het enorm slecht voor jezelf is en je eigenlijk met een gasmasker zou moeten werken. Ik probeer daarom eigenlijk altijd te druppelen.
In de zomer behandel ik alle volken met een broedloze periode (bijv bij maken van afleggers of schudzwermen) door het vernevelen van een oxaaloplossing (zonder suiker). Dan begin je altijd met een schoon volk.

Inderdaad moet je oppassen met het nog een keer doen Century. Mijn ervaring is dat het oxaal toch nog best lang aanwezig is in een gemaakte oplossing. Als er toch oxaal in is gekomen en je doet het zo snel alweer nog een keer, kan dat serieuze schade maken, zoals je zelf ook al zegt. En ws hebben ze nu toch in ieder geval wel iets van een behandeling gehad.

Hopelijk ga je bij de andere kast ook nog activiteit zien Marcella!

Bedankt voor je uitleg! Ik werk met correct gasmasker, ook bij druppelen. Toch net wat fijner :)
En dan is het goed dat ik niet nog een keer druppel. Ik zie wel of de volken in de lente weer gaan vliegen.

Ik heb vorig jaar gewoon een broedaflegger gemaakt en ze zelf een nieuwe koningin laten maken. Ik wilde zeggen "dan heb je geen broedloze periode", maar dat is wel zo natuurlijk. De tijd dat het oude broed is uitgelopen en dat de koningin nog niet is gaan leggen (omdat ze nog te jong is of nog niet bevrucht).

Morpheus81

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-25 15:32

Ja, precies. Dat is vaak maar een korte periode, dus ik schrijf dat altijd wel even in mijn agenda :j Hoe kort is een beetje afhankelijk van of je alle doppen weghaalt en opnieuw doppen laat trekken of een raam met reeds gemaakt doppen aan het moerloze volk meegeeft. Ik haal meestal alle doppen weg, dan weet ik namelijk precies wanneer ze gemaakt zijn en kan ik op de 13e dag doppen breken en heb ik iets meer tijd voor de behandeling.
Als je het zo doet, wordt de nieuwe Q na 14 dagen geboren. Vaak duurt het een kleine week voordat ze op bruidsvlucht gaat en dan nog een aantal dagen tot een week voordat ze gaat leggen. Het overige broed is na max 24 dagen na het maken van de aflegger uitgelopen (incl de darren), je hebt dus een dag of 2/3/4 dat er zeker geen broed aanwezig is om te behandelen.

En heel goed dat je een gasmasker gebruikt, ik moet deze nog steeds een keer aanschaffen....

xSCWx

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-25 18:23

Geen imker hier maar gewoon iemand die geïnteresseerd is in deze beestjes :D
Ik heb een klein insecten hotel aan de schutting hangen die schijnbaar zeer geliefd is bij de bijen, mega druk in de zomer. Kan ik nog iets doen om het ze makkelijker te maken? Soort eten ernaast hangen oid.? De bijen metselen cellen dicht en vervolgens komen er mini bijtjes uit, super schattig.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-25 18:31

Water is nog wel eens lastig voor insecten, of er is niks of er is geen veilige plek om te drinken. Iets als een watertoren voor kippen met wat groot, grof grind in het drinkstuk werkt.

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-25 19:27

Zorg dat ze er niet in kunnen verdrinken. Ze zijn daar helaas niet zo handig in, dus inderdaad iets van kiezels oid onderin, zodat ze daarop kunnen staan. Ik heb zelf nog niet metselbijen gezien, klinkt heel schattig!

Morpheus81

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-25 10:08

Metselbijen zijn heel leuk! Zij hebben net als honingbijen en vlinders voldoende (inheemse) drachtplanten nodig, dus die kun je in de tuin zetten. Voor metselbijen zijn vele vroeg bloeiende vaste planten (maart-­april bloeiend) geschikt.
Belangrijk is om op te letten dat het geen gevuld bloemige typen zijn. In dit soort bloemen kunnen bijen nauwelijks stuifmeel of nectar verzamelen, ze kunnen we simpelweg niet bij komen. Favoriete planten zijn longkruid, aalbes, kruisbes.

Indy_Mouse_9

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-25 16:59

Ik heb van de week eindelijk de honing die nog in de kast stond gebottelt. Kennelijk heb ik te hard geschonken vanuit de emmer naar de emmer met de snijkraan: De eerste potjes waren prima, die daarna heel schuimig. Verder niet zo over nagedacht, alles afgevuld, doppies er op... En toen ze ven stonden begon ineens het schuim tussen de dop door naar buiten te komen.
Ik heb het eerder gehad met het schuim van de creme honing, dat bouwde druk op en kwam zo de pot uit. Bizar!
Ontzettende smeerboel natuurlijk, en balen want alles was al schoon en opgeruimd.

Alles weggezet zonder dop (maar onder folie tegen troep), en na een dag of twee waren alle potten toch weer helemaal opgeklaard. Gisteren dan opnieuw doppen er op, buitenkant van de potten afgespoeld en gelabeld. Leuk was anders :7

Dikke schuimlaag:
Afbeelding

En alles weer opgeklaard en gelabeld:
Afbeelding

En dan nog iets. De tuin waar mijn bijen staan zal binnenkort gesaneerd moeten worden, en de bijen moeten dus een tijdje weg. Ik heb makkelijke opties ze te verplaatsen, maar die zijn allemaal binnen 1km vanaf de huidige stand.
Volgens mij is dan verplaatsen in deze periode op zich te doen? Ivm opnieuw invliegen na de winter?
Het is nog niet helemaal zeker wanneer ze gaan beginnen, dus ik twijfel zo erg waar ik goed aan doe...

En ik meen me te herinneren dat het geen goed idee is om de kast te verplaatsen als de bijen erg op de tros zitten, omdat de bewegende ramen dan meer slachtoffers kunnen maken. In vergelijking met transport als het volk losser in de kast zit.
Heb ik dat goed onthouden? Heeft iemand ervaring met verplaatsen in de winter?

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-25 17:09

Oew, dat is veel schuim zeg! Maar wel nog een mooie portie honing!

Met de nachtvorst die we deze week nog hebben en overdag ook behoorlijk koude zou ik 1 km verhuizen wel durven in de winter.
Maar als je ze van de zomer dan weer terug kan halen is dat wel te dichtbij en zul je ze eigenlijk eerst verderweg moeten zetten voordat ze dan weer dichterbij kunnen...

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-25 19:53

Dacht vandaag eens waarom niet even hand onder de kasten houden. Beide kasten voelde je duidelijk warmte.

Morpheus81

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-25 17:14

Ik vind dat zelf altijd heel lastig te voelen. Ik zou nog wel eens zo'n warmtecamera ofzo willen, daar kun je het heel mooi mee zien. Maar als het vrijdag echt 16 graden wordt, wil ik heel snel even een korte inspectie doen om te checken op 'moer en voer'. Zou leuk zijn!

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-25 17:21

Ben benieuwd betreffende temperaturen.

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-25 17:26

Moet eerst nog zien of het echt zo warm wordt.
En zelfs dan doen wij in februari geen controle. Er is om de warme dag heen nog (bijna) nachtvorst... Wij vinden het te riskant om ze te verstoren...