Puppy erbij 2018

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Kaus

Re: Puppy erbij 2018

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-18 00:15

Hier is de reu alleen onder het mes gegaan omdat ie steeds over de andere hond heen ging zeiken. Dat vond ik echt geen doen. Maar buiten dat heb ik er wel wat spijt van... -O- Al moet ik zeggen dat het wel relaxt is dat hij totaal geen onderscheid maakt tussen reu en teef en loopse teven. Ik heb hem pas met elf maanden laten steleriseren ook.

Dexter gaat in principe ook alleen wanneer hij er last van heeft. Maar die mega gefrustreerde reuen die op alles en iedereen rijden vind ik dan ook weer wat sneu. Dat is vaak makkelijk opgelost met een hakkietakkie.

Vroeger was voor mijn gevoel de filosofie echt om alles tussen een half jaar en een jaar eruit en eraf te halen. Ben blij dat dat wel anders wordt nu. Al scheelt het ook dat er hier geen zwerfhondenprobleem is.

StonedRomy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-18 00:18

Er zijn genoeg studies geweest waaruit blijkt dat dat rijden niet opgelost wordt door ze te laten castreren. Dus om het nog wat ingewikkelder te maken :')

Een reu zou ik dus altijd eerst chemisch laten castreren om te kijken hoe gedrag beïnvloed wordt zonder de hormonen.

Kaus

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-18 00:21

Het geeft geen garantie, want het kan ook dominantie zijn. Maar een reu die overal met zn lipstickje in wil is voor mijn gevoel wel seksueel gefrustreerd.

Dexter rijdt ook vaak op Dundys hoofd. Maar de dierenarts heeft ons verzekerd dat zijn hormonen nog niet op die manier bezig zijn :Y)

StonedRomy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-18 00:25

Kan dominantie zijn, stress ( veel teven rijden door stress ), niet om kunnen gaan met de prikkels etc.

Een hond rijd alleen op een loopse teef ( of vrouw die net in de ovulatie zit oid ) vanuit sexueel gedrag.

Veel mensen hopen dan dat door alles weg te laten halen het gedrag verbeterd, maar helaas werkt het zo niet. Een reu die gaat rijden omdat hij niet met de hoeveelheid prikkels om kan gaan, zal alleen maar meer gaan rijden als hij zijn ballen kwijt raakt.

xXxXsasxXxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-18 07:53

Kaus schreef:
Hier is de reu alleen onder het mes gegaan omdat ie steeds over de andere hond heen ging zeiken. Dat vond ik echt geen doen. Maar buiten dat heb ik er wel wat spijt van... -O- Al moet ik zeggen dat het wel relaxt is dat hij totaal geen onderscheid maakt tussen reu en teef en loopse teven. Ik heb hem pas met elf maanden laten steleriseren ook.

Dexter gaat in principe ook alleen wanneer hij er last van heeft. Maar die mega gefrustreerde reuen die op alles en iedereen rijden vind ik dan ook weer wat sneu. Dat is vaak makkelijk opgelost met een hakkietakkie.

Vroeger was voor mijn gevoel de filosofie echt om alles tussen een half jaar en een jaar eruit en eraf te halen. Ben blij dat dat wel anders wordt nu. Al scheelt het ook dat er hier geen zwerfhondenprobleem is.

Mag ik vragen waarom jij spijt hebt van de castratie? Ik heb een hond van 8,5 maand en hij heeft erg last van zijn hormonen. Afgelopen weken liep er een loopse teef door de wijk. Hij had totaal geen rust meer in huis. Buiten was hij alleen maar op zoek en dus erg aan het trekken, gras aflikken. Het is dat hij in de wijk aan de riem loopt want anders is hij weg. Hij is totaal blind en doof dan, gewoon niet meer te bereiken.
Hij heeft een vriendje waar hij regelmatig mee speelt, en daar is hij nu gigantisch op aan het rijden. Dit is sinds die loopse teef een stuk erger geworden. Zijn vriendje is 14 maanden en is gecastreerd met 7 maanden. Ik denk dat dit vooral dominantie is. Maar vind het wel bijzonder dat het erger is sinds die loopse teef.
Wij zijn dus erg in dubio wat te doen. We willen sowieso wel castreren, en het liefste nog een paar maanden wachten tot hij wat ouder is. Maar als hij er zo veel last van heeft is dat voor hem (en voor ons) ook niet leuk..

fannetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-18 07:54

Hier ook de vorige hond voor een jaar laten castreren (teef), maar uit studies is gebleken dat wanneer je dat voor de een jaar doet, ze grotere kans hebben op bandproblemen (o.a. kruisband-ellende) en hoorde idd van de verhoogde kans op bottumor. Dus mijn volgend mag eerst gewoon loops worden en dan kijk ik wel even wat ik met haar doe.

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-18 08:06

Het probleem bij teven is dat een groot deel van de eigenaar een pyometra niet herkent en zeker een gesloten niet. Dan kun je beter castreren om leed te voorkomen.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-18 08:16

xXxXsasxXxX schreef:
Kaus schreef:

Mag ik vragen waarom jij spijt hebt van de castratie? Ik heb een hond van 8,5 maand en hij heeft erg last van zijn hormonen. Afgelopen weken liep er een loopse teef door de wijk. Hij had totaal geen rust meer in huis. Buiten was hij alleen maar op zoek en dus erg aan het trekken, gras aflikken. Het is dat hij in de wijk aan de riem loopt want anders is hij weg. Hij is totaal blind en doof dan, gewoon niet meer te bereiken.
Hij heeft een vriendje waar hij regelmatig mee speelt, en daar is hij nu gigantisch op aan het rijden. Dit is sinds die loopse teef een stuk erger geworden. Zijn vriendje is 14 maanden en is gecastreerd met 7 maanden. Ik denk dat dit vooral dominantie is. Maar vind het wel bijzonder dat het erger is sinds die loopse teef.
Wij zijn dus erg in dubio wat te doen. We willen sowieso wel castreren, en het liefste nog een paar maanden wachten tot hij wat ouder is. Maar als hij er zo veel last van heeft is dat voor hem (en voor ons) ook niet leuk..

Bij een reu heeft castratie bijna geen voordelen, eerder nadelen op medisch gebied. Daarnaast zit hij nu gewoon in een leeftijd dat de hormonen gaan werken en hij qua leeftijd gewoon nog een hoop mag van andere honden. Noem het de puberteit qua hormonen, niet qua gedrag, maar mensen hebben in de puberteit ook hormonen die om je oren vliegen. Dat wordt ook weer minder. Daarnaast is het ook precies de leeftijd dat ze grenzen kunnen gaan testen, vooral omdat mensen dan zelf wat makkelijker worden, omdat de hond daarvoor braaf luisterde. Het rijden op een andere reu zal veel eerder spanning uiten zijn dan dominantie. Het castreren omdat een hond op andere honden rijdt vind ik echt not done, dat is ook een kwestie van opvoeden. Dat rijden hoeft namelijk absoluut niet weg te gaan met castratie, grote kans van niet zelfs. Als hij wat ouder is en nog steeds zoveel last heeft van loopse teven kan je erover nadenken, maar wat hij nu doet zegt echt niks over wat hij straks gaat doen.

Bij teven heeft castratie voor een jaar ook een aantal nadelen, bij grotere rassen bijvoorbeeld meer kans op hd, bandproblemen.

Ik opereer liever geen gezonde honden, maar teven die ik niet voor de fok heb zal ik kijken hoe de hond is en de omstandigheden. Reuen moeten wel echt uitzonderlijk gedrag hebben of medisch iets mankeren.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-18 08:29

Zoe_97 schreef:
Je hebt ook van die mensen die nieteens weten dat hun teef loops is. Bij ons op de club mag er niet met loopse teven getraind worden. En zo elk half jaar moet ik dezelfde mensen van de plein sturen dat hun teef loops is. En dan niet een onopmerkelijke beginnende loopsheid. Nee een enorm opgezwolle achterste waar in de vacht rondom zo duidelijk bloed hangt....

Waarom mag er niet met een loopse teef getraind worden?

Wij trainen gewoon met loopse teven, zelfs op dekrijpe dagen. Alleen met uitlaten let ik op waar ik loop, maar als ik rekening moet houden met andere honden die haar lekker vinden ruiken kan ik 3 weken voor de loopsheid tot 9 weken na de loopsheid nergens lopen. ;) Dat verwijt heb ik namelijk wel eens gekregen, dat ik ergens niet mocht komen met mijn teef als ze loops was. Dat was ze niet meer, al een paar weken niet, maar volgens diegene was het asociaal om in een losloopgebied te gaan lopen met een teef die dan nog lekker ruikt.
Bij ons is het enige dat je met wedstrijden als laatste loopt. Maar met trainingen melden we het aan elkaar en gaan dan gewoon trainen met reuen en teven op het veld.

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-18 08:52

MyWishMax schreef:
Zoe_97 schreef:
Je hebt ook van die mensen die nieteens weten dat hun teef loops is. Bij ons op de club mag er niet met loopse teven getraind worden. En zo elk half jaar moet ik dezelfde mensen van de plein sturen dat hun teef loops is. En dan niet een onopmerkelijke beginnende loopsheid. Nee een enorm opgezwolle achterste waar in de vacht rondom zo duidelijk bloed hangt....

Waarom mag er niet met een loopse teef getraind worden?

Wij trainen gewoon met loopse teven, zelfs op dekrijpe dagen. Alleen met uitlaten let ik op waar ik loop, maar als ik rekening moet houden met andere honden die haar lekker vinden ruiken kan ik 3 weken voor de loopsheid tot 9 weken na de loopsheid nergens lopen. ;) Dat verwijt heb ik namelijk wel eens gekregen, dat ik ergens niet mocht komen met mijn teef als ze loops was. Dat was ze niet meer, al een paar weken niet, maar volgens diegene was het asociaal om in een losloopgebied te gaan lopen met een teef die dan nog lekker ruikt.
Bij ons is het enige dat je met wedstrijden als laatste loopt. Maar met trainingen melden we het aan elkaar en gaan dan gewoon trainen met reuen en teven op het veld.

Is gewoon een afspraak. In het verleden is gebleken dat mensen met reuen dan echt problemen krijgen. Honden die weken niets doen. De gevorderde hondeneigenaar heeft hier al moeite mee, maar wij zijn een club waar veel mensen met hun eerste hond trainen. En zo verlies je leden. Die mensen raken zo gefrustreerd dat ze er gewoon mee stoppen.
Ik vind het wel best zo. Daarbij zijn er maar enkele die met een intacte teef serieus trainen bij ons. De rest is allemaal steriel. Tegenover toch meer dn de helft van onze leden reuen hebben (de gecastreerde reageren vaak nig op de geur) is dit besloten.

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-18 09:42

Bij ons geldt dezelfde regel. Wij mogen volgens mij 2 weken niet komen. Wel zonder hond. Althans zoiets is het volgens mij. Neela is nog niet loops geworden dus ik heb er geen ervaring mee.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-18 09:57

Ik snap dat nooit zo goed. Mensen vinden het vervelend dat een reu niet luistert als er een loopse teef ergens is, maar vervolgens gaan ze wel zeuren als die loopse teef er is in een gecontroleerde omgeving mét begeleiding. De ideale omgeving omgeving om een hond te leren dat er dan ook geluisterd moet worden. Dat een hondenschool daarom geen loopse teven toelaat snap ik wel, maar slim vind ik het absoluut niet.

Was voor ons wel één van de redenen dat we met de oudste hond gestopt zijn met cursus. 10 weken les, maar ze werd loops en toen mochten we 3 weken niet komen. En je mocht maar 1 les afwezig zijn, anders mocht je geen examen doen en moest de cursus opnieuw... De reuen die daar meeliepen hadden als 1 van de problemen juist het luisteren als een hond lekker rook. :+

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-18 10:10

Het verschil tussen de gemiddelde hondenschool in Nederland en in België is Darin denk ik wel jullie betalen voor x aantal lessen op gezette tijden. Hier betaal je lidmaatschap voor een jaar en je traint wanneer je wil mee. Overgangen gebeuren gewoon op het moment een bepaalde hond klaar is. Bij ons betaal je bv 65 euro per jaar. Hiervoor is er op dinsdag en zondag gehoorzaamheid, op woensdag en zaterdag flyball en op donderdag showtraining. Je mag de in principe 5 dagen per week een jaar lang trainen. (Al zijn er in de paractijk maar weinig mensen die zoals ik 5 dagen trainen)

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-18 10:16

Dat heb je bij ons in de sport wel. Lidmaatschap en trainingsgeld per jaar en 3 dagen in de week de mogelijkheid tot trainen. :j (verschilt per club, de ene heeft 3 dagen africhting, de ander 2 dagen en 1 dag ringtraining en sommige hebben er behendigheid bij) Vind ik veel fijner, maar dat is wel super dat het zo geregeld is in Belgie.

Wij trainen 3 dagen,soms 4, ook omdat we de honden en spieren rust willen geven en afwisseling, maar dat heb jij vanzelf al door die dagen.

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-18 10:54

Ik vind het van de training nog niet zo erg. Dan ga ik die paar keer zonder hond. Ik vind het veel erger dat ze niet naar de dagopvang mag als ze loops is.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-18 11:10

xXxXsasxXxX schreef:

Mag ik je er attent op maken dat een jonge reu in pubertijd tot 3x meer testosteron produceert dan een volwassen reu en dat je hem op de leeftijd van 8.5maand dus niet kan veroordelen omdat hij nog niet weet wat te doen met zijn hormonen. Dat hij rijdt op zijn gecastreerde vriend is ook niet verwonderlijk gezien deze ruikt naar een teef die tegen loopsheid aanzit.
Ik merk hier dat de intacte reuen langer hun focus en rust kunnen bewaren in de buurt van loopse teven naarmate ze deze effectief van dichtbij hebben kunnen opvolgen. Ik kan mijn reu en teef echt nog bij elkaar laten zonder toezicht de eerste 7 dagen en daarna met toezicht. Alleen de hoogdagen niet.

Gewone hondenschool volg ik niet, buiten een paar probeerlessen ook nooit gedaan. Op ringtraining worden loopse teven niet geweigerd, juist omdat het op show ook mag en dat dit een gelegenheid is voor reu eigenaars om onder gecontroleerde omstandigheden te oefenen op het aandacht trekken van hun hond. We zijn alleen zo hoffelijk naar elkaar toe om niet op de hoogdagen naar de les te gaan. En teven die net loops af zijn zijn vaak nog aantrekkelijker voor "vreemde" reuen tot weken later (ik heb zelfs het idee de duur van een dracht)

Dus castratie bij reuen daar zou ik alleen aan denken bij extreme drift en markeergedrag dat de spuigaten uitkomt of wanneer mijn reu echt meer dan een week onder de voet zou zijn als zijn teef loops is en ik totaal niet meer tot hem zou doordringen. Rijden op zich alleen zou geen reden zijn. Bedoel, denk dat mijn gesteriliseerde teef meer/vaker rijdt dan mijn reu. Als het aan de orde zou zijn, dan zou ik wel wachten totdat de pubertijd door is dus minimaal 18-24maanden leeftijd. Het is niet voor niks dat ze zoveel hormonen produceren.

Voor teven geldt hetzelfde ze moeten uitgegroeid zijn en ik word altijd woest als DA's aanraden om voor de eerste loopsheid te steriliseren om de kans op mamatumoren te voorkomen. Gelijkaardige pups uit hetzelfde nest ontwikkelen echt anders na sterilisatie (en ook castratie) op jonge leeftijd. Het kan toeval zijn, maar daar geloof ik niet in. Metabolisme wordt toch anders en bij sommige rassen krijg je dan ook nog eens problemen met verharen etc...
Ik heb overigens wel een gesteriliseerde teef, maar dat is omdat deze gaten in mijn omheining durfde te bijten en zichzelf uitliet. Daar wilde ik het risico niet mee nemen dat ze tijdens de loopsheid zou ontsnappen en zich zou aanbieden aan de eerste de beste reu die ze passeert.

StonedRomy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-18 11:23

:') ik ben nog aan het twijfelen of ik jullie de schuld geef of de nieuwe intacte reu die net door se deur wandelde... Maar Olivia is zojuist loops geworden. Ze zat er al een tijdje tegenaan, maar brak telkens niet door.

Dit is dus serieus al de 3e keer dat ze loops wordt zodra ik een nieuwe intacte reu de deur door laat lopen.

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-18 11:34

Haha wat apart dat t doorzet als er een reu in de buurt komt! :P

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-18 12:19

@Romy: is het dan geen gesplitte loopsheid?

StonedRomy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-18 12:35

Is een vorm van gesplitte loopsheid. Komt bij meer Akita lijnen voor. Wel is het altijd rond dezelfde tijd en wisselt het of de eerste helft de echte loopsheid is of de tweede helft. Is niet zo dat ze na x maanden ineens weer begint te bloeden omdat er bv een andere teef loops is.

Kaus

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-18 14:29

Xxsasxx inderdaad puur omdat het eigenlijk geen voordelen had. Mijn hond is erg onzeker naar vreemde mensen en wat extra testosteron had hier misschien bij geholpen. Hij heeft ook nooit enig interesse getoond in teefjes en reageert prima op reuen. Ook zijn ze vaak mooier in de spieropbouw als ze niet gecastreerd zijn.

Het heeft voor hem niet zo zeer nadelen gehad maar het was gewoon niet nodig geweest.

Overigens nog even een vraag. Dexters zusjes wegen beiden dik in de 8 kilo terwijl wij net zo trots waren op zijn 6.8 kilo... Hebben we hem nou een groeiachterstand gegeven? Hij is nu absoluut niet meer te dun maar heel mooi slank.

fannetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-18 20:25

Kaus, kan dat hij idd nu even achterstand heeft, maar dat kan hij zo met een paar weken weer ingehaald hebben hoor. En weet je of de zusjes ook mooi slank zijn of misschien gewoon wat te zwaar? Zijn ze ook hoger of zelfde hoogte? Waren ze al groter of juist niet?

Kaus

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-18 21:38

Ze waren allemaal heel gelijk qua gewicht. Er was er niet één aan te wijzen als groter of dikker.

Vooral omdat Dexter een reutje is en de andere twee teefjes zijn had ik verwacht dat Dexter groter en zwaarder zou zijn. Maar nu ik inderdaad wat beter naar de foto's van de teefjes kijk zijn ze wel wat voller. Dexter is redelijk hoekig en smal terwijl de teefjes echt rond en vol zijn.

Denk dat ik Dexter dan toch liever zo hou qua gewicht. Meende dat overgewicht op hele jonge leeftijd extreem slecht is voor gewrichten?

StonedRomy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-18 21:42

Overgewicht moet je niet hebben. Ondergewicht ook niet, maar als hij netjes bijkomt en groeit is er toch geen probleem? Gewicht zegt 0,000... Olivia is zwaarder dan de grootste hond in haar nest.

Sorry kaus ik heb je net echt zo'n relaas gestuurd over de app :') stomme hondenbaasjes

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-18 22:13

Hier eigenlijk nooit wat gecastreerd (alleen reutjes gehad en een leen teefje.. maar die was niet loops bij ons.. :P )
T enige wat ik weet is dat er inmiddels meer negatieve dingen zijn ontdekt na een castratie/sterilisatie dan dat ze vroeger wisten.. Als t niet nodig is zal ik ook niet castreren, en anders eerder een supplement proberen om te kijken of de scherpe randjes er af zouden gaan.. Maar daar is ook iedereen anders is.

Overgewicht is altijd slecht Kaus, liever een pup(en hond) wat schraler, dan vet.

Pff ik ben blij als de temperatuur wat hoger word.. Kan ik ook eindelijk weer echt wat met ze gaan doen, fietsen en wandelen. Want nu staan ze me aan te kijken of ik knettergek ben als we eventjes naar buiten gaan. Dan is het plassen(en evt poepen) en weer hoppa in 1 streep recht naar de deur..