xXxXsasxXxX schreef:Mag ik vragen waarom jij spijt hebt van de castratie? Ik heb een hond van 8,5 maand en hij heeft erg last van zijn hormonen. Afgelopen weken liep er een loopse teef door de wijk. Hij had totaal geen rust meer in huis. Buiten was hij alleen maar op zoek en dus erg aan het trekken, gras aflikken. Het is dat hij in de wijk aan de riem loopt want anders is hij weg. Hij is totaal blind en doof dan, gewoon niet meer te bereiken.
Hij heeft een vriendje waar hij regelmatig mee speelt, en daar is hij nu gigantisch op aan het rijden. Dit is sinds die loopse teef een stuk erger geworden. Zijn vriendje is 14 maanden en is gecastreerd met 7 maanden. Ik denk dat dit vooral dominantie is. Maar vind het wel bijzonder dat het erger is sinds die loopse teef.
Wij zijn dus erg in dubio wat te doen. We willen sowieso wel castreren, en het liefste nog een paar maanden wachten tot hij wat ouder is. Maar als hij er zo veel last van heeft is dat voor hem (en voor ons) ook niet leuk..
Mag ik je er attent op maken dat een jonge reu in pubertijd tot 3x meer testosteron produceert dan een volwassen reu en dat je hem op de leeftijd van 8.5maand dus niet kan veroordelen omdat hij nog niet weet wat te doen met zijn hormonen. Dat hij rijdt op zijn gecastreerde vriend is ook niet verwonderlijk gezien deze ruikt naar een teef die tegen loopsheid aanzit.
Ik merk hier dat de intacte reuen langer hun focus en rust kunnen bewaren in de buurt van loopse teven naarmate ze deze effectief van dichtbij hebben kunnen opvolgen. Ik kan mijn reu en teef echt nog bij elkaar laten zonder toezicht de eerste 7 dagen en daarna met toezicht. Alleen de hoogdagen niet.
Gewone hondenschool volg ik niet, buiten een paar probeerlessen ook nooit gedaan. Op ringtraining worden loopse teven niet geweigerd, juist omdat het op show ook mag en dat dit een gelegenheid is voor reu eigenaars om onder gecontroleerde omstandigheden te oefenen op het aandacht trekken van hun hond. We zijn alleen zo hoffelijk naar elkaar toe om niet op de hoogdagen naar de les te gaan. En teven die net loops af zijn zijn vaak nog aantrekkelijker voor "vreemde" reuen tot weken later (ik heb zelfs het idee de duur van een dracht)
Dus castratie bij reuen daar zou ik alleen aan denken bij extreme drift en markeergedrag dat de spuigaten uitkomt of wanneer mijn reu echt meer dan een week onder de voet zou zijn als zijn teef loops is en ik totaal niet meer tot hem zou doordringen. Rijden op zich alleen zou geen reden zijn. Bedoel, denk dat mijn gesteriliseerde teef meer/vaker rijdt dan mijn reu. Als het aan de orde zou zijn, dan zou ik wel wachten totdat de pubertijd door is dus minimaal 18-24maanden leeftijd. Het is niet voor niks dat ze zoveel hormonen produceren.
Voor teven geldt hetzelfde ze moeten uitgegroeid zijn en ik word altijd woest als DA's aanraden om voor de eerste loopsheid te steriliseren om de kans op mamatumoren te voorkomen. Gelijkaardige pups uit hetzelfde nest ontwikkelen echt anders na sterilisatie (en ook castratie) op jonge leeftijd. Het kan toeval zijn, maar daar geloof ik niet in. Metabolisme wordt toch anders en bij sommige rassen krijg je dan ook nog eens problemen met verharen etc...
Ik heb overigens wel een gesteriliseerde teef, maar dat is omdat deze gaten in mijn omheining durfde te bijten en zichzelf uitliet. Daar wilde ik het risico niet mee nemen dat ze tijdens de loopsheid zou ontsnappen en zich zou aanbieden aan de eerste de beste reu die ze passeert.