gezellig praten over jouw konijn!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-15 19:56

Zwerte schreef:
@delphi, het zit je ook echt niet mee he! Volgens mij is opnieuw gaan jagen na 9 dagen jammergenoeg niet iets wat erbij hoort... Ik ben ff te lui om terug te zoeken, maar in wat voor verblijf zitten ze? Hebben ze wel genoeg ruimte?

Ongeveer 5m x 3,5m. Ik heb in de ren ook een grote houten tunnel gezet waar ze omheen of in kunnen. Normaal mogen ze dagelijks uren los in de afgezette tuin van 10mx15m, maar dat doe ik nu pas als het echt een stabiel koppel is.
Mijn voedster is al een jaar geleden gecastreerd, dus echt hormonale buien kan zij niet hebben.
Op zich is het nu rustig, maar ze nemen weer wat afstand van elkaar.

Als dit er niet bij hoort en het gaat nu weer niet dan ben ik er klaar mee. Dan las ik na al die ellende een lange pauze in of komt er misschien helemaal geen tweede konijn meer bij.

In de opvang ging het erg goed. Eergisteren lagen ze elkaar te wassen en echt veel bij en tegen elkaar. En ineens draait dat weer om :?.
Ik laat ze gewoon maar doen, want wondjes hebben ze niet. Bij de vorige ram was het knokken en zochten beide elkaar op. Hier neemt de ram de benen.

Maar soms hoor je toch wel eens dat het een paar weken duurt voor het echt een koppel is?
Wanneer kan ik definitief zeggen of de koppeling gelukt is of niet?

PBA_

Re: gezellig praten over jouw konijn!

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-15 20:16

Wat ook nog meespeelt bij de beslissing is dat als we toch besluiten te castreren en te koppelen zou dat ook een ouder konijn zijn. Als ik een jong konijn zou koppelen er aan krijg je het gezeur weer met later weer koppelen en alle ellende wat ik hier lees over mislukte koppelingen of het maar moeten blijven proberen. Nu heb ik jonge kinderen die net een opa en een poes zijn verloren. Hoe lang deze nijn en het toekomstige nijn het blijven doen is de vraag. We zijn ze nu al aan het voorbereiden dat deze erg oud is. Afscheid telkens nemen van een dier is niet leuk natuurlijk en dan zouden het er twee zijn zelfs. Poes was overigens ook oud. maar de oudste (4) praat er continue over en wil het een beetje (proberen) binnen de perken te houden. Ik zit gewoon enorm te twijfelen. Wat nou als er complicaties optreden na de castratie en nijn overlijd. Wil mijn kind het dier nooit meer naar de dierenarts hebben en hij ziet dat hetzelfde bij dokters. In deze fase zit hij nu, en daar moet ik ook zeker rekening mee houden. De behoeftes van nijn weten we heel goed. We hebben altijd groepjes gehad maar nu... Twijfel.

_Tarzan

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-15 20:24

PBA, ik snap je twijfels, zolang nijn lekker rondhuppelt is het misschien beter het zo te laten.

Mijn oudje van inmiddels 8,5 heb ik chemisch laten castreren (menigeen in dit topic is het hier niet mee eens maar voor mij was het de enige oplossing) En heb hem uiteindelijk in de opvang gekoppeld met een voedster van 1,5 jaar en ik moet zeggen dat m'n oudje er echt heel erg van opgeknapt is! Hij zat eerst alleen maar te zitten, nu huppelt ie weer vrolijk rond, zo leuk om te zien! :) .. Hij heeft ook 8 jaar alleen gezeten maar zal nooit meer een konijn alleen houden na het opbloeien van m'n oudje! (Dit is geen verwijt naar jou hoor! ;) )

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-15 20:27

Als ze niet echt vechten zou ik het blijven aankijken. Het kan idd best wel ff duren voordat het stabiel is. Ik hou zelf aan dat het goed gaat zolang het niet fout gaat! Net zoals mijn buitenkoppel nu. Is het een hecht paar? Niet meer dus. Jagen ze? Ja. Vechten ze? Nee. Dus laat ik ze zitten en het zelf oplossen.
Je ruimte is genoeg, daar ligt het dus niet aan. Wat afstand nemen hoeft geen probleem te zijn, dat kan hun eigen oplossing zijn.
Mijn binnenkoppel is denk ik wel een mooi voorbeeld van zeeer langdurige ontwikkeling. Vagebond is dus wel echt een afwijkend ding, mist sociale vaardigheden. Milou kan daar dus mee omgaan, daarom ging deze koppeling goed. Ze hebben eerst een paar dagen wat gejaagt en ruzie gehad en dat nam snel af omdat Milou gewoon wegliep bij Vagebond. Ik heb haar nu iets meer dan een jaar en pas sinds de laatste weken zijn ze echt een koppel. Dat hele jaar ervoor accepteerden ze elkaar maar veel meer was er niet. Zij wilde wel, maar leerde al snel dat actief naar Vagebond toe gaan juist resulteerde in ruzie. In dit jaar heeft ze proefondervindelijk geleerd hoe ze met zijn nukken om moet gaan. Eergister zag ik daar een prachtig voorbeeld van. Ik had ze verse kruiden gegeven en elk voermoment staat Vagebond dus strak van spanning en knort als ze in de buurt komt en als het er op aan komt valt hij ook aan. Zij rent gewoon hard weg als hij zo is. Hij gaat brommend eten en is pas stil als ik hun verblijf uit ben. Dat moment huppelt ze naar hem toe, zo dichtbij als mogelijk. Zodra hij knort stopt ze en wacht ze weer geduldig tot hij kalmeert. Zo komt ze stapje voor stapje dichterbij. En eergister kwam ze op die manier binnen een paar minuten zo ver, dat ze echt samen van dezelfde plukjes konden eten.
Nu slapen ze ook pas samen en wassen elkaar. Heeft dus bijna een jaar geduurd. Misschien is jouw voedster toch ook wel een beetje afwijkend en heeft de ontwikkeling dus wat langer nodig dan normaal. Bij mijn normale konijnen heb ik al dit gedoe nooit zo gehad. Dat was gewoon koppelen en klaar. Het blijvende gedonder ken ik alleen van slechte match of dus een sociaal afwijkend konijn (wat godzijdank zeldzaam is).

Eoweyn_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-15 13:42

PBA_ schreef:
Wat ook nog meespeelt bij de beslissing is dat als we toch besluiten te castreren en te koppelen zou dat ook een ouder konijn zijn. Als ik een jong konijn zou koppelen er aan krijg je het gezeur weer met later weer koppelen en alle ellende wat ik hier lees over mislukte koppelingen of het maar moeten blijven proberen. Nu heb ik jonge kinderen die net een opa en een poes zijn verloren. Hoe lang deze nijn en het toekomstige nijn het blijven doen is de vraag. We zijn ze nu al aan het voorbereiden dat deze erg oud is. Afscheid telkens nemen van een dier is niet leuk natuurlijk en dan zouden het er twee zijn zelfs. Poes was overigens ook oud. maar de oudste (4) praat er continue over en wil het een beetje (proberen) binnen de perken te houden. Ik zit gewoon enorm te twijfelen. Wat nou als er complicaties optreden na de castratie en nijn overlijd. Wil mijn kind het dier nooit meer naar de dierenarts hebben en hij ziet dat hetzelfde bij dokters. In deze fase zit hij nu, en daar moet ik ook zeker rekening mee houden. De behoeftes van nijn weten we heel goed. We hebben altijd groepjes gehad maar nu... Twijfel.

Wat nou als je konijn gas krijgt en dood gaat? Sorry, ik vind het geen logische redenen om een dier dan een maatje af te pakken.

Castratie van een ram is zo simpel, zeker plaatselijk verdoofd. Kans dat dat fout gaat is echt heel klein.

Je kunt je kind ook uitleggen wat dierenartsen zijn en wat ze doen. Dat ze niet altijd alles kunnen redden. Of als je dier ziek wordt, ga je dan ook niet? Omdat je kind dat niet wil? Ik snap die redenering niet..

@delphi, ik zou ze ook samen laten. Wie weet is het een wat andere koppeling dan normaal en duurt het gewoon wat langer. Blijf positief! Zodat je dit ook uitstraalt :)

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-15 17:01

Ze liggen nu gewoon weer lekker tegen elkaar aan!

Eoweyn_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-15 17:34

Ah mooi! Wie weet gewoon een klein echtelijk ruzietje :)

Ik merk hier dat Iloon zich wat afzondert. Hoop dat dat nog bijtrekt.
En heb besloten om toch minder biks te geven, 100 gram in totaal. Ipv meer biks krijgen ze 1 a 2 keer in de week flink wat luzerne bij.

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-15 18:09

Eoweyn_x schreef:
Ah mooi! Wie weet gewoon een klein echtelijk ruzietje :)

Ik merk hier dat Iloon zich wat afzondert. Hoop dat dat nog bijtrekt.
En heb besloten om toch minder biks te geven, 100 gram in totaal. Ipv meer biks krijgen ze 1 a 2 keer in de week flink wat luzerne bij.

Het zijn net mijn kinderen :+. Nu liggen ze lief tegen elkaar aan in de bank K3 te kijken en een ander moment jagen ze ook achter elkaar aan :Y).
Ik laat het gaan en ze zitten natuurlijk ook al 10,5 dagen samen. Al een halve dag langer dan de vorige koppeling met de ram die zo erg uit de hand gelopen is op dag 10.
Hier gaat het er al die tijd al zoveel rustiger aan toe dan die koppeling toen.

Wat Iloon normaal erg dik met Lolo? Lolo vindt de andere dames wel erg interessant!? Hoe lang zitten ze bij jou nu samen?

Qua voer zou ik gewoon goed kijken wat het met de konijnen doet. Worden ze iets dunnig kun je bij voeren en doen ze het er goed op dan zou ik die 100 gram totaal zo laten.
Luzerne zet natuurlijk ook al wat aan!

Eoweyn_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-15 18:59

Hahaha ja precies!
Misschien kun je ook wat bach bloesem rescue geven? Te koop bij de drogist. Als het dan onrustig lijkt te zijn kun je dat bijv op een stukje brood geven.

Mwah.. Op zich wel maar Iloon is erg beschermend waardoor ze 'm vaak wegjaagt, vanuit bescherming zegmaar. Denk dat hij daarom nu ook veel naar beide dames trekt. Ze zitten nu vanaf 28 okt samen. Vind steeds minder haar, het is minder jagen en ze eten samen. De biks al in een bak, zal zo een foto plaatsen.

Precies, als ik meer biks ga geven eten Lolo en Ilona natuurlijk ook meer. Dan liever luzerne, daar zitten ook veel vezels in. Maakt niet zo heel veel uit als ze dan iets minder hooi eten. En ja, ik vind biks zo kunstmatig..

Eoweyn_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-15 19:29

Afbeelding

Afbeelding

_Tarzan

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-15 20:17

Fijn dat het weer goed gaat Delphi! Hopen dat het nu zo blijft :)

En bij jou ziet het ook goed uit eoweyn, wat de biks betreft, ik geef ook op t oog, Sam en Lilly krijgen meer biks dan de 2 pubers. De ene dag geef ik ook wat meer als de andere dag, dat ligt eraan :)

Eoweyn_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-15 20:19

Ik normaal ook hoor, maar omdat deze dames nog jong zijn en groot worden wist ik dat niet zo goed..

_Tarzan

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-15 21:03

Ahzo, gewoon even aankijken of ze er genoeg aan hebben, ze kunnen volgens mij prima groot worden op hooi dus dat zal geen probleem zijn bij jou! Hier krijgen Puk en Ollie af en toe maar een klein handje op de hele dag, dan eten ze wat meer hooi en groente en nu had ik geen groente en dan krijgen ze wat meer brokjes, geen idee trouwens hoe groot die 2 moeten worden!

Eoweyn_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-15 21:08

Dat hoop ik wel! Hier altijd hooi, handje biks per twee, en altijd groen.
Ze zijn lotharinger x wild, dus ik denk minimaal zo'n 4-5 kg..

nienke555

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-15 21:26

In de zomer krijgen ze bij mij 60 gram (dus 20 gram per konijn), en in de winter 75 gram (dus 25 gram per konijn). Ik heb 3 wat kleinere konijnen. Lijkt me een goede hoeveelheid toch? Of moet ik het aanpassen?

Eoweyn_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-15 21:27

Lijkt mij prima hoor

nienke555

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-15 21:30

Dat is mooi :D

Eoweyn_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-15 09:24

Hm.. Vond net een pluk vacht met wat huid eraan. Ik vermoed van Bella, conflict met Iloon. Ze eten verder wel gemoedelijk samen dus ik laat het zo. Vind het altijd zo naar dat te vinden, vanmiddag weer even erbij zitten om te kijken wie er waar een wondje heeft.

_Nancy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-15 10:37

Ohjee dat is inderdaad minder! :(:)

Mag ik iemand uit het topic pb'en? Heb een voor het topic een beetje een te uitgebreide vraag over koppelen.

_Tarzan

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-15 11:00

Oei eoweyn, hopelijk blijft het hierbij en vind je niet nog meer stukjes konijn :=

Nancy, je mag wel PBen hoor

Eoweyn_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-15 11:06

Dat hoop ik ook! Het is vannacht gebeurd.

Je mag mij ook pb'en hoor :)

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-15 12:40

Nancy je mag mij ook best PBen.

Hmmmm Eoweyn, hopelijk valt het mee!

Heeft er iemand ervaring met een kattenluikje als toegang naar het nachthok?
Is dat iets dat konijnen snel doorhebben en ook goed gaan gebruiken?

Ik ga een tweede in/uitgang maken in het nachthok, maar ik wil graag inwaaien en inregenen voorkomen.
Ik overweeg een groot kattenluik erin te zetten.
Ik wil dit wel in fases doen, dus pas erin zetten als ze goed gewend zijn aan/in het nachthok en dat ook rustig blijft.
Maar ik kan dan alvast wel een gat goed op maat maken, zodat het bevestigen straks makkelijk gaat.

_Tarzan

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-15 12:52

Delphi, dat klinkt als een goed idee! Denk dat konijnen daar wel slim genoeg voor zijn, ze moeten het alleen een keer doorkrijgen hoe het werkt.. Is het geen idee om het luikje erin te zetten en ze zelf te laten ontdekken dat ze daar doorheen kunnen?

Eoweyn_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-15 21:14

Die pluk vacht met huid baart me meer zorgen dan ik dacht. Ze zitten vanaf de 28e samen en over het algemeen gaat het goed. Zeker Lolo, Bella en Lotje.

Ilona trekt zich wat terug en reageert wat vinnig. Vooral 's nachts, overdag gaat het echt heel goed. Ze eten samen en heb Iloon en Bella ook al tegen elkaar aan betrapt.

Moeilijk.. Hoe het er nu naar uitziet gaat Ilona sowieso wel buiten de boot vallen en dat is ook niet de bedoeling.

Dusja. Lolo, Lotje en Bella gaat super. Evt kan Iloon terug bij zusje Fiona en Rambo. Ik heb beide zusjes uit elkaar gehaald destijds omdat ze knokten. Flip was niet pittig genoeg, daarom kwam Gibson erbij. Maar Gibson overleed en het gedoe begon weer.
Rambo is flink pittig en kan beide dames aan. Maar... Wat gaan 3 pittige felle konijnen doen samen..? Over het algemeen wordt dat geen match genoemd is mijn ervaring..

_Tarzan

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-15 21:20

Lastig eoweyn! En de optie Ilona en lolo terug bij elkaar en bella en lotje bij een ander koppel proberen? Ik noem maar wat.